[Artikel] 10 gånger mer skidåkning för pengarna i Alperna jämfört med svenska och norska fjällen

Redaktionen

Aktiv medlem

Var får du mest skidåkning för pengarna 2020 räknat i antal pistkilometer? I italienska Val Gardena kostar liftkortet 3 kronor per pistkilometer medan motsvarande siffror för Sälen är den 28 kronor per pistkilometer.

Läs hela artikeln:

Matte_g

Medlem
Är inte det här ett tokigt sätt att tänka. Mer relevant är kanske totalkostnad per skiddag, inkl resa, boende, mat, etc. Då brukar jag landa i runt 1000-2000 /dag för Sverige och 2000-3000 /dag för alperna.

Klipsk gratisreklam från STS iaf, Freeride nappade, klart resebolagen vill att det ska se billigare ut i Alperna som man ska resa till.

Följdfråga; ska man dessutom börja räkna kostnad i termer av CO2 utsläpp per km pist eller skiddag? Gratis content med nån sån beräkning kommer kanske inte STS att bidra med :)

gelkasnubbe

Ny medlem
Jag gillar jämförelsen i sig, det är definitivt ett sätt att se på saken. Men sen är det ju frågan om hur bra är den skidåkning man får för dessa kronor? Jag åker inte till Sälen om det så är gratis. Men kan definitivt betala dyrt för att åka i Abisko som har 1 backe.
Och som tidigare noterats så visst bör man väga in resekostnaderna också! Men som en indikation på hur varje enskild skidort får ihop sin ekonomi utifrån anläggningens storlek är det en intressant jämförelse.

fredw

Aktiv medlem
Folk flyger ju till fjällen också, särskilt med ny flygplats i Sälen. För oss i Götaland inkl Skåne går det åt ungefär lika mycket CO2 (och kronor) att ta sig norrut som söderut. Och det går åt mer CO2 att värma upp en lgh i svenska fjällen...

Sveriges backar får försöka fortsätta konkurrera med... svenskhet.

MnO

Aktiv medlem
Pistenkilometer är bara bra för en enda sak och det är att fungera som tillhåll för turistmassorna så att dom inte är i vägen när det ska åkas på riktigt.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp