[Artikel] Anders, 57 och nybliven säsongare, tog sig an Chamonix

Hejsan,
härligt att läsa Anders!Vi bor sedan snart 4 år i Österrike ,vi stack och sålde allt
det bästa vi gjort,120 skiddagar blir det dock inte i år då vi missar två månader på Hintertux glaciären.Våra skidkompisar kom ned första december och gjorde säsong här nere doc fick dom ju ge sej av två veckor tidigare.Ps du är ju bara "junior" vi är 69...….

Sun

Medlem
Hejsan,
härligt att läsa Anders!Vi bor sedan snart 4 år i Österrike ,vi stack och sålde allt
det bästa vi gjort,120 skiddagar blir det dock inte i år då vi missar två månader på Hintertux glaciären.Våra skidkompisar kom ned första december och gjorde säsong här nere doc fick dom ju ge sej av två veckor tidigare.Ps du är ju bara "junior" vi är 69...….
Hej. Vi är runt 50 år och vill till Österrike och prova en säsong eller en halv säsong. Skulle ni vilja ge lite tips från eran erfarenhet av att åka ner som äldre?
Mvh Stefan

Hej. Vi är runt 50 år och vill till Österrike och prova en säsong eller en halv säsong. Skulle ni vilja ge lite tips från eran erfarenhet av att åka ner som äldre?
Mvh Stefan
Mvh Stefan
Hejsan,det ni ska börja med är att fokusera på en ort som ni gillar och kanske har varit i tidigare.Vi bor i Mayrhofen i Zillertal här har vi två kabinbanor i byn och 7 skidområden som vi når med skidbuss eller tåg på mellan 15-25 min,vi bestämmde oss för det då vi varit här tidigare och så finns Hintertuxglaciären bara 25 min bort där man kan åka året om, så vår säsong löper från 1/10- 14/5.Tirolen och Salzburgerland är ju två stora skidbundesländer.Har ni bil med er viket jag antar så om man bor i Tirolen kan man köpa Tirolsnowcard då kan man åka på 92 olika skidorter.I salzburg ligger ju Skiamade områder som är jätterstort.Att få tag på en lägenhet/boende är lite jobb med.Kolla upp vilka lokala tidningar som finns och fixa hem dom och kolla annonser,sätt in en egen också är också bra.Annars är det inte så krångligt ta reda på om ni måste anmäla er hos Gemeindeamt som säsongare,se till att ni har försäkringar som gäller för ev skador helikopterhämtning osv annars kan det bli väldigt dyrt.Levnadskostnaderna ligger något lägre än i sverige.Hör av er om ni vill ha mera info.Skidhälsningar Åke

cinramn

Ny medlem
Jag och en polare har hyrt en lägenhet uppe i Argentieré de senaste 9åren för jan-apr. Vi har dock turen att ha en arbetsgivare som låter oss jobba "hemma" där nere, jobba in komptid under resten av året plus att vi inte tar ut all semester under sommaren.

Kan verkligen rekommendera det, det var en dröm som 37åring att få äntligen säsonga. Sen inte helt fel att sitta med en ingenjörslön där nere. Sen att det blivit 9 år till är lite overkligt...

Mvh
Dawid

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp