Åre i slutet på april?

clay

Medlem
Åre i slutet på april?
Varför gräva ner sig i slasket och tycka att det är jobbigt.
Det är då dom fetaste offpistlaggen kommer till sin rätt.
Det är för jäkla kul att ligga och surfa ovanpå i stora svängar.
Och titta på dom som försöker köra igenom slaskhögarna med sina pistskidor.
Slask är kul och hör till åkningen på senvåren.
Kan du inte köra slaksnö med pistlagg har du en del träning kvar . Inga problem med smalare skidor

arne

Aktiv medlem
Åre i slutet på april?
Då bör du inte ha några problem att åka ? 40 års erfarenhet av spett bör ju gett dig nåt , eller ?
Kanske har man lärt sig efter 40 år att välja rätt skidor, tyvärr tycker jag det är svårt, trots 50 års skidande. Mina feta lagg är en pina på isig offpist högt upp på skutan på morgonen men sköna på eftermiddagen (fast egentligen ska lab man nog åka bräda då). Så som vanligt blir det att jag kör med mina vanliga lagg (84cm) om jag inte går till västskutan (skutan kan men enkelt ta med skidorna på ryggen).

farsan56

Aktiv medlem
Åre i slutet på april?
Ett antal alpsäsonger på den gamla goda? tiden med ett par slalomskidor som enda lagg ger ju en viss vana vid midja-70 i alla lägen.
Den som vore 20 igen och få göra samma sak på dagens fetlagg.
Avundsjuk på ungdomarna idag va, nejnej inte jag alltså 😩

Emmis

Aktiv medlem
Åre i slutet på april?
Okej nu har jag åkt slush i 7 timmar idag med mina 86 i midjan. Funderar starkt på att hyra ngt som börjar på 10* imorgon. Eller så lyfter jag ut dessa bara för att? Skidåkning ska vara roligt o man har det så roligt man gör sig å idag var inte speciellt skoj

Bilagor

• A940DE83-96F3-43A2-A123-C578BD02B9CF.jpeg
    A940DE83-96F3-43A2-A123-C578BD02B9CF.jpeg
    694.7 KB · Besök: 63

NinjaHawk

Ny medlem
Åre i slutet på april?
Okej nu har jag åkt slush i 7 timmar idag med mina 86 i midjan. Funderar starkt på att hyra ngt som börjar på 10* imorgon. Eller så lyfter jag ut dessa bara för att? Skidåkning ska vara roligt o man har det så roligt man gör sig å idag var inte speciellt skoj
Har du gjort det off-pist?
Vad menar du med som börjar på 10*?

Jag som trodde att det skulle bli bra skidåkning när det är slask! Min skidor är 77 i midjan, bör man oroa sig?

Emmis

Aktiv medlem
Åre i slutet på april?
Har du gjort det off-pist?
Vad menar du med som börjar på 10*?

Jag som trodde att det skulle bli bra skidåkning när det är slask! Min skidor är 77 i midjan, bör man oroa sig?
Det sög (förtydligande: snön sög fast en) som fan i offpisten så håll mig onpiste. Vilken jag iofs vanligen gör. Tänker altså ngt som är över 100mm. Men vi får se … påskturisterna borde ju börja packa sig hemmåt senast imorgon så då borde backarna bli mindre sönderåkta men de lovar ju sol å 10+grader å ingen nattfrost så slushen tar ju inte slut. Klart man kan åka på smala skidor/pistskidor men de e ju frågan om njutningen. Förtydligande 2: är inte i åre men tänker att förhållandena e liknade

NinjaHawk

Ny medlem
Åre i slutet på april?
Det sög (förtydligande: snön sög fast en) som fan i offpisten så håll mig onpiste. Vilken jag iofs vanligen gör. Tänker altså ngt som är över 100mm. Men vi får se … påskturisterna borde ju börja packa sig hemmåt senast imorgon så då borde backarna bli mindre sönderåkta men de lovar ju sol å 10+grader å ingen nattfrost så slushen tar ju inte slut. Klart man kan åka på smala skidor/pistskidor men de e ju frågan om njutningen. Förtydligande 2: är inte i åre men tänker att förhållandena e liknade
Ok ska tilläggas att jag är nybörjare. Men om man håller sig i pist med 77 cm i 10+ Väder, är skidåkning bra då eller kommer man bara fastna i svängarna? 😀

PisteCarver

Aktiv medlem
Åre i slutet på april?
Ok ska tilläggas att jag är nybörjare. Men om man håller sig i pist med 77 cm i 10+ Väder, är skidåkning bra då eller kommer man bara fastna i svängarna? 😀
Som nybörjare ska du inte fokusera för mycket på material och typ av skidor mm. Fokusera i stället på att lära dig grundtekniken i skidåkningen, det kan du göra oavsett om skidorna är 70, 80, 90 eller 100 mm breda.
Man blir ingen fantom i backen med en viss skida, däremot riskerar fokuseringen på detta, att glädjen och den avslappnade inställningen till skidåkningen blir lidande.
Tids nog kan du grotta ner dig i olika skidtyper längre fram.
Jag kom precis hem från tre härliga skiddagar med solig vår-slush i Norge, se nu till att ha roligt i backen i Åre dessa sista fina dagar på säsongen.:):cool:
Och ta gärna några skidlektioner (borde jag nog själv också göra fastän att jag åkt skidor en massa år).

arne

Aktiv medlem
Åre i slutet på april?
Offpisten högt upp är fin (lite för hård på morgonen, men runt lunch utmärkt). Under skogsgränsen är det rätt pissigt. Provade rännorna ner mot susar som man når från fjällgårds, men det var nog en av de mest meningslösa promenader jag gjort i år. Riktigt tung snö.

Emmis

Aktiv medlem
Åre i slutet på april?
Altså om pisten e nyprepared så får du till världens skär. Om du orkar trycka emot på eftermiddagen e det inget problem fast pisten e en slushhög. de flesta åker på pistskidor och många vet inte ens att det finns annat, men nu e du på ett forum fullt med nördar😬
Offpisten högt upp är fin (lite för hård på morgonen, men runt lunch utmärkt). Under skogsgränsen är det rätt pissigt. Provade rännorna ner mot susar som man når från fjällgårds, men det var nog en av de mest meningslösa promenader jag gjort i år. Riktigt tung snö.
Här är vi inte lika högt upp så kan tänka mig att på 1000+ kan de vara bra men som sagt här sög det o skuffar ogärna på utför😪

clay

Medlem
Åre i slutet på april?
Som nybörjare ska du inte fokusera för mycket på material och typ av skidor mm. Fokusera i stället på att lära dig grundtekniken i skidåkningen, det kan du göra oavsett om skidorna är 70, 80, 90 eller 100 mm breda.
Man blir ingen fantom i backen med en viss skida, däremot riskerar fokuseringen på detta, att glädjen och den avslappnade inställningen till skidåkningen blir lidande.
Tids nog kan du grotta ner dig i olika skidtyper längre fram.
Jag kom precis hem från tre härliga skiddagar med solig vår-slush i Norge, se nu till att ha roligt i backen i Åre dessa sista fina dagar på säsongen.:):cool:
Och ta gärna några skidlektioner (borde jag nog själv också göra fastän att jag åkt skidor en massa år).
Äntligen ett vettigt svar !

eriC1

Aktiv medlem
Åre i slutet på april?
Åker du själv? :)
Kan man haka på med risk för att sinka dig?
Fixat alla röda backar man åkt i idag iaf men klart annat med off-pist.

Yes åker själv. Absolut de är bara att haka nån eftermiddag om jag är i systemet. Jag jobbar förmiddagar men ska försöka komma ut någon gång efter lunch tis/ons/tors om de inte blir någon tur i närområdet istället.

farsan56

Aktiv medlem
Åre i slutet på april?
Duved bjöd upp till dans igår på avslutningsdagen. Efter en kall natt började påsksolen värma upp ytan så vid lunchtid var det Vm i lagom styrlager på slät yta.
Men ibland körde det ihop sig rejält, då var det två åkare samtidigt i backen 😲

pd

Aktiv medlem
Åre i slutet på april?
Duved bjöd upp till dans igår på avslutningsdagen. Efter en kall natt började påsksolen värma upp ytan så vid lunchtid var det Vm i lagom styrlager på slät yta.
Men ibland körde det ihop sig rejält, då var det två åkare samtidigt i backen 😲
Ja, besöket i Duved blev en riktigt fin avslutning på säsongen.

farsan56

Aktiv medlem
Åre i slutet på april?
Det grönområdet skulle man haft idag och lagt ut till försäljning 💰
Jodå, i slutet på 50talet hade jag börjat min karriär med träskidor, kabelbindning med låg fästpunkt och läderpjäxor. Det var inbyggt gåläge på dom 👍

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Åre i slutet på april?
Bergbanan, Åregården och huset där hemslöjden ligger verkar vara detsamma? Annars så har det hänt litegrann :) Knappast fotat med drönare eller från parapente. Flygfoto?
Japp, flygfoto.
Påminner om det här flygfotot från Eniro där man kan jämföra med hur det ser ut idag. :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp