Allroundskida för 40++ familjefar med ambitioner, mer pist än off

fredw

Aktiv medlem
Kortfattat: Jag funderar på att inhandla ett par Salomon Q-98 (2013-14) som jag testade i Alta Badia i mars och tyckte om. Hyrde först Rossignol Experience Open 88 men upplevde den som något "tung" och tråkig, och har hört att 98:an ska vara ännu mer åt det hållet. Med Q-98 blev jag gladare och kunde bränna över slaskhögarna i Badias svarta Gran Risa som aldrig förr, och hade ändå hyggligt grepp på de hårdare nordsidorna.

Bakgrund: Hyggligt tränad 49-åring, ex simmare, med endast "familjebakgrund" i skidåkningen. Längd 187 cm, vikt ca 83, bänkpress ca 80 kg, marklyft ca 140 kg, springer nu 10 km på ca 43 minuter. Senaste åren ca 10-15 skiddagar per år varav en vecka alpint. Hade gärna åkt mer offpist och gillar det, men när säsongen är slut så handlade det nog om minst 90 % pist och resten mest pistnära offpist. Åker måttligt fort, älskar dock att köra fortare i uppkörd småpucklig vårpist (till skillnad från familj och vänner som verkar hata det) samt i litet stökig lössnö. Gillar brant, men också att hålla fart och försöka carva snyggt i flackare backar. Hoppar ej gärna (för gammal och feg) men gillar mindre drops i mjuk snö. Fuskar även med snowboard för omväxlingen.

Upptäckte bredare skidor för några år sedan, testade ett par Salomon Sentinel 184 cm i Åre som jag gillade mycket, men köpte dem sedan i 191 cm och då blev de något för styva och för fartkrävande för mig. Såg sedan ett par Sentinel på Andreas Franssons fötter i en film här och tänkte att jag kanske siktat något för högt. Efter två års åkning tyckte jag bättre om dem men äkta kärlek infann sig aldrig, så jag sålde jag dem, och jagar nu en skida som är något mindre fartkrävande och mer svängglad.

Mina kandidater har varit allmountainskidor med ca 90-105 mm midja, t.ex. K2 Hardside, någon Line (t.ex. Prophet/influence/SickDay), Völkl Mantra mm. dock endast provkört Q-98 enligt ovan. Pistegenskaper (dock inkl. stökig pist) är viktigare än lössnön, och de närmaste åren blir det nog en del åkning i Australien där det väl är ganska snällt och varmt i backarna. Kommer endast att ha ett par skidor. När också en dröm om ett par Skilogik eftersom de är så j-a snygga. Då ev Ullr's Chariot.
Mina pjäxor är Salomon Falcon CS Pro, flex 110 som jag varit mycket nöjd med direkt från lådan.

Tankar och råd? Ska jag köpa Q-98, 188 cm? Invändningar? Bättre förslag?

Almen1

Medlem
Hej,

Kan känna igen mig i delar av det du skriver! Några år yngre, många skidor i garaget, och nyfiken på olika skidkaraktärer

Jag åkte denna vinter på, som ett av skidparen, -ett par Extrem PT. Tipp och tailrocker, -styv, men inte för styv.
Har föregående års modell i 183cm, vilken är en fröjd att åka med. Designad för Åreskutan, -tar skitsnö i bara farten och får hjälp av rockern i många lägen. Kika på https://www.freeride.se/prylar/skidor/2013/extrem/pt.html

alt... https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=84633

Kan gissa att det går billigt om någon vill skifta till kommande säsong:)

Hälsningar Johan

Steffo

Ny medlem
Skulle kunna vara en beskrivning av mig själv...minus simmarbakgrund :)

Jag tycker absolut du ska kolla in Extrem P 100. Har kört på dem denna säsong (ca 25 skiddagar) och är mycket nöjd med dem. Min bakgrund består tidigare endast av "vanliga normabreda" pistskidor (GS- och Sl skidor non FIS).
Köpte dom på chns utan att testa först. Skidorna är enl mig helt perfekta för det du beskriver att du vill ha. Väldigt lätta att få upp på skär men även lätta att bryta av i sladdsväng utan konstigheter. Går finfint att variera svängradie med även om den trivs bäst i lite större sväng. Väldigt trygga men ändå farttåliga. Enda som jag tycker är lite sämre är på riktigt hård pist (is) då jag har svårt att få dem att gå på 100% skär (kan ju vara min bristande teknik dock). Enda jag funderar över är hur den längsta längden hade varit för mig då den endast fanns i 186cm när jag köpte förra året.
Med vänlig hälsning/S

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Hej på er och tack för tipsen.
Låter bra. Extrem är väl litet dyrare men om någon som läser detta har ett par att sälja så skicka en rad. Hade varit kul att äga ett par Åre-skidor.
Har sneglat litet på Rossignol Sin 7 också.
Tror det viktigaste för mig är att komma till skott. Kanske kommer jag inte närmare en lösning utan att provköpa och/eller provåka.

Ingen som har någon fundering om Skilogiks skidor? Jag tänker att deras modeller kanske börjar bli litet omoderna, jag ser samma modellnamn år efter år...

mvh Fredrik

Primary

Aktiv medlem
fredw sa:
Låter bra. Extrem är väl litet dyrare men om någon som läser detta har ett par att sälja så skicka en rad. Hade varit kul att äga ett par Åre-skidor.
Tror det viktigaste för mig är att komma till skott. Kanske kommer jag inte närmare en lösning utan att provköpa och/eller provåka.

Ingen som har någon fundering om Skilogiks skidor? Jag tänker att deras modeller kanske börjar bli litet omoderna, jag ser samma modellnamn år efter år...

mvh Fredrik
Tjenare! har åkte på Soul7 storebrorsan till Sin 7 en vecka nu i vintras.
Testade även P100 några dagar, Soulen är väldigt lekfull, väger lite, lättsvängd, dock så kan det bli lite slagigt ibland när man kör i uppkört, den åker över snön och inte igenom den vilket p100 gör. P100 är mycket tryggare, inte like pigg, men man kan bränna på ordentligt utan problem. Själv föredrog jag soulen, krävdes inte lika mycket från åkaren kändes det som, den kändes smidigare och roligare. Men p100 är som sagt en väldigt lugn och trygg skida som funkar till allt.

Steffo

Ny medlem
fredw sa:

mvh Fredrik
Extrem rear ut just nu tror jag.
Med vänlig hälsning/S

fredw

Aktiv medlem
Tack. Gillar det jag läser om Soul 7 här och på andra ställen (inkl. en sedvanligt välformulerad kommentar av MnO)... Låter som en av de "snällare" skidorna för någon som vågar gå över 100 mm midja för första gången.

Grodan

Medlem
Även jag är ett "gammalt bassängvrak";)

Jag skulle vilja slå ett slag för Blizzard Bonafide, som jag nu kört med i 3 säsonger. Fortfarande grymt nöjd med dessa lagg. Smidiga, enkel att variera svängarna med och mkt fartstabila. Fungerar utmärkt från hård pist, uppkört och lagomt med pow.

Bara att googla för att läsa mer om dessa hyllade skidor:cool:

Jag 192cm, 95kg och kör på längden 187cm

(Tips från en klorskadad 40++:are)

Jarle

Aktiv medlem
En skida att lägga till på listan är project 100 carbon. Den är lite mjukare och mer direkt i snökontakten än vanliga p100 och är därmed en del lekfullare (skulle själv välja den över vanliga p100 de flesta dagar men då väger jag en del mindre än du, runt 72kg fördelat på 170cm). Nästa års Mantra är inte heller dum, trevlig när det är stökigt, ganska lättsam över lag (även om den hade en del problem med flytet i semi-rutten snö) men kräver kraft om du konstant ska ligga och pressa igenom skidan.

Senast ändrad:

Maxen99

Medlem
Jarle sa:
En skida att lägga till på listan är project 100 carbon. Den är lite mjukare och mer direkt i snökontakten än vanliga p100 och är därmed en del lekfullare (skulle själv välja den över vanliga p100 de flesta dagar men då väger jag en del mindre än du, runt 72kg fördelat på 170cm). Nästa års Mantra är inte heller dum, trevlig när det är stökigt, ganska lättsam över lag (även om den hade en del problem med flytet i semi-rutten snö) men kräver kraft om du konstant ska ligga och pressa igenom skidan.
Heter inte denna skida projekt X? Min kära fader kör på carbon skapelsen 110 i 185cm vilket han gillar.
Själv kör jag vanliga p100 i 165, då väger jag 55kg och är 163cm så den vanliga skulle nog inte bli för styva. Fast den kanske då drar år " tung och tråkig"
Vad säger forum rävarna?

PNyberg

Aktiv medlem
Maxen99 sa:
Jarle sa:
Heter inte denna skida projekt X? Min kära fader kör på carbon skapelsen 110 i 185cm vilket han gillar.
Själv kör jag vanliga p100 i 165, då väger jag 55kg och är 163cm så den vanliga skulle nog inte bli för styva. Fast den kanske då drar år " tung och tråkig"
Vad säger forum rävarna?
Nix. Project X är P110 i ett lättare chassi. P100 Carbon är något helt annat :)
Tung och tråkig är väl aldrig vad P100 är om man tar rätt längd och kan åka lite skidor. Trygg och relativt lugna ja...men inte tråkiga.

Steffo

Ny medlem
PNyberg sa:
Maxen99 sa:
Jarle sa:
Vad säger forum rävarna?
Nix. Project X är P110 i ett lättare chassi. P100 Carbon är något helt annat :)
Tung och tråkig är väl aldrig vad P100 är om man tar rätt längd och kan åka lite skidor. Trygg och relativt lugna ja...men inte tråkiga.
Project X har jag aldrig hört talats om. Är det en modell som kommer till nästa säsong? edit// ok såg skidtestet 2012 här.
/S

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Följer upp min egen gamla tråd. Hoppas det är ok. Se startinlägget.

Det blev ett par Rossignol Soul 7 (inte HD) som jag aldrig riktigt blev kär i trots allt. Mycket lättåkta etc, och bredden funkar utmärkt (en positiv lärdom). Men. För snälla och mjuka, och ger inte tillräckligt tillbaka.

Gillar heller inte ljudet ;-) och känslan när man åker, plastigt. Som de där gröna plastlinjalerna i skolan. Och när stålkanten tar i den matta plasten på andra skidans ovansida... Brrr, som naglar på en svart tavla. Fånigt, jag vet. :rolleyes:

Tror jag siktade aningens för lågt. Är nog dessutom litet "old school" och gillar att åka genom bus-snön snarare än över den. Är det bara jag? Ska jag ha smalare skidor ändå? Och/eller kanske något styvare?

Black Crows Atris??

Senast ändrad:

johanfp

Ny medlem
K2 Hardside är magiska, körde 2 generationer innan jag tog steget upp på Shreditor.

Hardsiden har precis allt du beskriver, tog en bra stund innan jag knäckte koden men nu är min setup ett par beg raceskidor GS och K2 Shreditor 120. Känslan på att knäppa på sig GS när det är tråkiga förhållande likt stenhårt och ingen snö i terräng är för bra. Men Shreditorn är inte långt efter bara man vågar och orkar lägga den på kant. Kommer det sedan lite nysnö finns det inte en chans att jag åker på nogt annat

Du är helt rätt ute, kompisen kör på K2 Annex 98 som är efterföljaren till Hardside och är väldigt nöjd - kör hårt och välkommen in i K2 familjen vilket du gör om du testar en Hardside ?

supercross

Medlem
Nordica Enforcer, Blizzard Bonafide, Völkl 90Eight och Völkl Mantra är skidor som jag tycker är värda att titta närmare på om man är ute efter en 100mm allmountain skida.

Pillard

Aktiv medlem
fredw sa:
Följer upp min egen gamla tråd. Hoppas det är ok. Se startinlägget.

Det blev ett par Rossignol Soul 7 (inte HD) som jag aldrig riktigt blev kär i trots allt. Mycket lättåkta etc, och bredden funkar utmärkt (en positiv lärdom). Men. För snälla och mjuka, och ger inte tillräckligt tillbaka.

Gillar heller inte ljudet ;-) och känslan när man åker, plastigt. Som de där gröna plastlinjalerna i skolan. Och när stålkanten tar i den matta plasten på andra skidans ovansida... Brrr, som naglar på en svart tavla. Fånigt, jag vet. :rolleyes:

Tror jag siktade aningens för lågt. Är nog dessutom litet "old school" och gillar att åka genom bus-snön snarare än över den. Är det bara jag? Ska jag ha smalare skidor ändå? Och/eller kanske något styvare?

Black Crows Atris??
Av din beskrivning nu så måste jag ju nästan citera
@Jibberisch och utropa "Katana!!1!" Eller om du vill hålla nere storleken lite så en gammal Mantra. V-Werks-varianterna har jag ingen aning om hur de är men de äldre Katanasen låter precis som vad du är på jakt efter. Skidorna äter "bus-snö" till frukost och är ändå relativt lättsvängda. Jag är fysiskt jämnstor med dig (lite klenare, kanske lite snabbare i spåret) och har senaste gångerna kört på 190-varianter. Vill du få lite smidigare och mer lekfulla så kan du ju gå ner i längd. Det brukar finnas ett gäng gamla på köp och sälj. Du kan antagligen få dem jäkligt billigt och då kan du iaf testa. Det är en väldigt speciell, men underbar, känsla att åka gamla Katana :)

Lelle007

Ny medlem
Hej
Kastar in en förslag på skidor.
Föll för ett par Scott The ski.
Fantastiskt roliga i både pist o djupsnö.
Kan verkligen rekommendera dessa pärlor.
Rätt pris nu så här lite senare på säsongen åxå:)

monopoly

Ny medlem
Hej.
Har just kommit hem från en vecka i Bydalen där jag kört på 2013 års Katana 191 cm ca halva tiden (och andra halvan en Snowgunz Alpine Rocket).
Håller med tidigare inlägg om Katanan, det är som att ha två (hyfsat lättsvängda) stridsvagnar på fötterna i pisten. De väger som en mindre bil och bryr sig liksom inte riktigt om ifall något är i vägen vilket är en rätt skön känsla så länge du orkar trycka in det som krävs i dem (jag är ca 10 kg lättare och något längre än du). De funkar fint i lössnö också (även om jag föredrar min mono där).

De bör kunna passa din beskrivning rätt bra så länge du inte förväntar dig en skida som också ger den där 'trampolinkänslan' när du carvar i pisten.

hforslund

Ny medlem
Ursäkta att jag gör reklam för mina P100, men att döma av tråden så kan jag inte annat än rekommendera P100. Otroligt trygga och allround! Sen vet jag inte om du söker touring bindningar eller skins. I annat fall finns fler till salu!

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=139728

REO

Medlem
Är det någon som testat att köra skicross-skidor istället för typ GS som allround pistskidor?

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp