tindratheodor
Ny medlem
Åre Corona lite info
Hejsan tänkte åka till Åre ikväll,hur är det däruppe, mycke folk o långa liftköer, eller är de lugnt i backarna.😀
Låter bra ⛷Det är inte mycket folk här uppe! Inga köer igår alls å backarna var tomma. Men ändå lite folk i byn. Kom du![]()
Sjukt överdrivet med allt kring Corona tycker jag, det är ju en influensa, äldre har dött av influensor i alla år precis som de gör nu med Corona, visst kanske denna är lite mer kraftig. De som är i riskzonen, stanna hemma, låt oss andra åka skidor nu när det är bästa tiden på hela året. Jag är inte det minsta rädd för att få Corona, skulle jag få det skulle jag såklart stanna hemma så det inte sprids via mig men tills dess, lägg ner allt löjligt kaos som bara sabbar för varenda branch! Väldigt många butiker, restauranger, hotell osv osv i Åre kommer få stänga för gott om de stänger liftarna eftersom de enda som de lever på är turism och skidåkningen och tillslut kanske det inte finns något Åre framöver!
Jag antar att du menar att 5-15% av de som hamnar på sjukhus behöver intensivvård eftersom ingen egentligen vet hur många som är smittade?Alltså alla ni som tjatar om att det bara är en vanlig influensa... Vi har alltså ingen immunitet mot Corona sen tidigare, vi har inga som är vaccinerade och smittotakten är flera ggr högre än för vanlig influensa och 5-15% av de smittade behöver intensivvård. Hur många intensivvårdsplatser tror ni det finns i Åre/Östersund? I Sverige totalt verkar det finnas nånstans runt 500st. Räknar man baklänges innebär det alltså att sjukvården klarar ungefär 10.000 smittade, om man gör en stillbild vid ett givet tillfälle. Sen de som behöver intensivvård behöver den under en ganska lång period så inga nya fall får uppstå under tiden.
Nej, ca 20% av smittade behöver sjukhus och 5-15 intensivvård. Det är utifrån globala erfarenheter. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/g...e-varden-i-gavleborg-rustar-for-coronavirusetJag antar att du menar att 5-15% av de som hamnar på sjukhus behöver intensivvård eftersom ingen egentligen vet hur många som är smittade?
Nej. Statistik hur många % som behöver sjukhusvård finns inte tillförlitligt statistik ännu och kommer vi kanske inte heller aldrig att få. Mörkertalet lär bli enormt.Nej, ca 20% av smittade behöver sjukhus och 5-15 intensivvård. Det är utifrån globala erfarenheter. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/g...e-varden-i-gavleborg-rustar-for-coronaviruset
Sen att vi inte har nån koll på antalet smittade pga att vi inte följer WHOs rek är ju en annan fråga
Nej. Statistik hur många % som behöver sjukhusvård finns inte tillförlitligt statistik ännu och kommer vi kanske inte heller aldrig att få. Mörkertalet lär bli enormt.
....
När alla hållit sig inne i två veckor och går ut igen då?Det finns ingen hejd på det här. Hur många dödsfall leder en ekonomisk depression till? I form av hjärt och kärlsjukdomar och självmord. I form av en arbetslöshet på mellan 20-40% (enligt siffror läst senast idag). Vi får sluta med den här landskarantänen eller så får alla hålla sig inne i två veckor. Punkt. Det här mellanläget dödar.
Nej. Statistik hur många % som behöver sjukhusvård finns inte tillförlitligt statistik ännu och kommer vi kanske inte heller aldrig att få. Mörkertalet lär bli enormt.
I Finland igår ca 400 av testade som har covid19. 5 på intensivvård. Kommer säkert att stiga kommande dagar.
Ålder och hälsotillstånd på de smittade har stor betydelse för hur många behöver sjukshusvård.
I italien uppskattade man för någon dag sedan att man hade åtminnstone 100000 covid19 sjuka men ingen vet.
När alla hållit sig inne i två veckor och går ut igen då?
Antagligen ganska många i Jämtland Härjedalen som redan har blivit smittade. Tror inte att någon ort kan isolera sig från det helt.
Men hur ska du göra det? Eftersom folk hela tiden gått längre än myndigheterna kan du ju inte gärna kalla ut folk att äta, resa och handla när de själva fattar vad följderna blirJag jobbar globalt för ett amerikansk företag och har totalt reseförbud. Får inte ens röra mig i Sverige i tjänsten enligt dem.Jag är inte rädd för att bli sjuk.... det som skrämmer mig är att vi stänger ner Sverige och stora delar av värden utan att väga in de ekonomiska konsekvenserna. Tyvärr det går inte göra en omelett utan att knäcka ett par ägg. Vi kanske måste ta en smäll med vård kaos och ett antal extra döda för att rädda en hel generations framtid.... vad vet jag. Men att få total panik och stänga ner allt, NEJ TACK.
Systemet är sårbart ja, men vad är alternativet? Massvält och utbredd fattigdom? Att det kapitalistiska systemet har lyft och fortsätter lyfta jordens befolkning ur fattigdom går ju inte att förneka. Kolla motsvarande händelser i ett icke-kapitalistiskt system. Tjernobyl är ju ett lysande exempel1. Antagligen, ja.
2. Nej, ingen ort lär kunna isolera sig helt.
Poängen är väl inte att sätta Åre, Sälen m.fl. i total karantän, poängen är att hålla mängden människor som vistas på skidorter i glesbygd på en nivå som den lokala sjukvården klarar av, och om ett sätt att uppnå det är genom att säga till skidturisterna att hålla sig borta (eller genom att stänga liftarna så de inte vill åka dit) då är det väl bara att tuta och köra?
Om en massa sörlänningar drar till fjälls över påsken kommer Sverige förmodligen att få sin egen variant av det som hände i Italien, Spanien och Frankrike – storstadsbor som "flyr" ut till landet innan karantänen träder i kraft, och sen blir sjuka där och överbelastar den lokala vården som inte är dimensionerad för en massa extra coronaturister.
Sidospår-ish: om den här pandemin kan få till effekt att västvärlden inser hur sanslöst jävla ohållbart och även sårbart det kapitalistiska system vi lever i faktiskt är, då sitter jag gladeligen i karantän fram till midsommar.
Är du a k a Johan Carlsson? Typ precis vad han sa i presskonferensen nu på eftermiddagen. Liftar och backar inga problem. Ta dig hem i egen bil utan att belasta regionen du besöker om du blir sjuk!! Ingen pjäxdans. Håll någon meters avstånd, byt inte linje utan att vrida på huvudet, du heter inte Svindahl eller Kling även om det känns så just nu.Det hela är mycket simplet. För att värna om de svaga i samhället bör varje enskild individ hålla sig från andra i den mån det är möjligt.
Kan du ta dig dit i egen bil, har du egna skidor, ett boende med egen ingång, villig att käka matsäck i backen och stå 3 meter i från alla andra i liftkön och vänta på att åka i liften själv.
Ja på allt?
Bra åk till Åre! Passa på att få in de där sköna svängarna och upplev skidåkning i en mer eller mindre tom backe.
Nej på något?
Stanna hemma och se till att inte belasta samhället mer.
Om alla ändrade sitt beteende på ett sånt sätt att man antar sig själv smittad och ens topp prio är att inte smitta andra så kommer vi om 10 år glömt covid-19.
Om folk är försöker utnyttja situationen för egen vinning, för att få lite mer fallmeter 2020 kan vi se en otroligt svår och dödlig tid framför oss.
Tänk smart. Tänk på andra.
1. Antagligen, ja.
2. Nej, ingen ort lär kunna isolera sig helt.
Poängen är väl inte att sätta Åre, Sälen m.fl. i total karantän, poängen är att hålla mängden människor som vi
Om en massa sörlänningar drar till fjälls över påsken kommer Sverige förmodligen att få sin egen variant av det som hände i Italien, Spanien och Frankrike – storstadsbor som "flyr" ut till landet innan karantänen träder i kraft, och sen blir sjuka där och överbelastar den lokala vården som inte är dimensionerad för en massa extra coronaturister.
Krasst.Det finns ingen hejd på det här. Hur många dödsfall leder en ekonomisk depression till? I form av hjärt och kärlsjukdomar och självmord. I form av en arbetslöshet på mellan 20-40% (enligt siffror läst senast idag). Vi får sluta med den här landskarantänen eller så får alla hålla sig inne i två veckor. Punkt. Det här mellanläget dödar.
Nja, inkubationstiden varierar ju från person till person från någon dag till knappt två veckor. Det krävs inte särskilt många sjuka för att överbelasta ett vårdsystem dimensionerat efter den bofasta befolkningen, exklusive turister, i ett glesbefolkat område. Som jämförelse skulle tio ytterligare personer i behov av intensivvård överbelasta det lokala sjukhuset här. Dessutom behövs de befintliga vårdplatserna i storstäderna, i de fall folk insjuknar när de kommit hem, för personer som tillhör riskgrupper. Det handlar helt enkelt om att göra så mycket som möjligt för att inte belasta vårdsystemet i onödan.Klokt!!
Men belastade verkligen tillresta turister den lokala sjukvården så mycket i alperna? Alltså de flesta jag vet (svenskar i 30-50 årsåldern) insjuknade när de kom hem. Eller på vägen hem. Jag tänker på enveckorssemestrare alltså. Annars menar väl många att patient ett i Italien var resident i codogno??
Är du a k a Johan Carlsson? Typ precis vad han sa i presskonferensen nu på eftermiddagen. Liftar och backar inga problem. Ta dig hem i egen bil utan att belasta regionen du besöker om du blir sjuk!! Ingen pjäxdans. Håll någon meters avstånd, byt inte linje utan att vrida på huvudet, du heter inte Svindahl eller Kling även om det känns så just nu.
Systemet är sårbart ja, men vad är alternativet? Massvält och utbredd fattigdom? Att det kapitalistiska systemet har lyft och fortsätter lyfta jordens befolkning ur fattigdom går ju inte att förneka. Kolla motsvarande händelser i ett icke-kapitalistiskt system. Tjernobyl är ju ett lysande exempel
Klokt!!
Men belastade verkligen tillresta turister den lokala sjukvården så mycket i alperna? Alltså de flesta jag vet (svenskar i 30-50 årsåldern) insjuknade när de kom hem. Eller på vägen hem. Jag tänker på enveckorssemestrare alltså. Annars menar väl många att patient ett i Italien var resident i codogno??