Använda en All mountain-skida isf gör Randoeé-skida?

ErikaK

Ny medlem
Hjälp sökes i skid-djungel!

Införskaffade ett par Völkl Yumi 2017 på rean för nått år sedan, kanske inte det bästa köpet då jag tycker de är lite för fladdriga i backen men framförallt så försvinner jag i allt som kallas lös snö. Så nu ska det testas skidor så jag får något som passar (och jag vet, jag kan inte få allt) ;)
Men till min fråga, tänkte testa på att köra nån topptur på nästa skidresa till Åre och undrar om dessa skidor skulle passa? Får ju byta bindningar men tänker att de är lätta och måtten är 125-83-103 så kanske de kan funka? Iaf till en början.. Vad är den "stora" skillnaden på ett par randonée-skidor som jag inte kommer få med dessa all mountain-skidor?

Tack på förhand! :)

Pillard

Aktiv medlem
Vikt, vikt och vikt. Sen finns det lite finlir såsom annan form för att underlätta fästning av hudar.

En bra allmountainskida ligger väl nånstans runt 2-2,5 i min längd (185-190cm skidor). Det finns ju idag lättare varianter av bra allmountainskidor som kan komma ner mot 1,5 kilo tom. Ner till 1,7 kan man dock gå utan att tappa allt för mycket. Ska du tura mycket vill man nog nästan ner under 1,5 kilo tom. Sen finns det ju galet lätta grejer för de som mest kanske fokuserar på att "springa" uppför berget.

Vad vikten gör är ju att jämföra att springa i vattenfyllda gummistövlar alternativt lätta löparskor. Men frågan är ju hur mycket du ska tura? Ska du gå från toppen av gondolen till toppen av skutan kommer du knappt märka skillnaden. Ska du gå från byn upp till skutan kommer du svära över de där 0,5-1 kilo du släpar på extra. Som jämförelse gick jag några dagar på min setup som väger strax över 3 kilo per fot. När jag sen fick växla till en annan set-up som landar in på knappt 2 kilo per fot var skillnaden enorm. En viktig faktor är ju också om du kommer att gå brant, kommer ni skråa mycket, många kick-turns osv. Ska du bara gå vettigt rakt på och inte allt för brant spelar vikten mindre roll. Ska du gå brant och därmed många kick-turns och mycket på skrå så spelar det större roll.

Fördelen som vikten ger vid utförsåkningen är ju mindre fladder, mer dämpning och oftast mer styvhet. Dock har moderna skidor blivit ganska bra på att vara styva trots låg vikt.

JonathanB

Medlem
Kollade just vikten på Yumis, det ser ju bra ut! Dom är lätta och schyssta dimensioner, kör hårt på dom skulle jag säga, onödigt att slänga ut mer pengar innan du prövat!

ErikaK

Ny medlem
Kollade just vikten på Yumis, det ser ju bra ut! Dom är lätta och schyssta dimensioner, kör hårt på dom skulle jag säga, onödigt att slänga ut mer pengar innan du prövat!
Stort tack för era svar! Får testa med dem och se om jag gillar att gå upp eller om det är bara nerför som gäller :)

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp