Arbetsvillkor Skidskola

Anzom

Aktiv medlem
Arbetsvillkor Skidskola
Har fått anställning på en skidskola i norden men har lite frågor på hur det ser ut på andra anläggningar i Sverige och Norge. Så ni som har jobbat som det får mer än gärna svara!

-Var ligger timlönen på (för någon som jobbar första året), är det någon form av grundlön? Har alla orter kollektivavtal?

- Hur många timmar brukar man få jobba under en månad? Min möjliga arbetsgivare sa att det skulle ligga mellan 80-140 timmar i månaden, är det något som stämmer?
- Hur många dagar i veckan är man helt ledig?

- Får man både grupplektioner och privatlektioner på alla skidorter? Vad är vanligast?

Hoppas att någon svarar, vore tacksam för det!

Arbetsvillkor Skidskola
Har jobbat 2 vintrar i Sälen, jag kan ju säga direkt att lönen är kass men att jobbet i sig är väldigt skoj!

Den gångna säsongen var vi garanterade 30 timmars jobb i veckan, lönen låg på 105kr/h om jag minns rätt.
Nu kan ju det vara lite olika på olika anläggningar, men jag tror att de flesta ställen kör med hotell och restaurang avtal, därav de dåliga lönerna...

Gällande grupp och privatlektioner så har det mest med utbildning och erfarenhet att göra, så är du nyutbildad skidlärare och gör din första säsong får du vara beredd på att mest ha grupp och barnskidskola. Vi jobbade måndag till fredag när vi körde gruppskidskola, jobbar du privat är det ofta lite mer flytande.

Fred

JSellberg

Medlem
Arbetsvillkor Skidskola
Sök jobb i Norge istället.
Då får du riktig lön, runt 130-135:-/h för dom flesta anläggningarna.

Om du jobbar på en mindre anläggning så får du oftast fler timmar, då dom brukar ha samma personal i skidskolan, som i uthyrningen.

Jag brukar alltid ligga runt 160-170h i månaden, då är det oftast inte ens hälften av dessa i skidskolan, utan resten i verkstaden, uthyrningen och shoppen.

Som nyutbildad så får du allt ifrån 4-åringar upp till och med pensionärer, så länge dom är nybörjare.
Om du får privat eller grupp beror oftast på vad kunden vill ha.

Anzom

Aktiv medlem
Arbetsvillkor Skidskola
JSellberg sa:
Sök jobb i Norge istället.
Då får du riktig lön, runt 130-135:-/h för dom flesta anläggningarna.

Om du jobbar på en mindre anläggning så får du oftast fler timmar, då dom brukar ha samma personal i skidskolan, som i uthyrningen.

Jag brukar alltid ligga runt 160-170h i månaden, då är det oftast inte ens hälften av dessa i skidskolan, utan resten i verkstaden, uthyrningen och shoppen.

Som nyutbildad så får du allt ifrån 4-åringar upp till och med pensionärer, så länge dom är nybörjare.
Om du får privat eller grupp beror oftast på vad kunden vill ha.
Det där varierar också väldigt mycket. Efter första utbildningen får man 90 norska i timman, efter andra 95 :-. Riktiga rövlöner med norska mått mätt. Men det var därför jag funderade lite på kollektivavtalet, kan vara så att alla anläggningar inte har det?!

Och tydligen låg skiduthyrningen på 20 kronor mer i timmen, och det utan utbildning! Logiskt? Hörde också att det var vanligt att man fick hoppa runt i skidskolan.
Får man fråga vilka anläggningar du har jobbat i?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp