[Artikel] Anders Tegnell: "– Ingen ökad smittspridning på grund av skidåkningen"

Redaktionen

Aktiv medlem
[Artikel] Anders Tegnell: "– Ingen ökad smittspridning på grund av skidåkningen"

Somliga befarade en ökad smittspridning i Sverige under jul och nyår på grund av alla de svenskar som rest till fjälls för att åka skidor. På dagens pressträff meddelade statsepidemiolog Anders Tegnell att skidåkning verkar ha fungerat bra, utan någon ökad smittspridning. 

Läs hela artikeln:

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Instämmer @simp1. Har besökt Lindvallen, Orsa Grönklitt och Ulricehamn med familjen hittills denna vinter. I stort har det fungerat riktigt bra tycker jag, trots bitvis ganska mycket folk. Ännu fler grillplatser skulle jag gärna sett, på samtliga av dessa platser. Det var egentligen det enda moment som det var svårt att undvika trängsel, även om det gick med lite tydligt kroppsspråk och trevlig kommunikation/kall prat med resten av ligan som hängde vid elden och också var precis lika lunchhungria som oss. Fattar att det är svårt att kanske lösa, men kring lunch så är det många som vill grilla körv.
De backrestauranger/fikaställen som vi har varit inne på har varit exemplariskt skötta måste jag säga.
Vad har ni andra som har åkt lite lagg i svenska fjällen för erfarenheter? Bu eller bä för corona-anpassningarna som har gjorts?

D

Deleted member 44206

Guest
Men det där blir ju lite skevt. Det baseras ju på att smittan inte ökat i skidregionerna. Men det är ju inte där som man kommer se ökningen. den kommer ju ske på hemorten efter att man åkt hem och det är där man testar sig. Konstigt att det är kritiska ökningar i Skåne och storstäder helt plötsligt och vården går på knäna. Det ser mer ut som han försöker rädda sitt eget skinn.

RichardH

Medlem
Men det där blir ju lite skevt. Det baseras ju på att smittan inte ökat i skidregionerna. Men det är ju inte där som man kommer se ökningen. den kommer ju ske på hemorten efter att man åkt hem och det är där man testar sig. Konstigt att det är kritiska ökningar i Skåne och storstäder helt plötsligt och vården går på knäna. Det ser mer ut som han försöker rädda sitt eget skinn.
Fast det där stämmer ju inte, i t.ex. Stockholm har den ju inte ökat jämfört med innan jul, utan minskat, så analysen de gjort verkar ju stämma. Och när det gäller Skåne så verkar det ju ligga på ungefär samma nivå som innan. Det stora drevet var ju dessutom mot att folk skulle komma till skidorterna, bli sjuka där och ta upp vårdplatser där osv. Det har ju inte heller hänt.

D

Deleted member 44206

Guest
Fast det där stämmer ju inte, i t.ex. Stockholm har den ju inte ökat jämfört med innan jul, utan minskat, så analysen de gjort verkar ju stämma. Och när det gäller Skåne så verkar det ju ligga på ungefär samma nivå som innan. Det stora drevet var ju dessutom mot att folk skulle komma till skidorterna, bli sjuka där och ta upp vårdplatser där osv. Det har ju inte heller hänt.
Men statistiken säger något annat
Från folkhälsomyndigheten:

Vårdplatser tas upp på hemorten om det inte är akuta men sedan transporteras man till sitt hemsjukhus så snart det går. Så det tror jag nog aldrig var en fara. Förvaret har ju satt in Herkulesplan för detta syfte och även Blackhawks.
Att det inte är fler nu än vid jul kan lika gärna bero på att det var fler som testade sig inför jul för att kunna fira med familjen än vad det är nu.

Skåne hade ju tex ca 1400 fall mer v1 mot v52 enligt statistiken vilket jag kan tycka är en stor ökning.

Vården går upp i krisläges avtal igen för att hantera mängden smittade.

Utan smittspårning kanske inte vi kan knyta detta till skidregionerna men det har inte hjälpt ändå.

Sedan är ju Sverige faktisk mer än Stockholm så det ska kanske inte ses som någon måttstock då det var en kraftig ökning i av andra orsaker under hösten som nu avtagit. Utan man får nog kolla på den sammanfattade statistiken och den pekar bara åt ett håll.

Det här är en delad diskussion och vi internet troll kommer inte kunna hitta rätta svaren här men jag rekommenderar att man studerar statistik och data på det stora hela sedan får man ta sitt eget beslut hur man vill tro och tänka. Dock är fakta fakta.

Vårdplatser tas upp på hemorten om det inte är akuta men sedan transporteras man till sitt hemsjukhus så snart det går. Så det tror jag nog aldrig var en fara. Förvaret har ju satt in Herkulesplan för detta syfte och även Blackhawks.
Att det inte är fler nu än vid jul kan lika gärna bero på att det var fler som testade sig inför jul för att kunna fira med familjen än vad det är nu.

Skåne hade ju tex ca 1400 fall mer v1 mot v52 enligt statistiken vilket jag kan tycka är en stor ökning.

Utan smittspårning kanske inte vi kan knyta detta till skidregionerna men det har inte hjälpt ändå.

Sedan är ju Sverige faktisk mer än Stockholm så det ska kanske inte ses som någon måttstock då det var en kraftig ökning i av andra orsaker under hösten som nu avtagit. Utan man får nog kolla på den sammanfattade statistiken och den pekar bara åt ett håll.

Det här är en delad diskussion och vi internet troll kommer inte kunna hitta rätta svaren här men jag rekommenderar att man studerar statistik och data på det stora hela sedan får man ta sitt eget beslut hur man vill tro och tänka. Dock är fakta fakta.
Menar du att majoriteten av de ökade fallen i Skåne berodde på att de var och åkte skidor? Låter ju lite konstigt eller?
Poängen med statistiken är väl att man borde se om antalet människor som säker vård lokalt ökar eller inte. Kan ju vara så att alla som blev lite sjuka kastade sig i SUVen och åkte hem. Men det känns också osannolikt eller?
Någonstans så kanske man ska lyssna på de som sitter med den totala bilden. Där både FHM och den lokala sjukvården upplever det som att det har fungerat bra.
Personligen så är min erfarenhet att det har fungerat mycket bra där jag har varit. Vilket känns toppen. Hoppas att det håller i sig. :)

termons

Aktiv medlem
Skulle tro att det nog lyfts fram om det kommit fram att många blivit smittade på skidresa. Skidåkning har ju av någon underlig anledning hamnat i skottgluggen trots att alla vet att det är minimal möjlighet att smittas utomhus om man håller lite avstånd. Inomhus trängsel en längre tid är var smittrisken stiger är väl alla ganska överens om. Den risken kan alla minimera om alla som erbjuder tjänster hjälper till med litet ordning och reda.

Finska Levi hade öppet och mycket folk på plats under julhelgerna men inte heller därifrån har man kunnat härleda många fall.

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Vad har ni andra som har åkt lite lagg i svenska fjällen för erfarenheter? Bu eller bä för corona-anpassningarna som har gjorts?
Vart i Åre förra veckan och kan bara svara bä på den frågan. Resa med Snälltåget i egen kupé - på uppresan var det så glest att vi nästan hade egen vagn. Incheckning i automat. Skipass laddas på nätet. Finns utrymme för gott om avstånd i liftköerna. Lunch beställs i lite olika appar. Matvaror för veckan hemkörda till lägenheten. Vill man hålla avstånd till andra så går det utmärkt. Upplevde det som att det var större risk att bli smittad i mataffären hemmavid.

Där det brister är när folk rör sig i grupp. Spelar ingen roll om det är tonårskillar, studenttjejer, större familjer eller gäng av män med 08-dialekt mitt i karriären. De låter olika men beter sig likadant. Uppmärksamhet ägnas åt att positionera sig i förhållande till övriga i gruppen istället för att hålla avstånd till andra. Betraktat på lite avstånd är de ganska söta i sin iver att inte bli lämnade utanför.

D

Deleted member 44206

Guest
Som sagt. Inget vettigt kommer komma ur dessa diskussioner.
Normal inkubationstid är 5 dagar men kan vara 2-14 dagar vilket innebär att om du blir sjuk första dagen så visar du inte symtom förrän i slutet om du är där en vecka eller inte förrän du kommer hem om du kör en lång helg. Varpå det inte skulle bli någon lokal belastning.

Smittan fungerar så att en person åker iväg och åker skidor över en helg. Kommer hem går till affären och handlar, kanske går till jobbet om man inte kan jobba hemma och har varit lite sisådär med handhygienen. 2 dagar senare visar den symtom och testar positivt. Innan symtomen visade sig smittade personen några till via indirekt kontaktsmitta etc etc.

Skidåkning är ok men går man inte på toaletten. Håller inte alla i samma bygel i liften där någon nyss tog med snoriga handskar och nu har du deras snor på handsken när du tar på dig dina goggles och vips har du viruset i luftvägarna. Det är den indirekta kontaktsmittan och direkta kontaktsmittan utanför skidåkningen som är problemet. Skidåkning har aldrig varit problemet.

Lokala sjukvården kommer åter igen inte vara den som drabbas av corona annat än andra rutiner vid ett omhändertagande.

Igen kommer vi aldrig kunna knyta smittan till skidanläggningarna då det pågår en allmän smittspridning. Det går inte att smittspåra varpå man inte kan säga att skidåkningen har påverkat smittan men det är min uppfattning och den står jag för. Att sedan andra har annan uppfattning är såklart upp till dem och det måste jag acceptera så länge man har argument för sin åsikt.

Dags att lämna denna konversation.

Senast redigerad av en moderator:

termons

Aktiv medlem
Normal inkubationstid är 5 dagar men kan vara 2-14 dagar vilket innebär att om du blir sjuk första dagen så visar du inte symtom förrän i slutet om du är där en vecka eller inte förrän du kommer hem om du kör en lång helg. Varpå det inte skulle bli någon lokal belastning.

Smittan fungerar så att en person åker iväg och åker skidor över en helg. Kommer hem går till affären och handlar, kanske går till jobbet om man inte kan jobba hemma och har varit lite sisådär med handhygienen. 2 dagar senare visar den symtom och testar positivt. Innan symtomen visade sig smittade personen några till via indirekt kontaktsmitta etc etc.

Skidåkning är ok men går man inte på toaletten. Håller inte alla i samma bygel i liften där någon nyss tog med snoriga handskar och nu har du deras snor på handsken när du tar på dig dina goggles och vips har du viruset i luftvägarna. Det är den indirekta kontaktsmittan och direkta kontaktsmittan utanför skidåkningen som är problemet. Skidåkning har aldrig varit problemet.
Lokala sjukvården kommer åter igen inte vara den som drabbas av corona annat än andra rutiner vid ett omhändertagande.

Kontakt smitta? Hur vanligt är det? Har inte hört denna teori tidigare. Handskar..desinfektions medel, tvätta händerna.

Igen kommer vi aldrig kunna knyta smittan till skidanläggningarna då det pågår en allmän smittspridning. Det går inte att smittspåra varpå man inte kan säga att skidåkningen har påverkat smittan men det är min uppfattning och den står jag för. Att sedan andra har annan uppfattning är såklart upp till dem och det måste jag acceptera så länge man har argument för sin åsikt.

Fast de som jobbar och bor på orterna drabbas ju också och smittas. Därigenom påverkas den lokala statistiken. När man inte kan se någon ökning där så kan man ändå utläsa vissa fakta. De du säger är ju rena gissningar och teorier som går emot vad de som har en större faktabas säger.
Det skulle ju kunna vara så att de åtgärder som har sats in fungerar och att det faktiskt är ok att åka lite skidor. Hoppas på det i alla fall.

RichardH

Medlem

Fast om du tittar på fakta och statistik från Folkhälsomyndigheten så ser du ju en ansenlig minskning i Stockholm (storstad och ofta utpekad som boven i dramat),

Och om du tittar på statistiken så stämmer ju det jag sa:

Skärmavbild 2021-01-20 kl. 11.32.34.png

Skärmavbild 2021-01-20 kl. 11.32.49.png

Om du säger att 1400 är en stor ökning blir ju väldigt godtyckligt, i normala fall inom statistik så krävs det ju något att jämföra med. Och ser man då på procentuella antalet sjukdomsfall så är det ju ingen stor ökning i Skåne jämfört med innan. Vilket var det jag skrev. Och tittar du på Stockholm så är ju det ju en markant minskning, både i absoluta tal vilket verkar vara det du fokuserar på (minskningen i Stockholm är ju flera gånger större än ökningen i Skåne), men även om man tittar relativt tidigare period så är ju minskningen stor i Stockholm. Och tittar man utöver detta på de berörda regionerna där det inte heller har varit en ökning så talar ju allt för att skidåkningen inte har varit drivande.

Om man ska titta på hela landet så visar inte heller det på någon ökning.
Skärmavbild 2021-01-20 kl. 11.38.27.png

Så om jag ska använda dina hårda ord och termer så pekar det ju bara åt ett håll. Och slutsatsen kring skidåkning är ju att det inte finns något som styrker att den skulle gjort att antalet fall ökat.

Senast ändrad:

RichardH

Medlem

Det finns inget som tyder på att kontaktsmitta skulle vara drivande i epidemin heller. Det känns som det här är bara teorier du kokat ihop själv, eller finns det någon studie som stödjer att det kontaktsmitta liknande den du beskriver skulle vara drivande?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Lustigt hur skidorter och krogar (5% av smittade kommer därifrån) blir måltavlor för panikmänniskor, men ingen vill begränsa köpcentrumen.

Jag kan tycka generellt att paniken över ett virus med 99,7% överlevnadschans är en smula stor.
Man ska ta det på allvar, och sjuka ska såklart stanna hemma. Men att stoppa världen för detta är märkligt.
Och då har jag haft sjukan redan (var som en förkylning, gick över på en vecka).

Nåväl, det är lite off-topic. Men gott att skidresenärer kan resa utan dåligt samvete. Och bra att vi kan skicka till gnällande kommentarer på sociala media. :)

snorkel

Aktiv medlem
Är det någon som bryr som om vad Tegnell har för prognoser? Han har ju varit tvärtemot övriga världens expertis och vi ligger i topp i smittspridning och döda.

Sunt förnuft gäller överallt, att t ex undanta skidåkning från smittspridning låter sig ej göras. Skidåkning går ju inte heller att isolera från allt runtikring som resande, handlande, boende, ätande etc. Dvs ta det lugnt och håll avstånd.

Martin_Akesson

Moderator
Forumvärd
Ännu fler grillplatser skulle jag gärna sett, på samtliga av dessa platser. Det var egentligen det enda moment som det var svårt att undvika trängsel, även om det gick med lite tydligt kroppsspråk och trevlig kommunikation/kall prat med resten av ligan som hängde vid elden och också var precis lika lunchhungria som oss. Fattar att det är svårt att kanske lösa, men kring lunch så är det många som vill grilla körv.
@AndersWingqvist här har du ett bra alternativ ;) Fungerar även med kokkorv och på köpet slipper du både röken och trängseln.
IMG-9531.jpg

Jag kan även hålla med om att man känner sig trygg i skidanläggningarna, har än så länge testat Kungsberget, Stöten och Kläppen.

Drkosmos

Medlem
Skulle vilja se PCR-testning och statistik för nattågen, framförallt resan söderöver igen. För ärligt talat, hur många fjällresenärer med tågbiljett har en plan B för hemresa vid debut av ev förkylningssymptom på skidorten? Stanna kvar ytterligare en vecka? Fixa one-way hyrbil? Eller bara knipa käft och snörvla ombord tåget söderut?

pd

Aktiv medlem
Skulle vilja se PCR-testning och statistik för nattågen, framförallt resan söderöver igen. För ärligt talat, hur många fjällresenärer med tågbiljett har en plan B för hemresa vid debut av ev förkylningssymptom på skidorten? Stanna kvar ytterligare en vecka? Fixa one-way hyrbil? Eller bara knipa käft och snörvla ombord tåget söderut?
Rullade hem med tåget i söndags och helt ärligt så om någon medresenär hade varit sjuk så hade det inte varit något större problem. Åtminstone på Snälltåget så kan man bara boka egen kupé så man delar inte kupé med andra sällskap och det går utmärkt att hålla sig i sin egen kupé och se till att sprita händerna efter toabesök. Skulle man fått lite jobbigare symptom och vill stanna kvar så finns det just nu gott om lediga boenden.

Drkosmos

Medlem
Rullade hem med tåget i söndags och helt ärligt så om någon medresenär hade varit sjuk så hade det inte varit något större problem. Åtminstone på Snälltåget så kan man bara boka egen kupé så man delar inte kupé med andra sällskap och det går utmärkt att hålla sig i sin egen kupé och se till att sprita händerna efter toabesök. Skulle man fått lite jobbigare symptom och vill stanna kvar så finns det just nu gott om lediga boenden.
Att lediga boenden finns, och att lösningar på ev insjuknande finns tvivlar jag inte på. Men realistiskt, vad gör folk? Mamma, pappa, 3 barn på semestervecka. En av barnen får lätt hosta och snuva dagen innan hemresa. Kirrar man då ledighet ytterligare en vecka, fixar hyrbil, eller kliver på tåget?

fredw

Aktiv medlem
Nja. Andra vågen i Skåne började i slutet av oktober, började plana ut i början av januari och visar nu tecken på att falla. Vilket talar emot att skidsäsongen skulle ha inverkat negativt - tvärtom, faktiskt. Kanske har det varit bra att folk kommer ut i friska luften? Man kan istället möjligen hävda att det är litet för tidigt att bedöma hur skidsäsongen har påverkat.

För oss i storstäderna minskar vi nog vårt smittobeteende när vi åker till en skidort, jämfört med att vara på arbetsplatser och kollektivtrafik på hemorten. Och om smittan inte ökar lokalt på skidorterna, så ...? Var är problemet? Jag tror iofs inte så många från Skåne åkt norrut över helgerna.
Här ses antal patienter med Covid-19 på vårdavdelning och intensivvård i Skåne (SUS dvs mest Malmö/Lund):

1611158581746.png

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Mamma, pappa, 3 barn på semestervecka. En av barnen får lätt hosta och snuva dagen innan hemresa. Kirrar man då ledighet ytterligare en vecka, fixar hyrbil, eller kliver på tåget?
Sätter sig troligen på tåget. Och det kan, om det görs på klokt sätt, antagligen vara det minst smittspridande jämfört med att ta bilen hem med stopp på matställen och eventuell övernattning på hotell.

Vad gör, som i vårt fall, två distansarbetande vuxna? Hyr lägenhet en vecka till, njuter av utsikten och håller sig borta från andra. Största problemet då är att den som inte uppvisar symptom skall hålla sig inne och borta från backarna.

Drkosmos

Medlem
Sätter sig troligen på tåget. Och det kan, om det görs på klokt sätt, antagligen vara det minst smittspridande jämfört med att ta bilen hem med stopp på matställen och eventuell övernattning på hotell.

Vad gör, som i vårt fall, två distansarbetande vuxna? Hyr lägenhet en vecka till, njuter av utsikten och håller sig borta från andra. Största problemet då är att den som inte uppvisar symptom skall hålla sig inne och borta från backarna.
Det är just det här jag menar. Det minst smittspridande du ska göra vid symptom är att isolera dig. Om påvisad covid t.o.m lagstadgad skyldighet. Då är det inget jävla alternativ att ta nattåget hem, besöka McDonalds i Mora vid transport i egen bil etc.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp