Använder ni öronlapparna som kommer med hjälmen?

Hej Folkens!

Jag tror inte det undgått någon att många idag åker utan öronlapparna som man får med hjälmen och kör med både mössa och goggles under hjälmen.

Jag undrar helt enkelt, åker DU med eller utan öronlappar? Hade varit fantastiskt tacksam om så många som möjlig på freeride att svara på detta formuläret (länk) för att se hur det egentligen förhåller sig där ute på berget och så lägger publicerar vi datan direkt här i tråden löpande.

Sen undrar jag såklart också varför du kör som du gör och ser gärna att det blir en trevlig diskussion kring det i tråden här! Är det för att det är snyggare med goggles under? Skönare med öronlapparna på? Säkrare att bära hjälmen som den är "gjord för".

Själv har jag kört många år med både goggles och mössa under hjälmen för att jag tycker gogglesen sitter bättre mot ansiktet, men ska vara ärlig och säga att det också handlar mycket om "stil" och att jag tyckt det är snyggare. Men jag börjar fundera på om det är värt "risken" att det inte är lika säkert. Gubbvarning?

Shot your thoughts!

Muchos love! <3

Corin

Aktiv medlem
Jag körde utan öronlappar och med googlar under när jag var yngre och blev påverkad av en massa jibinfluenser. Jag kommer inte riktigt ihåg när jag bytte, men det kan ha varit i trean på gymnasiet, 2013. Då körde jag med groggarna ovanpå hjälmen, men fortfarande utan öronlappar, istället hade jag biff under. Det var ganska nice, och jag hade det så rätt rätt länge, ändå tills jag krashade såpass att jag var tvungen att byta hjälm. På den nya tog jag inte av öronlapparna.

Vad som är bäst vet jag inte, och det finns olika fördelar med allt. De bästa med googlar under var att det såg fränt ut och att groggarna satt åt ordentligt. Sen var det bökigare att ta av dem, och det gjorde att man fick en kraftigare goggelbränna. Med buff under och googlar utanpå kändes det lite smidigare, och var ibland skönare. Nackdelen där var att det var svårare att få till bra med en buff och en massa hår under. Ibland tryckte det här och där. Med öronlappar kvar är nog det bästa att det är så smidigt. Bara på direkt liksom, inget strul. Nackdelen är att det inte är riktigt lika varmt då öronlapparna inte sitter så hårt, och att det kan bli för varmt på våren.

Jag har faktiskt gått så långt att jag börjat köra med klätterhjälm när jag turar, om det ska gå fort i alla fall. Den är tillräckligt lätt för att sitta på hela tiden, och med en buff under är det inga problem med kyla. Det känns dock som en rejäl kompromiss med säkerheten.

Drömhjälmen är sjukt lätt, har alla bra säkerhetsfunktioner och är certifierad för både klättring och skidåkning. Den är snygg men diskret och det går att ta av och på öronlapparna på ett superenkelt sätt. Så man kan växla lite liksom. Men jag tänker att det bästa är väl orönlappar på, googlar utanpå. Funfact: min farsa kör i störtkruka från Carrera, godkänd för störtlopp av FIS. Det kanske egentligen är säkrare?

carl_couloir

Aktiv medlem
Att hålla på att trixa mm. med sin säkerhetsutrustning känns ju helt ärligt helt hjärndött!!! lite som att inte ha bilbältet på rätt sätt nära kroppen när man åker bil......
Så av den anledningen samt att man i mina ögon ser ut som en idiot med mössa och googles under hjälmen gör att jag av förklarliga skäl kör med hjälmen på det sätt som det är avsett. Är det riktigt kallt så kan det hända att jag värmekompletterar med en tunn buff, men aldrig på ett sådant sätt att det medför att hjälmen kan börja dansa runt och eller att skyddsfunktionen riskeras.

Att plocka bort "öronlapparna" när det är varmt väder gillar jag inte heller eftersom jag tycker att hjälmen inte sitter på lika bra då samt att det blir ett jäkla vindbrus / vinddrag. Mina stora öron triv helt enkelt bäst bakom "öronlapparna".

Hellre "gubbvarning" sju dagar i veckan än att riskera att inte komma upp i gubb-ålder....

/C

EmilEkelund

Ny medlem
Att det skulle vara ”helt hjärndött” att ta bort öronlapparna och likna det vid att åka bil utan bilbälte är kanske att ta i. Vad jag vet så finns det ingen hjälmtillverkare som nämner att hjälmen skulle bli mindre säker utan öronlapparna.
Dom sitter ju där mer för att öka komforten på hjälmen, speciellt vid kyla. Tillverkarna gör dom t.o.m enkelt avtagbara för varmare väder.
Jag kan köra med både och. Men föredrar att ha en tunn mössa (liner) och goggles under. Då kan man lätt ta av och på hjälmen, medan gogglar och mössa sitter kvar.
Förstår om det inskränker på hjälmens säkerhet, att ha goggles under. Men då många faktiskt har det så skulle det ju vara bra att någon hjälmtillverkare anpassar sitt innerskum så att det faktiskt skulle fungera bättre i säkerhetssynpunkt.

Men stort NEJ till hjälm utan avtagbara öronlappar. Som att köpa ny bil utan ac..

carl_couloir

Aktiv medlem
jag menade naturligtvis inte att det är fel att ta bort öronlapparna, min kommentar om hjärndött syftade snarare på att mixtra med hjälmens funktion genom stora mössor mm.

Kul med lite olika vinklar på detta! Jag har också svårt att se att det totalt skulle eliminera hjälmens funktion om man har en tunn mössa under så länge hjälmen sitter bra på huvudet.

Men om man ser mer tekniskt på det hela. Det som skyddar ditt huvud framförallt är ju att innerskalet "komprimeras" vid ett hårt islag vilket förlänger "islagstiden" med några millisekunder. Däremot kan ju ett goggleband eller spänne till detta bidra till att kraften inte sprids ut så bra över kraniet utan att det blir ett punkt-tryck vilket kan ge lokala skador. Men ser man till forskning på hjärnskakningar så verkar dessa främst härstamma från "rotationsvåld" långt mycket längre in i hjärnan än den yttre hjärnbarken.

Däremot är det såklart inte så att man vill få ett gogglespänne intryckt i kraniet för det... Men då innerskalet i hjälmen (som är gjort i EPS eller EPP) är gjort för att gå sönder och komprimeras så lär väl goggle-spännet pressas in i innerskalet på hjälmen snarare än in i kraniet?

Detta resonemang tar inte hänsyn till "stora mössor" som får hjälmen att sitta helt på sniskan.

Vad tror ni? Vill ändå stå fast vid att jag tycker att det är bekvämare med mössa under än öronlapparna, dessutom tycker jag man hör bättre. Sen flyger inte gogglesen åt fanders heller om dom sitter under hjälmen när man tomahawkar! :)

Senast ändrad:

Lee-nus

Aktiv medlem
Öronlapparna kvar på hjälmen, goggles utanpå hjälmen. Funktion över utseende. Obs, surgubbe.

Tatis

Ny medlem
Öronlappar kvar, sjukt skönt att slippa mössa! Goggles utanpå.
Ser kanske är inte coolast ut i backen men jag är redan gubbe så bryr mig inte särskilt.

linder

Aktiv medlem
Har två smith holt's i hallen, en med och en utan öronlappar.
I båda fallen kör jag med gogglesen under hjälmen med en tunn mössa men den med öronlappar används när det är kallare än minus 15-20 nånstans. Då åker även tumvantarna på istället för tunnare bygghandskar

Har två för att jag gillar den hjälmen och när jag spräckte den förra så insåg jag att ingen butik i Åre sålde den och ville inte köpa något annat så köpte 2 så man hade en i reserv om man skulle spräcka nästa.

Martin-J

Medlem
Jag tror inte mina öronlappar går att ta av. Hjälmen är jätteskön och lagom varm med lappar så jag har inte funderat så mycket på det. Köpte en hjälm för ett par år sedan utan öronlappar, den gav jag bort till skiduthyraren. Jätteskön hjälm hemma i hallen men helt oduglig med en fartvind över 5 km/h. Hjälm utan öronlappar kräver mössa under om man åker skidor på vintern vilket jag oftast gör. Kör man senvår eller sommaråkning kanske man kan ha en sån där VM hjälm, den saknar öronlappar och har ju grym ventilation.

@RickardmedlemCroy Såg på hemsidan att ni har hjälmen i svart, vit och grå. Tyvärr kommer jag inte köpa någon, men om fler gör det har jag bättre koll på ungarna som jag har tvingat på knallgul resp spygrön hjälm.

@Lee-nus man behöver inte vara surgubbe för att man väljer det man själv tycker är bekvämast! :)

Det känns som att det är svårt att hitta en hjälm som funkar lika bra för svettiga turer uppåt som kalla turer neråt
@Corin. Hur upplever du att klätterhjälmen lirar ihop med goggles? Finns det fäste för dem eller har du löst det på något annat sätt?

@Martin-J ja att köra med varken öronlappar eller mössa verkar kallt. Ska tilläggas att de hjälmarna som du ser på hemsidan bara är digitala prototyper och all input på produktutveckling är mer än välkommen!

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
RickardmedlemCroy sa:
Hur upplever du att klätterhjälmen lirar ihop med goggles? Finns det fäste för dem eller har du löst det på något annat sätt?
Tillsammans med klätterhjälmen är det glaciärglajjor all the way för att maximera poängen på guide-skalan.

Senast ändrad:

Kaskar

Medlem
Kör med öronlappar och goggles utanpå. Provade att köra med gogglen under men det blir ju sånt bök när man ska ta av sig gogglarna.
Det jag generellt efterfrågar med hjälm är något sätt att kunna skjuta upp alltihop i pannan så det inte blir så jävla varmt när man hajkar (och då snackar jag femminutershakj tillbaka till liften). Det funkar behjälpligt med hakstrappen om man vänder alltihop baklänges men det vill man ju inte.

MedlemJapaner

Ny medlem
Känns som att denna tråden framför allt och forumet i allmänhet är överrepresenterat av farsmunkar och gubbar tjuriga lite mer än de vågar erkänna så jag tänker kallt räkna med att mitt inlägg räknas dubbelt.

Kör utan örolappar med tunn buff/mössa/balaclava och gogglestrap under av flera anledningar. Dels har jag inte den blekaste aning om vart öronlapparna till min hjälm befinner sig så att montera på dom är så nära en omöjlighet man kan komma. Men framför allt så är det ju väldigt mycket bekvämare. Gogglarna sitter åt mycket bättre, det blir varmare kring öronen när man inte får in en massa fartvind under öronlapparna och man kan även ta av och på hjälmen utan en massa krångel. Att det ser bättre ut är ju ett gött plus i kanten man får stå för som partisk "icke tjurgubbe" i sammanhanget.

Skall dock ärligt erkänna att jag började med detta tramset av rent estetiska själ nån gång runt 2006 då det var jib och coolt.

Pillard

Aktiv medlem
Skulle aldrig ta av öronlapparna. Däremot behövde jag köra med en tunn mössa under min gamla Sweet Trooper för att det var som en jävla autostrada för kalluft runt öronen i den. Dock fick jag alltid ont i huvudet av nån liten söm-rackare på mössan. Nu har jag en Smith-hjälm av något slag och den sitter ungefär som en mössa. Sjukt skönt att slippa krångla med nåt emellan. Den har funkat när det är svinkallt och jag upplever inte att huvudet känns instängt i våråkning heller. Att pilla in en goggle-strap under hjälmen kan jag inte för mitt liv förstå poängen med. Det som är skönt är ju att hjälmen och gogglesen bildar en enhet och att man lätt kan lyfta upp gogglesen i pannan i liften osv...

Jag hör vad du säger
@MedlemJapaner men om man ser till alla 60 pers som har röstat så verkar det ändå bara vara dryga 20% som kör utan öronlapparna.

Är det så att youngsters med jibbstil inte hittat till länken? Eller är det rentav så att närmare 80% av alla här på freeride kör med öronlapparna på?

Vad är det som gör att öronlapparna sitter bättre på din Smith-hjälm jämfört med din sweethjälm
@Pillard? Har också upplevt att dom gångerna jag kört med öronlapparna så är det fasen inte varmare om öronen än om man har mössa, utan tvärtom...

Pillard

Aktiv medlem
RickardmedlemCroy sa:
Vad är det som gör att öronlapparna sitter bättre på din Smith-hjälm jämfört med din sweethjälm
@Pillard? Har också upplevt att dom gångerna jag kört med öronlapparna så är det fasen inte varmare om öronen än om man har mössa, utan tvärtom...
Jag vet faktiskt inte alls. Antingen är väl formen på själva hjälmen annorlunda just vid starten på mitt öra så att den håller in öronlappen mer eller så skiljer det sig i remmen som går ner där och hur den är infäst och spänd. Det är verkligen natt och dag dock. Jag minns samma skillnad även när jag provade kompisars Giro G10-hjälmar också tidigare (för att kunna låna varandras Gopros behövde man ju byta hjälm). Alla som provat Troopern hade samma problem. Personligen är jag ju också väldigt frusen men kallare än nollan var kört. En bra hjälm ska alltså ha noll vind vid öronen är väl kontentan. Om du får vind där är det inte konceptet som är fel utan just den hjälmen som är fel...

Mizze

Aktiv medlem
Jag kör med öronlapparna på- bortsett från när det blir för varmt- och med gogglarna på utsidan. De ytterligt få gånger jag kör med något under hjälmen, är det balaclava. Jag har tyvärr sett skallskadorna gogglesspännen under hjälmen kan orsaka vid krasch. Jag säger inte att det alltid sker, men har en otur handlar det om riktigt fula sår och i värsta fall mindre krosskador.

Det här är en spontan tanke jag fick nu, för ingen har fått mig att tänka på just de här detaljerna tidigare. Jag vill ha utbytbara öronlappar. Tänk åtminstone två par- ett par för dödligt-skitkallt-i-shitfuck-conditions och ett par som fungerar för slaskvärmeåkning fast det regnar.

Du har varit med om det alltså? Jag som trodde att jag hade fysiklagarna på min sida här i argumentet ovanför..

Men kul att du börjar spåna på nya lösningar! Mer sånt
@Mizze!
Jag gillar också
@EmilEkelund's idé med att skapa mer utrymme eller på annat sätt anpassa hjälmen för att ha goggles under hjälmen för dom som trots allt vill köra så!

Heddious

Aktiv medlem
Fanns det inte en hjälm från Giro för ett gäng år sedan som var anpassad just för att ha gogglarna under?
(Syftar inte på Bad Lieutenant som väl snarare var o-anpassad till typ allt, lite nyare än så.)

Förövrigt så kör jag med öronlappar samt gogglarna utanpå, och med en tunn mössa under hjälmen eftersom jag är frusen och öronlapparna på min nuvarande störtkruka (Poc Receptor) är irriterande tunna. Bästa öronlapparna jag haft var på en Giro G10, och även Red Mutiny. Den sistnämnda hade dessutom en liten tygkant i pannan (borttagbar för varmare dagar) som stoppade kalluft från att ta sig in i kanten mellan hjälm och goggles. Mycket trevlig idé, och att jag vande mig vid det är ännu ett skäl till att jag har en tunn mössa under hjälmen nuförtiden.

Varma och svalare öronlappar tycker jag låter som en strålande idé.

Mizze

Aktiv medlem

@RickardmedlemCroy Det trodde även vi, men trillar en fel för spännets position under hjälmen, gör det ordentligt och spännet på gogglarna är av lite för bra kvalitet, så går det tyvärr utmärkt. Nu hade det ju även med träffvinkel att göra, och att skalet på hjälmen inte hade utrymme för spännet. Det borde ju gå att bygga innerskalet med anpassat utrymme för gogglespänne för de som gillar att åka med gogglarna på insidan? Sedan funderar jag kring det där med kombon MIPS och mössa under hjälmen. Någon som vet (inte tror nu, för det här är en allvarligt menad fråga där svaret i förlängningen kan drabba många icke ont anande turister) hur/om mössa under hjälmen påverkar MIPS-skyddets funktion?

@Mizze jag har ställt den frågan direkt till MIPS själva och dom säger att det inte påverkar. Detta gäller mössa och inte gogglespänne, så där vet jag inte.

Martin-J

Medlem

@MedlemJapaner din röst kan räknas som två, men eftersom jag faller under kategorin tjurig farsmunk bör min röst räknas som 4 eftersom jag köper utrustning till 4 ;).

@RickardmedlemCroy Heddious är inne på en viktig detalj. Kan ni få hjälmen att passa med fler googles är det ett stort +.

Mizze

Aktiv medlem
Efter funderingar har nu kommit fram till att min drömkruka dels har utbytbara öronlappar, dels den lilla borttagbara tygbiten för den mikroskopiska, men ack så pinande, glipan mellan goggles och hjälm (tack
@Heddious för den idén) och dels ett urtagbart foder/medföljande, sömlös och mycket tunn men välisolerande mössa (tänk kombination av merinoull och gärna återvunnen polyester, merinoull i inre lagret och polyester utåt) i tunn fleeceväv. Jag ogillar nämligen starkt när mösseländet liksom bara nästan passar under hjälmen.

KaitsuH

Aktiv medlem
Om det "handlar mycket om ´stil´", så är det absolut klokast att åka utan hjälm! Ingen verklig bergsguide använder hjälm nuförtiden, och om du Rickard en dag skall åka några av de brantaste rännorna i Chamonix, ett hjälm är ett absolut no no! Det är bara mössan på, eller även hellre ett pannband.

Tack ok lov jag är redan en gammal sur gubbe som får använda hjälm med öronlappar.

Senast ändrad:

termons

Medlem
KaitsuH sa:
Om det "handlar mycket om ´stil´", så är det absolut klokast att åka utan hjälm! Ingen verklig bergsguide använder hjälm nuförtiden, och om du Rickard en dag skall åka några av de brantaste rännorna i Chamonix, ett hjälm är ett absolut no no! Det är bara mössan på, eller även hellre ett pannband.

Tack ok lov jag är redan en gammal sur gubbe som får använda hjälm med öronlappar.
Är det inte bara en medelålderskris och ett infernaliskt grupptryck(om man inte är guide) som kan få en och använda hjälm ?

KaitsuH

Aktiv medlem
Även äldre gubbar kan åka brant stiligt utan hjälm
men det tycks vara nästan ok, om tjejer vill använd hjälm, med eller utan öronlappar.

Senast ändrad:

Corin

Aktiv medlem
Kaskar sa:
Hehe, skoj!

RechardmedlemCroy sa:
Det känns som att det är svårt att hitta en hjälm som funkar lika bra för svettiga turer uppåt som kalla turer neråt
@Corin. Hur upplever du att klätterhjälmen lirar ihop med goggles? Finns det fäste för dem eller har du löst det på något annat sätt?
Den lirar faktiskt riktigt bra med goggles om man har dom under. Men precis som
@Vattendroppe säger så är det endast solglajjer som gäller för någon som vill verka seriös i alpinistvärlden. Vid exponerad klättring och brantåkning funkar glaciärbrillor bäst, för skimo funkar riktigt snabba och lätta bäst.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp