[Artikel] 4 svenskar dödade av lavin i Österrike

Redaktionen

Aktiv medlem
2022-02-04-Flieser-Berg-Alpinpolizei-Lawine-1_bearbeitet.jpeg

Fyra svenskar dog igår efter en lavin i Ischgl, Österrike. 

Läs hela artikeln:

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Fruktansvärt.
Kan det vara så att någon av de fem inblandade brukar vara aktiv här på Freeride?
Skulle vara intressant om någon här har mer info om olyckan 🙏

fati

Aktiv medlem
Mycket tråkigt med spontaner laviner... det visar att man inte är säkert bara för att man själv befinner sig på en slutning som är under 25 grader.... och, för egen del, att man måste säkerställa att alla verkligen vet var man är och kan beskriva det och larma rätt.

Man få dåligt känsla i kroppen av sånt. Otroligt ledsen för alla inblandade.

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Tror inte det var en spontan lavin. Som du skriver måste man ta hänsyn till omkringliggande terräng och risken för fjärrutlösning, kommer inte ihåg tumregeln nu men extra last på snöbrätte kan lösa lavin en bra bit upp i en slänt tyvärr.

TailGunnar

Aktiv medlem

fati

Aktiv medlem
Fattar att man kan fjärrutlösa laviner. Men, om de har varit där nere i dalen och utlöste en lavin såpass långt uppe är det nog väldigt långt ifrån. Visst inte omöjligt. Att påstå att det var en spontan lavin var nog fel, det har du rätt. Tänkte mest säger att man ska tänker till vad som är ovanför en....

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Som jag läser den österrikiska artikeln åkte guiden, de andra följde med ca. 30 m avstånd mellan sig. Det ger extrabelastning i snötäcket som tyvärr räckte för att lösa en lavin som startade ovanför dem medan de åkte. Står att de drogs med upp emot 400m.
Exakt vilken källa de har är oklart, möjligen att personen som klarade sig blev utfrågad? Från spåren in i raset kan de nog ha uppskattat hur långt de drogs med.

beng122

Medlem
Fattar att man kan fjärrutlösa laviner. Men, om de har varit där nere i dalen och utlöste en lavin såpass långt uppe är det nog väldigt långt ifrån. Visst inte omöjligt. Att påstå att det var en spontan lavin var nog fel, det har du rätt. Tänkte mest säger att man ska tänker till vad som är ovanför en....
Dom var inte i dalen utan befann sig i ett åk, så vitt jag förstått. Har du sett nånstans att det står att de åkte under 25 grader?
Som jag läser den österrikiska artikeln åkte guiden, de andra följde med ca. 30 m avstånd mellan sig. Det ger extrabelastning i snötäcket som tyvärr räckte för att lösa en lavin som startade ovanför dem medan de åkte. Står att de drogs med upp emot 400m.
Exakt vilken källa de har är oklart, möjligen att personen som klarade sig blev utfrågad? Från spåren in i raset kan de nog ha uppskattat hur långt de drogs med.
Ja du har rätt, enligt artikeln så stod de inte och väntade utan de åkte allihop men med 30 meters avstånd. Inte tillräckligt en sådan dag, alla borde åkt helt och hållet var för sig först när den andra kommit ner och ställt sig på ett säkert ställe. Men kanske hade lavinen gått ändå, kanske hade det varit tillräckligt med belastning även av en skidåkare. Men då hade i alla fall förmodligen inte alla hamnat i lavinen. Men jag tycker det ser ut på bilderna som att det var såpass brant att det var för riskfyllt över huvudtaget att befinna sig där med den rådande lavinsituationen.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Dom var inte i dalen utan befann sig i ett åk, så vitt jag förstått. Har du sett nånstans att det står att de åkte under 25 grader?

Ja du har rätt, enligt artikeln så stod de inte och väntade utan de åkte allihop men med 30 meters avstånd. Inte tillräckligt en sådan dag, alla borde åkt helt och hållet var för sig först när den andra kommit ner och ställt sig på ett säkert ställe. Men kanske hade lavinen gått ändå, kanske hade det varit tillräckligt med belastning även av en skidåkare. Men då hade i alla fall förmodligen inte alla hamnat i lavinen. Men jag tycker det ser ut på bilderna som att det var såpass brant att det var för riskfyllt över huvudtaget att befinna sig där med den rådande lavinsituationen.
Var de inte på en transport till ett åk? Gick med andra ord? Så har jag förstått det?

beng122

Medlem
Även här står det att de befann sig påväg ner (Abfahrt). Men ja kanske har stått lite olika, de befann sig ju på tur så kanske har misstolkats av andra medier. Det behöver ju inte vara sant det som står där heller, men antar att det som publicerats på bloggen för lavinrapporten är ganska sannolikt att det stämmer.

beng122

Medlem
60E7BC1E-19DF-4073-B4A8-6896329F61D9.jpeg

Skulle gissa att de åkte där jag ritat gult, eftersom det står att de åkte en sydostsluttning och lavinen utlöstes på en västsluttning ovanför dom. Så dom åkte nog inte speciellt brant men hade väldigt brant terräng ovanför sig.

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Även här står det att de befann sig påväg ner (Abfahrt). Men ja kanske har stått lite olika, de befann sig ju på tur så kanske har misstolkats av andra medier. Det behöver ju inte vara sant det som står där heller, men antar att det som publicerats på bloggen för lavinrapporten är ganska sannolikt att det stämmer.
Ja.

Och. Vi kan ju sitta och gissa hur mycket vi vill från det vi läser. Borde komma en riktigt förklaring för eller senare av de ansvariga. Har för att det brukar bli det när det är en guide med nämligen.

Wangler

Aktiv medlem
Tragiskt oavsett
5 familjer i djup djup sorg
Troligtvis även den överlevande och dennes nära..

Jag lider med dem och kan inte ens försöka förstå hur fruktansvärt det är att som överlevande missta sina vänner på det sättet.

Så otroligt tragiskt

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp