[Artikel] 1,7 miljoner utlovas i prispengar för den som sätter fast gondolsabotörerna i Kanada

SofiaPB

Medlem
Det här är så sjukt. Jag arbetar i Doppelmayr-koncernen i Schweiz och vet därför exakt vad detta kostar - inte bara den här anläggningen men också hela liftbranschen då försäkringspremierna skjuter (ännu mer) i höjden och med dem liftkorten...... Vilket drabbar oss skidåkare (och de som driver anläggningar). Många nya projekt (nya liftar, gondoler och kabinbanor) med klimatanpassad touch skjuts på framtiden just nu - inte bara p g a Coronavirusets inverkan på ekonomin utan också till stor del p g a skenande säkerhetskostnader för anläggningarna (övervakning av anläggninar, vaktpersonal mm).

pd

Aktiv medlem
Jag arbetar i Doppelmayr-koncernen i Schweiz och vet därför exakt vad detta kostar ...
För att kunna sätta saker i lite perspektiv. Vad kostar en gondol? Alltså en styck gondol. Min gissning är att det är i storleksordningen som en bil, men är det en Clio eller en Tesla? Sen tillkommer förstås vajrar och massor med jobb.

SofiaPB

Medlem
För att kunna sätta saker i lite perspektiv. Vad kostar en gondol? Alltså en styck gondol. Min gissning är att det är i storleksordningen som en bil, men är det en Clio eller en Tesla? Sen tillkommer förstås vajrar och massor med jobb.
Det beror helt på.... men en gondol (när det finns många och inte en massa infotainment) är inte så dyr, ca 50 000 SEK. Men om vi pratar om en kabin eller tågvagn med massa finesser i så är vi uppe i mer än en Tesla....

pd

Aktiv medlem
Det beror helt på.... men en gondol (när det finns många och inte en massa infotainment) är inte så dyr, ca 50 000 SEK.
Det var billigare än vad jag trodde. Med tanke på att det förmodligen är ett helt gäng ISO och DIN-standarder som skall uppfyllas ner i varenda minsta mutter.

SofiaPB

Medlem
Det var billigare än vad jag trodde. Med tanke på att det förmodligen är ett helt gäng ISO och DIN-standarder som skall uppfyllas ner i varenda minsta mutter.
Jo det stämmer att det är så. Men just en gondol på en kabel(linbana) är eg inte mer komplicerad än en sittlift. Och en gondol i säg själv har ingen egen säkerthetslösning utan alla dessa sitter på andra ställen. Det som är mest kostsamt relativt sett för en sådan lift är garagehanteringen......

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp