[Artikel] Åre kabinbana - en mänsklig rättighet?

Redaktionen

Aktiv medlem

Åre kabinbana har allt sedan dess bygge för över 40 år sedan varit något unikt i Skidsverige. Men att liften rivs är faktiskt ganska rimligt menar krönikören.

Läs hela artikeln:

Danil

Medlem
Jag hade kunnat acceptera detta betydligt enklare om liften hade ersatts. Liften fyller trots låg kapacitet en funktion inte minst sommartid.

Nu tar skistar bort ännu en lift och höjer priserna utan att ge oss skidåkare något tillbaka.

linder

Aktiv medlem
härligt ändå att även en saltad 500 pers i timmen låter lite... 80 pers per gång, 6.25 gånger. Ska man räkna ärligt så går den ju var 20min eller som snabbast var 10e ish, tar 7min för skiten att gå upp sen ska det lastas i och ur. Då är vi uppe i 480pers/h. Men ska man verkligen räkna med XX:00 två ggr? nja... Så 400pers/h max och det är en bra dag med mycket flyt och UTAN CYKLAR.

Jag hade kunnat acceptera detta betydligt enklare om liften hade ersatts. Liften fyller trots låg kapacitet en funktion inte minst sommartid.

Nu tar skistar bort ännu en lift och höjer priserna utan att ge oss skidåkare något tillbaka.
Nja, sommartid är enda fördelen mot vm8an/gondolen, att en handikappad eller barnfamilj slipper gå dom 130m x2 mellan vm8 berg - gondol dal... En sträcka som lätt kan asfalteras för att underlätta eller även bygga ett rullband.

För cyklingen är kabinen bara ett hån. Man packar folk som sillar i något som knappt har kapacitet för yngel. Cyklarna tar stryk av att packas dåligt (en polares bakdämpare fick smaka på en pedals piggar och blev repad såpass att det bara va att slänga) och om man ändå är där för att cykla kan man lika gärna rulla från vm6 till vm8 via övre delen av fjällbyn, krävs knappt några tramptag alls.

Fabianomne

Aktiv medlem
Money talks! Eller hur ska man summera det @Fabianomne ?
Alltid! I alla lägen. I sunnerhet i detta fall. Jag fick nämligen en rejäl summa pengar av anonym grupp med specifika intressen för att ”tycka rätt sak.” Det är en multinationell grupp som har intressen i diverse bolag och utvecklingar världen över. Dom har inget namn, men bland insatta kallas dom ’The Company’ och man vill inte stå i deras väg.

Alltid! I alla lägen. I sunnerhet i detta fall. Jag fick nämligen en rejäl summa pengar av anonym grupp med specifika intressen för att ”tycka rätt sak.” Det är en multinationell grupp som har intressen i diverse bolag och utvecklingar världen över. Dom har inget namn, men bland insatta kallas dom ’The Company’ och man vill inte stå i deras väg.
Hur som, bra inslag i debatten som lyfter flera infallsvinklar. Vad som är rätt verkar bero på vem du frågar men det skadar aldrig att se saker från minst två håll!

CamiloGyllback

Ny medlem
Inte ekonomisk lönsam säger ni? Ungefär som Kungahuset då. Apanaget ligger på runt 100 miljoner/kr årligen. Men hur mycket turism drar inte då kungahuset!?

Samma med kabinbanan. Är ganska säker på att det är en vinstaffär för Skistar som marknadsföringsmotor att ha kabinbanan kvar.

Edit: Har bokat två vändor till Åre den här säsongen. Nästa säsong får vi se. Fan vad segt att de tar bort kabinen!

Fabianomne

Aktiv medlem
Hur som, bra inslag i debatten som lyfter flera infallsvinklar. Vad som är rätt verkar bero på vem du frågar men det skadar aldrig att se saker från minst två håll!
tackar för det! Och ja, sannerligen. Anledningen till den här texten är just för att lyfta den andra sidan av myntet. Detta för att det känns som att kabinbanan och mediabilden runt den blivit någorlunda skev och på tok för emotionell.

linder

Aktiv medlem
Inte ekonomisk lönsam säger ni? Ungefär som Kungahuset då. Apanaget ligger på runt 100 miljoner/kr årligen. Men hur mycket turism drar inte då kungahuset!?

Samma med kabinbanan. Är ganska säker på att det är en vinstaffär för Skistar som marknadsföringsmotor att ha kabinbanan kvar.

Edit: Har bokat två vändor till Åre den här säsongen. Nästa säsong får vi se. Fan vad segt att de tar bort kabinen!
Lite skillnad dock mellan något statligt och ickestatligt.

Staten bränner ju sina pengar på skit allt som oftast. T.ex. allt det där överprisade vägsaltet. Boendena som Företagare köpte för att hyra ut till migrationsverket kostade väldigt mycket mer än det va värt. Finns säkert 1000 andra saker som dom gör helfel med pengarna men dom har ju inget direkt ansvar.

Gör ett företag det så finns det inte så mycket till räddning. Den som gör felaktiga beslut blir förmodligen av med jobbet direkt osv.

Vill nu staten gå in och pynta för att behålla kabinbanan så varför inte men den tar tid, pengar och plats som skulle kunnat spenderas väldigt mycket bättre.

pd

Aktiv medlem
Bra artikel @Fabianomne !
Kabinbanor gör sig bäst på bild. Stora och feta med gott om plats för loggor, en massa tjocka vajrar och maffiga rackare till torn. Man får ju en droppe smält snö i ögat när man tittar på bilder som den ovan.
Men som transportmedel suger de. Går lika frekvent som en stadsbuss, innebär alltid väntande - även om man skulle vara helt ensam, komfort som en överfull tunnelbana i ett turistmecka och släpper till sist ut en i backen tillsammans med två tre skolklasser andra åkare.

Nja, sommartid är enda fördelen mot vm8an/gondolen, att en handikappad eller barnfamilj slipper gå dom 130m x2 mellan vm8 berg - gondol dal... En sträcka som lätt kan asfalteras för att underlätta eller även bygga ett rullband.
Har du svårt att gå är de "130 metrarna" omöjliga. Även om det skulle vara asfalt.

Å andra sidan är det väl inte rimligt att kräva att kabinbanan ska vara kvar med hänvisning till enbart handikappkrav.

Som artikeln skriver så är en hel del emotionellt MEN jag håller inte alls med om att det skulle vara ett problem att ta kabinbanan för att det tar så lång tid. Låter man bli sportlovsveckorna och påskveckorna tycker jag det påfallande ofta är det överlägset enklaste och snabbaste sättet att få effektiva åk via tex ravinerna.
Hade man haft någon typ av ersättning i högzon så hade diskussionen, åtminstone bland skidåkare, varit lättare. Nu är tusenmetern borta. Kabinbanan borta. Imponerande? För min del är det dessa beslut som sammantaget gör mig mest irriterad.

Vidare är man ju nervös för vad som händer då WC och VM6 ska slås ihop till ett lyft till Hummeln. Med tanke på hur ofta vädret suger på Hummeln är ju risken stor att begränsningarna blir STORA vad gäller att ta sig runt i systemet då det är dåligt väder. Vilket är allt för ofta i Åre.

termons

Aktiv medlem
Någon som kan förklara hur det tänktes i tiderna då det blev vm8/gondol? 130m emellan? Varför inte gondol hela vägen med mellanstation på passligt ställe som på andra orter?

Lars_Ilis

Aktiv medlem
Har aldrig upplevt kabinen varken långsam eller ineffektiv. Går snabbare och tar den varje gång för att slippa harvet med att ta WC -> transport -> VM8 -> av med skidorna -> gondolen -> toppen. Om man får vänta på kabinen är det bara skönt emellanåt.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp