Alperna 2012/2013

Backflip-Bogg

Ny medlem
Tjenare!

Vi är två sköna dalmasar som nu båda har äntligen har gått ut skolan
Vi funderar på att köra en säsong i alpena, vi har kollat på lite boende för fyra personer och funderar på att ta bilen ner då vi läst att det ska vara det billigaste alternativet.

Vi har lite funderingar angånende att fixa ett jobb, lösa boende och hur det är med uppehållstillstånd?
Och om det är någon som vet på ett ungefär vad priserna per månad hamnar på för att leva där?

Vi slår oss gärna ihop med några fler "bummare" tjejer som killar bara det inte är någon som freakar ur när säkringen går ;)

Vi klarar av att sköta ett hushåll och är 20 och 21 år gamla, vårt mål med säsonger är inte att tjäna pengar utan att uppleva allt och gå iaf plus minus noll och få så många skiddagar som möjligt!

Vi hoppas någon kan svara på våra funderingar och håller på kolla igenom forumet för mer information.

SÖKES: SKÖNA BUMMARE!

Kontakta här på freeride för mer kontaktuppgifter.
//Anders och Niklas

EricaAndersson1

Ny medlem
Hej! Jag och min kompis bor i norge, oslo just men siktar på att ta oss till alperna nu i vinter. Vart någonstans är inte bestämmt än men några av favoritställena vi vill till är st anton, verbier eller val disere. Vi är två roliga och sociala tjejer på 21 och 22 år ena från kalmar och jag från stockholm som också letar efter sköna bums att bo tillsammans med!

Vi har inte varit iväg själva men kompisar till oss har.. boendet lägger du ut i förväg för en säsong och brukar gå på 20000-30000 per person, liftkort går på 10000 för en säsong.

Vi har lite jobb kontakter runt om på olika ställen men vi söker två pers att bo med. Hör av er om ni är intresserade! :)

Mvh Erica och Annie

tjuulle

Ny medlem
Tjena, jag och 8 goa polare har bestämt oss att kriga oss ner till Val Thorens efter många om och men. Vi har löst boende med 2 st 5manna lägenheter och hade behövt 2 pers till som utfyllnad så man får 2 goa boys/gals till att dela vintern med. Lägenheterna ligger mitt på ''bargatan'' och kostar 2100 € per skalle från 20/11- 5/5. Vi löser jobb där nere och är skötsamma och hur trevliga som helst! Släng iväg ett PM här på freeride för lite mer infoo

Hoj hoj// Adrian

martinlesalpes

Ny medlem
Tjena!

Lämnar stockholm (troligtvis) själv i november för en säsong i alperna, inte riktigt bestämt vart än...
Blir något av Badgestain, ichgl, chamonix, st anton, val disere, verbier eller val thorens iaf.

Alla dessa ställen är fantastiska så vart jag än hamnar beror till stor del på jobb/boende.
Hur som helst så är jag en snowboard bummare på 20 år som har väldigt mycket energi haha, så jag hoppas på att hitta folk att bo med som känner likadant, dvs att det är inga problem med att festa till kl 6 och sen vara uppe och äta frukost kl 8 innan första svängen i backen;)

Anywayss, jag kommer vara nere november - april/maj, är allmänt skötsam och jävligt glad.

Hör av er om ni vill ha med mig nånstanss (så snackar vi vidare om planeringen), annars lär vi ses i backen iaf!:)

mvh Martin

Backflip-Bogg

Ny medlem
Vi är tacksama för alla svar men vi håller på kollar lite jobbkontakter, men om det är någon som redan har några jobbkontakter så är vi självklart intresserade för just nu känns det som det första vi måste göra är att fixa ett jobb!

Men vi hör av oss! :)

MVH Niklas och Anders

AntoniaK

Ny medlem
Åk till bad gastein! Det är det enda rätta, grym stämning, skidåkning, barer osv. Jobb och boende löser sig alltid! Åkte dit förra säsongen utan några som helst kontakter och hade en super grym säsong med bra jobb, perfekt boende och massor av nya grymma vänner!! Kör bara! Allt löser sig så länge man är skön och kan tänka sig att jobba lite för det :) lycka till!!

ands

Ny medlem
Jag tror själv på Engelberg eller Disentis, det sistnämnda vet jag inte mycket om förutom att det verkar mindre..

någon som har något att säga om det??

//Anders

heddannn

Ny medlem
tjuulle sa:
Tjena, jag och 8 goa polare har bestämt oss att kriga oss ner till Val Thorens efter många om och men. Vi har löst boende med 2 st 5manna lägenheter och hade behövt 2 pers till som utfyllnad så man får 2 goa boys/gals till att dela vintern med. Lägenheterna ligger mitt på ''bargatan'' och kostar 2100 € per skalle från 20/11- 5/5. Vi löser jobb där nere och är skötsamma och hur trevliga som helst! Släng iväg ett PM här på freeride för lite mer infoo

Hoj hoj// Adrian
Tja, ja å 3 kompisar ska också ner och säsonga! Letar lägenheter men har inte hittat det rätta än, var fann ni ert boende?

ENitz

Ny medlem
Jag och mina vänner var och hälsade på en vän i St Anton i vintras. Dom verkade ha det as gött där.
Så nu ska vi försöka ta oss dit och åka lite skidor. Har skickat lite mail till några olika lägenhetsägare där nere. Men har inte fått nå svar än. Vi håller tummarna! :D
Kommer förhoppningsvis få tag på en större lägenhet, så vi är på jakt efter roomies!

Hojta till om ni ska till St Anton!
// Jasse och Bettan

kajsaar

Ny medlem
hallådär!! fan va härligt att folk börjat redan nu.....
anyhow. jag spenderade förra säsongen i valdisere, vilket va det absolut bästa jag gjort någonsin.
jag kan säkerligen hjälpa er med lite frågor osv, jag har varit i alperna sedan jag va tinytinytiny.
Jag har bara ett annat problem och det är att jag reser på sommarhalvåret vilket betyder att jag (om möjligheten finns) gärna tjänar lite pengar. och det vet jag nu att jag kan, och det är i verbier. kom precis hem från en lång resa i asien och stötte på en fransman som gjort 9 säsonger i verbier, och berättade för mig att man kan tjäna upp till ungefär 25 000 kr i månaden vilket är helt sjukt. i valdisere tjänade jag 12-13 000 i månaden som max typ.
Om någon läser detta inlägget och som har lite info om bra barer och lägenheter i verbier så skriv till mig :)

Valdisere va gryyyyyyymt säger jag bara. åk och säsonga, finns inget bättre om du dessutom lever för åkning också!

pussochkraamaam
/ kajsa

ante1989

Ny medlem
tjena

Är en kille på 23 år gjort ett par sässonger i sverige.
Håller just nu på med lite olika jobb i sverige. Men alperna lockar ju alltid.
Men är ensam någon som har plats för en bräd tokig kille till?

Mvh

Anton

banansveng

Ny medlem
AntoniaK sa:
Åk till bad gastein! Det är det enda rätta, grym stämning, skidåkning, barer osv. Jobb och boende löser sig alltid! Åkte dit förra säsongen utan några som helst kontakter och hade en super grym säsong med bra jobb, perfekt boende och massor av nya grymma vänner!! Kör bara! Allt löser sig så länge man är skön och kan tänka sig att jobba lite för det :) lycka till!!
Go kväll! Först vill jag säga att det är kul att läsa denna positiva/laddade tråd inför säsongen! Jag ska själv ner till Bad Gastein och jobba som bartender hela säsongen ( min första säsong). Folk påstår att det är helt idiotiskt att jobba när man säsongar, man tjänar inget, får ingen tid för skidor osv. Skulle hoppas du kunde ge en bra generell bild av hur jobben ser ut, hur många dagar man får åka i veckan osv. Vet att det är beroende på arbetstider. Men om man ser till en bartenders tider då. Skulle verkligen uppskatta ett sjysst svar! :) Med vänlig hälsning, Pontus!

kajsaar

Ny medlem
Även jag kan svara på det faktikst. jobbar som bartender själv, visserligen i valdisere. men att jobba i bar, där många går till. är de häggbloms, silverbullet eller nått sånt? så kan de vara skitbra, för jobbar du som bartender, du lär känna alla! alla lär speciellt känna dig, alla vet vem du är. och fördelen, när du går till en annan bar när du är ledig så kan du få gratis rätt ofta. vet inte exakt hur de fungerar i bg, men så är de i valdi iallafall!.
tiderna är helt ok när de är bar, kanske 22 - 04 eller nått.. de du ska undvika va de jag jobbade med, jag jobbade på största klubben och slutade aldrig innan kl 6-7 ... vilket SÖG. orkade ju inte upp tidigt alls, men bar är gött :D kul också!!! lycka till pontus!

banansveng

Ny medlem
kajsaar sa:
Även jag kan svara på det faktikst. jobbar som bartender själv, visserligen i valdisere. men att jobba i bar, där många går till. är de häggbloms, silverbullet eller nått sånt? så kan de vara skitbra, för jobbar du som bartender, du lär känna alla! alla lär speciellt känna dig, alla vet vem du är. och fördelen, när du går till en annan bar när du är ledig så kan du få gratis rätt ofta. vet inte exakt hur de fungerar i bg, men så är de i valdi iallafall!.
tiderna är helt ok när de är bar, kanske 22 - 04 eller nått.. de du ska undvika va de jag jobbade med, jag jobbade på största klubben och slutade aldrig innan kl 6-7 ... vilket SÖG. orkade ju inte upp tidigt alls, men bar är gött :D kul också!!! lycka till pontus!
Tackar verkligen för svaret Kajsa! Detta verkar ju mycket lovande, nu kan jag sova gott! Ha det grymt! :)

emelieee

Ny medlem
martinlesalpes sa:
Tjena!

Lämnar stockholm (troligtvis) själv i november för en säsong i alperna, inte riktigt bestämt vart än...
Blir något av Badgestain, ichgl, chamonix, st anton, val disere, verbier eller val thorens iaf.

Alla dessa ställen är fantastiska så vart jag än hamnar beror till stor del på jobb/boende.
Hur som helst så är jag en snowboard bummare på 20 år som har väldigt mycket energi haha, så jag hoppas på att hitta folk att bo med som känner likadant, dvs att det är inga problem med att festa till kl 6 och sen vara uppe och äta frukost kl 8 innan första svängen i backen;)

Anywayss, jag kommer vara nere november - april/maj, är allmänt skötsam och jävligt glad.

Hör av er om ni vill ha med mig nånstanss (så snackar vi vidare om planeringen), annars lär vi ses i backen iaf!:)

mvh Martin
jag har skickat pm till dig :)

Warbeerg

Ny medlem
Riktigt underbart att läsa alla positivas inställning till att säsonga i Alperna! Tänk om hela detta gänget skulle dra ihop sig till en stad, det skulle bli the dream-team, klockrent! Haha, men nu tillbaks till verkligheten! :)

Jag skrev nyligen en tråd hehe https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=87580 som handlar om att jag likaså är sugen på att åka ner till Alperna nu i år för att säsonga!

En erfaren brädåkare på 19 jordsnurr som har bott ensam i lägenhet är ute efter skötsamma människor som vill uppleva en säsong som jag ser det, med mycket skratt, en hel del festande men så klart ha de så jävla roligt!
:D :D :D
Vart är inte betstämt än så länge, men jag är öppen för det mesta!
Om någon är inne på samma spår så kan man väl höra av sig! Annars som tidigare skribenter har skrivit, vi ses i backen ;)

Dessutom!! Ni som jobbar/har jobbat som bartender, behövs alltid speciella certifikat eller kan man få jobb som bartender av egna kunskaper och personlighet?

Sista punkten, i och med att jag jobbar som DJ, vet någon hur man får kontakt med klubbägare som skulle kunna tänka sig att anställa utländska etablerade DJs? Är det dörrknackning på klubbarna innan säsongen börjar eller gäller det endast om att ha kontakter?

Ha de gott så länge

/ Warberg

banansveng

Ny medlem
Warbeerg sa:
Riktigt underbart att läsa alla positivas inställning till att säsonga i Alperna! Tänk om hela detta gänget skulle dra ihop sig till en stad, det skulle bli the dream-team, klockrent! Haha, men nu tillbaks till verkligheten! :)

Jag skrev nyligen en tråd hehe https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=87580 som handlar om att jag likaså är sugen på att åka ner till Alperna nu i år för att säsonga!

En erfaren brädåkare på 19 jordsnurr som har bott ensam i lägenhet är ute efter skötsamma människor som vill uppleva en säsong som jag ser det, med mycket skratt, en hel del festande men så klart ha de så jävla roligt!
Om någon är inne på samma spår så kan man väl höra av sig! Annars som tidigare skribenter har skrivit, vi ses i backen ;)

Dessutom!! Ni som jobbar/har jobbat som bartender, behövs alltid speciella certifikat eller kan man få jobb som bartender av egna kunskaper och personlighet?

Sista punkten, i och med att jag jobbar som DJ, vet någon hur man får kontakt med klubbägare som skulle kunna tänka sig att anställa utländska etablerade DJs? Är det dörrknackning på klubbarna innan säsongen börjar eller gäller det endast om att ha kontakter?

Ha de gott så länge

/ Warberg
Tjena Warberg! Jag ska som sagt ner till Bad Gastein för säsongen. Har eventuellt två polare som ska med. Alla har vuxit upp med skidor/bräda! Vi är ett gött gäng som precis som alla andra bara ska dit och njuta så mycket vi bara kan! Du är absolut välkommen att hänga på! Jag har inget boende fixat då jag inte vet än om de andra två ska med, men hoppas väl att jag får boende genom jobbet! Det får lösa sig helt enkelt! ;) Skrev detta lite snabbt innan jobbet, precis nyvaken så informationen kan vara lite bristfällig!

Btw, generellt sett verkar det som man måste ha något certifikat eller referens till tidigare anställning som bartender för att få jobb i alperna!

Med vänlig hälsning, Pontus!

Warbeerg

Ny medlem
banansveng sa:
Warbeerg sa:

Ha de gott så länge

/ Warberg
Tjena Warberg! Jag ska som sagt ner till Bad Gastein för säsongen. Har eventuellt två polare som ska med. Alla har vuxit upp med skidor/bräda! Vi är ett gött gäng som precis som alla andra bara ska dit och njuta så mycket vi bara kan! Du är absolut välkommen att hänga på! Jag har inget boende fixat då jag inte vet än om de andra två ska med, men hoppas väl att jag får boende genom jobbet! Det får lösa sig helt enkelt! ;) Skrev detta lite snabbt innan jobbet, precis nyvaken så informationen kan vara lite bristfällig!

Btw, generellt sett verkar det som man måste ha något certifikat eller referens till tidigare anställning som bartender för att få jobb i alperna!

Med vänlig hälsning, Pontus!
Fan va trevligt, ja! vi kan väl höras av om hur våra planer blir! Jag har dock ingen facebook (tack och lov, fast ibland jävligt surt) men vi kan PMa här ifall det funkar för dig?

Ha de gott så länge! / Warberg

Charleeey

Ny medlem
Fan va kul o se så mycke soft folk!

Jag har själv tänkt o säsonga i vinter, vilket jag gör över sommaren också...
För tillfället är jag i Kos och jobbar som bartender och innan har jag varit i Magaluf!

Jag tänkte göra min första vinter säsong någonstans i Alperna
och ville ha lite tips på vart man borde åka där det är bra barer, lätt att få jobb, åkning
samt när man borde åka ner för att kunna få chans att jobba bakom baren!
Har ingen aning om nånting när det kommer till ställena där borta så skulle va schysst med lite feedback :)

Jag åker förmodligen själv så om det är något schysst gäng som ska dra iväg så hänger jag mer än gärna på
om ni vill ha med er en extra pinne!

kajsaar

Ny medlem
hej hej Charley.
Jag är tender jag själv, jobbade nere i Valdisere i förra säsongen. du kan mer eller mindre fixa bartender jobb överallt, tjänar gör du bäst i Schweiz. Om du nu reser på sommaren, och behöver pengar samtidigt. .
Bra fest hittar du som mest i Valdisere, Stanton, Cham, Val T, BG. typ :)
Jag drar nog ner en säsong själv jag med, men har inte bestämt vart ännu. Vill inte alls låta pengar styra när de kommer till säsong, men spelar ju en stor roll om man reser på sommaren.
Hur du hittar barjobb enklast, eller vilket jobb som helst egentligen är att om du inte gillar tanken på att åka ner och söka väl på plats. Så sök hela jävla internet över alla restaurange / barer som finns i orten och maila ditt cv till vartenda emailadress du kan hitta! Be om skype intervju också om de passar, de ger ett intryck av att du är mer seriös. De va så jag fick mitt förra barjobb i Valdi :)

Lycka till!

Senast ändrad:

DanielPetter

Ny medlem
Tjena jag är en skön kille på 20 år söker resekompisar att köra säsong med dela boende och hela kitet, hör gärna av er om ni är intresserade!

nilsotterman

Ny medlem
Hej allihopa!

Jag o min tjej tänkte dra och säsonga nu till vintern för första gången och skulle gärna få lite tips:)

Jag tänkte lägga störst fokus på åkningen, så funderar på om det kanske finns något lite mindre ställe i Alperna (har hört att chamonix har blivit rena rama sture-p) med skön by-känsla, även om man såklart vill att det ska finnas folk.
Är det vanligast att man söker jobb på plats, eller brukar ni söka på förhand, och var isåfall?

Tror ni man kan åka ner i december o fortfarande hitta boende och jobb, eller är det kört?

Hare gött!

banansveng

Ny medlem
nilsotterman sa:
Hej allihopa!

Jag o min tjej tänkte dra och säsonga nu till vintern för första gången och skulle gärna få lite tips:)

Jag tänkte lägga störst fokus på åkningen, så funderar på om det kanske finns något lite mindre ställe i Alperna (har hört att chamonix har blivit rena rama sture-p) med skön by-känsla, även om man såklart vill att det ska finnas folk.
Är det vanligast att man söker jobb på plats, eller brukar ni söka på förhand, och var isåfall?

Tror ni man kan åka ner i december o fortfarande hitta boende och jobb, eller är det kört?

Hare gött!
God morgon! Vad jag hört så är Mayerhofen ett bra ställe då kanske! Och jobb/boende är bäst att försöka skaffa innan. Men det är ju lättare att få på plats :)

nilsotterman

Ny medlem
Alright, ja jag tittade in det, verkade schysst men tror flickvännen föredrar franska alperna för att öva språket.. Kollade lite på Portes du Soleil i Morzine, är det någon som har erfarenhet från det området?

Tack för hjälpen:)

Ffilip

Ny medlem
Hej! Är en kille på 19-år utan polare som vill hänga med på en säsong i alperna, någon som är i samma sits? Har sparat pengar så jag behöver egentligen inte jobba under säsongen, utan ser det bara
som en bonus om man lyckas tjäna någonting där nere. Vad det gäller skidort spelar det mindre roll för mig, men eftersom jag läst franska vore det soft att träna på den lite kanske..om ni är sugna på att snacka ihop er så tveka inte att höra av er! Vill så j*vla gärna komma iväg bara ;)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp