Antal lager kläder?

Antal lager kläder?
Hej på er!

Jag har precis inhandlat ett set med skaljacka+skalbyxa för vinterns säsong. Tidigare har jag åkt med min fordrade vanliga vinterjacka och termobyxor, så nu är jag lite konfunderad över vad jag ska ha under för att inte frysa när det blir som kallast. Så jag vänder mig till er, och undrar hur ni klär er när temperaturen letar sig ner mot minus 15-20?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Antal lager kläder?

skidmannen

Aktiv medlem
Antal lager kläder?
Jag samma kläder med, oavsett väder. Orkar inte hålla på och fundera.
På benen tjocka långkalsonger av ull, ett par softshellbyxor som inte är speciellt vindtäta och ytterst Gore-Tex skal. Är det varmt öppnar jag bara dragkejorna i skalbyxorna och är det jättevarmt åker skalbyxan ner i ryggsäcken.
På överkroppen tunn ulltröja, ullfroté och tunn fleecetröja. Fleece och ullfroté åker av om det är varmt. Funkar mellan 0 och -25.
Om jag ska gå på toppturer har jag med en tunn vindjacka utan texmembran, typ löparjacka, plus dunjacka.
Alltid en buff med om det skulle behövas.

Tidigare åkte jag oftast i bara skal och underställ, men nu har jag mer kläder under och kör med öppna dragkedjor. Det är även stor skillnad på olika skalställ, trelagers Arcteryx, Mountain Equipment mm är ganska tunt och svalt medan mer renodlade skidställ SOS, Peak mm ofta kan vara betydligt tjockare och varmare.

Senast ändrad:

jung

Aktiv medlem
Antal lager kläder?
Jag kör mellan tjockt Marionunderställ. Åker jag pist kör jag ofta med ryggskydd som mellan lager, har jag rygga å kör offpist/hikar har jag en gåsdunjacka istället med mig om jag fryser. Under minus 15 kör jag ett par tjockare marinolångkallingar över de andra. Är jag i Åre har allt på mig samtidigt.

Kan inte tipsa nog att kör marinoull och dun, då fryser du typ aldrig. Syntetiska underställ och mellan lager blir blöta och kalla, samt att de luktar fort illa. Vem vill lukta gympamatta på afterskin?

Grinchen72

Aktiv medlem
Antal lager kläder?
Nertill kör jag merino-kalsonger, merino-underställ, HH lifaloft insulated 3/4 byxa, skalbyxa.
På överkroppen har jag merino-långärmad underställ, fleece, HH lifaloft hybrid jacka, skaljacka (Goretex)

Lifaloft (Mellanlagret) åker av om det är varmt ute. Har knäbyxor i fleece som alternativ vid 0 till -5.

Jag har lite olika tjocklek/vikt underställ beroende på väder. Tar ju mycket energi om det blir för varmt.

Satsa på underställ i merinoull samt tekniskt "stretchiga" formsydd mellanlager av schysst kvalitet.

Antal lager kläder?
Nertill kör jag merino-kalsonger, merino-underställ, HH lifaloft insulated 3/4 byxa, skalbyxa.
På överkroppen har jag merino-långärmad underställ, fleece, HH lifaloft hybrid jacka, skaljacka (Goretex)

Lifaloft (Mellanlagret) åker av om det är varmt ute. Har knäbyxor i fleece som alternativ vid 0 till -5.

Jag har lite olika tjocklek/vikt underställ beroende på väder. Tar ju mycket energi om det blir för varmt.

Satsa på underställ i merinoull samt tekniskt "stretchiga" formsydd mellanlager av schysst kvalitet.
Har du något tips på tekniskt "stretchiga" formsydd mellanlager av schysst kvalitet? :)

Hawk100

Aktiv medlem
Antal lager kläder?
Vid 15-20 minus händer det att jag förutom meirino, fleece och en tunn dunjacka under skaljackan även drar en tjock dunjacka över!
Men så har jag passerat 50 år och senaste 10-15 åren har jag blivit otroligt mycket frusnare av mig…..

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Antal lager kläder?
Vid 15-20 minus händer det att jag förutom meirino, fleece och en tunn dunjacka under skaljackan även drar en tjock dunjacka över!
Men så har jag passerat 50 år och senaste 10-15 åren har jag blivit otroligt mycket frusnare av mig…..
Stämmer bra det. Så här kan det se ut när @Hawk100 äter lunch i "vårsolen"....
Man ser tydligt skaljackan under dunisen där och för säkerhets skull både hjälm och dunhuva! :ROFLMAO:
1640290061230.png

skidmannen

Aktiv medlem
Antal lager kläder?
Har du något tips på tekniskt "stretchiga" formsydd mellanlager av schysst kvalitet? :)

Ullfroté 200. Varmt men sällan för varmt, perfekt ihop med ett vanligt ullunderställ. Det funkar bra att lägga till en powestrech tröja om det är riktigt kallt, typ Houdini, utan att det blir bylsigt.

R1

Medlem
Antal lager kläder?
Tricket tycker jag är att hitta en skaljacka som sitter Ok (dvs rymlig men inte passform som en sopsäck) både med en tunn dunjacka under och när man bara har underställ & ryggskyddet. Har till den här säsongen köpt en haglöfs dunis utan huva i snäppet för stor storlek. Den ger grym värme och rörelsefrihet. Tajta kläder är värmens största fiende.

Antal lager kläder?
Dunjacka för att slippa frysa i sittliften! I övrigt fungerar både funktionskläder och merino. Överkroppen är väl mest kritiskt. På benen händer det att jag åker med billiga mysbyxor +underställ under skalet när det är riktigt kallt. Om vi pratar piståkning.

jung

Aktiv medlem
Antal lager kläder?

smislo

Ny medlem
Antal lager kläder?
Kör utan luva! Jag tycker det kan bli trångt i med luva.
Japp, kör idag med Aclima Fleecewool 300gr (ingen luva)...men har tänkt något mer värmande (när det blir ordentligt kallt) eftersom har bytt jackan, 8848 GT med isolering mot Elevenate's Bec de Rosses jacka som känns betydligt tunnare än 8848-ans jacka...

erik_lagg

Aktiv medlem
Antal lager kläder?
Många bra tips. Ytterliggare tips:
När det är svinkallt: dunshorts och isolerad lätt jacka (dun?). Jag har storlekar så att man kan välja att ha bägge innanför eller utanför skalet. Dunshortsen har blixtlås på hela sidorna. När det är konstant svinkallt har man bägge innanför skalet. När man turar och käkar utomhus har man bägge som förstärkningsplagg på utsidan av skalet. När man har dunshortsen utanför blir man ofta hånad men det är smällar som man får ta. ;-)

Topp