[Artikel] Åre har Sveriges näst "billigaste" liftkort

Redaktionen

Aktiv medlem
DSC07478-1000x619.jpg

Vad får man för ett liftkort i Svenska fjällen? Här är en lista som räknar fallhöjdsmeter per krona och då blir dyraste liftkortet istället det näst billigaste. 

Läs hela artikeln:

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Det klagas mycket på Åres priser men en solig dag mellan sport-och påsklov, är liftkortet faktiskt värt pengarna.
De andra dagarna kan man åka i Duved som är betydligt billigare än flera andra motsvarande anläggningar.
(Dessutom är det enkelt att få 15% rabatt om man äger lite Skistar aktier)

Däremot förstår jag ner hur man kan lägga en 500-ing på ett dagkort i Vemdalen, Sälen, Kläppen, Funäs osv

Det bästa är naturligtvis att köpa ett säsongskort som gäller på många olika skidanläggningar 🥳

fredw

Aktiv medlem
Åre är fint, men behovet av uteblivna förbättringar ökar varje år. Samtidigt som liftkortspriserna ökar betydligt mer än KPI. Litet talande att berätta om självklarheter som pistmaskiner, personal och snökanoner. Detta finns ju överallt sedan decennier och är inget som gör Åre ”prisvärt”.
Men kvällsskidåkning…? Snålt tilltagen tycker jag i jämförelse med de flesta andra orter, åtminstone i fjol.

Det som saknas är väl utveckling och förnyelse av liftsystemet i någorlunda harmoni med prishöjningarna och utbyggnaden i övrigt.

Hawk100

Aktiv medlem
Priset för Hammarbybacken stämmer inte med vad jag får upp.
1 dag kostar 286 kr.

FreddaJ

Ny medlem
Hittar inte möjligheten att köpa liftkort begränsat till duved. Är väl alltid åre passet man köper, som sen gäller i åre, björnen, tege o duved? Eller är jag blind och har alltid betalat allt för.mycket?
När du ska köpa skipass på hemsidan hittar du Duved/Tegefjäll lite längre ned. Ett dagkort i Duved/Tegefjäll är ca 125 kr billigare jämfört med ett dagkort för hela liftsystemet i Åre. Men ibland kan det vara svårt att hitta liftkortet för Duved/Tegefjäll på hemsidan och vissa år har de bara sålts på plats i Skistarshop.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jag gav 895 chf för mitt säsongskort i Engelberg. Räkna lågt med 50 skiddagar och 2000 hm. Ger 0.0896 kr/fhm/dag. Sen fick jag 500 chf tillbaka från firman, så 0.0395 kr/fhm/dag. Tur jag inte åker i isiga Åre för mångdubbelt mer…
Problemet i Åre är väl att högzon ”aldrig” är öppet från vad man hör, så mycket sämre än beräknat i artikeln.

pd

Aktiv medlem
Gedigen research av Lars.
Själv är jag mer intresserad av hur många fallhöjdsmeter det faktiskt går att åka under giltighetstiden. Det beror förstås på en rad parametrar så som öppettider, tid för att stå i liftkö, liftarnas hastighet, backarnas fallhöjd och topografi, lunchrestaurangernas kapacitet. Förstås snudd på omöjligt att få fram alla siffror och kunna räkna sig fram till det. Men topplistorna över flest åkta fallhöjdsmeter per dag och vecka borde ge ett gott estimat.
Är det fler än Skistar som har topplistor på flest åkta fallhöjdsmeter?

MnO

Aktiv medlem
Nu räknas det väl lite fel. Huvudmålgruppen mäter prisvärdhet i antal vattenrutschbanor, spabad och dyra märkens general stores, inte lifkortpris och fallhöjdsmeter. Grundprincipen är att ta så mycket betalt som möjligt INNAN den vandrande plånboken, eller ”gästen” som de brukar kallas externt, kommer till byn. Sen sänker man priset på lunchen med en femma och delar ut gratis kexchoklad så blir alla nöjda. Pengar in är bra pengar är ett måtto som aldrig blir slitet.

Alpräv

Ny medlem
Jag gav 895 chf för mitt säsongskort i Engelberg. Räkna lågt med 50 skiddagar och 2000 hm. Ger 0.0896 kr/fhm/dag. Sen fick jag 500 chf tillbaka från firman, så 0.0395 kr/fhm/dag. Tur jag inte åker i isiga Åre för mångdubbelt mer…
Problemet i Åre är väl att högzon ”aldrig” är öppet från vad man hör, så mycket sämre än beräknat i artikeln.
Helt riktigt, Åre är en extremt överskattad skidort. Dit åker man för att cykla, äta ute eller gå på Afterski, inte för att åka skidor.

Myrten

Medlem
Totalt feltänkt, skall man bedöma liftkortspriser måste man väga in hur mycket man kan nyttja liftkortet. En avgörande faktor är antalet turistbäddar i förhållande till lift kapacitet. I detta avseende är utveckling i Åre rena katastrofen, troligen bland det sämsta i Europa. Åre är som en 100 personers bio som kränger 1000 biljetter per föreställning, vilken annan arena kan bete sig på det viset? Dags för konsument uppror, se vad som händer i Vail där liftbolaget beter sig ungefär som Skistar. Har boende sedan 15 år med ca 30-50 skiddagar per år och kan bara konstatera att utvecklingen inte är positiv för Åres varumärke. Dags att sälja av, alternativen är så mycket bättre både i landet och Alperna.

Var i alperna v2, två vuxna, en tonåring och en 18-åring i en vecka. Blev totalt sett några tusen kronor dyrare, men marginellt. Inga köer, ingen trängsel, och ursäkta inge j-a krav på att boka restaurang! Man äter när man är trött inte på schema, det är jobb. Skidåkningen behöver vi inte ens nämna.

M H

Ny medlem
Prisjämförelse: Liftkort 6 dagar, 1 person:

St Anton: 3 715 SEK
Åre: 3 146 SEK

Åre är 15% billigare men St Anton är ca 300% större. Det är helt enkelt mycket mer prisvärt att åka i Alperna. Åre måste sänka priserna för att vara konkurrenskraftiga./M

fredw

Aktiv medlem
Tycker att fokus hamnar litet fel. Många är ännu uppenbarligen beredda att betala dessa liftkortspriser, och totalpriset för en vecka domineras ändå av andra utgifter. Men många av oss känner frustration över att alldeles för lite gjorts och görs för att uppdatera liftsystemet i takt med övrig utbyggnad (främst av turistbäddar), och i takt med prishöjningarna på liftkortet. Vädret är som det är, detta är Sverige, men skutan är ett fantastiskt skidberg och Åre är en mycket trevlig ort. Men konkurrens finns, även i fjällen, och i längden måste man ligga i framkant.

PisteCarver

Aktiv medlem
Tycker att fokus hamnar litet fel. Många är ännu uppenbarligen beredda att betala dessa liftkortspriser, och totalpriset för en vecka domineras ändå av andra utgifter. Men många av oss känner frustration över att alldeles för lite gjorts och görs för att uppdatera liftsystemet i takt med övrig utbyggnad (främst av turistbäddar), och i takt med prishöjningarna på liftkortet. Vädret är som det är, detta är Sverige, men skutan är ett fantastiskt skidberg och Åre är en mycket trevlig ort. Men konkurrens finns, även i fjällen, och i längden måste man ligga i framkant.
@fredw , du och jag och alla andra som bor i södra Sverige kan ju faktiskt strunta i Skistar och det Åre som de har skapat. Vi har samma avstånd till Alperna, som är bättre än Åre i allt. För övriga som bor längre norrut tycker jag också att det kan vara värt några tusenlappar extra per person att åka till Alperna i stället.
Om Skistar sänker sina priser på liftkort och boende till hälften, och samtidigt garanterar att det inte blåser, och att solen skiner åtminstone halva tiden - så ska jag överväga att åka dit.:)

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Helt enig med dig. Sen skall det väl infogas oxå att Åre fostrar några av världens bästa skidåkare det skall man inte glömma bort. Så skidåkning är ju av världsklass. Det runt omkring? Kanske inte helt topp..

fredw

Aktiv medlem
Helt enig med dig. Sen skall det väl infogas oxå att Åre fostrar några av världens bästa skidåkare det skall man inte glömma bort. Så skidåkning är ju av världsklass. Det runt omkring? Kanske inte helt topp..
Jo fast Åre riskerar att bli ett sorts St Anton, legendariskt för en viss målgrupp men bökigt och mindre idealiskt för familjer och andra. Vilket inte är ett problem för St Anton av olika skäl, men som kan bli det för Åre. Men varför bryr jag mig egentligen, aktieägarna och "the locals" verkar ju helt nöjda (eller...?) och hörs sällan av i diskussioner som denna.

zzzchrille

Medlem
...totalpriset för en vecka domineras ändå av andra utgifter...
Njaaa, är nog lite skeptisk till just det konstaterandet. Den enda kostnaden som enligt mig kan konkurrera med liftkortet är boendet, och här finns alternativ. Jag menar nog att liftkortskostnaden är den största eller näst största kostnaden för liftburen skidåkning. Alla andra kostnader är variabla (beroende på konkurrenssituationen på orten) och oftast lägre. Kanske irrelevant referens, men som familj på fem personer (varav en åker gratis) betalade vi ca 40% mer för liftkorten än för boendet i Hemsedal v1. Ski in/ski out. Semilågsäsong för både boende och liftkort. Kalkylen kan ju se annorlunda ut om man åker ensam eller mindre sällskap, vilken utrustning som behövs etc.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Njaaa, är nog lite skeptisk till just det konstaterandet. Den enda kostnaden som enligt mig kan konkurrera med liftkortet är boendet, och här finns alternativ. Jag menar nog att liftkortskostnaden är den största eller näst största kostnaden för liftburen skidåkning. Alla andra kostnader är variabla (beroende på konkurrenssituationen på orten) och oftast lägre. Kanske irrelevant referens, men som familj på fem personer (varav en åker gratis) betalade vi ca 40% mer för liftkorten än för boendet i Hemsedal v1. Ski in/ski out. Semilågsäsong för både boende och liftkort. Kalkylen kan ju se annorlunda ut om man åker ensam eller mindre sällskap, vilken utrustning som behövs etc.
Njaa, nu glömmer du nog själva resan. Det är stor skillnad på att 4 personer tar bilen till Åre eller flyget till alperna tex. Är inte helt omöjligt med en diff på ca 10 tkr där, vilket är en ganska stor kostnad och säkert ett skäl till varför många väljer våra svenska kullar..

fredw

Aktiv medlem
... som familj på fem personer (varav en åker gratis) betalade vi ca 40% mer för liftkorten än för boendet...
Tänkte inte på det. Bra poäng. Barnen utflugna... Men resandet blir i sig snabbt dyrare. Bara diesel för Malmö/Åre t o r går på ca 3500 kr, för Malmö/Österrike t o r ca 3800 kr. Och du har en poäng även i att det ofta går att hitta ganska billigt boende, både i fjäll och alper, om man är litet flexibel.

zzzchrille

Medlem
Njaa, nu glömmer du nog själva resan. Det är stor skillnad på att 4 personer tar bilen till Åre eller flyget till alperna tex. Är inte helt omöjligt med en diff på ca 10 tkr där, vilket är en ganska stor kostnad och säkert ett skäl till varför många väljer våra svenska kullar..
Hehe, okejrå, allt beror såklart på. Min poäng var att just liftkortet faktiskt är en av de dominerande utgifterna vid liftburen skidåkning. Att transporten, boendet och liftkortet vanligtvis är de tre dominerande kostnaderna kanske man kan konstatera. Hur de sedan fördelar sig inbördes beror på vilken ort man åker till och hur konkurrenssituationen ser ut i just den regionen.

fredw

Aktiv medlem
Och hur skulle det gå till? Skutan = Valluga :unsure:
Den ”risken” är nog inte stor…;)
Litet i negativ mening alltså… St Anton är inte alls lämplig för alla åksällskap. Bökigt för de osäkra med diverse överbefolkade uppkörda skidvägar hemåt på eftermiddagen. Relativt få stora blåröda ytor som majoriteten gillar. Min mamma brukade tala om stora lagom lutande golv att åka på… Finns inte mycket sånt i Åre el St Anton. Finns mer på de flesta övriga alporter och på många ställen i fjällen.

PisteCarver

Aktiv medlem
Litet i negativ mening alltså… St Anton är inte alls lämplig för alla åksällskap. Bökigt för de osäkra med diverse överbefolkade uppkörda skidvägar hemåt på eftermiddagen. Relativt få stora blåröda ytor som majoriteten gillar. Min mamma brukade tala om stora lagom lutande golv att åka på… Finns inte mycket sånt i Åre el St Anton. Finns mer på de flesta övriga alporter och på många ställen i fjällen.
Ja, men St Anton är väl sammanbyggt med Zürs/Lech som har ett överskott på de där turistvänliga pisterna?
Och Stuben har väl också ganska snäll åkning?

fredw

Aktiv medlem
Ja, men St Anton är väl sammanbyggt med Zürs/Lech som har ett överskott på de där turistvänliga pisterna?
Och Stuben har väl också ganska snäll åkning?
Absolut men en barnfamilj eller ett sällskap med ovana åkare vill nog hellre ha sådant runt knuten istället för 1-2 byar bort. Med god liftkapacitet.

KaitsuH

Aktiv medlem
Jag packar just släden, vi måste evakuera oss från Finland, på lördag morgon bitti börjar vår evakueringsresa till gamla Anton. Hoppas de där satans brottslingar skjuter inte ner vår släde!

Om man vill åka pist, är det onödigt att resa till Anton, det finns så mycket bättre ställen. Men glöm inte Rendl, så breda carving backar finns nästan ingenstans.

Men, om man åker skidor, så är det också onödigt att resa till Åre på sportlovsveckorna. Det finns ju så mycket bättre ställen. P.S. Och kom inte till Finska Lappland på sportlovet, här finns ju ännu mycket flera människor. Just nu överallt, Ruka, Ylläs, Levi, så långa köer, att det har kanske aldrig varit.

Bilagor

• 07ef40a5fa344193b9ccc4280f65925e.jpg
    07ef40a5fa344193b9ccc4280f65925e.jpg
    71.6 KB · Besök: 80

steglund

Aktiv medlem
Jag har inga problem med att Åre har Sveriges dyraste liftkort, räknat i konkreta pengar. Åre är Sveriges klart största skidort, utan konkurrens. Däremot vrider det sig i magen när företrädare för Skistar försöker motivera de hutlösa höjningarna av liftkortspriserna med sådant som borde ingå i varje skidorts normala underhåll. Han hade lika gärna kunnat säga "För att vi kan. Folket kommer hit ändå." 🤬

Ledighetskommiten

Aktiv medlem
Nja ... Inte nödvändigtvis. Bor man i Skåne går det lika bra att slänga sig mot Alperna. Nu gör inte jag det, så bil för mig blir för drygt till Alperna.

Och för dryga två år sedan (pre Corona) åkte vi (2 vuxna o två barn) en sväng till Åre och en till Dolomiterna. Likvärdigt boende i lgh. Dolomiterna något billigare (även om det var marginellt) för resa (bil Åre, flyg + transfer Dolomiterna) , boende och liftkort.
Två fantastiska resor tack vare tur med snödumpar, men det är ändå ganska klart vad som var bättre.

Gjorde en snabbkoll i år. Lite dyrare till Alperna, men .... Såååå mycket mer upplevelse i Alperna.

Och då är jag ändå en av de som faktiskt gillar Åre (men tycker Skistar nu går över gränsen då man exploaterar, tar bort bra saker (1000-metern, Kabinbanan) och inte ersätter med något).

Topp