[Artikel] 10 tips för dig som är nybörjare i skidbacken

Redaktionen

Aktiv medlem

Alla har varit nybörjare i backen någon gång och känt det där magpirret som ger en känsla av skräckblandad förtjusning. Här tipsar rutinerade skidinstruktören Marie Stenmalm om 10 saker att tänka på som färsking i backen.

Läs hela artikeln:

pd

Aktiv medlem
"bend your knees please" saknar jag, men det kanske kommer i nästa artikel?
Känns given i uppföljaren "10 tips till dig som inte längre är nybörjare i skidbacken" tillsammans med "fortsätt öva - i backar där du vill åka fortare". Alldeles för många som idogt övar på att ploga, hasa och hockeystoppa sig ner.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
@pd bra idéer :) På temat: Jag har alltid varit förundrad över hur få vuxna som tar skidlektioner, alltså vuxna som åkt skidor sedan de var barn. Hemma i stan, om vi nu ska generalisera, så kan många tänka sig att anlita snordyr PT som ska skrika lite på en medan man kör styrketräning på maskiner i gymmet, medan man i fjällen lägger massa pengar på resa, boende, prylarna etc men INTE en spänn på skidskola... Många svenskar åker ju bra skidor, men det finns väl inte en kotte som inte kan slipa på tekniken. Vet inte om det kanske tar bort semesterkänslan att gå i skidskola kanske? Blir det som en tröskel för vuxna i fjällen? Att man missar att för en gångs skull bara få vara i fred och inte prestera som man gör till vardags på jobbet? Hrm, högst oklart.

Marboh

Aktiv medlem
Tror det finns ett visst element av dumsnålhet inblandat...

Men sen tror jag den gamla reglen "inställning slår klass" kan tillämpas här.
Det kan vara rätt kul att rackla i skogen även om man inte har vassaste tekniken. och då blir det en prioriteringsfråga om den korta tid man har.
Eller de få timmar man slipper ungarna i backen? vad är mest värt då? (och ja, kortsiktigt tänk!)

Det är väl lite som att spela paddel, de flesta kan göra det. de flesta tycker det är kul. Men hur många tar lektioner? så man utvecklas inte så fort som om de hade en tränare men det är kul ändå och det är väl ändå det viktigaste..? :)

pd

Aktiv medlem
Kanske för att det kallas "skidskola" och att det är mer inspirerande att boka tandläkartid hos landstinget än att boka en lektion hos de största aktörerna. Hela deras paketering fullkomligt skriker ut att åka med skidlärare det gör barn och nybörjare. Finns överhuvudtaget ingenting på sajterna som på något vis försöker sälja in att man som vuxen och inte nybörjare skulle kunna ha någon nytta av vad de erbjuder. Vill de ta 1000 kr för en lektion så behöver de förklara och visa vad kunden vinner på det.

johngustafsson

Aktiv medlem
Just det att åka få avancerade åkare att ta skidlektioner har diskuterats sedan jag började jobba som skidlärare 2015, och förmodligen bra mycket längre än så. Det finns redan en liten marknad för det, titta på skiers accredited.

Men som @pd sa så är det inte direkt inspirerande att boka en skidlektion, samt att man inte kvantifierar skidåkning på samma sätt som exempelvis golf eller gym. Man ser klara resultat när man går på gymet, man lyfter tyngre, springer snabbare etc. Samma sak gäller på golfbanan, man ser en tydlig progression när man blir bättre. Skidåkning är inte alls lika kvantifierbar, utan det handlar i stor del om känsla snarare än rena resultat.

Dom flesta som åker i vuxen ålder åker så pass bra så att dom är "nöjda". Dom ser helt enkelt ingen anledning till att bli bättre, och vem kan beskylla dom för den avsaknaden av vilja? Varför ska man egentligen ta skidlektioner?

kappakomplett

Aktiv medlem
Det kan ju vara så att det för många golfare är bättre att lägga pengarna på 15 besök hos en bra naprapat/kiropraktor under försäsongen än att ta 15 lektioner till ungefär samma kostnad.
På samma sätt kan det vara bättre att anlita en god PT på gymmet för att göra marklyft och knäböj rätt istället för att lägga pengarna på skidlektioner.

Kungpulan

Medlem
Jag är kanske inte en nybörjare men har kass teknik 😀tar mig ner överallt i pisten och har kul ändå. Vill ta lite lektioner, men drar mig för att göra det. Har sett många skidlärare i backarna i alperna och det verkar vara både högt och lågt. Känns som att vissa vet vad dem gör och kan _instruera_, medans andra bara demonstrerar övningar utan tanke eller djupare kunskap. Svårt att veta om man får valuta för pengarna tycker jag.

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
@johngustafsson - Ja, man märker först efteråt att det var värt varenda öre man spenderade men har ändå inga fler kilon eller sänkt handikapp att konkret peka på. Bara känslan av att ha blivit bättre, men när man väl har fått känna den så vill åtminstone jag bara ha mer, och mer, och mer av den. Men då var jag 40+ när jag stoppade fötterna i ett par slalompjäxor första gången så jag slipper jämföra mig med den förskönade minnesbilden av mig själv och mina bravader som 20-åring.

@kappakomplett - Ja, och att hitta alla andra muskelgrupper som behöver tränas inför de allt för få veckor som man får på skidor. Drömmen hade varit en lokal Tom Gellie - skidinstruktör och fysioterapeut i ett. Finns många nyttiga övningar på hans YouTube-kanal.

@Kungpulan - Så är det. Det finns bra och dåliga skidlärare och dessutom så skall personkemin stämma. Det som har fungerat för mig är att inte boka på nätet, även om det är billigare, utan att gå in i butiken och beskriva vad jag vill förbättra och vad som vore en bra instruktör för mig.

kappakomplett

Aktiv medlem
@johngustafsson - Ja, man märker först efteråt att det var värt varenda öre man spenderade men har ändå inga fler kilon eller sänkt handikapp att konkret peka på. Bara känslan av att ha blivit bättre, men när man väl har fått känna den så vill åtminstone jag bara ha mer, och mer, och mer av den. Men då var jag 40+ när jag stoppade fötterna i ett par slalompjäxor första gången så jag slipper jämföra mig med den förskönade minnesbilden av mig själv och mina bravader som 20-åring.

@kappakomplett - Ja, och att hitta alla andra muskelgrupper som behöver tränas inför de allt för få veckor som man får på skidor. Drömmen hade varit en lokal Tom Gellie - skidinstruktör och fysioterapeut i ett. Finns många nyttiga övningar på hans YouTube-kanal.

@Kungpulan - Så är det. Det finns bra och dåliga skidlärare och dessutom så skall personkemin stämma. Det som har fungerat för mig är att inte boka på nätet, även om det är billigare, utan att gå in i butiken och beskriva vad jag vill förbättra och vad som vore en bra instruktör för mig.
Ja, det är förstås en hel del specifika rörelser som är svåra att träna i gymmet. Vad jag var ute efter lite var att den fysiska förmågan, grovt uppdelad i styrka och rörelseförmåga, sätter en slags absolut gräns för vad som kan åstadkommas såväl i skidåkning som golf. För att öka sin förmåga kan det vara bättre att arbeta på dessa grundförutsättningar än att slipa på tekniker som en otränad kropp ändå inte kan utföra.
Skid- och golftränaren får förstås arbeta med vad de har framför sig. Snittåldern på en golfspelare i Sverige är ca 50 år, snitthcp är 24. Om man flyttar det till skidåkning? Skulle inte förvåna mig om siffrorna är liknande... vad nu hcp i skidor skulle vara....

Karlstad

Medlem
Jag tänker att en och annan lektion kan vara till hjälp för att kunna nyttja all kapacitet i utrustningen man har.
Vad har man för nytta av exempelvis raceskidor för 10 000+ kr om man ändå inte åker mer än de röda backarna?

Hawk100

Aktiv medlem
Tack Marie!! Nu vågar jag mig äntligen ut i pisterna...!
:)

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp