[Artikel] 2 nya stolsliftar byggs i Åre till nästa vinter

Redaktionen

Aktiv medlem
puff-are-1000x533.jpg

Den gamla WC-liften byts ut och det kommer en helt ny sittlift "väster om VM8:an".

Läs hela artikeln:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag bettar en Aprés-öl på att liften till väster går mellan Åre View och Bräcke*.
De har en nedfart från Gästrappet till Åre View, så en lift i samma område låter logiskt.

*(Kan såklart gå hela vägen till Rödkullen också)

zerode

Aktiv medlem
Jag bettar en Aprés-öl på att liften till väster går mellan Åre View och Bräcke*.
De har en nedfart från Gästrappet till Åre View, så en lift i samma område låter logiskt.

*(Kan såklart gå hela vägen till Rödkullen också)
Jag kan betta emot. Eftersom theView ligger typ 300 meter från backen, så tvivlar jag starkt på att Skistar bygger en lift vid dem, speciellt eftersom VM-arenan ligger lämpligare till för liftbygget 😁

fredw

Aktiv medlem
Ja det vore ju fånigt om man ska knata bort till Åre View när VM8-an står stilla. Samtidigt vill man ju inte ha liftstolpar mitt i målområdet. Så jag gissar också att dalstationen blir strax väster om målgången nedanför bron. Fast det är trång om "real estate" även där... Spännande att se var toppstationen hamnar, kul om man når större delen av Lundsrappet etc från den. Litet nya pistytor väster om Lundsrappet vore inte heller helt fel (om terrängen tillåter).

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag kan betta emot. Eftersom theView ligger typ 300 meter från backen, så tvivlar jag starkt på att Skistar bygger en lift vid dem, speciellt eftersom VM-arenan ligger lämpligare till för liftbygget 😁
Jag tror man vill ha den fria sikten vid skidnefarten för tävlingar och annat och det är lite trångt där. Men its a bet! 🍻

arne

Aktiv medlem
Ja det vore ju fånigt om man ska knata bort till Åre View när VM8-an står stilla. Samtidigt vill man ju inte ha liftstolpar mitt i målområdet. Så jag gissar också att dalstationen blir strax väster om målgången nedanför bron. Fast det är trång om "real estate" även där... Spännande att se var toppstationen hamnar, kul om man når större delen av Lundsrappet etc från den. Litet nya pistytor väster om Lundsrappet vore inte heller helt fel (om terrängen tillåter).
On den inte dras upp till lundsrappet, eller det byggs nya nedfarter så kommer det bli mycket folk i Bräcke.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Grymt med ett bet😃

Vart är förövrigt nedfarten till TheView från Gästrappet, får verkligen inte ihop den svängen?
Ja! :D

Lite oklart faktiskt, hittade denna sida när jag läste om View, men framgår inte direkt var. Men min gissning är nära tunnelmynningen.

zerode

Aktiv medlem

Lite oklart faktiskt, hittade denna sida när jag läste om View, men framgår inte direkt var. Men min gissning är nära tunnelmynningen.
Hm, skulle nog hellre ta av mig skidorna på parkeringen vid västra sidan utav bron och gå de 2-300 metrarna till lägenheten, känns mer som mäklarsäljargrej faktiskt att få till en skidväg till husen, det är helt plant förutom de som köper husen längst ner, men de får ändå korsa vägen minst en gång utan skidor. Tvivlar på att de länger mer energi på det nu när de säljer lägenheter som aldrig förr där. Men man vet aldrig som sagt 😄

pd

Aktiv medlem

Inte alls oklart. Följ E18 så hittar du den gigantiska vägvisaren som du ser baksidan av i videon. Ca 350 meter väster om tunnelmynningen.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Inte alls oklart. Följ E18 så hittar du den gigantiska vägvisaren som du ser baksidan av i videon. Ca 350 meter väster om tunnelmynningen.
Bra hököga! Mycket riktigt så.
Då får man ta transportvägen mellan Bräcke och VM-området och svänga av en bit innan.

pd

Aktiv medlem
Bra hököga! Mycket riktigt så.
Finns en tråd med 22000+ inlägg att öva på. :)

Min gissning är att dalstationen hamnar strax söder om där Lundsrappet möter transporten från Bräcke (som väl heter Långsvängen) men norr om E14. Alltså innan tunneln under tävlingsbacken. Och toppstationen nästan uppe vid översta delen av Årevägen ungefär 200 meter öster om Bräckeliften. Det skulle väcka liv i backen öster om Bräckeliften och i Lundsrappets röda del om de breddar den nedre delen av Årevägen. Mina två spänn.

Black-Daimond

Aktiv medlem
Är inte den nya liften ett gammalt krav från FIS. De var ju inte så imponerade med teknikstrulet i 8:an mitt under brinnande tävlingar. Taxi till kabin för åkarna kändes ju inte som ett hållbart alternativ. Så min gissning är att åkarna på något sätt ska kunna nå tävlingsområdet.

fredw

Aktiv medlem
Ja det vore märkligt om den inte dras över vägen ner nära målområdet. Nu när man redan har en bred mångmiljonbro på plats att åka ner på, som dessutom skulle göra backen ca 200 m längre och lättare nåbar som första lift på morgonen. Men där är ganska trångt… Ett av Åres största hus står just där.

dannedieharder

Aktiv medlem
Ingen av liftarna kommer ju direkt bjuda på någon ny skidåkning men förhoppningen är väl antagligen att lätta upp liftköerna i lågzon. Mest intressant för mig själv rent åkmässigt är väl i så fall liften som ska ersätta WC. Om den dras om mer åt vänster och högre upp på berget så att man kan ta sig från dess avstig till olympiaplatån blir det ju möjligt att varva topp till dal via Östra och Västra ravin på ett snabbt och effektivt sätt.

Lika skulle det verkligen erbjuda något bra för Åre Bike park då man slipper ta sig hela vägen upp till Mörvikshummeln för rundor i t.ex. hela Shimano och Bräckebäcksleden.

henke_dh

Ny medlem
Ingen av liftarna kommer ju direkt bjuda på någon ny skidåkning men förhoppningen är väl antagligen att lätta upp liftköerna i lågzon. Mest intressant för mig själv rent åkmässigt är väl i så fall liften som ska ersätta WC. Om den dras om mer åt vänster och högre upp på berget så att man kan ta sig från dess avstig till olympiaplatån blir det ju möjligt att varva topp till dal via Östra och Västra ravin på ett snabbt och effektivt sätt.

Lika skulle det verkligen erbjuda något bra för Åre Bike park då man slipper ta sig hela vägen upp till Mörvikshummeln för rundor i t.ex. hela Shimano och Bräckebäcksleden.
Det är inte omöjligt, en liknande sträckning diskuterades tidigare då gondol m mellanavstig till toppen ff var aktuell. Då skulle VM6 blir flyttad och byta ut WC, men med avstig längre västerut. Men jag tror inte att det var så högt så att man kom åt plåtån. Men vi får hoppas, det skulle vara ett bra tillskott.

arne

Aktiv medlem
Är det inte liften från ungefär Bräcke dal upp till trädgränsen öster om Rödkullen som det syftas på? Som är med i planprogrammet för Rödkullen? https://are.se/byggabo/planprogram/planprogram-rodkullen

Jag tror att detta vore en bra lift. Delar av familjen tycker VM6/8an är lite för brant/dålig snö, så de föredrar ofta att åka i Sadeln - trots köerna. Rödkullens backar är fina för dem - men att stå och frysa i en långsam släplift är inte så roligt. Så en lift från Bäcke till toppen av rödkollen vore perfekt.

mvh

Arne

dannedieharder

Aktiv medlem
Det är inte omöjligt, en liknande sträckning diskuterades tidigare då gondol m mellanavstig till toppen ff var aktuell. Då skulle VM6 blir flyttad och byta ut WC, men med avstig längre västerut. Men jag tror inte att det var så högt så att man kom åt plåtån. Men vi får hoppas, det skulle vara ett bra tillskott.
Det borde vara möjligt att komma upp till någonstans runt där kurvorna i Organic (mtb leden) är utan att dragningen blir för brant och vindutsatt och då blir det en rätt kort om än lite flack transport över till platån.

fredw

Aktiv medlem
Jag skulle gissa att de är extremt försiktiga att installera ännu en lift som iofs går mest under trädgränsen, men där bergstationen och de översta 3% av liften är så vindutsatta att hela liften ofta blir stillastående (typ VM8)

pd

Aktiv medlem
Är det inte liften från ungefär Bräcke dal upp till trädgränsen öster om Rödkullen som det syftas på? Som är med i planprogrammet för Rödkullen? https://are.se/byggabo/planprogram/planprogram-rodkullen
Bingo! Där har vi det. Dalstationen går att nå från WC-topp och därmed tar man sig från Björnen till Ullådalen med tre sittliftar (Sadel - WC - ny). Tillbaka blir det två sittliftar (VM8 - Fjällgård).

Jag skulle gissa att de är extremt försiktiga att installera ännu en lift som iofs går mest under trädgränsen, men där bergstationen och de översta 3% av liften är så vindutsatta att hela liften ofta blir stillastående (typ VM8)
Fast här finns ju redan två släpliftar som hyfsade alternativ.

fredw

Aktiv medlem
Fast här finns ju redan två släpliftar som hyfsade alternativ.
Som alternativ till VM8-an? Nja...

Men jag tänkte iofs på WC-liftens ersättare, detta som skrevs tidigare:

... liften som ska ersätta WC. Om den dras om mer åt vänster och högre upp på berget så att man kan ta sig från dess avstig till olympiaplatån blir det ju möjligt att varva topp till dal via Östra och Västra ravin på ett snabbt och effektivt sätt.

Visst ok men... Om den blir vindkänslig på toppen (vilket nuvarande WC-lift inte är) så blir det en trist utveckling. Den är ju extremt viktig för att komma västerut i systemet.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Den nya ska nog ansluta till den, men den liften blir nog aktuell först om Rödkulleprojektet blir av.
Så liften det åsyftas (som ju ska vara väster om VM-8an) är nog en lift från VM-området till Bräcke och denna framtida lift.
Skulle jag tro.

fredw

Aktiv medlem

ÄR det denna gulmarkerade du menar?

1640090952565.png

Jag hoppas mer på att det handlar om en lift som "Nyslipade" tänker, från västra delen av målområdet väster om VM8-ans dal och uppåt. Idealet vore väl om även denna lift nådde upp till gondolplatån eller vad det heter, därifrån når man ju alla backar inkl dem vid Bräckeliften, men då blir den ju också vindkänslig som VM8-an... Lurigt.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem

Visa bilaga 14488

Jag hoppas mer på att det handlar om en lift som "Nyslipade" tänker, från västra delen av målområdet väster om VM8-ans dal och uppåt. Idealet vore väl om även denna lift nådde upp till gondolplatån eller vad det heter, därifrån når man ju alla backar inkl dem vid Bräckeliften, men då blir den ju också vindkänslig som VM8-an... Lurigt.
Om jag förstått rätt så ska gulmarkerade liften gå från lite väster om nuvarande Bräckeliften upp till där dagens Rödkulleliften slutar.
Rödkulleliften slutar där man kan ta sig till Gondolenplatån. Medan Bräckeliften slutar där man kommer från Gondolenplatån.
En lift från väster om VM-området till Bräckeliftsområdet skulle då göra att man med två liftar kommer från VM-området till Gondolenplatån tämligen enkelt.

TopiNieminen

Aktiv medlem

Visa bilaga 14488

Visst finns det liftar med flera linor som är inte så vindkänsliga? Har för mig att jag läste om dem just här på FR. Tycker att dessa vindkänsligheterna skulle kunna byggas bort sådana liftar.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Visst finns det liftar med flera linor som är inte så vindkänsliga? Har för mig att jag läste om dem just här på FR. Tycker att dessa vindkänsligheterna skulle kunna byggas bort sådana liftar.
Ja, samtliga sitt/gondolliftar i Åre borde ha trekabel-lösningar (eller vad det nu heter) så att de kan hantera blåsten bättre. Man får hoppas att detta är standard numera.

PisteCarver

Aktiv medlem
3S gondoler är vindstabila, de har en draglina i mitten och löper på två linor vid sidan om. Blir mycket stabilare än en enkel draglina.
Tuxer Gletscherbus och EIsgrat 3S-Bahn i Stubai är exempel på sådana.

fredw

Aktiv medlem
Visst finns det sånt om man tar sig råd, och hela sträckan VM8/gondolen (+ kabinens och 1000-metarens ersättare) borde bytas ut mot sådant. Tyvärr troligen inte den typ av investering vi talar om här.

HakanBarman

Aktiv medlem
Och hur svårt är det att sätta upp en ersättningslift för 1000-metern? Väldigt svårt tydligen...

TopiNieminen

Aktiv medlem
Visst finns det sånt om man tar sig råd, och hela sträckan VM8/gondolen (+ kabinens och 1000-metarens ersättare) borde bytas ut mot sådant. Tyvärr troligen inte den typ av investering vi talar om här.
Man ka väl börja med att bygga de nya liftarna med den principen. Att byta ut - eller bygga om liftar är inte så ekonomiskt effektivt.

Sen tycker jag att man kan be liftleverantören bygga sittliftar med denna princip också, dock med risk att man blir utskrattat pga. sina snålhetsfasoner! Gondolen kan inte vara så mycket dyrare att bygga än en soffa med kupa + värme.

PisteCarver

Aktiv medlem
Hade inte jag heller investerat 100-tals milj i om jag ägt rubbet, och turistbäddarna ändå fylls alla högsäsongsveckor.

pd

Aktiv medlem

Är väl bara att ringa Åre kommun och fråga. De om någon borde veta
om det planeras för någon mer lift än den vid Bräcke.

Personligen tycker jag att det är jättebra om Rödkullen/Bräcke blir mer attraktivt för den stora massan och att lämmeltåget kan ta sig dit så smidigt som möjligt. Det kommer att minska trycket på att åka kring VM-liftarna.

Sen kommer ju boendena i Rödkullen att bli väldigt attraktiva med riktigt bra åkning för allt från små barn, till större barn och föräldrar ski in/out.

fredw

Aktiv medlem
En lift från väster om VM-området till Bräckeliftsområdet skulle då göra att man med två liftar kommer från VM-området till Gondolenplatån tämligen enkelt.

OK men det är ju sådana "seriella" lösningar man bör försöka bygga sig ur. De moderniserade liftsystemen i alperna bygger på ett färre antal men längre liftar, så man slipper stå i kö flera gånger. Dvs nya liftar ska nå så långt upp i skidområdet som möjligt - inte bara till nästa dalstation.
Och nu har man chansen till en sådan "reform", om man istället drar en lift från målområdet till omkring nuvarande Bräckeliftens topp (eller mer österut längs Årevägen för att även nå delar av Lundsrappet). Då kan man i princip ta bort Bräckeliften och ändå nå alla dess åkytor med den nya liften. Och Bräckeliften blir ju för gammal förr eller senare.
En sådan dragning blir iofs väldigt parallell med VM8-an, men om bara toppen på VM8 hade varit mindre vindkänslig så hade ju nästan inte denna nya lift behövts alls. Det var väl så det var tänkt...

För övrigt instämmer jag med pd, men en lift som kan serva de "röda" nedre delarna kring Lundsrappet (även om VM8-an står still!) gör ju också att det blir mindre trångt både i Rödkullen och kring Gästrappet. Jag tror dessutom att det är en svensk missuppfattning/myt att barnfamiljer älskar korta släpliftar.

PisteCarver

Aktiv medlem
Exakt så tycker jag med. Samma gäller Funäsfjällens mest utsatta liftar.
Nja, det finns ju redan en vanlig gondol på Funäsberget, och det var lite annorlunda att första gången åka med den (när man är van vid Alperna). Första reaktionen var: Oj, är vi redan vid mellanstationen? Nä, vi är framme vid toppen...:rolleyes:
Skämt åsido, den var faktiskt inte så dum där den gick rakt upp från andra sidan vägen vid Hotell Funäsdalen, och den hade en ganska trevlig nerfart också. Den mesta skidåkningen på Funäsberget matas ju av 6-sitt expressen.

Du menar väl inte gondoler i Ramundberget och Tänndalen?
De nerfarterna är på 200-245 fhm, och att vid varenda på- och avstigning ta av och sätta på skidorna för de korta nerfarterna? Nej tack.
Jag tycker inte att man ska bygga gondoler på fallhöjder under 400 m. Där ska det vara express sittliftar, och de får gärna ha 600-700 fhm så man får effektiv och trevlig skidåkning.:)

3S liftar används vad jag har sett i Alperna till de stora matarliftarna med höga fallhöjder. Korta gondolbanor byggs där även traditionellt med en kabel.
Är nog en kostnadsfråga.
Som jag har nämnt tidigare så kostade den fantastiska Eisgrat 3S Bahn i Stubai hisnande 64 miljoner Euro att bygga.

Senast ändrad:

arne

Aktiv medlem
Jag tror dessutom att det är en svensk missuppfattning/myt att barnfamiljer älskar korta släpliftar.

Jag lovar att väldigt få barn gillar släpliftar, ffa om de åker snowboard. Vi vuxna som åker bredvid en hälften så lång och en fjärdedel så tung unge med ankaret i knäna är inte heller särskilt förtjusta i släpliftar.

arne

Aktiv medlem
Jag tycker inte att man ska bygga gondoler på fallhöjder under 400 m. Där ska det vara express sittliftar, och de får gärna ha 600-700 fhm så man får effektiv och trevlig skidåkning

Blir inte många liftar i sverige om alla ska ha 600 fhm.

Topp