Arbeta från alperna eller nordiska fjällen

Ingosson

Ny medlem
Tänkte höra om det finns någon som remotearbetat från alperna eller nordiska fjäll under en period? Framför allt är jag intresserad över vart ni var, hur ni kom fram till vart ni skulle jobba. Är inte beroende av att det skall vara något bra drag i orten utan kommer nog hålla mig relativt långt ifrån festandet.
Min plan är att eventuellt arbeta från någon skidort och då jobba morgon och kväll men åka lite mitt på dagen. I mitt arbete är jag väldigt beroende av att uppkopplingen är top notch vilket gör att jag lutar åt svenska eller norska fjällen då jag varit med om mindre än optimala uppkopplingar när jag varit i franska alperna.
Helst vill jag också hyra in mig på ett co-working office för att sitta i ett sammanhang och kunna arbeta mer fokuserat men inte hittat mycket exempel på detta i alperna.

Så hur gjorde ni? Vart vad ni? Satt ni i co-working eller i lägga/stuga? Hur var uppkopplingen? Vad fungerade bättre eller sämre än förväntat?

Om det redan finns en liknande tråd så länka mig dit så tar jag bort denna. Tack!

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jag hyrde lägenhet i Davos förra sommaren och jobbade runt 60 dagar därifrån totalt. Funkade bra, pratade med de jag hyrde av innan och de fixade 100 mbit uppkoppling som de ändå funderat på. Pandemi med home office-diktat, så övervägde aldrig co-working. Tror jag mest skulle tycka det är störigt att dela med folk jag inte jobbar med... :LOL: Här i Schweiz har jag bara sett co-working i större städer.
Varför Davos: var där på långhelg en gång innan och tyckte det var trevligt. Är ju en riktig stad med bra service och stort utbud. Dessutom massa möjligheter till utomhusaktiviteter året om. Ligger dessutom inte längst inne i någon dal som bara finns en väg ut ur. Kanske viktigare på sommarhalvåret än när man bara vill dra upp i skidsystemet på vintern iofs.

Ingosson

Ny medlem
Jag hyrde lägenhet i Davos förra sommaren och jobbade runt 60 dagar därifrån totalt. Funkade bra, pratade med de jag hyrde av innan och de fixade 100 mbit uppkoppling som de ändå funderat på. Pandemi med home office-diktat, så övervägde aldrig co-working. Tror jag mest skulle tycka det är störigt att dela med folk jag inte jobbar med... :LOL: Här i Schweiz har jag bara sett co-working i större städer.
Varför Davos: var där på långhelg en gång innan och tyckte det var trevligt. Är ju en riktig stad med bra service och stort utbud. Dessutom massa möjligheter till utomhusaktiviteter året om. Ligger dessutom inte längst inne i någon dal som bara finns en väg ut ur. Kanske viktigare på sommarhalvåret än när man bara vill dra upp i skidsystemet på vintern iofs.
Snyggt löst med uppkopplingen. Hade gärna själv velat ha ett kontor, gillar inte hemmaarbete men vi är alla olika!
Tack för svar, hur hyrde du lägenhet? Via bekanta eller någon sida och isf vilken?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ja, klart kontor kan vara bra. Speciellt om man hyr en ganska liten lägenhet som jag gjorde kan det vara skönt att se något annat. Jag varierade med att jobba hemifrån här i Luzern, så gick ju an. :cool:

Kommer inte ihåg exakt om det var någon annan sida, rätt säker att jag hittade via den här: https://en.comparis.ch/immobilien/default
Den sidan scannar av ett antal schweiziska portaler för lägenheter/hus. Sökte efter möblerad lägenhet och då dök den upp. :)

Senast ändrad:

Ingosson

Ny medlem
I Åre har du House Be som är riktigt schysst.

Edit: I Duved har nya sportcentret kontorsplatser också

Tack! Lite dyrt tyckte jag iom att jag planerat vara upp i en månad och minsta möjliga betalbara tid var 3 månader här. Det är väl tyvärr att vänta i Åre. Men tack för tipset.

Topp