Alperna vecka 1-2?

skidmannen

Aktiv medlem
Alperna vecka 1-2?
Jag brukar åka till Alperna varje år runt vecka 5 med gubbarna, har testat sportlov och även så sent som vecka 13 (Les 2 Alpes) och haft bra med snö i offpisten alltid, i alla fall om man letar och i jämförelse med Sverige. Nu upptäckte jag att barnen inte börjar skolan förrän i mitten av vecka 2 och funderar på om det är idé att åka ner från jul fram till vecka 2? Nyår lär ju vara lika knökat som i Sälen, men senare kan ju vara idé. Om det nu brukar finnas snö alltså.... Barnen vill bara åka offpist.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Alperna vecka 1-2?
Ja, jul-nyår är så klart högsäsong. Nu ligger ju helgdagarna dåligt i år (kostar många semesterdagar att vara ledig), så kanske lugnare än många andra år?
Vad gäller snö är det ju lite som att singla slant, svårt att vara säker på vad resultatet är i förväg. Skulle ändå säga att det brukar bli bra bas ovanför 1500-1800 m runt mitten av december här i Engelberg, Andermatt och andra orter jag åkt i på schweiziska nordsidan.
Boka på något ställe som är känt som snösäkert och som har åkning på höjd. Fördelen när solen står lågt är ju att snön håller sig pulvrig bättre än senare på vintern.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp