[Artikel] Andermatt - makalöst bra skidåkning

Redaktionen

Aktiv medlem
01-Andermatt-FOTO-Switzerland-tourism-1000x667.jpg

Andermatt är den största skidorten i centrala Schweiz och an av de bästa i hela Alperna. Här finns också världens högst belägna Radison Blu-hotell.

Läs hela artikeln:

shaggy

Ny medlem
Vilket bullshit!
Det som en gång var bra med Andermatt var ju just bristen på människor som slogs om pudret. I och med miljardsatsningen har man ju lyckats sabba det.
/PuderDuger

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Vilket bullshit!
Det som en gång var bra med Andermatt var ju just bristen på människor som slogs om pudret. I och med miljardsatsningen har man ju lyckats sabba det.
/PuderDuger
Delvis enig. När jag var där sist för tre år sedan var det mindre hets än min sista säsong där nere. Men mera folk, och de åken precis utanför pisterna blev uppåkta fortare men de som kräver stakning, lite saxning uppför var oåkta längre. Iofs kanske jag bara hade tur den veckan jag var nere.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Vilket bullshit!
/PuderDuger
men vad spelar det för roll?
det vimlar ju av "okända" skidområden i alperna där det är noll konkurrens om pudret. (där liftkortspriset dessutom brukar vara betydligt lägre)

PisteCarver

Aktiv medlem
men vad spelar det för roll?
det vimlar ju av "okända" skidområden i alperna där det är noll konkurrens om pudret. (där liftkortspriset dessutom brukar vara betydligt lägre)
Det har du verkligen rätt i!
Här är ett sådant som jag tänker besöka om en månad (om allt går som planerat).
1642588429004.png

AndersWingqvist

Aktiv medlem
Vi på redaktionen var där i mars v12, 2019. Hade riktigt fina skiddagar, det kom ett bra snöfall och vi körde Felsental några vändor med typ orört. Lite knatande på baksidan, Guspis hette väl åket om jag minns rätt, så fick man nya orörda åk. Sen tyckte jag att Giraffen och de åken som var superlätt access var roliga också, även om de så klart inte låg helt orörda. Självklart är det ju lite kö till kabinerna, där är det väl en liten logistisk utmaning, som för många populära orter.
Tog en halvdag och körde pist på Nätschen-sidan och då var det inget litfköande.
Kommer säkert att åka tillbaka vid tillfälle, antingen i jobb lr privat.
Självklart ska man välja mindre namnstatistik orter om risk för kö är en priogrej. Personligen åker jag gärna till klassiska, bra skidorter men undviker peak season.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Nu har jag inte varit i Andermatt så ofta på senaste åren. Grejen är att utbyggnaden har skett på Oberalp, inte Gemsstock (ok, de har bytt en gammal skraltig 2-stol till 6-stol). Det jag hoppas och tror (men inte vet pga att jag inte varit där så frekvent på länge) är att de vanliga skidåkarna som gillar sol i pisten nu håller sig på Oberalp tack vare nya bekväma liftar och pister ändä bort till Sedrun. Det borde kunna avlasta kabinerna på Gemsstock så att köandet är drägligt även på en helg eller under sportlovet.
Gemsstock har fantastiskt bra freeride, och med föhn kan de ofta ha riktigt bra med snö tidigt i november och december.

Hawk100

Aktiv medlem
Liftkorten i Andermattsystemet är ju sjukt dyra! De har dock något de kallar Halbpreis abo (eller något liknande) som gör att du får köpa liftkorten till halva priset. Värt att kolla upp om man ska vara där flera dagar…..

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Liftkorten i Andermattsystemet är ju sjukt dyra! De har dock något de kallar Halbpreis abo (eller något liknande) som gör att du får köpa liftkorten till halva priset. Värt att kolla upp om man ska vara där flera dagar…..
Ja, fy tusan vad det blivit dyrt sen jag var där sist! Inte vill jag betala så mycket för bara Gemsstock en dag...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp