Ankelproblem i pjäxor

Pontus.kruger

Ny medlem
Ankelproblem i pjäxor
Jag har länge haft problem med innerankeln på högerfoten i pjäxor. Efter en dags åkning blir den öm och är sedan besvärande resterande del av skidresan. En juten sula gör det bättre men inte helt bra. Den enda pjäxtillverkaren som jag provat och det funkar okej med är Nordica. Har provat olika modeller med Salomon och Atomic men jag känner direkt att det är katastrof.

Någon som känner igen problemen? Jag har ett par 26.5 mp just nu. Min fot är dock 25.8 cm så jag har insett att 25.5 nog är min egentliga storlek. Kan en mindre storlek delvis avhjälpa problemet?

GoranC

Aktiv medlem
Ankelproblem i pjäxor
Jag har länge haft problem med innerankeln på högerfoten i pjäxor. Efter en dags åkning blir den öm och är sedan besvärande resterande del av skidresan. En juten sula gör det bättre men inte helt bra. Den enda pjäxtillverkaren som jag provat och det funkar okej med är Nordica. Har provat olika modeller med Salomon och Atomic men jag känner direkt att det är katastrof.

Någon som känner igen problemen? Jag har ett par 26.5 mp just nu. Min fot är dock 25.8 cm så jag har insett att 25.5 nog är min egentliga storlek. Kan en mindre storlek delvis avhjälpa problemet?
Ja

Marboh

Aktiv medlem
Ankelproblem i pjäxor
Kan funka att lägga in en kil under hälen.
Låter konstigt, men gör att foten hamnar i ett lite annat läge.

Eskas

Aktiv medlem
Ankelproblem i pjäxor

Helt klart kan det vara bra för dig att köpa en ny, mindre pjäxa ... men det finns ändå några saker du kan prova utan att dränera plånboken.

Det finns några olika alternativ:
1. "Skapa utrymme i innerskon - baka innerskon"
  • Sätt ugnen på 100 C varmluft.
  • Ta ur innerskon ur pjäxan.
  • Lägg innerskon på ett bakplåtspapper och sätt in den 10 min i ugnen.
  • Sätt något material på foten där du får ont. En stor dubbelhäftande möbeltass kan vara bra exempelvis.
  • Ta på skidstrumpa och se till att materialet sitter kvar där det ska på foten.
  • Ut med innerskon ur ugnen och in i pjäxan
  • Ner med foten i pjäxan och knäpp pjäxan lite lösare än du har den när du åker i vanliga fall(annars komprimerar du innerskon för mycket).
  • Låt pjäxan svalna med foten i pjäxan.
Pris: Några kronor(elkostnad och möbeltass)

2. "Avlasta ankeln"
Testa sätta en C-pad eller en L-pad på utsidan av innerskon. Om du inte hittar någon på nätet så bör de flesta sportaffärer i fjällvärlden ha det på lagret. Det är alltså en dubbelhäftande bit skum som kommer avlasta kring området du sätter den.
Pris: En C-pad kan du köpa i 2-pack för någon hundralapp.

3. "Skapa utrymme i skalet"
Gå till något ställe där de har bootfitting-kunskap och be dem trycka ut pjäxan över ankeln där du brukar få ont.
Pris: ca 500:-

Lycka till!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp