Allmountainskidor Junior

gustaflager

Ny medlem
Allmountainskidor Junior
Hej,

Har en dotter som är 10 år och 140 cm lång. Hon har vuxit upp med Atomic Redster i olika längder. Hon har nu kommit upp i en bra nivå med skärande fina svängar i pist. Hon bangar inte för skog och lössnö heller.

Vad skulle ni rekommendera för skidor som kan få henne att växa mer i sin åkning? En lekfull skida med bett, mindre radie och lite bredd under foten.

Många rekommenderar Völkl Mantra som en bra skida för pist och utanför pist. Finns andra alternativ? Man får ju inse att det trots allt blir mest pist.

Hon har åkt sedan hon var 2 år och gått i skidskola upp till 10 års ålder. Vi åker två veckor per år.
Tack!

H-man

Medlem
Allmountainskidor Junior
Om tanken är skidor till nästa säsong så är Extrem Roots 90 i 152 ett bra alternativ. Byggd på samma sätt som senior skidorna fast anpassat till juniorer.

gustaflager

Ny medlem
Allmountainskidor Junior
Om tanken är skidor till nästa säsong så är Extrem Roots 90 i 152 ett bra alternativ. Byggd på samma sätt som senior skidorna fast anpassat till juniorer.
OK, ja jag tänkte kika nu så att det är fixat till näst år. Finner man på rea så är det ju ett plus. Har du kids som kört på dem?

Kolmajs

Medlem
Allmountainskidor Junior
Mina tjejer kör på völkl bass o mantra.
Dom bryr sig inte när pappa kommer hem med nya skidor.
Märker dom ens skillnad.

Lyckades komma över ett par Enforcer jr 95, ska bli kul att se hur åkningen blir med dom.

Allmountainskidor Junior
Min dotter på 9 år och hennes kompis kör båda atomic bent chetler mini, och det är sjukt bra skidor. Lekfulla, superstabila i alla lägen och biter bra med tanke på vilka skärande svängar som hennes kompis lägger i pisten. Det är knappt så att jag hänger med längre.

Allmountainskidor Junior
Hittade ett par begagnade Blizzard Cochise Jr till tolvåringen. Han var väldigt nöjd i pisten men framförallt utanför, men jag tänker att det kanske blir lite stor radie för er? Dessutom är 98 under foten mycket skida. Annars är det som @Kolmajs sa, de bryr sig inte alls lika mycket som föräldrarna... :)
81b175971d86b28540976616760f6984.jpg

SaintX

Aktiv medlem
Allmountainskidor Junior
Hittade ett par begagnade Blizzard Cochise Jr till tolvåringen. Han var väldigt nöjd i pisten men framförallt utanför, men jag tänker att det kanske blir lite stor radie för er? Dessutom är 98 under foten mycket skida. Annars är det som @Kolmajs sa, de bryr sig inte alls lika mycket som föräldrarna... :) Visa bilaga 24040
Exakt dessa har min dotter(12 nu) kört på de tre senaste åren. Hon har verkligen utvecklats med dessa. Väldigt nöjd med pistegenskaperna i alla fören men framför allt i nysnö och uppkört. Vårt problem är att hon är verkligen i gränslandet JR och lättare seniorskida. Mantra JR har varit högt på listan men de ser/verkar lite mer twintip. Kollar även på Kore Team och Ranger Blue/Pink. Hon har även sneglat på mammas Secret 96.

dannedieharder

Aktiv medlem
Allmountainskidor Junior
Dottern hade tidigare Ranger FR i 142 (äldre design av Ranger blue) från det att hon var ca 140 cm tills hon var runt 153 cm lång. Funkade jättebra, vi har fortfarande kvar dom med turbindning på för enstaka turer.

Sedan ifjol har hon växlat upp till Ranger FR 102 i 156 cm längd

gustaflager

Ny medlem
Allmountainskidor Junior
Jag var inne på skistore i Göteborg igår och fick förslag om Mantra jr och Atomic Bent Chetler mini. Framförallt den senare av dessa två.

Atomicen var lite matigare vad jag förstod. Någon mer med erfarenhet av dessa?

JanLindstrom

Ny medlem
Allmountainskidor Junior
Kört Mantra till ungarna, grymma men nästan för lättåkta och stabila, de blir slarviga i position och teknik osv tycker jag. Sonen gillar sina Nordica Enforcer 95 s tror jag dom heter juniormodellen. Kräver lite mer input men ger mycket tillbaka när tekniken sitter. Han kör skog, raviner, toppturer, portar sl och gs, pist, pude med dem.

Kolmajs

Medlem
Allmountainskidor Junior
Kört Mantra till ungarna, grymma men nästan för lättåkta och stabila, de blir slarviga i position och teknik osv tycker jag. Sonen gillar sina Nordica Enforcer 95 s tror jag dom heter juniormodellen. Kräver lite mer input men ger mycket tillbaka när tekniken sitter. Han kör skog, raviner, toppturer, portar sl och gs, pist, pude med dem.
Jag lyckades hitta ett till par enforcer till yngsta dottern också.
Blir spännande att få dom att testa.
2 veckor kvar till påsk

Kolmajs

Medlem
Allmountainskidor Junior
Kan man inte åka skidor får man köpa skidor…
Enforcer är mjukare än völkl när jag står o flexar dom i Garaget.

Har ett par mantra 148, o bash W -38 över nu

Bilagor

• 1A0C46FD-EBF0-4DA1-9E38-FDA8E1ACCAAE.jpeg
    1A0C46FD-EBF0-4DA1-9E38-FDA8E1ACCAAE.jpeg
    658.5 KB · Besök: 25
Senast ändrad:
Topp