Alpinpjäxa - öppningsbar vad

malingg

Ny medlem
Hej!

Vi är tre elever som går i 2an på Teknikprogrammet på Platengymnasiet i Motala. Vi jobbar med en uppgift som heter Platen innovation, där vi ska utveckla en produkt. Vår idé är en pjäxa som är öppningsbar bak vid vaden, för att enklare kunna få in foten i pjäxan. Vi har sett att det finns så kallade tredelsskals pjäxor, och tänker att man kan utveckla dem. Den typen av pjäxa har ju en rygg till skillnad från tvådelsskals pjäxor, så därför kan man använda ryggen som ”öppningen”.
Vad tror ni om vår idé? Låter den intressant och rimlig att genomföra? Ser ni skidåkare ett problem med dagens pjäxor?

/Stina, Noah & Malin :)

malingg

Ny medlem
Har aldrig förstått ”problemet” med att få i foten i pjäxan. Personligen tycker jag det är svårare att blanda ett riktigt bra glass saft.

Bakistegspjäxa är väl inget nytt i sig. Nyligen kom ju konceptet tillbaka.
Eller tänkte ni på något helt annat, lite oklart för mig.
Hej, vi har sett den typen av pjäxa men tänker snarare utveckla en typ av pjäxa där bakdelen öppnas som en "dörr" för att skapa större utrymme för att kunna komma in i pjäxan. På detta sätt blir det också enklare att ta ut och in inneskon.

Bilagor

• 1-340x351_LI.jpg
    1-340x351_LI.jpg
    22.1 KB · Besök: 41
  • thumbnail_IMG_1378 (2).jpg
    thumbnail_IMG_1378 (2).jpg
    29.9 KB · Besök: 36

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Det är såklart ingen dum idé (även om jag inte själv har problemet), frågan är bara om den kan bli lika stabil som en vanlig pjäxa; framförallt är vridstyvheten nyckeln.
Lite som en cabrioletbil är mindre vridstyv än en bil med stängt tak. Ser ett potentiellt problem med att den inte komma hålla ihop särskilt bra.

Men kör i vind!

STE-77

Medlem
Tredelade pjäxor är ofta relativt enkla att ta ut innerskon ur. Speciellt om de har ”gåläge” så att man kan vinkla bakdelen bakåt.
Ett tips för vidare research. Dahu gör pjäxor där det är extremt lätt att ta ur innerskon. www.skidahu.ch

PisteCarver

Aktiv medlem
Hej, vi har sett den typen av pjäxa men tänker snarare utveckla en typ av pjäxa där bakdelen öppnas som en "dörr" för att skapa större utrymme för att kunna komma in i pjäxan. På detta sätt blir det också enklare att ta ut och in inneskon.
Det är ju samma sak som den gamla "Salomon-uppfinningen", men där satt gångjärnen längst ner, ni har satt dem på sidan (se bild nedan).
En nackdel med lösningen som jag kan se på er skiss är att den nedre häldelen inte kan vinklas bak som på den gamla Salomonpjäxan, och då kan det bli svårt att få i foten när inte framdelen är öppningsbar.
För jag antar att ni inte tänkt att pjäxan ska vara öppningsbar både bak och fram?
Skulle nog bli svårt med stabiliteten i skaftet då.
1632133290080.png

Christiam

Aktiv medlem
Du har kanske för stora pjäxor?:LOL:
Klart jag har, måste ju få plats med farmors raggsockor så jag inte fryser. : )

Jag gillar Scarpa’s lösning på Maestral rs för några år sen där framsidan sitter i gångjärn och vinklas åt sidan. Har väntat i fyra år på att någon del ska gå sönder men dom håller.

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag gillar Scarpa’s lösning på Maestral rs för några år sen där framsidan sitter i gångjärn och vinklas åt sidan. Har väntat i fyra år på att någon del ska gå sönder men dom håller.
Menar du såna här?
Använder du dem när du åker vanlig skidåkning också?
De ser lite "veka" ut... :unsure:
1632140561258.png

Christiam

Aktiv medlem
Menar du såna här?
Använder du dem när du åker vanlig skidåkning också?
De ser lite "veka"
Dessa har jag endast till toppturande. Ibland händer det att jag går i lokala backen ( jag har tillstånd, behövs ingen diskussion om hur farligt det är) och åker pist ner. Upplever inte pjäxan som vek men jag har ingen erfarenhet av stenhårda pjäxor och rappa slalomskidor. Det närmsta en ren pistskida jag äger är en Völkl Bridge 95mm. En som gillar att åka mellan pinnar på is har bättre koll och skulle säkerligen kunna ge bättre svar.

Bilagor

• C52CA0AD-888D-49C2-B754-2090A56149C6.jpeg
    C52CA0AD-888D-49C2-B754-2090A56149C6.jpeg
    718.5 KB · Besök: 48
  • 6006D39C-D7C5-4849-AFA5-919885F0B272.jpeg
    6006D39C-D7C5-4849-AFA5-919885F0B272.jpeg
    714.7 KB · Besök: 48

rabbit

Aktiv medlem
Hanson hade nån modell där de försökte få den iden att fungera på 1970talet. (svårt med "innovation") Typ "saloon-dörr". Svårt att hitta bilder på vad som ev. bara var en demo-modell från deras vanliga bakistig-variant.
#fwiw

pd

Aktiv medlem
Hej!

Vi är tre elever som går i 2an på Teknikprogrammet på Platengymnasiet i Motala. Vi jobbar med en uppgift som heter Platen innovation, där vi ska utveckla en produkt. Vår idé är en pjäxa som är öppningsbar bak vid vaden, för att enklare kunna få in foten i pjäxan. Vi har sett att det finns så kallade tredelsskals pjäxor, och tänker att man kan utveckla dem. Den typen av pjäxa har ju en rygg till skillnad från tvådelsskals pjäxor, så därför kan man använda ryggen som ”öppningen”.
Vad tror ni om vår idé? Låter den intressant och rimlig att genomföra? Ser ni skidåkare ett problem med dagens pjäxor?

/Stina, Noah & Malin :)

Min input är att börja med att bestämma er för hur målgruppen ser ut och vad som är viktigt för dem.

För oss som hänger på det här forumet är lite krångel med att komma i och ur pjäxorna ingenting i jämförelse med att de skall sitta som gjutna runt foten och få ner all kraft i skidorna under en hel dag i backarna - även om det åks 200+ dagar per år. Pjäxorna är helt enkelt den viktigaste och heligaste delen av utrustningen och får t.ex. alltid åka i handbagaget för att inte komma bort i bagagehanteringen vilket skulle förstöra hela skidresan.

Däremot för en nybörjare så kan krånglet med att komma i och ur pjäxorna vara ett av de större hindren som stoppar dem från att komma in i sporten, medan kraven på prestanda samtidigt inte är så höga. I den gruppen så köper man dock inte utan hyr utrustning. Er målgrupp blir då de som hyr ut utrustning.

Ett annat kundsegment som kan vara värt att titta på är de nybörjare som varken köper, bestämmer över eller tar på sig sin egen utrustning. Finns nog många småbarnsföräldrar som gärna skulle betala lite extra för en pjäxa som inte tar en halvtimma av skrik att få på.

Hawk100

Aktiv medlem
Kul, jag tycker det vore en kul ”innovation” och ser egentligen inga stora hinder att få till en lösning. Som man antyder ovan kanske en lämplig målgrupp att börja med är sällanåkare och barn, dvs de som inte ännu gått på myten att man måste ha stenhårda pjäxor där fötterna kläms lika fast som i ett skruvstäd!!
Lycka till med ert projekt!

enriico

Medlem
Dessa har jag endast till toppturande. Ibland händer det att jag går i lokala backen ( jag har tillstånd, behövs ingen diskussion om hur farligt det är) och åker pist ner. Upplever inte pjäxan som vek men jag har ingen erfarenhet av stenhårda pjäxor och rappa slalomskidor. Det närmsta en ren pistskida jag äger är en Völkl Bridge 95mm. En som gillar att åka mellan pinnar på is har bättre koll och skulle säkerligen kunna ge bättre svar.
Bekväm lösning men nitarna som håller ”fast” plösen går av i tid och otid.

MP1

Medlem
När det på 90-talet blev omodernt med bakistig/ rear entry-pjäxor testade Salomon "vanliga" pjäxor med spännen över fotbladet men som ändå gick att öppna lite över vaden. Ganska precis som ni beskriver ert skolarbete. Om jag förstår det rätt?

Salomon Intergral hette de. Som andra i tråden påpekar blir det sämre kraftöverföring när man kan öppna bakåt. Fungerade inte att tävla på i högre nivåer. Man kanske bekväma? Dagens freeride-pjuck med gåläge har ju också ganska betydande glapp.

Som det står ovan har åter Nordica lanserat rear entry-pjäxor. Ska visst vara ok att åka på.

malingg

Ny medlem
Min input är att börja med att bestämma er för hur målgruppen ser ut och vad som är viktigt för dem.

För oss som hänger på det här forumet är lite krångel med att komma i och ur pjäxorna ingenting i jämförelse med att de skall sitta som gjutna runt foten och få ner all kraft i skidorna under en hel dag i backarna - även om det åks 200+ dagar per år. Pjäxorna är helt enkelt den viktigaste och heligaste delen av utrustningen och får t.ex. alltid åka i handbagaget för att inte komma bort i bagagehanteringen vilket skulle förstöra hela skidresan.

Däremot för en nybörjare så kan krånglet med att komma i och ur pjäxorna vara ett av de större hindren som stoppar dem från att komma in i sporten, medan kraven på prestanda samtidigt inte är så höga. I den gruppen så köper man dock inte utan hyr utrustning. Er målgrupp blir då de som hyr ut utrustning.

Ett annat kundsegment som kan vara värt att titta på är de nybörjare som varken köper, bestämmer över eller tar på sig sin egen utrustning. Finns nog många småbarnsföräldrar som gärna skulle betala lite extra för en pjäxa som inte tar en halvtimma av skrik att få på.
Precis! Tack för engagemanget, det var till jättestor hjälp!

zingo11

Aktiv medlem
Här är dotterns DAHU,tror tanken är att skalet skall vara kvar i bindningen vid rast och använda innerskon som snowboard boots?funkar sådär.
Hon har inte klagat på stabilitet i pisten men hon hyr andra för toppturer.
Även mina pjäxor öppning bak har varit riktigt bra, gillar att man knyter innerskon innan (bra gåläge till åkläge inte den traditionella typen)
Lycka till med projektet.
20210924_141927.jpg

20210924_142001.jpg

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp