Åre Corona lite info

Micke_P76

Medlem
Åre Corona lite info
Du kan väl be att få läkarintyg för annat än för jobbet? Det har ju inget med varandra att göra.

*kl*
Med dagens besked kan det ju bli svårt att hålla tex liftköer inom begränsningarna men även mycket annat.
Jo. Självklart kan man ju be om intyg för annat än. Tänkte om lån visste hur det såg ut på försäkringsbolagen.
Tror du på den själv? Jag blir gärna motbevisad men är rätt övertygad om att försäkringsbolagen snarare säger, "har du inget läkarintyg så har du inte. Det är inte vårt fel att du inte har det"

Jo du har säkert rätt. Men eftersom de gått ut med att inte överbelasta sjukvården med sjukintyg för sjukskrivning från jobbet så rimmar de ju illa om då försäkringbolagen kräver det för att deras försäkringar ska gälla. Finns ju andra försäkringar som tex inkomstbortfall osv för längre sjukskrivning än några dagar som behöver intyg.

Men eftersom ingen vet här så. Blir det ringa och fråga. Så blir det mindre spekulationer.

rodney_piston

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Från skistars hemsida uppdaterad vid 14 tiden
Du som har en bokning med SkiStar i Sälen, Åre eller Vemdalen med ankomstdag tidigast 28/3 fram till och med 3/5 2020 har rätt att boka av din resa utan kostnad och få bokningsvärdet tillgodo att använda som betalning på kommande köp hos SkiStar. Vi ber dig komma in med din avbokning snarast möjligt.
Boka av din resa här »

rodney_piston

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Men NM, ride the cow, Riksgränsen Banked slalom, stuntwood session, bängt slalom och allt sånt där som häromdagen verkade bli av.........lär ju inte bli av.....om man inte hittar ett botemedel väldigt kvickt!!

Stridde

Ny medlem
Åre Corona lite info
Att Skistar/Åre eller någon skidanläggning ska kunna ha öppet nu när det nya förbudet för offentliga sammankomster med fler än 50 deltagare träder i kraft känns rätt knepigt.

Förbudet gäller väl bara allmänna sammankomster och offentliga tillställningar, skidanläggningar räknas inte in där.

MissZ

Medlem
Åre Corona lite info
Förbudet gäller väl bara allmänna sammankomster och offentliga tillställningar, skidanläggningar räknas inte in där.
Mycket blir ju en definitionsfråga men lite fler sammankomster räknas vad jag hittar. Tävlingar och uppvisningar tex och där går nog skidskoleavslutning tex in. Att ställa lokaler till förfogande som tar fler än 50 pers?
"Andra tillställningar som inte är att anses som allmänna sammankomster" och sen med lite skämtsam ironi skulle det nog kunna gå in under "Sammankomster som hålls för religionsutövning". ;)

gubbfan

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Om man tror att en allvarlig smitta bryr sej om myndigheter eller Vinstdrivande företag som Skistar o andra som vill ha öppet för att dra in pengar är man nog ganska naiv. Att koppla sina egna beslut på ekonomi kan bli dyrköpt.
Jag har ett kryp in i Åre men skulle aldrig i nuläget åka upp och utsätta mej och min familj för den risk som föreligger. Det är mitt Beslut.
Men till er andra som trots allt tar beslutet att chansa, och äventyrar er och andras hälsa hoppas jag att ni klarar er och har en riktigt Glad Påsk

Bohica

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Äntligen! Bra Skistar, helt rätt beslut! 👏
"Aktuell information om Corona
Senast uppdaterad: 2020-03-27 - 14:00
SkiStar har öppet i Sälen, Vemdalen och Åre och har sedan två veckor infört flertalet försiktighetsåtgärder på plats. Vi följer noga Folkhälsomyndighetens rekommendationer, deras uppfattning just nu är att skidanläggningar kan fortsätta hålla öppet.
Om du vill boka av din resa
Du som har en bokning med SkiStar i Sälen, Åre eller Vemdalen med ankomstdag tidigast 28/3 fram till och med 3/5 2020 har rätt att boka av din resa utan kostnad och få bokningsvärdet tillgodo att använda som betalning på kommande köp hos SkiStar. Vi ber dig komma in med din avbokning snarast möjligt."

MKOL

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Otippat att sedelpressen Skistar i princip (med undantag för uppdaterade avbokningsvillkor) kör på som vanligt medans Romme tar ansvar på riktigt och stänger :rolleyes:

TailGunnar

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Otippat att sedelpressen Skistar i princip (med undantag för uppdaterade avbokningsvillkor) kör på som vanligt medans Romme tar ansvar på riktigt och stänger :rolleyes:

Det där är nog rent hyckleri. Romme brukar stänga efter första veckan i april. Dåliga förhållandena hela säsongen och därför ingen konstighet att de väljer att stänga redan efter kommande helgen.

Senast ändrad:

StefanAaroe

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Vad jag kan se så handlar debatten till 99% i media om Åre. Har inte hört ett ljud om andra att andra skidorter (förutom Romme) ens tänkt tanken att stänga ner. Men det kanske bara mitt flöde som är skevt?

KarinLager

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Alla har stängt afterski... att Åre varit i debatten är väl för att flest stockholmare åker dit.... till Sälen kommer barnfamiljer och hostar... skämt åsido. Bra av Skistar att erbjuda ombokning

unsuspected

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Men NM, ride the cow, Riksgränsen Banked slalom, stuntwood session, bängt slalom och allt sånt där som häromdagen verkade bli av.........lär ju inte bli av.....om man inte hittar ett botemedel väldigt kvickt!!
Stuntwood Sessions är inställt sen idag. Bängt Slalom ställdes in redan tidigare pga den dåliga säsongen.

Snowjunkie

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Verkar tydligen safe att åka till alla andra skidorter utom Åre av någon konstig anledning. 🙃
Ganska självklart att Åre är i fokus. De andra orterna förutom Sälen och möjligtvis Vemdalen, är ju betydligt mindre och det kommer ju inte alls samma volymer med turister. Det beryder ju inte att det är helt safe, men det är ju en viss skillnad att bo i en stuga kring Funäsdalen mot att bo i centrala Åre och trängas på ICA och systemet under påsken. Olika skidkulturer skulle jag säga sammanfattat.

StefanAaroe

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Ganska självklart att Åre är i fokus. De andra orterna förutom Sälen och möjligtvis Vemdalen, är ju betydligt mindre och det kommer ju inte alls samma volymer med turister. Det beryder ju inte att det är helt safe, men det är ju en viss skillnad att bo i en stuga kring Funäsdalen mot att bo i centrala Åre och trängas på ICA och systemet under påsken. Olika skidkulturer skulle jag säga sammanfattat.

Håller inte alls med. Det är klart att det på många sätt är annorlunda i Åre. Men i det här fallet så handlar det ju om att man inte ska ta med sig smittan eller bli sjuk på en annan ort. Du kan ju lika gärna vara smittad och bli sjuk i Funäsfjällen som i Åre och därmed bli en belastning för sjukvården.

Snowjunkie

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Håller inte alls med. Det är klart att det på många sätt är annorlunda i Åre. Men i det här fallet så handlar det ju om att man inte ska ta med sig smittan eller bli sjuk på en annan ort. Du kan ju lika gärna vara smittad och bli sjuk i Funäsfjällen som i Åre och därmed bli en belastning för sjukvården.
Visst kan jag bli sjuk i Funäsdalen såväl som i Åre, Västervik eller Göteborg. Men om jag inte är multisjuk eller över 70 år så kommer jag ju inte heller att belasta sjukvården, utan jag kommer troligtvis klara mig att rida ut sjukperioden på egen hand. Med andra ord, de som tillhör riskgrupperna från storstäderna kommer med största säkerhet inte att lämna sina hem och därigenom inte belasta sjukvården ute i landet.

Visst kan jag teoretiskt smitta någon annan när jag går in på ICA i Funäsdalen för att köpa en fjällfil, men det är ju om jag är en stor idiot som inte håller avstånd och nyser eller hostar rakt ut. Och det finns inget botemedel mot idioter än så länge. Tyvärr. Det är ju en droppsmitta och det smittar ju inte automatiskt lokalbefolkningen som befinner sig i lokalen för att jag går in på Coop Konsum i Vilhelmina.

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Visst kan jag bli sjuk i Funäsdalen såväl som i Åre, Västervik eller Göteborg. Men om jag inte är multisjuk eller över 70 år så kommer jag ju inte heller att belasta sjukvården, utan jag kommer troligtvis klara mig att rida ut sjukperioden på egen hand. Med andra ord, de som tillhör riskgrupperna från storstäderna kommer med största säkerhet inte att lämna sina hem och därigenom inte belasta sjukvården ute i landet.

Visst kan jag teoretiskt smitta någon annan när jag går in på ICA i Funäsdalen för att köpa en fjällfil, men det är ju om jag är en stor idiot som inte håller avstånd och nyser eller hostar rakt ut. Och det finns inget botemedel mot idioter än så länge. Tyvärr. Det är ju en droppsmitta och det smittar ju inte automatiskt lokalbefolkningen som befinner sig i lokalen för att jag går in på Konsum i Vilhelmina.
Fast om du bryter benet så belastar du sjukvården som kanske kan använda den personalen till annat? (Tänker utanför boxen kanske)

Anzom

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Tycker det är lite komiskt att man nu väljer att hata på de som tidigare fött sitt arbete och ger möjligheter att bo i obygden. Man bör både i kristid och vanliga tider kunna se det man lever på på ett sunt sätt och inte avråda gäster att ta sig upp, det är trots allt det man lever av.

Snowjunkie

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Fast om du bryter benet så belastar du sjukvården som kanske kan använda den personalen till annat? (Tänker utanför boxen kanske)
Så kan det vara, absolut. Man ska tänka utanför boxen. Men tack och lov händer dessa olyckor rätt sällan ändå, och jag kommer inte att behöva långvarig intensivvård för mitt benbrott. Jag kan ju bryta benet p.g.a av andra orsaker, och jag kan även göra det hemmavid.

Jag tänker så här. Om någon bestämmer sig för att åka upp till fjällen, så får man ta det lite extra försiktigt och se till att man inte utmanar ödet och råkar ut för en olycka.

Jag vill bara få bort det här paniktänkandet, men jag kan defintivt se problemet om det kommer 60 000 turister till Åre, eller 100 000 till Sälen i Påsk. Där blir det sådana extrema volymer människor i små sjukvårdsregioner med knappa resurser. Stänga ned* eller begränsa antalet personer i just dessa orter är nog dessvärre det enda raka.

*Hålla liftarna öppna endast för locals kan ju vara en variant.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Så kan det vara, absolut. Man ska tänka utanför boxen. Men tack och lov händer dessa olyckor rätt sällan ändå, och jag kommer inte att behöva långvarig intensivvård för mitt benbrott. Jag kan ju bryta benet p.g.a av andra orsaker, och jag kan även göra det hemmavid.

Jag tänker så här. Om någon bestämmer sig för att åka upp till fjällen, så får man ta det lite extra försiktigt och se till att man inte utmanar ödet och råkar ut för en olycka.

Jag vill bara få bort det här paniktänkandet, men jag kan defintivt se problemet om det kommer 60 000 turister till Åre, eller 100 000 till Sälen i Påsk. Där blir det sådana extrema volymer människor i små sjukvårdsregioner med knappa resurser. Stänga ned eller begränsa antalet personer i just dessa orter är nog dessvärre det enda raka.
Det händer allt för ofta. Har en vän som jobbar i Mora på ortopeden och hon är gammal skidlärare. Hon hoppas verkligen inte att det kommer in massa folk nu med brutna ben om de kommer få fullt på IVA. De har inte riktigt kapacitet för att ha allt fullt överallt.

Akj.Jonsson

Medlem
Åre Corona lite info

Visst kan jag teoretiskt smitta någon annan när jag går in på ICA i Funäsdalen för att köpa en fjällfil, men det är ju om jag är en stor idiot som inte håller avstånd och nyser eller hostar rakt ut. Och det finns inget botemedel mot idioter än så länge. Tyvärr. Det är ju en droppsmitta och det smittar ju inte automatiskt lokalbefolkningen som befinner sig i lokalen för att jag går in på Coop Konsum i Vilhelmina.

Ditt resonemang håller inte, det är väl kaxigt att utgå från att du inte belastar sjukvården det vet man ju aldrig. Det känns som väldigt många försöker hitta ursäkter att inte ta sitt ansvar. Stanna hemma och ta den ekonomiska smällen.

Snowjunkie

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Ditt resonemang håller inte, det är väl kaxigt att utgå från att du inte belastar sjukvården det vet man ju aldrig. Det känns som väldigt många försöker hitta ursäkter att inte ta sitt ansvar. Stanna hemma och ta den ekonomiska smällen.
Förklara varför det inte håller istället och varför det är så kaxigt. Rent generelt har folk en defensiv och kort ton i debatterna kring det här. (Kanske beror det på rädslan) Är det inte bättre att resonera än att bara säga att andra har fel och/eller är själviska människor? Jag är beredd att ändra min ståndpunkt om jag får tillräckligt tunga argument. Nu tycker jag inte argumenten för att överge de små orterna i fjällvärlden och därigenom driva småföretagarna i konkurs inte är tillräckligt starka eller rationella.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Åre Corona lite info
Förklara varför det inte håller istället
kEOwBPBPCnhLp0nmy6N3lNN48tdmFRWGlwY9OhlhiAE.png

Kommer från CDC.

Akj.Jonsson

Medlem
Åre Corona lite info
Förklara varför det inte håller istället och varför det är så kaxigt. Rent generelt har folk en defensiv och kort ton i debatterna kring det här. (Kanske beror det på rädslan) Är det inte bättre att resonera än att bara säga att andra har fel och/eller är själviska människor? Jag är beredd att ändra min ståndpunkt om jag får tillräckligt tunga argument. Nu tycker jag inte argumenten för att överge de små orterna i fjällvärlden och därigenom driva småföretagarna i konkurs inte är tillräckligt starka eller rationella.
Det jag menar är att det går inte ta något för givet, jag har en affärspartner i Milano. Flavio är 31år och vältränad han tillhör definitivt ingen riskgrupp. Jag pratade med honom i går det var första gången på 9 dagar. Han har varit totalt utslagen så man ska nog va försiktig med att tro att det inte drabbar mig. Det är det jag menar med "kaxig" Sen kanske det var fel ordval av mig.
Och jag håller med dig vi ska ha en öppen och nyanserad debatt om detta.

Snowjunkie

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Det jag menar är att det går inte ta något för givet, jag har en affärspartner i Milano. Flavio är 31år och vältränad han tillhör definitivt ingen riskgrupp. Jag pratade med honom i går det var första gången på 9 dagar. Han har varit totalt utslagen så man ska nog va försiktig med att tro att det inte drabbar mig. Det är det jag menar med "kaxig" Sen kanske det var fel ordval av mig.
Och jag håller med dig vi ska ha en öppen och nyanserad debatt om detta.
OK, låter bra! :) Helt klart, det kan drabba vem som helst och jag har själv en bekant som blivit läskigt dålig trots att det är en relativt ung person. Men hon har inte behövt göra något mer än att ringa 1177 för rådgivning. Jag förnekar inte riskerna och jag förstår allvaret, men att det helt skulle bidra till att sjukvården kollapsar i fjällvärlden för att folk åker upp i fjällen tror jag inte är fallet. Det är fortfarande stor skillnad mellan att vara i intensivvård och vara svårt sjuk hemma. Precis som FHM säger så bör vi inte heller jämföra oss med andra länder i allt, alla har sina unika förutsättning att ta hänsyn till.

Senast ändrad:

Akj.Jonsson

Medlem
Åre Corona lite info
Tycker det är lite komiskt att man nu väljer att hata på de som tidigare fött sitt arbete och ger möjligheter att bo i obygden. Man bör både i kristid och vanliga tider kunna se det man lever på på ett sunt sätt och inte avråda gäster att ta sig upp, det är trots allt det man lever av.

Jag lever av internationella affärer det betyder ju inte att jag hoppar på första bästa flyg till USA , Syd Korea eller vad det nu kan va i dessa tider. Det jag menar är att ta ett personligt ansvar. Om FHM rekommenderar att man inte ska resa i onödan då borde man nog tänka till. Det här kommer att drabba oss alla ekonomiskt och är surt. Jag vill absolut inte driva några företag i kk men vi kan ju heller inte ha ett helt land i härdsmälta alla Italien /Spanien.

Snowjunkie

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Okej, det är populationsstatistik för USA med avseende på Coronasmittans effekter. Jag vill försäkra dig om att jag är införstådd med att det är en extremt allvarlig sjukdom och pandemi och att jag vet att folk hamnar på intensivvård och en del avlider. Det är ju liksom den tragiska utgångspunkten för läget idag. Så, vi är överens om denna hemska verklighet, kan du nu utveckla hur du kopplar det till kritik av mitt resonemang i tidigare inlägg i tråden? Känns som det är på en väldigt hög nivå med denna statistisk som gäller USA, när jag diskuterar små skidorter i fjällen och effekterna på lokal nivå.

Senast ändrad:

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Åre Corona lite info
Okej, det är populationsstatistik för USA med avseende på Coronasmittans effekter. Jag vill försäkra dig om att jag är införstådd med att det är en extremt allvarlig sjukdom och pandemi och att jag vet att folk hamnar på intensivvård och en del avlider. Det är ju liksom den tragiska utgångspunkten för läget idag. Så, vi är överens om denna hemska verklighet, kan du nu utveckla hur du kopplar det till kritik av mitt resonemang i tidigare inlägg i tråden? Känns som det är på en väldigt hög nivå med denna statistisk som gäller USA, när jag diskuterar små skidorter i fjällen och effekterna på lokal nivå.
Visst kan jag bli sjuk i Funäsdalen såväl som i Åre, Västervik eller Göteborg. Men om jag inte är multisjuk eller över 70 år så kommer jag ju inte heller att belasta sjukvården
Enligt statistiken har du ganska stor sannolikhet att belasta sjukvården även om du är under 70 och inte multisjuk. Väldigt relevant med den statistiken skulle jag vilja påstå.

Snowjunkie

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Enligt statistiken har du ganska stor sannolikhet att belasta sjukvården även om du är under 70 och inte multisjuk. Väldigt relevant med den statistiken skulle jag vilja påstå.
Vore intressant att se statistiken i Sverige som jämförelse eftersom USA har en så stor andel med diabetes och fetma i populationen. Detta faktum påverkar statistiken stort och bekymrar läkarna i USA hörde jag från en insatt person på tv häromdagen.

Edit: Här hittade jag statistik, men tyvärr visar den inte hur många av de smittade som behöver sjukhusvård. Folkhälsomyndighetens statistik

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Åre Corona lite info
Vore intressant att se statistiken i Sverige som jämförelse eftersom USA har en så stor andel med diabetes och fetma i populationen. Detta faktum påverkar statistiken stort och bekymrar läkarna i USA hörde jag från en insatt person på tv häromdagen.
Duger data från Spanien då?

Samma finner du från alla länder som brutit ner statistiken efter ålder. Unga, i övrigt friska, människor som får Covid-19 belastar vården.

Snowjunkie

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Duger data från Spanien då?

Samma finner du från alla länder som brutit ner statistiken efter ålder. Unga, i övrigt friska, människor som får Covid-19 belastar vården.
Ja, den är ju närmare oss helt klart och det är bekymrande läsning utan tvekan. Men du sparkar in öppna dörrar. Jag har ju sagt att jag förstår allvaret i situationen och att det blir ett problem över Påsk i t.ex. Sälen och Åre med överbelastad sjukvård.(Har du inte läst mina tidigare inlägg?) Men att därifrån gå till att t.ex. säga att "hela fjällvärlden måste stängas ned" och att "ingen får åka upp till fjällen och gå på topptur" är det långt. Det är det jag vänder mig mot. Tiden mellan storhelgerna är det ju närmast tomt i fjällorterna, så jag tycker det inte är rimligt att fokusera på att skambelägga de få som vill till fjällen för att vila själen och få ro utanför storhelgerna. Vi har större problem med denna pandemi än det här. Folk kan boka av sina resor nu utan ekonomiska förluster i de flesta orter så det tror jag kommer att göra att många stannar hemma. Det sociala trycket med det nya uttrycket "fjällskam" bidrar också till det efter medias fokus på Åre.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Åre Corona lite info
Ja, den är ju närmare oss helt klart och det är bekymrande läsning utan tvekan. Men du sparkar in öppna dörrar. Jag har ju sagt att jag förstår allvaret i situationen och att det blir ett problem över Påsk i t.ex. Sälen och Åre med överbelastad sjukvård.(Har du inte läst mina tidigare inlägg?) Men att därifrån gå till att t.ex. säga att "hela fjällvärlden måste stängas ned" och att "ingen får åka upp till fjällen och gå på topptur" är det långt. Det är det jag vänder mig mot. Tiden mellan storhelgerna är det ju närmast tomt i fjällorterna, så jag tycker det inte är rimligt att fokusera på att skambelägga de få som vill till fjällen för att vila själen och få ro utanför storhelgerna. Vi har större problem med denna pandemi än det här. Folk kan boka av sina resor nu utan ekonomiska förluster i de flesta orter så det tror jag kommer att göra att många stannar hemma. Det sociala trycket med det nya uttrycket "fjällskam" bidrar också till det efter medias fokus på Åre.
Det enda jag vänder mig mot är att du skriver att "Men om jag inte är multisjuk eller över 70 år så kommer jag ju inte heller att belasta sjukvården" - det är ett direkt faktafel och således ingenting du kan basera något som helst slags argument på.

Snowjunkie

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Det enda jag vänder mig mot är att du skriver att "Men om jag inte är multisjuk eller över 70 år så kommer jag ju inte heller att belasta sjukvården" - det är ett direkt faktafel och således ingenting du kan basera något som helst slags argument på.
OK, jag kan hålla med om att det är för generaliserande. En alternativ formulering hade varit: "Men om jag inte är multisjuk eller över 70 år så kommer jag TROLIGTVIS inte att belasta sjukvården i någon större omfattning.".
Resonemanget bygger på när det inte blir några större volymer av människor. När du kommer upp mot 50 000-60 000 personer, då blir det såklart problem. Men jag hävdar att med så få turister som det är i fjällen under lågsäsong så är risken för överbelastning av sjukvården inte så stor rent statistiskt om du inte tillhör de identifierade riskgrupperna.

termons

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Det där har ju inget att göra med hur stor chans det är att du hamnar på sjukhus eller iva om du insjuknar. Det vet man inte för tillfället.

Ledighetskommiten

Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Det är väl väldigt få som "hatar"?
Precis som det är väldigt få som är så korkade att de inte fattat varför man inte ska resa.

Senaste inläggen

Topp