[Artikel] 13 episka orter med sommarskidåkning

Redaktionen

Aktiv medlem
chile_2015_059-1000x665.jpg

Freeride har listat 13 heta, förlåt kalla. kandidater som kan hjälpa dig att stilla det snöbegäret. Här är några orter som erbjuder sommarskidåkning.

Läs hela artikeln:

fredw

Aktiv medlem
I Australien och Nya Zeeland (som ju har vinter på sommaren…) är det nog anläggningarna kring Wanaka och Queenstown som många brukar sätta främst.

Tälja

Medlem
Har man inte provat på sommarskidåkning
så kan det vara en speciell upplevelse.Men alla glaciärer är inte i dag så där värst bra på sommaren.Sitter i skrivade stund i bussen på väg upp till Hintertux.Jag bor i Mayrhofen ,vi åker fram till 15/5,glaciärenär ok tom början juni ett par timmar på morgonen.
Som sagt prova gärna på härliga kontraster!!
⛷⛷⛷

Har man inte provat på sommarskidåkning
så kan det vara en speciell upplevelse.Men alla glaciärer är inte i dag så där värst bra på sommaren.Sitter i skrivade stund i bussen på väg upp till Hintertux.Jag bor i Mayrhofen ,vi åker fram till 15/5,glaciärenär ok tom början juni ett par timmar på morgonen.
Som sagt prova gärna på härliga kontraster!!
⛷⛷⛷
Hur blir skidåkningen efter 15/5, katastrofal eller? Har övervägt att åka ner en vända i sommar till just Hintertux.

PisteCarver

Aktiv medlem
Sorry Freeride, men innan ni publicerar en sådan här artikel, så får ni ha lite bättre koll på detaljerna.;)
Det var många år sedan Stubai erbjöd sommarskidåkning. Högsta åkhöjd har ni angivet fel på ett antal av orterna.
Hälsningar från sommarskidnörden.:geek:;)

PisteCarver

Aktiv medlem
Hur blir skidåkningen efter 15/5, katastrofal eller? Har övervägt att åka ner en vända i sommar till just Hintertux.
”Katastrof” i maj, skojar du?;)
Det är superfint i Hintertux då.:)
Jag åker ”alltid” dit i juni/juli, och det kan ju variera en del, men förra året bjöd på härlig piståkning de sista dagarna i juni, och den 2 juli fick vi 20 cm nysnö och några sköna ”krämiga” offpist åk.

Edit:
Och kombinationen med sommar nere i byn, och bad i hotellpoolen några timmar senare på eftermiddan är oslagbar.
I juni/juli består ungefär hälften av skidåkarna i Hintertux av tävlingsåkare som är på träningsläger.

Edit 2:
Glömde tillägga att det är lågsäsongspris på hotellen, och såklart noll liftköer. :)

Senast ändrad:
”Katastrof” i maj, skojar du?;)
Det är superfint i Hintertux då.:)
Jag åker ”alltid” dit i juni/juli, och det kan ju variera en del, men förra året bjöd på härlig piståkning de sista dagarna i juni, och den 2 juli fick vi 20 cm nysnö och några sköna ”krämiga” offpist åk.

Edit:
Och kombinationen med sommar nere i byn, och bad i hotellpoolen några timmar senare på eftermiddan är oslagbar.
I juni/juli består ungefär hälften av skidåkarna i Hintertux av tävlingsåkare som är på träningsläger.

Edit 2:
Glömde tillägga att det är lågsäsongspris på hotellen, och såklart noll liftköer. :)
Låter underbart! Vart rekommenderar du att man bor någonstans?

PisteCarver

Aktiv medlem
Låter underbart! Vart rekommenderar du att man bor någonstans?
Bo i någon av byarna uppe i Tuxertal (Lanersbach, Juns, Madseit, Hintertux), då har du max 10 min till liften med bil eller buss. Om du följer deras webcams regelbundet, så kan du se hur snösituationen utvecklas framöver de kommande veckorna och månaderna. Man bör inte åka efter mitten av juli, framåt augusti brukar delar av glaciären bli frilagda. De håller visserligen alltid öppet, men då åker man ibland inte längre på snö, utan på grå glaciärslask.
De här bilderna tog jag den 2 juli förra året:
1652376880934.png

1652377036334.png

Den här från 29 juni:
1652377280252.png

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp