Armada Alpha 1 montering

OscarOhlstrom

Ny medlem
Mittmontering (true centered) eller -2,5 (factory recommended)?

Ska användas som parksidor men vill ha möjlighet att utnyttja ES teknologin vid ett rejält dump i svenska fjällen.

Parkskidor brukar ju mittmonteras av direkta balansskäl men eftersom jag vet att man ska passa sig för att mittmontera asymmetriska skidor (vilket Alpha 1:an är) så vänder jag mig nu till er som har skidat dessa den gågna säsongen!

Var är era bindningar monterade?

Ni som kör på 0, finner ni några nackdelar?

jeppenator

Aktiv medlem
Tjenare Oscar!

Jag har kört både alpha 1an och 2an i vintras. 1an körde jag -2.5 och 2an körde jag mittmitt..

Den skillnanden som är störst är väl att de är lättare att åka switch på den som är true center.

Angående puder så känndes det ungefär lika. Alphan flyter ju bra hur som helst pga Rockern, sen om du ska åka mycket och många dagar så kan de ju vara värt att montera bak den, men om du inte har massa massa puderdagar och prioriterar parken så tycker jag endå att du ska montera den mitt.

undrar du något mer om skidan så får du skriva här eller i gästboken så kanske jag kan hjälpa dig att besvara lite frågor! :)
/jeppe

jet

Aktiv medlem
Jag körde också på Alpha 1 hela vintern monterat på Factory Recommended. I och med skidan har relativt kort effektiv skärning så rekommenderar jag definitivt att man monterar där. Armada är dessutom byggda med skärningsmitten hyffsat nära "true center".

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Har kört Alpha1 med -2,5 och -5 cm halva säsongen samt några dagar i sommar och kan rekommendera någon av dessa monteringspunkter. I puder känner man ganska stor skillnad på -2,5 och -5, medan det inte spelar lika stor roll i parken. Jämfört med traditionella parkskidor som t.ex AR6 och Pipe Cleaner så är Alpha1 lättare och mer lättsnurrad.
Monteringspunkt -5 cm gör att skidorna skär fint i pipen, medan de känns något tyngre att rotera. Eftersom de ändå är så lätta och spänstiga så kommer du knappast uppleva det som ett problem. Vid all åkning framlänges, i pist, pipe och friåkning kommer detta vara kanon. När pudret dumpar kommer du vara glad över att du faktiskt skruvade dit bindningarna på -5.

MEN, vill du prioritera parkegenskaperna och om du åker/landar mycket switch, då skall du montera på -2,5 cm.

Monterar du på mitten kommer du tappa en del av de roliga egenskaperna med skidan.

Eller så monterar du på -2,5 och köper ett par JJ, så är det liksom slutdiskuterat... ;-)

OscarOhlstrom

Ny medlem
Tack för alla svaren, blir en true center montering för att få bra switch-egenskaper samt så gör ju rockern att den flyter på bra i det skandinaviska pudret i alla fall. Blire en säsong i alperna med botenlöst så är väll en hel rocker ändå att föredra.

linder

Aktiv medlem
Vad är det för skillnad på Alpha 1 & 2?

Är 178 och kan åka så gör rockern att jag borde köra på ett par 182?

Carled

Aktiv medlem
linder sa:
Din längd är relativt oviktig, din vikt är det som avgör. Du kan ju vara 178 och väga 60kg, då är 182 inte lämpligt. Men 182 är troligtvis rätt skida för dig.

Alltså, skriv inte bara längd, skriv vikt. Och allra helst vikt och längd, i.o.m. att man då får en idé om kroppsform och ev. fysiska förmågor.

linder

Aktiv medlem
maartin sa:
linder sa:
Vad är det för skillnad på Alpha 1 & 2?
som "jet" skrev tidigare i tråden är Alpha 1 styvare och har racebelag.. (dyrare)
Han skrev ju såhär

jet sa:
Alpha är lite styvare och har racebelag (samma som Pipecleaner).
Och det är ju inte så jäkla smart med tanke på att det inte står vilken av dom han pratar om ;)

dom är ju bara 300 dyrare på skidbutiken :D

Rekomenderas den sidan/butiken förövrigt?

Carled sa:
linder sa:
Din längd är relativt oviktig, din vikt är det som avgör. Du kan ju vara 178 och väga 60kg, då är 182 inte lämpligt. Men 182 är troligtvis rätt skida för dig.

Alltså, skriv inte bara längd, skriv vikt. Och allra helst vikt och längd, i.o.m. att man då får en idé om kroppsform och ev. fysiska förmågor.
Haha, oj fan nu känner jag mig som en p12 eller något :D

Körde säsong i Åre förra vintern och körde mest park med mina nothing but trouble 165 (jävligt korta och sjukt för mjuka) ... Samt skog och offpist med ett par ross scratch BC 178, dock känns dessa klumpiga i park och skog (sistnämda pga freestyle montering...)

väger 68kg :P

Senast ändrad:

jet

Aktiv medlem
jet sa:
Alpha är lite styvare och har racebelag (samma som Pipecleaner).
Haha, missade jag en liten 1:a där efter Alpha... :)

Som flera inklusive jag sagt. Alpha 1 är styvare, snabbare och dyrare (några hundralappar). Jag själv är 170cm, 75kg och kör på Alpha 1. Rekommenderar def. att köra på rekommenderade monteringspunkten.

Carled

Aktiv medlem
Ja, inte är det för att åka puder, för då hade personen köpt bredare friåkningsskidor. Svaret är nog att personen ifråga har mer pengar än vett.

Min rekommendation är som jet, montera på rek. monteringspunkt, inte mittmitt. Det verkar vara en sjukt kompetent skida som till skillnad från vanliga parklagg faktiskt kan leverera utanför parken. Förstör inte det genom att montera fram det minsta, även om du åker halva tiden baklänges.

oscarius

Ny medlem
Carled sa:
Ja, inte är det för att åka puder, för då hade personen köpt bredare friåkningsskidor. Svaret är nog att personen ifråga har mer pengar än vett.
Människan kanske ville ha ett par skidor att gå på tur med när det inte just dumpat en meter.

jeppenator sa:
Angående puder så känndes det ungefär lika. Alphan flyter ju bra hur som helst pga Rockern, sen om du ska åka mycket och många dagar så kan de ju vara värt att montera bak den
Men lyssnar man här på jeppenator så är det ju tydligen en ypperlig puderskida hursomhelst... (haha)

T

The_teo

Guest
oscarius sa:
Carled sa:
Människan kanske ville ha ett par skidor att gå på tur med när det inte just dumpat en meter.
Precis så jag tänkte när jag såg bilden..

Daniel-LAB

Aktiv medlem
robba:
Alpha1 182 kommer funka. Bra klipp när du carvar och fartstabil. Halo blir i mjukaste laget. Maila mig om du undrar mer. /D

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp