[Artikel] "Allt började med den dödliga lavinen på Svartberget i Åre 1973"

Redaktionen

Aktiv medlem

"Det är fantastiskt att kunna leva och arbeta med sin idé, men det är ingenting i jämförelse med att möta någon som berättar att de har överlevt på grund av din idé, säger Magnus Granhed. Här är han och söksystemet Recco:s historia.

Läs hela artikeln:

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Nej men satan så fint, den här historiken fick jag själv göra av Peter Fuchs när han undervisade mig i elkretsanalys samt en av hans kollegor som också var inblandad i projektet när jag läste teoretisk elektroteknik. Kul att den letat sig ut på nätet också! :)

pd

Aktiv medlem
Visst blir man lite nyfiken på vad den där ryggenheten innehöll. Visst saker och ting har krympt sen dess men en transistorradio var ju även på den tiden synnerligen bärbar. Antennen kan jag mera förstå att man valde att göra så stor som det var praktiskt hanterbart för att få så bra räckvidd som möjligt.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
@pd Min gissning är batterier och filter. Oldschoolbatterier var ju fullständigt enorma och SNR jämfört med en transystorradio skulle jag tippa var (och är) fullständigt horribla.

• Gilla
Reactions: pd

Senaste inläggen

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp