[Artikel] Allt om lavinen i Åre: "– Jag accepterade att jag skulle dö"

Redaktionen

Aktiv medlem
Lavin-Hallfjallet-1000x504.jpg

Den 11 april gick en stor lavin på Lillskutan i Åre. En händelse som har förbryllat och rört upp stora känslor. Freeride har djupdykt i vad som hände på Hällfjället denna soliga dag i våras och pratat med personerna som var med, och begravdes.

Läs hela artikeln:

Anzom

Aktiv medlem
Puls i läsningen!

Gillade att beskrivningen med snowboardåkaren som en fin människa kom med. Lätt att leta skuld i såna här situationer. Ibland för att lära, ibland för att hävda sig själv över de som varit med om olyckan.

la_grave

Aktiv medlem
Varför ska snowboardåkaren INTE skuldbeläggas?

Men vad om är värre än att utlösa en lavin är att filma i vertikalläge:

larchii

Aktiv medlem
Väldigt välskriven artikel (som så många andra som dyker upp här på Freeride nu för tiden).

Stort av Leo och John att dela med er av era tankar före, under och efter olyckan. Ju fler som delar med sig av sina upplevelser och tankar desto bättre, så att förhoppningsvis färre behöver skaffa sig erfarenhet på liknande sätt.

Samt kudos till hela gruppen som ändå lyckades med kamraträddningen, när olyckan väl hade skett. 👏

Länk till lavinprognosen (som jag inte hittade i artikeln):

pd

Aktiv medlem
Väldigt bra artikel och för en novis utanför pisterna - det tänker jag alltid anse mig vara - så var det en intressant lärdom att de som anslöt till sökinsatsen utgjorde ett störningsmoment. Räckvidden brukar ju anges som 40 - 80 meter beroende på modell och torde gälla för sändare som befinner sig i snön. En sändare som bärs dryga metern ovan mark bör nå betydligt längre. Har det gjorts några fälttester av t.ex. Åre Lavincenter på hur lång störningsräckvidden är?

linkan_110

Medlem
Väldigt bra artikel och för en novis utanför pisterna - det tänker jag alltid anse mig vara - så var det en intressant lärdom att de som anslöt till sökinsatsen utgjorde ett störningsmoment. Räckvidden brukar ju anges som 40 - 80 meter beroende på modell och torde gälla för sändare som befinner sig i snön. En sändare som bärs dryga metern ovan mark bör nå betydligt längre. Har det gjorts några fälttester av t.ex. Åre Lavincenter på hur lång störningsräckvidden är?
Jag tror de menar mer att de som befinner sig i sökområdet inte slog om sina transceivers till sök-läge, vilket stör de som söker på så sätt att de hittar ju dom också, kanske rör sig åt fel håll etc.

pd

Aktiv medlem
Jag tror de menar mer att de som befinner sig i sökområdet inte slog om sina transceivers till sök-läge, vilket stör de som söker på så sätt att de hittar ju dom också, kanske rör sig åt fel håll etc.

Ja, det förstod jag, men jag har en misstanke om att man kanske stör sökinsatsen med en påslagen sändare på längre avstånd än man skulle kunna tro. Så fråga till de som vet, på vilket avstånd från en pågående sökinsats bör man ställa om till sökläge?

christopherlarsson

Aktiv medlem
Först och främst hatten av till hela gänget som vill dela upplevelsen!🙏🙏🙏

Hade gärna läst mer om själva räddningsarbetet om ni orkar.
Finns det några lärdomar ni i gänget skulle vilja dela med er, kanske mer konkret? Förbättringsförlag? Innan, under sökning & framtiden?

Spontant utan att veta, tänker jag att ni kanske var alldeles för nära varandra när ni sökte? Jag gissar på att ni alla var "nedanför" lavinen och gick uppåt?

Leeeeeo

Medlem

Finns det några lärdomar ni i gänget skulle vilja dela med er, kanske mer konkret? Förbättringsförlag? Innan, under sökning & framtiden?

Spontant utan att veta, tänker jag att ni kanske var alldeles för nära varandra när ni sökte? Jag gissar på att ni alla var "nedanför" lavinen och gick uppåt?
Tjena, vi kom faktiskt alla ut på lite olika höjd men ungefär 300 m till skiers höger om där den gick träffade oss. När vi sen började söka så kom vi därför in på olika höjder och ingen riktigt strukturera sök i början. Kom sedan ett gäng ovan på lillskutan som gav felsingnaler vilket var jobbigt. De som skråda från Baksida tog sen käglan vilket var också de som fick riktig signal.

Att söka underifrån försvårade betydligt, både fysiskt då det är VÄLDIGT jobbigt att springa uppför en knölig kjägla. Men framförallt var det svårt orientera sig och att få en bild över hur kjäglan såg ut och vart den faktiskt hade gått. Hela området såg ju helt annorlunda ut och fanns inga riktmärken direkt för var vi sist såg John. Med en 300m bred lavin kunde vi bara gissa ungefär vilket område men man kan även hamna helt av banan. Om man haft en person som sett händelse förloppet ovanifrån hade det underlättat otroligt mycket. När jag kom upp högre i kjäglan insåg jag att jag hade sökt av ett helt annat område(mindre och högre upp) än vad jag trodde jag gjorde. En så stor lavin är verkligen svår att få uppfattning av dimensionerna på när man står under eller mitt i den. En person ovanifrån hade kunnat dirigera sökande på ett effektivt sätt.

Kaskar

Aktiv medlem
Jag hänger nog inte riktigt med. Är det en eller två snowboardåkare inblandade?
Först kommer det en snowboardåkare som de pratar med. Sen är det en snowboardåkare som går med brädan i handen. Är det samma person?

Om det är samma. Vad borde hen gjort för att undvika en lavin? (Iom vissa kommentarer här säger att snowboardåkaren bör skuldbeläggas)

christopherlarsson

Aktiv medlem
Tjena, vi kom faktiskt alla ut på lite olika höjd men ungefär 300 m till skiers höger om där den gick träffade oss. När vi sen började söka så kom vi därför in på olika höjder och ingen riktigt strukturera sök i början. Kom sedan ett gäng ovan på lillskutan som gav felsingnaler vilket var jobbigt. De som skråda från Baksida tog sen käglan vilket var också de som fick riktig signal.
Intressant, saknade det första gänget som kom transceivers? Åkte de bara ner för att prata eller?
Personen som fick signal, hade denne mycket träning och gick rätt på?
Att söka underifrån försvårade betydligt, både fysiskt då det är VÄLDIGT jobbigt att springa uppför en knölig kjägla. Men framförallt var det svårt orientera sig och att få en bild över hur kjäglan såg ut och vart den faktiskt hade gått. Hela området såg ju helt annorlunda ut och fanns inga riktmärken direkt för var vi sist såg John. Med en 300m bred lavin kunde vi bara gissa ungefär vilket område men man kan även hamna helt av banan. Om man haft en person som sett händelse förloppet ovanifrån hade det underlättat otroligt mycket. När jag kom upp högre i kjäglan insåg jag att jag hade sökt av ett helt annat område(mindre och högre upp) än vad jag trodde jag gjorde. En så stor lavin är verkligen svår att få uppfattning av dimensionerna på när man står under eller mitt i den. En person ovanifrån hade kunnat dirigera sökande på ett effektivt sätt.
Det kan jag verkligen tänka mig.

Sen kom jag på att era mobiler kanske störde signalerna? Både Johns och era? Många kör ju mobilen i bröstfickan och den är ju precis i höjd när du drar ut transceivern.

Leeeeeo

Medlem
Intressant, saknade det första gänget som kom transceivers? Åkte de bara ner för att prata eller?

Sen kom jag på att era mobiler kanske störde signalerna? Både Johns och era? Många kör ju mobilen i bröstfickan och den är ju precis i höjd när du drar ut transceivern.
Han som fick signal är halvtidsbrandman och väldigt kunnig. Han gjorde helt rätt beslut med att söka käglan direkt. De gruppen som var ovanför kom aldrig ner vad jag märkte och blåste ganska mycket så svårt för de att höra, då drivan inte var helt nere så kunde inte de se vad som hände heller. De som kom runt från Baksida så stanna de som hade Transiver men alla fattade ju inte vad som hade hänt.

Vad jag förstår ger väl inte mobiler/annan elektronik utslag på transceivern utan mer stör en funnen signal(inte hundra på det här så rätta om jag har fel). Vad jag vet så stör elektronik inte en tranciever som sänder men kan störa en som söker. Men ja, jag brukar ha luren i bröstfickan men den kommer ju på en armlängds avstånd och har aldrig haft "falsklarm" på det är sättet under övning. Fick signal på folk som befann sig ovanför bråttkanten när jag var högt upp i kjäglan samt signaler som verkade flytta på sig. Så det är tydligt att det var andra personer vi hittade med transcievers, vissa som jag ibland inte såg vilket var väldigt förvirrande. Så ja trancievers kan nog ha längre räckvid än man tror ibland(kortare med).

Jag hänger nog inte riktigt med. Är det en eller två snowboardåkare inblandade?
Först kommer det en snowboardåkare som de pratar med. Sen är det en snowboardåkare som går med brädan i handen. Är det samma person?

Om det är samma. Vad borde hen gjort för att undvika en lavin? (Iom vissa kommentarer här säger att snowboardåkaren bör skuldbeläggas)
Det är bara en snowboardåkare. Han gick för nära hängdrivan och den kollapsade under hans vikt.

Anledningen att INTE bör skuldbeläggas:
Orsaker till en olycka kommer sällan ensamma, det ör en lång rad med faktorer som kan ha utlöst den. Ex. Blev drivan försvagad när vi hoppade från den och rasade därför lättare än vad den skulle gjort annars. Det är väldigt svårt att avgöra hur när en hängdriva man kan gå och han tyckte att han höll ett behörigt avstånd, just denna gången bedömdes det fel. Vi skulle inte stått under den från första början. Kanske att 1h tidigare hade inte solen värmt upp snön lika mycket och drivan hade varit stabilare och inte rasat. Etc...

Så ja att lägga skulden på snowboardåkaren i det här fallet är brist på kunskap i området. Skulden är lika delad på alla oss inblandade.
Räddningsinsatsen är lyckad tack vare alla oss inblandade oavsett vilken bricka i spelet en var

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Vad jag förstår ger väl inte mobiler/annan elektronik utslag på transceivern utan mer stör en funnen signal(inte hundra på det här så rätta om jag har fel). Vad jag vet så stör elektronik inte en tranciever som sänder men kan störa en som söker. Men ja, jag brukar ha luren i bröstfickan men den kommer ju på en armlängds avstånd och har aldrig haft "falsklarm" på det är sättet under övning. Fick signal på folk som befann sig ovanför bråttkanten när jag var högt upp i kjäglan samt signaler som verkade flytta på sig. Så det är tydligt att det var andra personer vi hittade med transcievers, vissa som jag ibland inte såg vilket var väldigt förvirrande. Så ja trancievers kan nog ha längre räckvid än man tror ibland(kortare med).
Elektronik, speciellt mobiler, kan ge rena spöksignaler. Skitläskigt och det har observerats många gånger i praktiken - jag har själv sett det på övning.

Det kan i teorin störa signalsändning också, men jag har aldrig hört talas om att det ska ha observerats i verkligheten.

40 cm frizon runt transan för påslagen elektronik (och mobilen oavsett den är igång eller inte eftersom det är så sjukt lätt att glömma slå av den) - bra tumregel!

(Menar alltså inte att det är det som hände dig/er, det tror jag inte det är, bara som förtydligande åt folk som läser tråden)

fredw

Aktiv medlem
Mycket tänkvärt och läsvärt inkl kommentarer, även för en mindre erfaren/insatt som jag själv. Det är väl som med bilkörning, att en av de många riskfaktorer man måste ta hänsyn till är att man inte är ensam därute, och att andra inte gör som man själv förväntat sig eller skulle ha gjort. Och vice versa.

Elektronik, speciellt mobiler, kan ge rena spöksignaler. Skitläskigt och det har observerats många gånger i praktiken - jag har själv sett det på övning.

Det kan i teorin störa signalsändning också, men jag har aldrig hört talas om att det ska ha observerats i verkligheten.

40 cm frizon runt transan för påslagen elektronik (och mobilen oavsett den är igång eller inte eftersom det är så sjukt lätt att glömma slå av den) - bra tumregel!

(Menar alltså inte att det är det som hände dig/er, det tror jag inte det är, bara som förtydligande åt folk som läser tråden)
Bra där!

JemtGlad

Medlem

Det är alltså snön och då vattnet i snöns störning du undrar om om jag förstått det rätt.

En trancivers signaler försämras inte märkbart av vatten, därför som det räcker med att ha en sändare istället för två. Och du kommer få in signaler från trancivrar med ungefär samma avstånd oavsett om dom är ovanför snön eller under.

Däremot kan Recco störas ganska mycket av vatten, det är därför man rekommenderar att man skall ha två reflektorer på sig så att inte vattnet i din egen kropp skall störa möjligheterna för sökaren att hitta dig.

Man skall också komma ihåg att trancivrar inte bara störs av trancivrar utan också av i princip all annan elektronisk utrustning, så som GoPro, smart-klocka, BT headset, radio och mobiltelefon.

Om du känner dig osäker på om du skall stänga av din tranciver så ställ dig frågan om du känner dig bekväm med att vara på platsen utan att ha den på. Om det känns säkert så stäng av och fråga dom som söker vad dom vill ha hjälp med. Om du inte tränat så mycket kan du säkert vara till större hjälp på andra sätt än springandes med en tranciver. Tänk bara på att om du sätter över i sök istället för att stänga av så finns det inställningar som sätter tillbaka trancivern i send efter en viss tid, så läs manualen på din tranciver.

Om du vill veta hur långt bort du kan få in signal så be din kompis slå på sin i sänd, gå sen själv bort hundra meter och slå på din i sök och gå närmare. När du får signal så får du också ett hum om avstånden. Du testar på så sätt också så att din tranciver söker korrekt och att din kompis sänder korrekt.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp