allround skida

HampZz0n

Ny medlem
Hej, köpte mig ett par salomon 2012 förut för att jag ville ha en skida som jag kunde köra överallt med men är riktigt missnöjd dom var tunga och flyter på dåligt utanför pisten , iallafall ny ska ja köpa nya och behöver råd.

*dom ska fungera i pisten och utanför pisten i alla förhållanden uppkört som pistat.

* dom ska vara lekfulla och ha en bra svängradie

* dom ska vara hyffsat lätta och ha rocker

*jag är 185 lång och väger 86 kg

* är en en medelgod åkare med mycket skiddagar i benen

* åker endast i svenska förhållanden

//Hampus

Senast ändrad:

MackeN

Ny medlem
Provade ett par Extrem Åbahn på skidtestet i Vemdalen. Lekfulla, svängglada och skapligt flyt utanför pisten. Blir min nästa skida, var så säker!

Ahlback

Ny medlem
Jag kör på ett par K2 Iron Maiden 2013 skidor, tycker dom carvar rätt så bra i pist (ca 19 meter radie). 90mm i midja, twintip.
Vikten tycker jag inte är så viktig, men dom är rätt så lätta.
Den har även en lätt rocker där fram.

Senast ändrad:

HampZz0n

Ny medlem
Tack för tipsen ska kolla lite extra på dom 2 ni nämner, är rätt sugen på armada ak jj men dom sägs inte vara så bra i pisten och har snowblades känsla.

Senast ändrad:

DrJ

Ny medlem
Tycker inte man tappar så mycket om man går upp lite i midja. Tror att Extrem Projekt 100 är en kanonskida för Sverige, men jag har bara åkt några åk i Sälen. Men då upplevde jag den som stabil men ändå lättkörd.

Ahlback

Ny medlem
HampZz0n sa:
Tack för tipsen ska kolla lite extra på dom 2 ni nämner, är rätt sugen på armada ak jj men dom sägs inte vara så bra i pisten och har snowblades känsla.
JJ är lite väl för bred för svenska förhållanden enligt mig. Du lär inte ha en skida över 105mm eller något sånt om dom ska fungera i pisten. Extrem Projekt 100 verkar vara ett jättebra val!
Alltså, jag skulle bara ta fram en bred skida (ca. 110mm+) om det är bra snö, vilket det sällan är om man åker i Sälen (till exempel) två veckor om året.

En skida kan vara bra på mycket, men inte bäst i allt!

Dessutom, måste tillägga att det är otroligt mycket lättare att köra bra i bra snö, därför upplevde du nog att dom inte flöt bra nog. Kan även vara tekniken :rolleyes:

HampZz0n

Ny medlem
Ahlback sa:
HampZz0n sa:
JJ är lite väl för bred för svenska förhållanden enligt mig. Du lär inte ha en skida över 105mm eller något sånt om dom ska fungera i pisten. Extrem Projekt 100 verkar vara ett jättebra val!
Alltså, jag skulle bara ta fram en bred skida (ca. 110mm+) om det är bra snö, vilket det sällan är om man åker i Sälen (till exempel) två veckor om året.

En skida kan vara bra på mycket, men inte bäst i allt!

Dessutom, måste tillägga att det är otroligt mycket lättare att köra bra i bra snö, därför upplevde du nog att dom inte flöt bra nog. Kan även vara tekniken :rolleyes:
har nu hittat felet varför dom var så svåråkta, köpte ett par pjäxor samtidigt som skidorna (salomon spk 100 2013) men idag tänkte jag att jag prövar med mina gamla pjäxor och det vart stor skillnad så blir att lämna tillbaka pjäxorna.

Tack för hjälpen blir nog ett par nya skidor nästa säsong och då vet jag redan nu vad ja ska kolla på.

PS: har åkt skidor sen ja var 3 och har många åkdagar i benen så tekniken är det inge fel på.

Senast ändrad:

Torrfarfar

Ny medlem
Att ha en skida som är lekfull och går bra i uppkört/stökig offpist är förmig smärre omöjligt. Du väljer antingen en mjukare skida som k2 kung fujas eller en styv skida völkl mantra.
Sen det ahlback säger om midjebredd och pistegenskaper stämmer inte. Min dps wailer 112 carvar som ett under medans Armadas tst kändes som ett par blades i jämförelse. Flex, skärning och rocker spelar enligt min erfarenhet större roll än midjebredd.

Det bästa du kan göra är att ta dig till ett skidtest för vi har allaolika uppfattningar om vad som är "bra" i pist. Bra för mig är att jag kan armbågscarva därav mitt val av dps:en som allroundskida.

Hoppas det var lite iformativt iaf:)

Senast ändrad:

GALSAC

Ny medlem
Har själv ett par Å-bahm tillsammans med några andra skidor.
Å-bahn är en väldigt speciell skida om kolla på måtten. 100 mm i midjan och 150 i nosen med en radie likt en slalomskida.
För egen del tycker jag skidan är kul o lekfull både i pist och utanför. Ska man åka mest utanför finns det dock flertalet betydligt bättre skidor än Å-bahn. Ser förhållanden ut såsom 70% pist och 30% puder kan Å-bahn vara ett kul alternativ :)

Själv ska jag testa Extrem Butchers Hook 115 cm. Det tror jag personligen kommer att bli en vinnarskida för mig.

z

GrandSmith

Ny medlem
Extreme PT har min fru mkt bra erfarenhet av. Fungerar utmärkt i pisten och verkar tillräckligt bärig med lagom rocker för offpist. I mitt tycke en sann allrounder. En väldigt lättåkt och följsam skida.

Har själv bra erfarenhet av lite olika Völkl, bla Code (tip tail lättrocker) som är en riktig vass pist skida, troligen inte lika bra som en bredare skida offpist. Har nu beställt en V Werks Code som skall vara en riktigt värsting i pisten från Völkl

HampZz0n

Ny medlem
tack för alla svar nu har jag många modeller att känna och klämma på innan jag bestämmer mig :p .

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp