Alperna i påsk. Alla tips mottages! :)

bbeell

Ny medlem
Hej! Jag heter Isabel och är 28 år och vi ska åka till Alperna i påsk - tänkte vara borta en vecka och vi flyger från Kastrup/Skurup. Det blir första gången i Alperna för min del och önskar därför alla tips jag kan få.

Kraven är att det ska vara:
- Snösäkert
- Härlig afterski (men måste inte vara dansa-på-borden)
- God mat
- Bra åkning såklart (jag är dock van vid svenska fjällen)
- Sol i backen!

Alla tips mottages, även om ni har tips på boende (bastu är ett måste ;)) som ni vet är bra eller till och med hyr ut själva.

Senast ändrad:

olddjara

Medlem
Tja Isabelle

Härligt! Om för påskhelgen så blir det väl gissningsvis utresa ons kv dag före skärtorsdag hem måndag annandag påsk därmed 4 skiddagar iaf. Kanske undvika långa transfers är bra tänka på men med det sagt utifrån din spec:

1. St anton im Arlberg - relativt högt, ofta mkt snö, härliga restauranger i backarna o i byn. Tillgång till närliggande orter som Lech, St Cristoph, mfl. Dyrt för att va Österrike men ok generellt sett. Grym after ski.

2. Verbier - enda minus är dyrt. Allt annat är grymt. Snösäkert, sol/södervänt, god mat.

3. Italien - courmayeur, Cervinia eller ngt sånt. Kort transfer fr Milano el Genève. Otroligt god mat/dryck och prisvärt. Trist after ski-kultur.

4. Val d’iser. Ganska dyrt, lång transfer - men snösäkert med glaciär, bra restauranger i system o by.

Bara några förslag - oavsett är det en härlig upplevelse åka till alperna första gången för dig/er! Avis!

O

bbeell

Ny medlem
Tja Isabelle

Härligt! Om för påskhelgen så blir det väl gissningsvis utresa ons kv dag före skärtorsdag hem måndag annandag påsk därmed 4 skiddagar iaf. Kanske undvika långa transfers är bra tänka på men med det sagt utifrån din spec:

1. St anton im Arlberg - relativt högt, ofta mkt snö, härliga restauranger i backarna o i byn. Tillgång till närliggande orter som Lech, St Cristoph, mfl. Dyrt för att va Österrike men ok generellt sett. Grym after ski.

2. Verbier - enda minus är dyrt. Allt annat är grymt. Snösäkert, sol/södervänt, god mat.

3. Italien - courmayeur, Cervinia eller ngt sånt. Kort transfer fr Milano el Genève. Otroligt god mat/dryck och prisvärt. Trist after ski-kultur.

4. Val d’iser. Ganska dyrt, lång transfer - men snösäkert med glaciär, bra restauranger i system o by.

Bara några förslag - oavsett är det en härlig upplevelse åka till alperna första gången för dig/er! Avis!

O
Tack för tipsen! :) Vi tänkte ta några dagar ledigt så vi åker väl typ 1 till 8 april +/- 1-2 dagar.

olddjara

Medlem
Glömde skriva val d’isere har kul after ski också, mindre österrikisk ”ompa ompa” med pjäxdans mer housemusik i solen, men Nice. Grymt bra pister, fin offpist om bra förhållanden osv. Skulle nog själv överväga Verbier el val d’isere närmast av de jag föreslog. 3 h transfer för båda ca

Emmis

Aktiv medlem
Satsa på ngt högt uppe eftersom det är sent.. har varit ett par gå ger till Courmayer i slutet av Mars och det har varit lite sent… jag lägger min röst på Val thorens. Hög höjd o bra party

bbeell

Ny medlem
Ni har ingen erfarenhet av Cervinia/Zermatt? Det verkar som att det går att komma undan billigare där, åtminstone Cervinia och dessutom snösäkert.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Zermatt är grymt trevligt, har själv varit där på en påsk. Inte direkt billigaste alternativet iofs.
Davos gillar jag som stad, skidåkningen ser bra ut på pappret/terrängen men aldrig provat.

olddjara

Medlem
zermatt är sjukt Nice - så mysig by, bra restauranger, felfria pister, men dyrt så Verbier framstår som Kungsberget. Har ni råd kör men ett bra alt är bo i Cervinia (själv inte varit där bara ätit lunch i systemet) och åk över till zermatt dagtid typ kanske ta en övernattning där.

PontusThor

Ny medlem
Ni har ingen erfarenhet av Cervinia/Zermatt? Det verkar som att det går att komma undan billigare där, åtminstone Cervinia och dessutom snösäkert.
Cervinia är rätt prisvärt, inte minst jmf Zermatt. Inga problem ta sig över till Zermatt för åkning så länge vädret tillåter, gäller dock inte missa sista liften hem till Italien. Åkningen mer utmanande i Zermatt än Cervinia. Fördelen med Cervinia/Zermatt är höjden särskilt så sent som vid påsken. Afterski mer stillsam än på vissa orter i Österrike men maten är bra.

Primary

Aktiv medlem
Är det någon som har snöstatus/prediktioner för Val Thorens, Val d'isere?
Champoluc och monterose verkar vara rätt lite snö som jag förstått?

fredw

Aktiv medlem
Snöläget just nu i Monterosa Ski är uselt utanför pisterna (ser ut som det förr gjorde på sommaren sa en lokal guru). ”Rock slalom” kallade han det, stenar sticker upp överallt, även vid Punta Indren.
Fint i pisterna.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Cervinia är rätt prisvärt, inte minst jmf Zermatt. Inga problem ta sig över till Zermatt för åkning så länge vädret tillåter, gäller dock inte missa sista liften hem till Italien. Åkningen mer utmanande i Zermatt än Cervinia. Fördelen med Cervinia/Zermatt är höjden särskilt så sent som vid påsken. Afterski mer stillsam än på vissa orter i Österrike men maten är bra.

Om man bor i Cervinia så når man endast de närmaste liftarna i Zermatt inom rimlig tid, dvs glaciären och den fina sittliften strax nedanför. Större delen av Zermatts liftsystem orkar man nog inte pendla till från Cervinia i längden.
Detta sagt så är just Cervinia plus Zermatts glaciärer kanske som bäst på senvintern. Men påsk är extra högsäsong och de fina boendena centralt är begränsade och tar snabbt slut. Höghusen i byns utkant har fin utsikt mot Matterhorn, fin ski in/out men ser hemska ut.

kappakomplett

Aktiv medlem
Om man bor i Cervinia så når man endast de närmaste liftarna i Zermatt inom rimlig tid, dvs glaciären och den fina sittliften strax nedanför. Större delen av Zermatts liftsystem orkar man nog inte pendla till från Cervinia i längden.
Detta sagt så är just Cervinia plus Zermatts glaciärer kanske som bäst på senvintern. Men påsk är extra högsäsong och de fina boendena centralt är begränsade och tar snabbt slut. Höghusen i byns utkant har fin utsikt mot Matterhorn, fin ski in/out men ser hemska ut.
Man hinner lätt bort till fluhalp för en härlig lunch och tillbaka med ett antal åk emellan.

AnnnaK

Medlem
Snöläget just nu i Monterosa Ski är uselt utanför pisterna (ser ut som det förr gjorde på sommaren sa en lokal guru). ”Rock slalom” kallade han det, stenar sticker upp överallt, även vid Punta Indren.
Fint i pisterna.

Ånej vi ska dit v 9. Har bokat boende i Gressoney. Är snöläget bättre i tex Courmayur eller Cervinia? Kanske ska försöka boka om.

fredw

Aktiv medlem
Ånej vi ska dit v 9. Har bokat boende i Gressoney. Är snöläget bättre i tex Courmayur eller Cervinia? Kanske ska försöka boka om.
Jättefint i pisterna överallt. Dåligt utanför pisterna överallt. Typ. Men det kommer säkert snöa mer före vecka 9! Boka inte om av det skälet.

AnnnaK

Medlem
Jättefint i pisterna överallt. Dåligt utanför pisterna överallt. Typ. Men det kommer säkert snöa mer före vecka 9! Boka inte om av det skälet.
Ah ok tack för info🙂Vi kommer nog inte våga oss utanför pisterna så mycket ändå. Första gången till alperna med familjen.

PisteCarver

Aktiv medlem
Hmm... ska man inte betta för hårt på. Ingenting i sikte 10 dagar framåt.

1676577148396.png

fredw

Aktiv medlem
Nej jag har följt vädret och det verkar inte snöat mycket. Vet du hur det ser ut i närliggande orter?

Nu frågade du inte mig men… Är nyss hemkommen från det område du nämner. Snöläget är ungefär samma i alla dessa orter. Mycket fint i pisterna, grönt i byar och dalar och tunn uppkörd snö utanför pisterna.

Om alla är hyggligt vana åkare så är Gressoney/Monterosa ett spännande system. Men där finns t ex flera (iofs ganska korta) passager i Champoluc med ganska smala rödsvarta backar som måste passeras om man vill röra sig runt i den delen av systemet.
För en familj som reser till alperna för första gången skulle jag annars rekommendera både Courmayeur och Cervinia.

Senast ändrad:

AnnnaK

Medlem
Nu frågade du inte mig men… Är nyss hemkommen från det område du nämner. Snöläget är ungefär samma i alla dessa orter. Mycket fint i pisterna, grönt i byar och dalar och tunn uppkörd snö utanför pisterna.

Om alla är hyggligt vana åkare så är Champoluc/Monterosa ett spännande system. Men där finns t ex flera (iofs ganska korta) passager just i Champoluc med ganska smala rödsvarta backar som måste passeras om man vill röra sig runt i systemet.
För en familj som reser till alperna för första gången skulle jag annars rekommendera både Courmayeur och Cervinia före Champoluc.
Ok tack för info. Jag tror de klarar sig. Grabbarna är 15 och 12 år gamla och har åkt mycket i Åre och Ramundberget. Jag har tittat på de orter du nämner men valde Monterosa då jag hittade bra och billigt boende mycket nära liftarna i Staffal, alltså inte i Champoluc. Så jag är mest orolig för snöläget. Men vi kan boka om boendet och har bil så om det är bättre in de andra orterna kanske man skulle försöka boka om. Prognosen är dock väldigt mild i hela området. Verkar bli ännu varmare i exempelvis Chamonix. Nu har jag också ställt in mig på Monterosa så det blir jobbigt att ”ställa om sig”. Courmeyur verkar dock supermysigt men lite mindre. Cervinia stort och snösäkert men säkert mer folk och mycket dyrare.

fredw

Aktiv medlem
Blir säkert bra! Såg nu att du bokat i Gressoney, inte Champoluc. Oroa er inte för snön. Italienarna är duktiga på att sköta sina pister och där finns snö.

Edit: Bild från webcam just nu - Här åt vi lunch i förra veckan, på Sant Anna strax ovanför Gressoney. Bilden beskriver läget väl - mycket snö i pisterna men nästan så "solsmält" i terrängen utanför pisterna som det brukar var först kring påsk. Med den stora skillnaden att det fortfarande oftast är så kallt att snön i pisterna är kall och torr och fin, och inte blir uppkörd och slaskig på eftermiddagen.

1676620138013.png

Senast ändrad:

AnnnaK

Medlem
Blir säkert bra! Såg nu att du bokat i Gressoney, inte Champoluc. Oroa er inte för snön. Italienarna är duktiga på att sköta sina pister och där finns snö.

Edit: Bild från webcam just nu - Här åt vi lunch i förra veckan, på Sant Anna strax ovanför Gressoney. Bilden beskriver läget väl - mycket snö i pisterna men nästan så "solsmält" i terrängen utanför pisterna som det brukar var först kring påsk. Med den stora skillnaden att det fortfarande oftast är så kallt att snön i pisterna är kall och torr och fin, och inte blir uppkörd och slaskig på eftermiddagen.

Visa bilaga 23171
Vill bara berätta att det blev mycket bra! Det kom faktiskt lite snö innan vi åkte och i början av veckan. Pisterna fantastiska och liftköerna obefintliga. Slogs av att det knappt blåste något även på 3000 m höjd. Sol hela veckan. Fantastisk mat och gemyt i backen. Frågan är nu bara vart man ska åka nästa gång🙂

Slaktaren

Medlem
Hej! Jag heter Isabel och är 28 år och vi ska åka till Alperna i påsk - tänkte vara borta en vecka och vi flyger från Kastrup/Skurup. Det blir första gången i Alperna för min del och önskar därför alla tips jag kan få.

Kraven är att det ska vara:
- Snösäkert
- Härlig afterski (men måste inte vara dansa-på-borden)
- God mat
- Bra åkning såklart (jag är dock van vid svenska fjällen)
- Sol i backen!

Alla tips mottages, även om ni har tips på boende (bastu är ett måste ;)) som ni vet är bra eller till och med hyr ut själva.
Jag och tjejen kör ischgl över påsk … kommer väl vara mycket sorbet i backarna… flyg till München sen knappt tre timmar i hyrbil fyra nätter fem skiddagar…
Schlosshotel ischgl är stället att bo på … ski in läge fint spa nattklubb och afterski på champagnehutte som tillhör hotellet…

Larhou

Medlem
Vårskidåkning i april i Alperna är fantastiskt.

Klassiska snösäkra skidorter i Alperna med bra snö i april:
- Många pister över 2000-2500 meter
- Helst många nordvända pister.
- Inte alltför många sydvända pister. Till exempel Alpe d'Huez har gott om skidåkning över 2000 meter, men många är sydvända och kan bli mycket isiga.

Italien:
Cervinia
Passo Tonale
Livigno
Sestriere

Österrike:
Obertauern
Obergurgl
Lech
Hintertux / Tux-dalen
Sölden
Ischgl

Schweiz:
Zermatt
Saas-Fee
Verbier

Frankrike:
Val Thorens
Courchevel
Val d'isere
Tignes
Deux-Alpes
La Plagne
Les Arcs (särskilt Arc 1950/2000)
Argentière (Chamonix)

Outsiders (kontrollera snö- och väderprognos innan du bokar)
St Anton (Österrike)
Arabba (Sella Ronda), Italien
Monterosa (Champoluc, Gressoney), Italien
Val d'Anniviers, Schweiz
Andermatt, Schweiz

Ultimativa skidorter i april !
Lake Louise (Kanada)
Sunshine Village (Kanada)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Titlis (Engelberg) 23 maj 2021. Men ska man åka dit i April, så gör det innan Jochpass stänger. Åtminstone om det är för mer än 1-2 skiddagar.
IMG_2701.jpg

fredw

Aktiv medlem
Vårskidåkning i april i Alperna är fantastiskt.

Jo men man får se upp för irriterande fågelkvitter i backarna. Och den där särskilda doften av fuktig vårjord och gräs som redan är grönt. Fula små murmeldjur krälar omkring till höger och vänster och vattnet i bäckarna porlar på ett störande sätt. Solen kommer att göra dig svettig och varm - jobbigt, och himlen har en mystiskt intensiv blå färg från horisont till horisont. Du tvingas smörja in ansiktet med farlig solkräm för att undvika att dö av melanom.
Dina pistracers kommer inte att hitta någon fin blåis någonstans för att visa vad de kan. Jobbiga fyrsiffriga fallhöjder i pisterna (där du riskerar att åka vilse i det alltför stora systemet) och avsaknad av liftköer där du välbehövligt kan vila benen. Dåligt resursutnyttjande - alltför ofta överstiger liftarnas kapacitet behovet. Oansvarigt! Risken är att du istället för maximal skidåkning lockas sitta och njuta alltför länge med en sval Märzen på en solhylla nånstans. Däst och seg efter en Kaiserschmarrn. Med hallon/björnbärssylt och florsocker. Följt av en caffè macchiato.
När det äntligen är dags att åka hem till det mysiga gråmugget där hemma passerar man obehagliga storstäder som Verona eller Genève där folket tror att de redan kan sitta i T-shirt på utecaféerna (tre månader för tidigt!!) Provocerande.

Hawk100

Aktiv medlem
Jo men man får se upp för irriterande fågelkvitter i backarna. Och den där särskilda doften av fuktig vårjord och gräs som redan är grönt. Fula små murmeldjur krälar omkring till höger och vänster och vattnet i bäckarna porlar på ett störande sätt. Solen kommer att göra dig svettig och varm - jobbigt, och himlen har en mystiskt intensiv blå färg från horisont till horisont. Du tvingas smörja in ansiktet med farlig solkräm för att undvika att dö av melanom.
Dina pistracers kommer inte att hitta någon fin blåis någonstans för att visa vad de kan. Jobbiga fyrsiffriga fallhöjder i pisterna (där du riskerar att åka vilse i det alltför stora systemet) och avsaknad av liftköer där du välbehövligt kan vila benen. Dåligt resursutnyttjande - alltför ofta överstiger liftarnas kapacitet behovet. Oansvarigt! Risken är att du istället för maximal skidåkning lockas sitta och njuta alltför länge med en sval Märzen på en solhylla nånstans. Däst och seg efter en Kaiserschmarrn. Med hallon/björnbärssylt och florsocker. Följt av en caffè macchiato.
När det äntligen är dags att åka hem till det mysiga gråmugget där hemma passerar man obehagliga storstäder som Verona eller Genève där folket tror att de redan kan sitta i T-shirt på utecaféerna (tre månader för tidigt!!) Provocerande.
Fantastisk beskrivning av varför Alperna nästan är som allra bäst i april! (Om än med mycket ironi från @fredw )
Misstaget jag gjorde flera gånger som säsongare var att åka hem för tidigt! 🫣
I ärlighetens namn är även svenska fjällen rätt bra i april! Prickar man bra väder i Åre efter påsklovet är det nästan världsklass t.o.m. där!!! 😉

fredw

Aktiv medlem
Fantastisk beskrivning av varför Alperna nästan är som allra bäst i april! (Om än med mycket ironi från @fredw )
Misstaget jag gjorde flera gånger som säsongare var att åka hem för tidigt! 🫣
I ärlighetens namn är även svenska fjällen rätt bra i april! Prickar man bra väder i Åre efter påsklovet är det nästan världsklass t.o.m. där!!! 😉

Ja det är med Åre som med Sverige som helhet. Mycket frustration men när stjärnorna står på rad och himlen är blå - då är man på rätt plats. Har några fantastiska vårvinter-minnen från Åre sent 80-tal (då liftsystemet f.ö. såg ut ungefär som idag plus tusenmetersliften - RIP).

tallebarr

Ny medlem
sitter också i valet och kvalet, var ska jag åka med min familj?
tre grabbar(8,10,13), jag och sambon. sambon vill ha sol, jag vill ha långa snälla backar som jag kan cruisa runt i med grabbarna.
kommer bila ner, 6 nätter där ner, drar på söndag. härligt oplanerat

PisteCarver

Aktiv medlem
sitter också i valet och kvalet, var ska jag åka med min familj?
tre grabbar(8,10,13), jag och sambon. sambon vill ha sol, jag vill ha långa snälla backar som jag kan cruisa runt i med grabbarna.
kommer bila ner, 6 nätter där ner, drar på söndag. härligt oplanerat

Stubai Gletscher, den här bilden har jag tagit vid Påsk.

1680169293453.jpeg

fredw

Aktiv medlem
Cervinia har lååånga och breeeda backar, nu med 70 -180 cm snö och brukar vara soligt så här års (men inte idag...) Men Österrike ligger bättre till för en svensk bilist. Skulle normalt rekommendera soliga och vänliga Dolomiterna (som också ligger bra till med bil från norr) men snöläget där är sämre än vanligt.

tallebarr

Ny medlem
Tackar, har inga problem med bilresan, vi tar övernattning på väg både dit och hem.
Synd att det verkar vara lite snö överlag

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Tackar, har inga problem med bilresan, vi tar övernattning på väg både dit och hem.
Synd att det verkar vara lite snö överlag
Vet inte hur långt österut det snöat nu på sistone när det varit nordstau. Men Engelberg tex har fått 108 cm senaste veckan och ungefär en halvmeter till väntas över helgen. Ser bättre ut än på hela vintern ovanför 1500 m.
Sydsidan av alperna är nog en annan femma tyvärr.

PisteCarver

Aktiv medlem
Vet inte hur långt österut det snöat nu på sistone när det varit nordstau. Men Engelberg tex har fått 108 cm senaste veckan och ungefär en halvmeter till väntas över helgen. Ser bättre ut än på hela vintern ovanför 1500 m.
Sydsidan av alperna är nog en annan femma tyvärr.
Kommer snö varje dag i Österrike de närmaste fem dagarna.

Tälja

Medlem
Ja det är inte klokt vad man tvingas stå ut med år efter år( bor i Mayrhofen)😂😂😂👍⛷

Topp