[Artikel] 11 ikoniska skidprylar genom tiderna

fredw

Aktiv medlem
Användes de främst på låga läderpjäxor eller på plastpjäxor?
Har hört talas om dem ofta men minns inte att jag någonsin sett dem användas…..
Läste litet här... Ungefär som en booster-srap fast tvärtom. Iofs var ju pjäxorna väldigt låga på den tiden men det blev kanske litet konstigt om man bara höjde dem baktill.
Jag minns en övergångsperiod när "plastpjäxorna" kom (ja jag lärde mig åka på skinnpjäxor...), de växte liksom på höjden baktill först om jag minns rätt, och plösen fram kunde vara ganska låg, tvär och hård. Jag körde ett tag med inlägg typ fotboll för att skydda smalbenen mot blåmärken..

OBS tråden nedan är aningen NSFW.

Senast ändrad:

debbo

Aktiv medlem
Till Scott pjäxorna hade man ju såklart Marker MRR bindningar, var outstanding mot andra märken, löste aldrig ut fel, flytta med dom in på 90-talet, långt efter Scott pjäxorna gjort sitt, som förövrigt var jäkligt varma mot andra modeller. Sjukt anpassningsbara mot ens
1988-1989-marker-mrr-ski-binding.jpg
fot!

Wangler

Aktiv medlem
Till Scott pjäxorna hade man ju såklart Marker MRR bindningar, var outstanding mot andra märken, löste aldrig ut fel, flytta med dom in på 90-talet, långt efter Scott pjäxorna gjort sitt, som förövrigt var jäkligt varma mot andra modeller. Sjukt anpassningsbara mot ens Visa bilaga 15176 fot!
Ja dem minns jag
Jäääävligt coola med fjädrarna 👌

Wangler

Aktiv medlem
Jag blev sugen å började leta i förrådet
Minns att jag hade ett par Scott Googles med Hologram. Jag hade 2 skotthål i hologramglaset
Så jävla coola så man sket i att man såg dåligt i dem 👌

Men jag hittade dem inte 😥
Troligen åkte de till återvinning för några år sen.

Däremot hittade jag min pappas skidglasögon.

Pappa är idag 87 år.
Han började åka skidor på 50 talet.
Åkte med mamma till alperna hela 50-60 å 70 talet..69 föddes jag å han fick lugna ner sig å börja hänga i sälen å Åre v9 med mig å lillasyrran.

Han lärde upp mig på tidigt 70 tal på mammas skidor.. ett par helröda med skruvade stålkanter å läderpjäxor..

De e sedan länge kasserade men jag har brillorna kvar
Skiner solen v4 så testar jag dem live i Åre 👌

Bilagor

• 20220112_142028.jpg
    20220112_142028.jpg
    499.3 KB · Besök: 34

debbo

Aktiv medlem
Jag blev sugen å började leta i förrådet
Minns att jag hade ett par Scott Googles med Hologram. Jag hade 2 skotthål i hologramglaset
Så jävla coola så man sket i att man såg dåligt i dem 👌

Men jag hittade dem inte 😥
Troligen åkte de till återvinning för några år sen.

Däremot hittade jag min pappas skidglasögon.

Pappa är idag 87 år.
Han började åka skidor på 50 talet.
Åkte med mamma till alperna hela 50-60 å 70 talet..69 föddes jag å han fick lugna ner sig å börja hänga i sälen å Åre v9 med mig å lillasyrran.

Han lärde upp mig på tidigt 70 tal på mammas skidor.. ett par helröda med skruvade stålkanter å läderpjäxor..

De e sedan länge kasserade men jag har brillorna kvar
Skiner solen v4 så testar jag dem live i Åre 👌
Har en del brillor från farsan kvar, började åka på 60-talet, några är riktigt coola, gör sig så jäkla dåligt med vurpollonet bara😣

Aspen58

Medlem
Härligt med nostalgi.
Spademan-bindningen är väl en given klassiker. Hade ett par själv i början på 80-talet. Coolast i backen då man ibland i liftkön fick kommentaren "att jag hade tappat frambindningen". Annars vill jag oxå dra ett strå till stacken och förorda den klassiska SOS stripe-overallen. Kan annars bidra med en bild på min gamla Mover-anorack som jag ibland kör med av nostalgiska skäl. Hade dock ingen aning om att den skulle vara eftersökt idag på retromarknaden:cool:.
moverbild.jpg

Aspen58

Medlem
Ni borde ha med den legendariska "plattbindningen" som var stekhet sent 70-tal. Det mesta på den var i plast och den hade bara en utlösningspunkt antingen fram eller bak. Jäkligt besvärliga att klicka i efter att de löst ut...
Yep, Americana hette den i fullplast och de var glödheta tsm ett par Compactskidor från Dynastar. Minns att de fanns presenterade i första numret av Åka Skidor som på den tiden var en reklambroschyr för "Skiab" eller vad de nu hette. Kan det ha varit säsongen 77-78?

Kommer även ihåg en plattbindning som satt fast i skidan med något slags vajersystem - efter en vurpa behövde man bara lyfta upp foten så åkte skidan på plats igen. Jag såg aldrig någon använda den - men reklamen var fin

Aspen58

Medlem
Glömde kommentera bindningen
747...Var ju också top notch.
Jag hade 727..737... Sen av nån konstig anledning bytte jag till Tyrolia...
Ja Tyrolia hade ju ett tag en bindning som hette Diagonal som även löste ut åt sidan bak (förutom uppåt f'stås). Ingen dum ide faktiskt men kan inte se att den funktionen lever kvar i ngn bindning idag, Undrar varför:unsure:

Aspen58

Medlem
Kommer även ihåg en plattbindning som satt fast i skidan med något slags vajersystem - efter en vurpa behövde man bara lyfta upp foten så åkte skidan på plats igen. Jag såg aldrig någon använda den - men reklamen var fin
Yep, stämmer. Burt, hette den bindningen men försvann rätt snabbt. Var väl inte så bra å ha skidorna fladdrande runt kroppen vid ett fall men nu killgissar jag bara ;). Men å andra sidan inte konstigare än de tidigare fångremmarna man körde med.

Senast ändrad:

debbo

Aktiv medlem
SOS var väl minst lika populär som Mover, högre kultstatus, likt alla föremål som var med i Snowroller!
Efter Mover tog väl Peak Performence över, rätta mig om jag har fel!
Sen fanns för många märken för att något skulle dominera.
Köpte själv ett par Phoenix brallor 2005 under PP eran, som jag fortfarande kör i, helt enkelt så jävla bra!

TailGunnar

Aktiv medlem
Ja Tyrolia hade ju ett tag en bindning som hette Diagonal som även löste ut åt sidan bak (förutom uppåt f'stås). Ingen dum ide faktiskt men kan inte se att den funktionen lever kvar i ngn bindning idag, Undrar varför:unsure:
Tyrolia lanserar en ny modell som löser sidleds i häldelen.

steglund

Aktiv medlem
När jag var i La Grave i februari 1991 med ett par skidor med Tyrolia Diagonal, dömde Pelle Lång ut dem fullständigt:
- Sämsta bindningen på marknaden. En ranglig konstruktion i häldelen och diagonal-utlösning både fram och bak gör att det lätt blir tjuvutlösningar.

PisteCarver

Aktiv medlem
När jag var i La Grave i februari 1991 med ett par skidor med Tyrolia Diagonal, dömde Pelle Lång ut dem fullständigt:
- Sämsta bindningen på marknaden. En ranglig konstruktion i häldelen och diagonal-utlösning både fram och bak gör att det lätt blir tjuvutlösningar.
Jag hade Tyrolia Diagonal bindningar på ett par Blizzard skidor i slutet på 80-talet. Man fick vara noggrann och trampa rakt när man trampade i dem, men jag hade aldrig några tjuvutlösningar. Fast jag kanske åkte för mesigt.:unsure:
Gillade faktiskt bindningarna, de var snygga också.

Christian4U2C

Ny medlem
Vilka minnen! Körde K2 Comp 810 med Markerbindningar när de kom och gula Koflach på fötterna, med orange Stenismössa utan mönster. Senare dessa sköna pjäxor som var lite lite enklare och högre än SX81, men skönt avlastande för smalbenen. Självklart SOS-jacka i retromoderna färgerna orange/röd och allt försvunnet även stavar med saknade värjgreppet i någon flytt när andra intressen tog över.. :)

SX80

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
. Senare dessa sköna pjäxor som var lite lite enklare och högre än SX81, men skönt avlastande för smalbenen. …

SX80
Ha ha! Min pappa hade såna. Vi kallade dem ”gummistövlarna”… ;-) Inte bara för att de var så höga, utan också med nästan obefintligt motstånd framåt, flex typ 25!

Apropå skidbindningar, skulle inte SKF och Stenmark utveckla en sorts revolutionerande plattbindning? Tror den hette Box. Hittar inget om den alls nu. Fast jag har sett bild på prototyper, med nån stor rund kåpa som täckte fjädermekanismen.

Rolf-Hallman

Ny medlem
Ha ha! Min pappa hade såna. Vi kallade dem ”gummistövlarna”… ;-) Inte bara för att de var så höga, utan också med nästan obefintligt motstånd framåt, flex typ 25!

Apropå skidbindningar, skulle inte SKF och Stenmark utveckla en sorts revolutionerande plattbindning? Tror den hette Box. Hittar inget om den alls nu. Fast jag har sett bild på prototyper, med nån stor rund kåpa som täckte fjädermekanismen.
Jo SKF tillverkade bindningen BOX. Om Stenis var med i utvecklingen är nog osäkert. De började försöka få ut den på marknaden och fick med någon/några WC-åkare. Men ett av proffsen, jag tror det var Hanni Wentzel (heter hon så?) som använde bindningen och åkte på nåt benbrott. Efter det var det kört med den bindningen. Jag har en bekant som jobbar på SKF och under ett antal år låg en hel drös med bindningar i nåt förråd. Ingen fick plocka något därifrån...

Rolf-Hallman

Ny medlem
Yep, Americana hette den i fullplast och de var glödheta tsm ett par Compactskidor från Dynastar. Minns att de fanns presenterade i första numret av Åka Skidor som på den tiden var en reklambroschyr för "Skiab" eller vad de nu hette. Kan det ha varit säsongen 77-78?
Jag hade en annan plattbindning, tror den var ifrån HEAD. Löste ut i framdelen och dör satt en vajer eftersom fångremmar inte funkade när i princip hela bindningen/plattan lossade från skidan.

Hawk100

Aktiv medlem
Jag hade en annan plattbindning, tror den var ifrån HEAD. Löste ut i framdelen och dör satt en vajer eftersom fångremmar inte funkade när i princip hela bindningen/plattan lossade från skidan.
GEZE hette mina första (och enda!) plattbindningar. Monterade på ett par knallorange Hagan Sprint GT, med skruvad stålkant!! 🤩

KalleBackeus

Aktiv medlem
Att ingen nämnt K2 Extreme som (väl?) både Glenn Plake och Scot Schmidt körde på (redan i Blizzard of aaahh's kanske?) är ju snudd på skandal om vi nu pratar nostalgi. Åtminstone i min lilla värld 🙂

debbo

Aktiv medlem
Att ingen nämnt K2 Extreme som (väl?) både Glenn Plake och Scot Schmidt körde på (redan i Blizzard of aaahh's kanske?) är ju snudd på skandal om vi nu pratar nostalgi. Åtminstone i min lilla värld 🙂
Ni kom väl ihåg de legendariska skidåkarna Scott Okley och Burton Bollé 😂 dom brukade vi skoja om på tidiga 90-talet

steglund

Aktiv medlem
Och de grymma gul/svarta North Face-ställen…..
Visa bilaga 15897
Jag saknar North Face från den tiden. Deras Mountain Salopettes var skid-/expeditionsbyxorna som alla andra jämfördes med. När jag tittar igenom deras sortiment idag hittar jag inget i den klassen. Inte heller har de något kvar med den underbara💘, gula färgen.

Senast ändrad:

farsan56

Aktiv medlem
Nu snackar vi!
Vibrationsdempere, det här var en helt annan nivå.
Hade ett par i ungdomens glada dagar, hade varit kul att haft dom kvar. Kult!
1C4166E3-99BA-4733-AE99-77B76947FA47.jpeg

Aspen58

Medlem

Stämmer, jag har oxå försökt få fram mer info om dem men helt omöjligt. Vet att allt var klart med lansering och sen drog sig SKF ur i sista stund. Minns att deras BOX reklammössor var väldigt billiga året därpå 😀

Aspen58

Medlem
Jo SKF tillverkade bindningen BOX. Om Stenis var med i utvecklingen är nog osäkert. De började försöka få ut den på marknaden och fick med någon/några WC-åkare. Men ett av proffsen, jag tror det var Hanni Wentzel (heter hon så?) som använde bindningen och åkte på nåt benbrott. Efter det var det kört med den bindningen. Jag har en bekant som jobbar på SKF och under ett antal år låg en hel drös med bindningar i nåt förråd. Ingen fick plocka något därifrån...
Tack Rolf för att Du spred lite ljus över gåtan BOX.

Wangler

Aktiv medlem
Den som har cash i överflöd kan säkert ta en skiddag med gänget för skojs skull, men lär falla på att laggen är utan bindningar😂
Haha
Ja jo

Han säljer pjäxorna separat i annan annons för 700 spänn
Var lite sugen på å köpa dem å ställa i hyllan i vardagsrummet som prydnad.
Min kära sambo köper prydnader för betydligt mer pengar ibland så jag tänkte försöka få in dessa som retrokult å hänvisa till det coolaste som fanns när vi var tonåringar 🙂

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp