Åre Corona lite info

HakanBarman

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Skräckscenariot är ju att åka nånstans, t ex Åre, där få symtom på Covid-19 och sedan försöka ta sig hem alternativt stanna utan att utsätta andra för smitta.

Wombat

Medlem
Åre Corona lite info
Det blir intressant att se vad händer:

walkabout

Medlem
Åre Corona lite info
Vill uppmärksamma på att Folkhälsomyndigheten nu avråder från icke-nödvändiga inrikesresor också. Detta för att förhindra spridning inom landet. Ffa från platser med hög samhällsmitta till de som än så länge är relativt förskonade.

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Sjukt överdrivet med allt kring Corona tycker jag, det är ju en influensa, äldre har dött av influensor i alla år precis som de gör nu med Corona, visst kanske denna är lite mer kraftig. De som är i riskzonen, stanna hemma, låt oss andra åka skidor nu när det är bästa tiden på hela året. Jag är inte det minsta rädd för att få Corona, skulle jag få det skulle jag såklart stanna hemma så det inte sprids via mig men tills dess, lägg ner allt löjligt kaos som bara sabbar för varenda branch! Väldigt många butiker, restauranger, hotell osv osv i Åre kommer få stänga för gott om de stänger liftarna eftersom de enda som de lever på är turism och skidåkningen och tillslut kanske det inte finns något Åre framöver!

offtopic

Medlem
Åre Corona lite info
Sjukt överdrivet med allt kring Corona tycker jag, det är ju en influensa, äldre har dött av influensor i alla år precis som de gör nu med Corona, visst kanske denna är lite mer kraftig. De som är i riskzonen, stanna hemma, låt oss andra åka skidor nu när det är bästa tiden på hela året. Jag är inte det minsta rädd för att få Corona, skulle jag få det skulle jag såklart stanna hemma så det inte sprids via mig men tills dess, lägg ner allt löjligt kaos som bara sabbar för varenda branch! Väldigt många butiker, restauranger, hotell osv osv i Åre kommer få stänga för gott om de stänger liftarna eftersom de enda som de lever på är turism och skidåkningen och tillslut kanske det inte finns något Åre framöver!

Som många andra i tråden tycker ju jag också att det är tråkigt att säsongen på skidor i stort sett redan tagit slut och att många drabbas enormt ekonomiskt. Det stämmer att väldigt många dör pga influensa varje år men just detta med "Corona" vi står i nu bör man nog se i ett litet vidare perspektiv. En del av problemet är att vi just nu samtidigt är inne i säsong för vanlig influensa med "Corona" upp till. Problemet är om för många drabbas samtidigt och för snabbt. Då riskerar nämligen svensk vård och inte minst intensivvården att kollapsa. Vården har helt enkelt inte resurser för att ta hand om alla samtidigt vid en eventuellt anstormning av sjuka som behöver vård. Med anledning av detta tycker jag att det är självklart att samhället gör allt för att hindra smittspridning och att befolkningen smittas och blir sjuka i "lagom" takt så att vårdens resurser räcker till...även om detta innebär stängda anläggningar osv...

...och ja, jag har kunskap inom området, har jobbat med intensivvård i 15 år...

rodney_piston

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Det känns som att skidåkning blev lite extra stigmatiserat p g a utbrottet i alperna. Rubriker som "Åre riskerar att bli nytt Italien" känns ju inte jätte vetenskapligt underbyggda. Agnes Wold har sagt att viruset sprids bättre inomhus än utomhus. Löpturer rekommenderas. Gym är okej om man torkar av bänkar och redskap och inte går dit om man visar symptom. Att åka lift utomhus kan ju inte vara värre än att åka buss? Om flera anläggningar dessutom har organiserat om liftköer och bara försöker få folk i samma sällskap att dela stol utomhus med 20 meters avstånd till nästa stol. Så kan ju inte det vara värre än att samma sällskap delar tv soffa?

Sen får man såklart vara lika observant i skidbacken som på andra ställen i samhället. Att vi ska tvätta händer, hålla avstånd, hålla oss avskärmade inomhus vid minsta symptom o s v gäller ju oavsett om man är i en backe eller om man kör cross fit i hummelgården. Men det klart att just åka skidor sticker i ögonen på folk. Det är ju för kul, det måste vara dumt!

Följdeffekter av att stänga ner allt på en gång är knappast bra för folkhälsan. Depressioner, personliga konkurser, skilsmässor, självmord, mord, ökat bidragsberoende, massarbetslöshet. Men det har FHM säkert med i riskanalysen????? Men vad fasen låt liftarna rulla..

Om man tror att det kommer ligga 1,5 miljoner hastigt insjuknande stockholmare på golvet i sjukstugan i Åre v 15 så får man läsa på lite om Corona. Det funkar inte så. Och de senaste veckorna har varenda skidåkare lärt sig tvätta händerna 30 sekunder, nysa i armväck och begränsa kontakt med äldre till Skype. Ingen kommer dela glas på någon biergarten. Alla kommer ge fasen i att blåsa i snoriga bartenders visselpipor. OSV. Allt det där som var helt främmande åtgärder för sportlovsresenärer gör bara några veckor sedan.

Låt liftarna rulla

pd

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Det är knappast liftarna eller skidåkningen som är problemet. Däremot tågresorna dit och anstormningen i incheckningen, uthyrningen, matvarubutikerna och Systembolaget. För att inte tala om backrestaurangerna där alla tränger in sig kl 12 prick. Allt det går förstås att hantera nu medan det är lugna veckor, men påsken kommer att bli ett problem om det inte sker avbokningar. Min gissning är att de kommer att hålla öppet fram till 5 april och samtidigt meddela att de inte tar några fler bokningar.

walkabout

Medlem
Åre Corona lite info
Offtopic har rätt. Det är inte dödligheten per se som är problemet med detta virus, det är den enormt ökade belastningen på sjukvården som vi oundvikligen kommer att se de nästkommande månaderna. Ja, säsongsinfluensan är också ett virus med potentiellt hög dödlighet hos en åldrad population men sars-cov-2 har en helt annan smittohastighet i nuläget. En sjukvård som politiker effektivt demonterat senaste 10 åren. Sverige är bland de länder i Europa som har minst antal vårdplatser per invånare.

Det är så många faktorer i detta som måste beaktas.
1. Intensivvårdsplatser som kommer ta slut. Beakta att de som fortfarande ligger i respirator i Italien och har gjort det i 14 dagars tid inte bidrar till mortalitetssiffror men medför en enorm vårdtyngd.
2. Arbetsbördan. En enorm mängd personer kommer söka vård pga rädsla för covid. Dessa måste triageras av någon. Sjuksköterskebristen är redan ett faktum. Och ta då en enhet som i Åre som redan är hårt belastad.
3. Undanträngningseffekten. Det vanliga sjukdomspanoramat fortsätter. Även om intensivvården kommer belastas hårt och akuten likaså måste vi ta hand om folk med hjärtinfarkt, stroke och skallskador.
4. Samhällsekonomin. Som ni säger är även detta en faktor att begrunda, mycket mer svårvärderad i förhållande till sjukvårdens belastning. Iaf för mig (sjukvårdspersonal).

Så var ödmjuka och realistiska. Jag vill inte bidra till någon panik men inse att detta är större än den ensamma individen. Det handlar nu om att minska smittspridning för att vinna tid för oss i sjukvården att hantera denna ökade belastning. Så att vi inte hamnar i ett scenario som i Italien. Finns inget rätt eller fel i nuläget, det kommer framtiden att se. Kanske ser vi tillbaka om 6 månader och tänker; "helvete, varför stängde vi inte Åre" eller "fan, jag kunde klämt lagg hela vecka 14 också"...

Heddious

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Det handlar om att tänka långsiktigt, jag förstår att det kan kännas löjligt och överdrivet, men kolla hur i princip alla andra länder med skidorter som också är helt beroende av turism har tänkt – det finns en röd tråd.
Som jag ser det är ett av problemen med Corona på skidorter att folk inte stannar hemma. Framförallt inte säsongsarbetare, för om man varit lite hostig, snorig och allmänt trött av och till i flera månader, hur ska man kunna veta att _just den_ hostan är Corona, och smittsam som attan? Det är inte helt enkelt och kommer inte bli det heller, om inte utvecklingen går framåt så mycket att simpla självtest blir något som finns i var mans byrålåda. Lägg till att många inom t.ex. restaurang är timanställda, dvs jobbar du inte får du ingen lön – slopad karensdag who? Stanna hemma för lite halsont, nehej.

Förtillfället sitter jag i hemkarantän i Frankrike, med något som känns som en helt vanlig förkylning toppad med lite feber och värk i kroppen. Det kanske är Corona, kanske inte, och om jag inte blir jättesjuk så kommer jag aldrig få reda på vilket eftersom Frankrike precis som Sverige tagit det högst rimliga beslutet att inte testa folk som inte blir så dåliga att de behöver sjukhusvård. Den officiella statistiken i dalen jag bor i var innan karantänen började fem eller sex personer som uppsökt vård för "coronaliknande symptom", men återigen inget bekräftat eftersom de inte var dåliga nog att skickas ner till Albertville eller Chambery för att testas. Lägg till att skidorter i allmänhet ofta har en yngre befolkning än genomsnittet, och att många 20-30-åringar får så lindriga (eller inga) symptom att de inte ens inser det, och därmed traskar runt som vanligt och sprider smittan. Det hjälper tyvärr inte att bara isolera alla som är 70+ och/eller känner sig krassliga, dom testade det i Italien, i de första klustren här i Frankrike, och sakta men säkert så spred det sig ändå tills att det ballade ur, eftersom unga symptomfria människor fortsatte leva i stort sett som vanligt, och även yngre och friska människor faktiskt kan få rejäla symptom om det vill sig illa.

Tro mig, jag förstår argumenten kring sysselsättning – jag jobbar inom restaurang, och som det ser ut nu så spelar det ingen roll om jag blir kvar här eller åker tillbaka till Sverige när karantänen är över – det finns inga jobb. Jag bara hoppas att det går över så fort som möjligt, och ett av de enklaste sättet att få det att gå över är att stenhårt begränsa incitamenten för dem som inte är sjuka att förflytta sig till andra platser än där de bor. Ja, det vore en gigantisk smäll för näringsidkare i fjällen om de tvingades stänga med en månad kvar av säsongen. Men, om de stänger nu finns det fortfarande en möjlighet att sommarsäsongen kan bli av, och förmodligen nästa vinter utan några större svårigheter. Det är ett av många verktyg som finns för att "platta ut kurvan" som det så fint heter och om liftarna stänger nu kanske Sverige åtminstone slipper sätta hela samhället i karantän och förbjuda dem som faktiskt bor i fjällen att vistas utomhus och gå på toppturer, för det är på den nivån vi är hemma hos mig nu. Det går runt militärpolis och bötfäller folk för att de vill ge sig ut i folktomma berg, eftersom sjukvården är så överbelastad att varje person som riskerar att skada sig i bergen är ett problem som de inte har resurser till i dagsläget.

Det finns ett inlägg som cirkulerat runt på diverse sociala medier i flera veckor, jag kan såklart inte hitta det just nu, men andemeningen är "för att få stopp på dethär med så små förluster som möjligt måste vi vara beredda på att i efterhand se ut som att vi överreagerade", och det tycker jag sammanfattar situationen väl.

TL;DR – stäng de svenska skidliftarna.

Åre Corona lite info
Det hela är mycket simplet. För att värna om de svaga i samhället bör varje enskild individ hålla sig från andra i den mån det är möjligt.

Kan du ta dig dit i egen bil, har du egna skidor, ett boende med egen ingång, villig att käka matsäck i backen och stå 3 meter i från alla andra i liftkön och vänta på att åka i liften själv.
Ja på allt?
Bra åk till Åre! Passa på att få in de där sköna svängarna och upplev skidåkning i en mer eller mindre tom backe.

Nej på något?
Stanna hemma och se till att inte belasta samhället mer.

Om alla ändrade sitt beteende på ett sånt sätt att man antar sig själv smittad och ens topp prio är att inte smitta andra så kommer vi om 10 år glömt covid-19.

Om folk är försöker utnyttja situationen för egen vinning, för att få lite mer fallmeter 2020 kan vi se en otroligt svår och dödlig tid framför oss.

Tänk smart. Tänk på andra.

Pillard

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Alltså alla ni som tjatar om att det bara är en vanlig influensa... Vi har alltså ingen immunitet mot Corona sen tidigare, vi har inga som är vaccinerade och smittotakten är flera ggr högre än för vanlig influensa och 5-15% av de smittade behöver intensivvård. Hur många intensivvårdsplatser tror ni det finns i Åre/Östersund? I Sverige totalt verkar det finnas nånstans runt 500st. Räknar man baklänges innebär det alltså att sjukvården klarar ungefär 10.000 smittade, om man gör en stillbild vid ett givet tillfälle. Sen de som behöver intensivvård behöver den under en ganska lång period så inga nya fall får uppstå under tiden.

pd

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Det går säkert att skaka fram 500 intensivvårdsplatser till men det som händer när även de blir fulla är att vi kommer att ha patienter med behov av intensivvård som inte kan få det, varvid sjukvården måste prioritera än hårdare vilket innebär att patienterna med sämst utsikter inte kommer att få någon vård utan skickas hem för att dö.

Så för oss som inte bor på en svensk skidort är det bara att lägga på sommarvallan och hoppas på att det här viruset går att bemästra så att vi om sex månader kan se fram emot en säsong 20/21 även om den säkert kommer att bli annorlunda på många sätt.

R1

Medlem
Åre Corona lite info
Jag gjorde en kombination av Vemdalen, Björnrike, Klövsjö och Åre den här veckan.
De tre förstnämnda suveränt bra men i Åre hade vi problem med rejält sönderkörda pister, sikt, vind osv. Det är ju typiska mellanveckor nu och vi körde eget käk, ingen afterski etc. men i pisterna var det definitivt lite folk!

StefanAaroe

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Alltså alla ni som tjatar om att det bara är en vanlig influensa... Vi har alltså ingen immunitet mot Corona sen tidigare, vi har inga som är vaccinerade och smittotakten är flera ggr högre än för vanlig influensa och 5-15% av de smittade behöver intensivvård. Hur många intensivvårdsplatser tror ni det finns i Åre/Östersund? I Sverige totalt verkar det finnas nånstans runt 500st. Räknar man baklänges innebär det alltså att sjukvården klarar ungefär 10.000 smittade, om man gör en stillbild vid ett givet tillfälle. Sen de som behöver intensivvård behöver den under en ganska lång period så inga nya fall får uppstå under tiden.
Jag antar att du menar att 5-15% av de som hamnar på sjukhus behöver intensivvård eftersom ingen egentligen vet hur många som är smittade?

Pillard

Aktiv medlem
Åre Corona lite info

termons

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Nej, ca 20% av smittade behöver sjukhus och 5-15 intensivvård. Det är utifrån globala erfarenheter. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/g...e-varden-i-gavleborg-rustar-for-coronaviruset

Sen att vi inte har nån koll på antalet smittade pga att vi inte följer WHOs rek är ju en annan fråga
Nej. Statistik hur många % som behöver sjukhusvård finns inte tillförlitligt statistik ännu och kommer vi kanske inte heller aldrig att få. Mörkertalet lär bli enormt.

I Finland nu 6500 testade av vilka 450 har covid19. 17 på sjukhus bäddavdelningen. 5 på intensivvård. Kommer säkert att stiga kommande dagar.

Ålder och hälsotillstånd på de smittade har stor betydelse för hur många behöver sjukshusvård.

I italien uppskattade man för någon dag sedan att man hade åtminnstone 100000 covid19 sjuka men ingen vet.

Senast ändrad:

Anzom

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Det finns ingen hejd på det här. Hur många dödsfall leder en ekonomisk depression till? I form av hjärt och kärlsjukdomar och självmord. I form av en arbetslöshet på mellan 20-40% (enligt siffror läst senast idag). Vi får sluta med den här landskarantänen eller så får alla hålla sig inne i två veckor. Punkt. Det här mellanläget dödar.

Pillard

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Det finns ingen hejd på det här. Hur många dödsfall leder en ekonomisk depression till? I form av hjärt och kärlsjukdomar och självmord. I form av en arbetslöshet på mellan 20-40% (enligt siffror läst senast idag). Vi får sluta med den här landskarantänen eller så får alla hålla sig inne i två veckor. Punkt. Det här mellanläget dödar.
När alla hållit sig inne i två veckor och går ut igen då?

rodney_piston

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Nej. Statistik hur många % som behöver sjukhusvård finns inte tillförlitligt statistik ännu och kommer vi kanske inte heller aldrig att få. Mörkertalet lär bli enormt.

I Finland igår ca 400 av testade som har covid19. 5 på intensivvård. Kommer säkert att stiga kommande dagar.

Ålder och hälsotillstånd på de smittade har stor betydelse för hur många behöver sjukshusvård.

I italien uppskattade man för någon dag sedan att man hade åtminnstone 100000 covid19 sjuka men ingen vet.

Det finns ju forskare som menar att det finns över 100000 smittade i Sverige just nu. De flesta verkar överens om att typ hälften av alla svenskar säg 5,5 miljoner kommer att vara smittade till sommaren. Antagligen ganska många i Jämtland Härjedalen som redan har blivit smittade. Tror inte att någon ort kan isolera sig från det helt. Och att isolera en ort som Åre nu???? På tok för sent. Men frivillig huskarantän är frivillig även i Åre. Tyvärr...några tusen döda tror Johan Giesecke https://www.expressen.se/nyheter/smittskyddsexperten-flera-tusen-svenskar-kan-do/ 0,5 promille? Johan tror inte heller att stänga gränserna har någon effekt nu.

Själv bidrar jag snart till den av vissa efterlängtade flockimmuniteten. Jag kan mycket väl ha blivit smittad i just Åre. Kanske t o m av någon som bor i Åre....vad vet jag?? Har inte varit på afterski sedan millenieskiftet men åt lunch och trängdes på ett överfullt 720 och var tvungen till ett toabesök på en vidrig tjotta på tegetornet. Kan tänka mig att någon snorig unge snytit sig i vanten därefter tagit ett grepp om knapp 65 i knappliften, varpå jag råkar få just den knappen åket efter och med min egen vante berör just samma fläck, solen sken så kanske tog av mig googlarna för att få lite ansiktsfärg? Istället för solkyss fick jag en coronakyss mitt i facet??? Eller så fick jag det på något möte på jobbet?

Så kan man såklart diskutera hur all expertis säger att de har vetat att det här ska komma. Att virus sätter sig på luftvägar är ingen nyhet. Att vi inte har fler respiratorer i något skyddsrum är lika skumt som att vi inte har köpt brandsläckningsflygplan efter brandkatastroferna.

Hur tråkigt det än är så kommer all intensivvårds personal över hela det här landet och hela världen få tampas med den här puckeln som Tegnell pratar om. Ni är hjältar. Kunde jag ta en snabb lektion i intensivvårdssköterske konsten så skulle jag göra det och hjälpa till nu när jag är immun. Tror tyvärr inte att stanna liftar hjälper. Det är en paniklösning alldeles för sent. Tyvärr!!!

pd

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
När alla hållit sig inne i två veckor och går ut igen då?

Så har vi kanske också lärt oss att tvätta händerna noga, nysa och hosta i armvecket, låta bli att sno bartenderns coola visselpipa, låta bli att trycka in 328 pers på 57 kvadrat och gjort en massa andra förändringar som minskar smittspridningen. Vi måste inte få ner den till noll, det räcker att få ner den under 1. För lösningen är inte att vi skall gräva ner oss i var sin grop, återgå till stenåldern och invänta apokalypsen utan det är att lära oss att leva med Corona och andra virus.

Akj.Jonsson

Medlem
Åre Corona lite info
Jag jobbar globalt för ett amerikansk företag och har totalt reseförbud. Får inte ens röra mig i Sverige i tjänsten enligt dem. :rolleyes: Jag är inte rädd för att bli sjuk.... det som skrämmer mig är att vi stänger ner Sverige och stora delar av värden utan att väga in de ekonomiska konsekvenserna. Tyvärr det går inte göra en omelett utan att knäcka ett par ägg. Vi kanske måste ta en smäll med vård kaos och ett antal extra döda för att rädda en hel generations framtid.... vad vet jag. Men att få total panik och stänga ner allt, NEJ TACK.

Heddious

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Antagligen ganska många i Jämtland Härjedalen som redan har blivit smittade. Tror inte att någon ort kan isolera sig från det helt.

1. Antagligen, ja.
2. Nej, ingen ort lär kunna isolera sig helt.

Poängen är väl inte att sätta Åre, Sälen m.fl. i total karantän, poängen är att hålla mängden människor som vistas på skidorter i glesbygd på en nivå som den lokala sjukvården klarar av, och om ett sätt att uppnå det är genom att säga till skidturisterna att hålla sig borta (eller genom att stänga liftarna så de inte vill åka dit) då är det väl bara att tuta och köra?

Om en massa sörlänningar drar till fjälls över påsken kommer Sverige förmodligen att få sin egen variant av det som hände i Italien, Spanien och Frankrike – storstadsbor som "flyr" ut till landet innan karantänen träder i kraft, och sen blir sjuka där och överbelastar den lokala vården som inte är dimensionerad för en massa extra coronaturister.

Sidospår-ish: om den här pandemin kan få till effekt att västvärlden inser hur sanslöst jävla ohållbart och även sårbart det kapitalistiska system vi lever i faktiskt är, då sitter jag gladeligen i karantän fram till midsommar.

Pillard

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Jag jobbar globalt för ett amerikansk företag och har totalt reseförbud. Får inte ens röra mig i Sverige i tjänsten enligt dem. :rolleyes: Jag är inte rädd för att bli sjuk.... det som skrämmer mig är att vi stänger ner Sverige och stora delar av värden utan att väga in de ekonomiska konsekvenserna. Tyvärr det går inte göra en omelett utan att knäcka ett par ägg. Vi kanske måste ta en smäll med vård kaos och ett antal extra döda för att rädda en hel generations framtid.... vad vet jag. Men att få total panik och stänga ner allt, NEJ TACK.
Men hur ska du göra det? Eftersom folk hela tiden gått längre än myndigheterna kan du ju inte gärna kalla ut folk att äta, resa och handla när de själva fattar vad följderna blir

Pillard

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
1. Antagligen, ja.

Poängen är väl inte att sätta Åre, Sälen m.fl. i total karantän, poängen är att hålla mängden människor som vistas på skidorter i glesbygd på en nivå som den lokala sjukvården klarar av, och om ett sätt att uppnå det är genom att säga till skidturisterna att hålla sig borta (eller genom att stänga liftarna så de inte vill åka dit) då är det väl bara att tuta och köra?

Om en massa sörlänningar drar till fjälls över påsken kommer Sverige förmodligen att få sin egen variant av det som hände i Italien, Spanien och Frankrike – storstadsbor som "flyr" ut till landet innan karantänen träder i kraft, och sen blir sjuka där och överbelastar den lokala vården som inte är dimensionerad för en massa extra coronaturister.

Sidospår-ish: om den här pandemin kan få till effekt att västvärlden inser hur sanslöst jävla ohållbart och även sårbart det kapitalistiska system vi lever i faktiskt är, då sitter jag gladeligen i karantän fram till midsommar.
Systemet är sårbart ja, men vad är alternativet? Massvält och utbredd fattigdom? Att det kapitalistiska systemet har lyft och fortsätter lyfta jordens befolkning ur fattigdom går ju inte att förneka. Kolla motsvarande händelser i ett icke-kapitalistiskt system. Tjernobyl är ju ett lysande exempel

rodney_piston

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Det hela är mycket simplet. För att värna om de svaga i samhället bör varje enskild individ hålla sig från andra i den mån det är möjligt.

Kan du ta dig dit i egen bil, har du egna skidor, ett boende med egen ingång, villig att käka matsäck i backen och stå 3 meter i från alla andra i liftkön och vänta på att åka i liften själv.
Ja på allt?
Bra åk till Åre! Passa på att få in de där sköna svängarna och upplev skidåkning i en mer eller mindre tom backe.

Nej på något?
Stanna hemma och se till att inte belasta samhället mer.

Om alla ändrade sitt beteende på ett sånt sätt att man antar sig själv smittad och ens topp prio är att inte smitta andra så kommer vi om 10 år glömt covid-19.

Om folk är försöker utnyttja situationen för egen vinning, för att få lite mer fallmeter 2020 kan vi se en otroligt svår och dödlig tid framför oss.

Tänk smart. Tänk på andra.
Är du a k a Johan Carlsson? Typ precis vad han sa i presskonferensen nu på eftermiddagen. Liftar och backar inga problem. Ta dig hem i egen bil utan att belasta regionen du besöker om du blir sjuk!! Ingen pjäxdans. Håll någon meters avstånd, byt inte linje utan att vrida på huvudet, du heter inte Svindahl eller Kling även om det känns så just nu.

xviggenx

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Eller så kan folk bara lyssna på Folkhälsomyndigheten, som uppdaterade det (under "Information till resenärer") här senast 20/3, och inse att deras nöjesresor till fjällen oavsett krav på självisolering, hur duktig en individuellt är på att hålla sig borta från folk/hålla avstånd, smittograd och spridningsrisk faller under ren och skär jävla NÖJESKONSUMTION och hålla sig The Fuck Hemma™.
Skärmavbild 2020-03-20 kl. 16.27.10.png

rodney_piston

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
1. Antagligen, ja.

Poängen är väl inte att sätta Åre, Sälen m.fl. i total karantän, poängen är att hålla mängden människor som vi

Klokt!!

Men belastade verkligen tillresta turister den lokala sjukvården så mycket i alperna? Alltså de flesta jag vet (svenskar i 30-50 årsåldern) insjuknade när de kom hem. Eller på vägen hem. Jag tänker på enveckorssemestrare alltså. Annars menar väl många att patient ett i Italien var resident i codogno??

Ledighetskommiten

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Krasst.
Hur många dödsfall pga överlastad sjukvård tycker du är ok? Bara så jag förstår vilken bedömning du gör rörande dödsfall pga arbetstillfällen och ekonomi.

KaitsuH

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Akta nu er för helvetes skull! Här i Finland stänger nu nästan alla Laplands fjäll. Flera korona-smittkedjor...

Roligast, nej, tråkigast, var, att finska en stor grupp läkare reste, fan i helvete, till Levi skidområdet för nåt möte och jovisst skidåkning och supning, nästan alla ortopeder från Helsingfors. Nu är dom alla i karantän. Hur kan man hitta så dumma läkare?

Hbl: https://www.hbl.fi/artikel/flera-skidcenter-stanger-tva-smittkedjor-sparas-till-lappland/

Senast ändrad:

Mizze

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Klokt!!

Men belastade verkligen tillresta turister den lokala sjukvården så mycket i alperna? Alltså de flesta jag vet (svenskar i 30-50 årsåldern) insjuknade när de kom hem. Eller på vägen hem. Jag tänker på enveckorssemestrare alltså. Annars menar väl många att patient ett i Italien var resident i codogno??
Nja, inkubationstiden varierar ju från person till person från någon dag till knappt två veckor. Det krävs inte särskilt många sjuka för att överbelasta ett vårdsystem dimensionerat efter den bofasta befolkningen, exklusive turister, i ett glesbefolkat område. Som jämförelse skulle tio ytterligare personer i behov av intensivvård överbelasta det lokala sjukhuset här. Dessutom behövs de befintliga vårdplatserna i storstäderna, i de fall folk insjuknar när de kommit hem, för personer som tillhör riskgrupper. Det handlar helt enkelt om att göra så mycket som möjligt för att inte belasta vårdsystemet i onödan.

Åre Corona lite info
Är du a k a Johan Carlsson? Typ precis vad han sa i presskonferensen nu på eftermiddagen. Liftar och backar inga problem. Ta dig hem i egen bil utan att belasta regionen du besöker om du blir sjuk!! Ingen pjäxdans. Håll någon meters avstånd, byt inte linje utan att vrida på huvudet, du heter inte Svindahl eller Kling även om det känns så just nu.

"Folkhälsomyndigheten citerar skidåkarforum" 😅

Heddious

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Systemet är sårbart ja, men vad är alternativet? Massvält och utbredd fattigdom? Att det kapitalistiska systemet har lyft och fortsätter lyfta jordens befolkning ur fattigdom går ju inte att förneka. Kolla motsvarande händelser i ett icke-kapitalistiskt system. Tjernobyl är ju ett lysande exempel

Ja, det kapitalistiska systemet har lyft folk ur fattigdom, men är "vi lever som om vi hade fyra jordklot"-livsstilen som den nu landat i egentligen så mycket bättre?

Änywho.
För att knyta tillbaka till coronaviruset så är det väl inte direkt en slump att det i hög grad är ekonomiskt högutvecklade länder där stora delar av befolkningen dels reser mycket, och dels har vuxit upp i en värld där man i många fall uppmuntrats att sätta jaget före laget och i vanliga fall inte är särskilt beroende av kollektivism som drabbats hårdast? Hur många coronafall har det sammanlagt rapporterats om från exempelvis Afrika?

(Ja, jag fattar att många länder i Afrika inte har samma resurser för att testa som typ Sydkorea eller Tyskland, men faktum kvarstår att de bara har drygt 1000 bekräftade fall på en kontinent med över 1,2 miljarder invånare, att jämföra med Europa som i skrivande stund står på siffrorna 130 000+ bekräftat smittade av en befolkning på drygt 741 miljoner. Även med en felmarginal och färre tester är det en stor skillnad.)

Jag orkar inte tänka på hur många jag hört/läst säga "jag är inte rädd för att bli sjuk" eller "jag tänker inte gå på afterski" de senaste veckorna. Det är ju fullständigt skitsamma. Jag är sjuk, och jag är inte det minsta rädd. Däremot är jag genomtrött på att det ska krävas karantän och böter i hundraeurosklassen för att exempelvis den genomsnittliga fransosen ska hålla sig inomhus och klara av att se saker i ett större perspektiv än till sin egen toapappershamstrande satans nästipp i några veckor, och som @xviggenx (väl rutet) skrev här ovan: att gemene hen inte bara kan acceptera att resor till fjällen faller under ren jävla NÖJESKONSUMTION och i det här läget ska folk hålla sig The Fuck Hemma™. Oavsett om det gäller en fjällsemester eller en spaweekend eller en Shoppingresa Till Stockholm Med Tjejerna™. (Sorry, fick feeling av trademarksymbolen.)

Klokt!!

Nej, tillresta turister har inte belastat den lokala sjukvården i någon större utsträckning, däremot har de utan tvekan bidragit till att viruset spridits från Alperna och vidare norröver. I fallet Åre/svenska fjällen är dock situationen lite annorlunda eftersom Sverige så vitt jag förstått saken nu har allmän smittspridning, och vem som helst kan åka dit symptomfri och sen bli kass typ dag 3. Eller fortsätta vara symptomfri men smitta folk på tåget/i liftkön/whatever. Poängen är att yngre människor inte nödvändigtvis får några symptom alls, men likförbaskat kan vara smittbärare, och när viruset hoppat runt på unga människor ett tag så landar det sedan på Tant Agda, 84, och då är det inte så himla "ryck på axlarna" längre.

Så länge detta pågår (eller fram till att det går att snabbtesta folk som inte påvisar symptom) så anser jag helt enkelt att det bör vara stanna The Fuck Hemma™ som gäller, för alla situationer där det inte är nödvändigt att resa. Och skidresor är inte nödvändiga. Inte någonstans.

Topp