[Artikel] 74 nyheter i svenska fjällen 2022

Redaktionen

Aktiv medlem
vastra-1000x575.jpeg

Här är de största nyheterna inför vintern på våra svenska skidorter.

Läs hela artikeln:

PisteCarver

Aktiv medlem
Har inte bergen i bakgrunden i Dundrets pistkarta ”växt” och blivit väldigt ”alpiga”? :unsure:
Ser ut som Dundret är placerat söder om München med Alperna i bakgrunden.

Annars verkar det generellt vara fokus på allehanda ”krafs” och allting utom just att bygga ut skidområden.
Eller är det bara jag som tycker att en skidsemester ska vara en skidsemester?

jaksu

Aktiv medlem
Sexsstolsliften Hamra Komfort kommer under kvällstid förvandlas till en discolift med musik och belysning i regnbågens alla färger.
Maskotarna Björnbusarna kommer tillbaka efter förra årets uppehåll till följd av pandemin.
Vad i helvete händer i svenska fjällen..?

Dubbis

Medlem
Har inte bergen i bakgrunden i Dundrets pistkarta ”växt” och blivit väldigt ”alpiga”? :unsure:
Ser ut som Dundret är placerat söder om München med Alperna i bakgrunden.

Annars verkar det generellt vara fokus på allehanda ”krafs” och allting utom just att bygga ut skidområden.
Eller är det bara jag som tycker att en skidsemester ska vara en skidsemester?
Håller med dig fullständigt angående "krafset". Men om målsättningen var att producera artikeln Årets nyheter i svenska fjällen så var väl krafset tvunget att tas med. Hade blivit en väääldigt kort artikel annars...;)

PisteCarver

Aktiv medlem
Vi vill se nya åkområden, pister och liftar. Det är liksom huvudpoängen med att vi besöker er.
Precis!
Lekplatser och padelhallar behöver man inte åka till fjällen för att besöka.
Jag tillhör visserligen disco-generationen, men vem tror att man väljer ett resmål för att de har en ”discolift”…? :rolleyes::ROFLMAO:
Jag besökte Tänndalen/Hamra i Påskas, det var ju synd att man då precis missade det här nya spektaklet.

PisteCarver

Aktiv medlem
Det verkar tyvärr som att fjällen satsar på familje-lek-semestrar, det kanske är det som är den lönsamma grejen däruppe?
En ganska stor potentiell kundgrupp och bara små/billiga och enkla investeringar.
Det kostar mycket att bygga ut nya skidsystem, och det krävs ju att större/högre berg då bebyggs förutom Åreskutan.
Det känns väl som att svenska fjällen redan har gett oss sitt budskap:
Åk till Norge eller Alperna om det är riktiga skidorter ni vill ha, vi siktar på en annan kundgrupp.
Och ekonomisk kanske de ur sin utgångspunkt har rätt?

Ni som bor i norra halvan av Sverige och tycker det är för långt till Alperna - åk till Norge.
Och vi här nere åker till Alperna.
Och barnfamiljerna åker till fjällen och får uppleva Björnbusar och Discoliftar.
Och alla blir nöjda!:)

Dubbis

Medlem
Det verkar tyvärr som att fjällen satsar på familje-lek-semestrar, det kanske är det som är den lönsamma grejen däruppe?
En ganska stor potentiell kundgrupp och bara
små/billiga och enkla investeringar.
Det kostar mycket att bygga ut nya skidsystem, och det krävs ju att större/högre berg då bebyggs förutom Åreskutan.
Det känns väl som att svenska fjällen redan har gett oss sitt budskap:
Åk till Norge eller Alperna om det är riktiga skidorter ni vill ha, vi siktar på en annan kundgrupp.
Och ekonomisk kanske de ur sin utgångspunkt har rätt?

Ni som bor i norra halvan av Sverige och tycker det är för långt till Alperna - åk till Norge.
Och vi här nere åker till Alperna.
Och barnfamiljerna åker till fjällen och får uppleva Björnbusar och Discoliftar.
Och alla blir nöjda!:)
Lofsdalen har ju iofs aviserat en rejäl utbyggnad på baksidan med brasklappen att det tar lite tid med tanke på olika tillstånd, detaljplaner etc. Men bortsett från det - måste slaget vara förlorat, är det bara barnfamiljer som ska tillfredställas i våra fjäll? En liten blick på kartan säger att nordsidan på Västfjället, Bydalen, skulle ge bra fallhöjd och lutning. Lätt att ansluta till befintligt område. Kittelfjäll har spännande möjligheter som definitivt inte tilltalar Bamseklubben. Och får man drömma vidare... Ryfjället! Det borde vara straffbart att inte anlägga något där. Ett litet ps: Efter alla turer hit och dit med Örndalen som säkerligen aldrig blir av just på grund av örnarna, kanske slänga en blick på Sätervålen, Linsell och området runt omkring. Ungefär samma fallhöjd som Björnrike/Örndalen och något närmare Mälardalen.

Christiam

Aktiv medlem
Kittelfjäll, Hemavan, Bjurs, Abisko, Björkis, Gränsen är anläggningar där det handlar om åkning. Även funäsgruppen platsar än så länge.
Jag har säkert missat någon, men det finns alltså platser att besöka även i Sverige. Ja, jag vet att Bjurs inte riktigt hör hemma här men Dalarnas Schweiz förtjänar att lyftas.
Stirra er inte blinda på Skistar.

Dubbis

Medlem
Kittelfjäll, Hemavan, Bjurs, Abisko, Björkis, Gränsen är anläggningar där det handlar om åkning. Även funäsgruppen platsar än så länge.
Jag har säkert missat någon, men det finns alltså platser att besöka även i Sverige. Ja, jag vet att Bjurs inte riktigt hör hemma här men Dalarnas Schweiz förtjänar att lyftas.
Har inte så mycket till övers längre vad gäller Skistar utan det är nog som du säger utanför den koncernen som det kan finnas hopp om framtiden. Pengar finns, det märks t ex i den nystartade anläggningen Himmelfjäll. Synd på så rara ärtor dock att pengarna plöjs ner i en kulle...

fredw

Aktiv medlem
Själv blir jag snarast stressad om det finns för mycket oväsentliga kringaktiviteter på en skidort. Även när barnen är med.
Detta, däremot är (eller var…) plus för mig som vice ordförande i en barnfamilj: Ski in/out, bilfritt kring backarna, snälla breda välpreparerade backar med snälla liftar och nära tillgång till mer utmanande åkning för föräldrar och äldre syskon (viktigt!)

PisteCarver

Aktiv medlem
Jo, det är ju rätt, men det behövs byggas på ”riktiga” berg.
Jag var i Funäs i Påskas och det var väl trevligt, men Tänndalen och Ramis har en fallhöjd på drygt 200m och Funäsberget 300m.
Tur att man kunde växla mellan tre skidområden, men med de korta nerfarterna blir det ändå rätt snabbt lite ”träligt”…

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp