Åre i slutet på april?

NinjaHawk

Ny medlem
Åre i slutet på april?
Funderar på att åka till Åre nästsista veckan nu i april. Är det ok skidåkning då eller finns något bättre alternativ?

Jag har aldrig varit där och har ca tio skiddagar i bagaget.

Bobski

Medlem
Åre i slutet på april?
Det är just nu riktigt bra med snö på högzon, och helt ok på lågzon. Jag brukar vara där de sista veckorna fram till första Maj, och har oftast haft fint väder. Kan dock bli tungtåkt framåt eftermiddagarna, så man skall gärna gilla den typen av underlag. Tror inte det är bättre snöläge på andra ställen, möjligen med reservation för Björkliden/Riksgränsen.

Kagstrom

Medlem
Åre i slutet på april?
Ironi att det är på just samma bild :)
1649056723176.png

Men som sagt tidigare, Åre i April är kanon, speciellt när det slaskar på i solen!

Drkosmos

Aktiv medlem
Åre i slutet på april?
Säsongsavslutningen kan vara nice! Dom stänger dock björnen och duved några veckor tidigare, så åkningen blir centrala Åre och högzon. Backarna kring vm8’an och vm6’an brukar se ut som bombnedslag efter lunch, men du kommer få känna på slaskåkning in it’s finest med pucklar upp i hakhöjd.
Ledsnar man på det brukar dom lite flackare backarna i rödkullen och högzon hålla bättre under dagen.

larchii

Aktiv medlem
Åre i slutet på april?
Vad är grejen med slask? Varför är det roligare?

Grejen med slask är att du får "nästan" samma mjuka, härliga känsla som i lössnö. Och hela berget öppnar upp sig på ett annat sätt. Då puder oftast hittas på begränsade ställen av berget (läsidor), så blir vårslasket tillgänglig i stort sett över hela berget (där solen kommer åt i alla fall). Plus att du slipper förfrysa tår, fingrar och kinder i snålblåst utan (ibland) kan köra runt i t-shirt och jobba på brännan.

I denna videon visar Regnér upp hur go slaskåkningen kan vara i Åre:

Å andra sidan så är väl mina "piståkar"-kompisar inte fullt lika lyriska över slaskhögarna som bildas i deras carving-pister...
Men nu har ju vintern gjort comeback så det kan ju hända att du får fin härligt kallsnö istället.

PisteCarver

Aktiv medlem
Åre i slutet på april?
Grejen med slask är att du får "nästan" samma mjuka, härliga känsla som i lössnö.
😲
Efter att ha åkt på många sommarglaciärer genom åren, och åkt i slaskhögar och slaskpucklar, så har jag svårt att hålla med om den liknelsen. Det är väldigt mycket mer fysiskt krävande att åka slask tycker jag. Kräver mer hopp än skär i svängarna.

Riktigt så enkelt som på videon är det inte för de flesta av oss.:ROFLMAO:
Men det är alltid trevligt att se någon som verkligen är duktig.

Å andra sidan så är väl mina "piståkar"-kompisar inte fullt lika lyriska över slaskhögarna som bildas i deras carving-pister...
Kan jag förstå, det är tungt och carving teknik hjälper inte så mycket. Lite mer som man åkte förr funkar bättre för mig i slaskhögar/pucklar. Men om "slask-pisten" inte har inte fått pucklar så är det fin åkning. Och i några dm tö-nysnö som jag fick i Hintertux förra sommaren (juli), så surfar ett par freeride-skidor fantastiskt.🏄‍♂️:)

farsan56

Aktiv medlem
Åre i slutet på april?
Säsongsavslutningen kan vara nice! Dom stänger dock björnen och duved några veckor tidigare, så åkningen blir centrala Åre och högzon. Backarna kring vm8’an och vm6’an brukar se ut som bombnedslag efter lunch, men du kommer få känna på slaskåkning in it’s finest med pucklar upp i hakhöjd.
Ledsnar man på det brukar dom lite flackare backarna i rödkullen och högzon hålla bättre under dagen.
På grund av den sena påsken i år stänger Duved/Björnen 24/4. Så det blir sista veckan på säsongen då bara Åre är öppet.

farsan56

Aktiv medlem
Åre i slutet på april?
Varför gräva ner sig i slasket och tycka att det är jobbigt.
Det är då dom fetaste offpistlaggen kommer till sin rätt.
Det är för jäkla kul att ligga och surfa ovanpå i stora svängar.
Och titta på dom som försöker köra igenom slaskhögarna med sina pistskidor.
Slask är kul och hör till åkningen på senvåren.

pd

Aktiv medlem
Åre i slutet på april?
Glöm inte Nils-Oscar Björks bidrag i den videon. (2:14) :)

Varför gräva ner sig i slasket och tycka att det är jobbigt.
Det är då dom fetaste offpistlaggen kommer till sin rätt.
Yes! Och vill man åka hela dagen med samma par så skall de ha rakbladskanter som skär fint i den återfrusna betongmanchestern på morgonen.

Tänk bara på att det är den andra påskveckan, kan vara rätt elaka köer.
Mmm, Stockholm, Göteborg och Malmö har lov veckan före påsk och Östersund veckan efter så resa och boende är billigt, men liftkort dyrt.

larchii

Aktiv medlem
Åre i slutet på april?
😲
Efter att ha åkt på många sommarglaciärer genom åren, och åkt i slaskhögar och slaskpucklar, så har jag svårt att hålla med om den liknelsen. Det är väldigt mycket mer fysiskt krävande att åka slask tycker jag. Kräver mer hopp än skär i svängarna.

Det är väl lite som med puder, åker man där det är uppkört blir det ju jobbigare/mindre kul. Man har ju ett helt berg till förfogande, behöver ju inte trängas i den uppkörda pisten om man inte vill. ;)

farsan56

Aktiv medlem
Åre i slutet på april?
@pd Det är där Line Bladen kommer till sin rätt 😃

Såg nu att Norge har påskeferie den första veckan ihop med Sth, hmm…
Men då kan andra veckan bli ok.

@larchii Helt rätt, att ta sig upp till dom solvända sidorna där solen har slätat ut snön och få det där mjuka styrlagret är en sann njutning.
Slaskoffpist i April/Maj 👍😃

Åre i slutet på april?
Funderar också på att åka upp i slutet på april. Förra året va bra. Man får hålla sig på högzon sen finns mycket kul i byn som händer (läs fest). Skicka PM den som också ska upp så kanske vi ses!:)

pd

Aktiv medlem
Åre i slutet på april?
VM8:an idag kl 15:47. Kan vi inte ställa in påsken i år, så här vill jag ha det resten av säsongen. Snälla 🙏
Lugnet före stormen. Lika öde som Skrea strand kunde vara veckorna i juni innan invasionen av sommargäster. Du skall se att ni kommer att hinna få några fina veckor i maj med stighudar efter att liftarna har stängt för säsongen.

NinjaHawk

Ny medlem
Åre i slutet på april?
Vi kommer vara där 18-22 april. Tror ni fortfarande att det blir bra och trevlig åkning, oavsett slask eller inte? Jag är mest rädd för att det ska regna och bara bli dygnblött. Nu är det lite mer än en vecka kvar tills vi ska åka, onsdagen verkar bli fin men i övrigt verkar det regna eller snöregna.

1649490342967.png

1649490305631.png

Bobski

Medlem
Åre i slutet på april?
Vi kommer vara där 18-22 april. Tror ni fortfarande att det blir bra och trevlig åkning, oavsett slask eller inte? Jag är mest rädd för att det ska regna och bara bli dygnblött. Nu är det lite mer än en vecka kvar tills vi ska åka, onsdagen verkar bli fin men i övrigt verkar det regna eller snöregna.

Visa bilaga 17824
Visa bilaga 17823
Plusgrader i byn och nedrebörd brukar betyda snö på högzon. Håller sig bara vinden måttlig kan det bli finåkning i Tväråvslvet och andra delar av högzon. Baksidan som var ganska avblåst när jag var där för några veckor sedan är nog kanonfin nu. Håll koll på lavinrisken !

Andy Bum

Medlem
Åre i slutet på april?
Funderar på att åka till Åre nästsista veckan nu i april. Är det ok skidåkning då eller finns något bättre alternativ?

Jag har aldrig varit där och har ca tio skiddagar i bagaget.
Bästa tiden! Åk upp till toppen, och ned baksidan till Huså, uppmärkt, så enkel att hitta. Då har du typ 1000 höjdmeter fantastisk offsist framför dig, världsklass!

NinjaHawk

Ny medlem
Åre i slutet på april?
Bästa tiden! Åk upp till toppen, och ned baksidan till Huså, uppmärkt, så enkel att hitta. Då har du typ 1000 höjdmeter fantastisk offsist framför dig, världsklass!
Aldrig åkt offpist men kanske tar tillfälligt i akt och spräcker den oskulden då! Du tror man fixar det med 10 dagars pist i bagaget?

pd

Aktiv medlem
Åre i slutet på april?
Aldrig åkt offpist men kanske tar tillfälligt i akt och spräcker den oskulden då! Du tror man fixar det med 10 dagars pist i bagaget?

Ibland kör de med pistmaskin från toppen ner till Huså och då är det att betrakta som pistad off-pist, dvs enkelt underlag där det till och med kan fungera med pistskidor men du åker på egen hand utanför systemet och får uppleva mer natur. Dock så även om leden är uppmärkt så finns det en del ställen att köra fel på som tar dig till platser där du definitivt inte skall åka. Sen är det också ca 10 (?) km att åka utan annan återvändo än att åka ner, lägga skidorna på axel och gå tillbaka upp eller att ringa Fjällräddningen för att bli hämtad. Dvs som första off-pist med bara tio dagar på skidor nej, nej och nej.

Vill du ge dig på off-pist så börja med en av intro-kurserna som Skistar har och börja åka lite i de utglesade skogarna.

Bobski

Medlem
Åre i slutet på april?
"Baksidan" är ett ganska omfattande område. Den delen som går österut mot Björnen är inte direkt svår om förutsättningarna är bra, men man skall ha koll och gärna lavinutrustning om man ger sig ut där. Kan vara ett fantastiskt åk, men inte direkt nybörjarvänligt. Däremot den delen som går mer norr ut ned mot Huså är om det är ett hyffsat nypistat spår mer som en trevlig utflykt med några knixiga partier längst upp. Resterande mot Huså är lätt sluttande, och med ett långt parti enkel stakning sista biten. Vid finväder kan man sitta ute o fika vid Gruvbacken. Är det inte pistat uppifrån toppen så åk inte. Även om det finns markeringar att följa så går det köra fel.
Kolla oxå att transporten med skoter från Huså tilbaka till Stendalen kör.

arne

Aktiv medlem
Åre i slutet på april?
Som man kan förvänta sig vid detta väder (kallt om natten varmt om dagen). På morgonen är det stenhårt (om man åker utanför pisten, troligen bra i pisten men det vet jag inget om). På eftermiddagen är det slask om man åker under trädgränsen men väldigt fint på topparna (om man knallar lite och glömmer lavinfaran).

arne

Aktiv medlem
Åre i slutet på april?
"Baksidan" är ett ganska omfattande område. Den delen som går österut mot Björnen är inte direkt svår om förutsättningarna är bra, men man skall ha koll och gärna lavinutrustning om man ger sig ut där. Kan vara ett fantastiskt åk, men inte direkt nybörjarvänligt. Däremot den delen som går mer norr ut ned mot Huså är om det är ett hyffsat nypistat spår mer som en trevlig utflykt med några knixiga partier längst upp. Resterande mot Huså är lätt sluttande, och med ett långt parti enkel stakning sista biten. Vid finväder kan man sitta ute o fika vid Gruvbacken. Är det inte pistat uppifrån toppen så åk inte. Även om det finns markeringar att följa så går det köra fel.
Kolla oxå att transporten med skoter från Huså tilbaka till Stendalen kör.

Åk inte ensam på baksidan om du inte vet vad du gör. (Tyvärr är jag så dum att jag inte följer mina egna råd, men jag har i varje fall alltid en lavinryggsäck och tranceiver på mig).

NinjaHawk

Ny medlem
Åre i slutet på april?
Förresten, det är ingen som är där i nästa vecka och som man kan få följa med att åka lite off-pist med? :)

Har som sagt aldrig gjort det men någon gång ska det väl vara dags.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp