[Artikel] 13 saker som du förmodligen gjort fel i hela ditt skidåkarliv

Redaktionen

Aktiv medlem
Kora-rails-pexels-kirill-lazarev-2000x1334-1-1000x586.jpeg

Ett skidåkarliv är inte helt okomplicerat. Här listar Freeride 13 saker som många åkare missat typ hela livet…

Läs hela artikeln:

fredw

Aktiv medlem
Måste erkänna att min svenska altruistiska kö-moral verkar avdunsta i en liftkö. Ja, ytterkurvan är ofta bra. Andra spontana tips:
- Vid gondoler kan man ibland glida förbi dem som tar av sig skidorna alldeles för tidigt. Sikta så småningom på den sida av kön/påstigningen som vetter mot de ankommande tomma gondolerna.
- Gränsla aldrig någon annans bakdel (nu talar jag om skidorna alltså..) eftersom den personen säkert kommer visa sig vara liftköns bromskloss nr 1 och du förlorar massor av tid innan du backat ut ur fällan.
- Vrid överkroppen 90 grader i sidled, gärna med blicken bort ifrån dem som du då lättare råkar glida förbi.
- Stirra strängt på andra som bär sig lika illa åt som du själv. Funkar tyvärr dåligt på dem som redan lyckats glida förbi dig så det gäller att vara proaktiv. Låt dem veta att du ser dem.

pd

Aktiv medlem
Håll dig borta från flocken
Det gäller vid val av ort och vecka, vid val av lift och pist samt vid val av tidpunkten för lunch.

rodney_piston

Aktiv medlem
"As you all might know this bent bit here is the front of your ski. It's pointing upwards. And down here you got the binding and you got your pole as well. And today we're going to start with how to carry your skis properly"

CItat: Ni vet den där filmen när Lasse Åberg gör ett ofrivilligt hopp och på något vis lyckas byta sina Nordica pjäxor till Salomon X91 Equipe i luften.

Det är en klassiker att försöka få nybörjare att tro att det är av stor vikt för omgivningen om du bär dina skidor på "rätt" eller "fel" sätt. Det klart att det finns massvis av fjantar som lägger ner massvis av tid på att störa sig på vad andra har för kläder eller hur de bär sina skidor. Men folk som tycker massa ska man bara skita i. De har nog inte så roliga liv.

Jag säger inte att man inte kan bära skidor på fel sätt. I t ex en porslinsbutik bör man anpassa tekniken efter omgivningen.

Ibland kan man se folk som står i vägen och lägger ner otrolig energi på att försöka bära skidorna på ett utstuderat tufft sätt eller på "rätt sätt". Gärna med kläder och utrustning som ser "rätt" ut på alla sätt som går enligt forum på nätet. Typ såna som fredw rundar lite lagomt diskret i en liftkö. Sedan ser man skidbärarproffset ha tydliga problem med både glasstrutar och stoppsladd i barnbacken.

Vi är väl alla olika helt enkelt. Koncentrera er på att själva ha skoj och skit i andra. Jag satt i en värmestuga och fick kaffeslumpen av en trevlig medmänniska. Vi börjar prata och han säger att han tänkte köpa pjäxor med gåläge. Jaha säger jag och säger att jag själv har testat ett antal modeller men aldrig hittat några som jag tycker att det går att åka skidor med. Att pivoten sitter för långt bak och att jag åker 90% liftburet så de gånger jag behöver turgrejer lånar jag eller hyr och tummar på åkkänslan för naturupplevelsen. Han tittar på mig som om jag vore ett UFO, så säger han att han mest tänkte att det skulle vara bra till afterskin. Han hade aldrig turat och jag har aldrig varit på afterski i vuxen ålder men vi gillar snösport båda två, fast på olika sätt liksom. Han har sin aspekt jag har min. Hur han bar sina skidor vet jag inte. Men det var nog inte på något sätt jag skulle störa mig på.

Så om någon nybörjare läste den här artikeln och just nu står hemma framför spegeln och övar på att bära rätt. Eller någon erfaren som tror att de har gjort "fel" i alla år. -Ta det lugnt.

Och det här med glajorna!!! Jag har minst tio glajor med olika lins. Men på senare år när man inte ser kontraster på samma sätt som man gjorde när man var 20 så kör jag i stort sett bara med ett par. Även om jag är över trädgränsen en solig dag så kan jag köra med en ljus lins. Men tvärtom går ju inte så!! Om någon frågar mig så räcker det med en lins. Men inte någon av de där snygga svarta eller coola som jag köpte när jag var yngre. Själv skulle jag klara mig med bara hi pink irridium, gula eller klara. Men det är väl olika med det också såklart. Gör det som funkar och skit i vad andra gör. Så lite grejer som möjligt i fickorna säger jag. Helst slippa gubbryggan helt och hållet. Men vill man ha lavinrygga och isyxor i familjebacken så inte stör det mig.

Är det åldern eller det här med att man gått över mer och mer till bräda som gör att man ser vad som är viktigt för en själv på ett klarare sätt oavsett vad andra tycker och tror? Ja vem vet och vem bryr sig?

Senast ändrad:

Christiam

Aktiv medlem
”koka upp lite vatten på morgonen, häll i och blanda det så att det blir ljummet.”

Attans, där har jag gjort fel. Jag har tagit ljummet ( ibland varmt) vatten direkt från kranen…..
Nästa gång ska jag ta kallt vatten i flaskan och sen koka upp vatten för att genom blandning få ljummet. ❄️🏂

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp