[Artikel] Andas under lavinen: Löser nya prylen Safeback SBX det?

Redaktionen

Aktiv medlem
Niklas_BW_Landscape_v2-cut-1000x538.jpg

En ny pryl för lavinsäkerhet håller på att utvecklas och lanseras - den här gången med norska anor. Det är företaget Safeback som satsar på produkten de kallar SBX. En sorts apparatur som ska hjälpa dig att andas ren luft om du hamnar under snön, och därmed öka chanser att överleva.

Läs hela artikeln:

Koppelman

Aktiv medlem
Jämfört med en lavinryggsäck av ”ballongmodell” finns det två stora fördelar. Dels är det vikten, som enligt Safeback ligger på 400 gram för hela systemet inklusive batterier, vilket är betydligt lättare än de lättaste ballongryggsäckssystemen där ballongsystemet (inklusive patron) väger runt 1 kg. Dels är det möjligt att kombinera Safeback SBX med ballongfunktion i en och samma ryggsäck för att uppnå ”dubbel effekt”.
Att den går att kombinera med en lavinryggsäck är väl inte till detta systems fördel vid en jämförelse då det de facto kombinerar de två?
Sen undrar jag om man "måste" välja, är det inte då statiskt bättre med ballong då dödsrisken finns i att bli begravd/meddragen, något som ballong motverkar men inte Safeback?
Väldigt intressant produkt och dess huvudsakliga fördelar om man måste välja torde vara vikten och ev. pris? I övrigt känns den ju som ett komplement givet att den extra vikten accepteras.

pd

Aktiv medlem
Handtaget är om jag förstår det rätt till för aktivering. Varför har de inte även byggt in en automatisk aktivering på samma sätt som för krockkuddar? Om Hövding med skånsk logik kan bestämma sig för aktivering eller ej av cykelhjälmsairbag på 0,1 sekunder så kanske de skulle kunna komma fram till aktiveringsbeslut av fläkten på någon minut eller så med lite norsk logik.

rabbit

Aktiv medlem
Sen undrar jag om man "måste" välja, är det inte då statiskt bättre med ballong då dödsrisken finns i att bli begravd/meddragen, något som ballong motverkar men inte Safeback?

BD/Pieps fläkt-ryggsäckar tömmer ju 'ballongen' och lämnar en luftficka kvar i dess storlek om du blir helt begravd.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Handtaget är om jag förstår det rätt till för aktivering. Varför har de inte även byggt in en automatisk aktivering på samma sätt som för krockkuddar? Om Hövding med skånsk logik kan bestämma sig för aktivering eller ej av cykelhjälmsairbag på 0,1 sekunder så kanske de skulle kunna komma fram till aktiveringsbeslut av fläkten på någon minut eller så med lite norsk logik.
Utan att vara specifikt i branschen, men som ingenjör med en del sensor-bakgrund, skulle jag gissa att vardagscyklist som cyklar kontra vardagscyklist som vurpar är ganska mycket mer distinkt än skidåkare som droppar klippor, kraschar och tomahawkar kontra skidåkare som dras med i lavin. Hövding har dessutom förhållandevis många falska utlösningar, något som fort blir tråkigt när du faktiskt behöver luften och batteriet är dött! Det är ju inte som en ballongrygga, där det i värsta fall går att fortsätta åka med den uppblåst så att säga.

Som jämförelse skulle det vara lite som att försöka sätta hövding-teknologi på en DH-cyklist, den skulle inte spendera mycket tid otriggad!

(Någon speciell anledning till att du funderar över det här specifikt här förresten och inte runt ballongryggor i allmänhet förresten?)

TailGunnar

Aktiv medlem
Hövding har dessutom förhållandevis många falska utlösningar, något som fort blir tråkigt när du faktiskt behöver luften och batteriet är dött! Det är ju inte som en ballongrygga, där det i värsta fall går att fortsätta åka med den uppblåst så att säga.
Jag tänker precis tvärtom 😀 Falska upplösningar skulle jag inte bry mig om så mycket med SBX. Men det skulle vara jävla irriterande med en ballonrygga (eller Hövding).

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Jag tänker precis tvärtom 😀 Falska upplösningar skulle jag inte bry mig om så mycket med SBX. Men det skulle vara jävla irriterande med en ballonrygga (eller Hövding).
Det fina med de andra är att du direkt märker när det händer, medans en fläkt nog kan stå och lufta på tills batteriet är tomt and you'll be none the wiser!

pd

Aktiv medlem
Utan att vara specifikt i branschen, men som ingenjör med en del sensor-bakgrund, skulle jag gissa att vardagscyklist som cyklar kontra vardagscyklist som vurpar är ganska mycket mer distinkt än skidåkare som droppar klippor, kraschar och tomahawkar kontra skidåkare som dras med i lavin. Hövding har dessutom förhållandevis många falska utlösningar, något som fort blir tråkigt när du faktiskt behöver luften och batteriet är dött! Det är ju inte som en ballongrygga, där det i värsta fall går att fortsätta åka med den uppblåst så att säga.

Som jämförelse skulle det vara lite som att försöka sätta hövding-teknologi på en DH-cyklist, den skulle inte spendera mycket tid otriggad!

(Någon speciell anledning till att du funderar över det här specifikt här förresten och inte runt ballongryggor i allmänhet förresten?)

Att lyckas få till automatisk utlösning av ballongryggor verkar betydligt svårare. Skulle möjligen vara om automatiken kan aktiveras manuellt när man inte förväntar sig några plötsliga rörelser, typ på väg uppför, och sedan slås av samtidigt som hudar åker av och åkläge klickas i på bindningar och pjäxor.

Men andningshjälpen behöver ju inte starta upp precis när lavinen drar iväg utan först när den kraftiga och oregelbundna rörelsen har upphört och ersatts av stillhet. Då ligger åkaren antingen i en lavin eller med något brutet. Lägg till en ljudsignal eller vibration vid aktivering och möjligheten att stanna fläkten vid felaktig aktivering.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Att lyckas få till automatisk utlösning av ballongryggor verkar betydligt svårare. Skulle möjligen vara om automatiken kan aktiveras manuellt när man inte förväntar sig några plötsliga rörelser, typ på väg uppför, och sedan slås av samtidigt som hudar åker av och åkläge klickas i på bindningar och pjäxor.

Men andningshjälpen behöver ju inte starta upp precis när lavinen drar iväg utan först när den kraftiga och oregelbundna rörelsen har upphört och ersatts av stillhet. Då ligger åkaren antingen i en lavin eller med något brutet. Lägg till en ljudsignal eller vibration vid aktivering och möjligheten att stanna fläkten vid felaktig aktivering.
God poäng, skicka ett mail till Tor och fråga ;)

RandoScando

Turtok
Forumvärd
@pd Kan, efter samtal med Tor, berätta att det i mångt och mycket är förberett för automatisk aktivering av SBX-systemet, så det är inte omöjligt att det dyker upp ;)

dr-telemark

Medlem
Jag har kört med Avalung sedan den lanserades. Ibland tillsammans med ballongrygga. En enda gång har jag varit så skraj att jag kört med den i munnen. Annars har jag tagit fram munstycket och haft det lätt åtkomligt framför munnen. Hamnade i en liten lavin och fick in munstycket snabbt och enkelt, greppade airbaghandtaget men stannade så jag behövde inte dra. Att man måste åka med Avalung i munnen stämmer inte enligt min erfarenhet.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp