[Artikel] Åres hemliga femårsplan: ny gondol upp till skutan

Redaktionen

Aktiv medlem
Are-pistkarta-2026-1000x534.jpg

Varför bygger man inga nya liftar i Åre? Det är på gång, var så säker. Här är den hemliga planen för Skandinaviens största skidort.

Läs hela artikeln:

pd

Aktiv medlem
Ni vet att det inte är 1 april imorgon ...

Skulle vara intressant att veta vilken stackare som redaktionen söp ner till apstadiet för att komma över denna femårsplan. Eller har ni kanske komprometterande bilder av destinationschefen när han turar uppför i någon pist mån tro.

Svante70

Aktiv medlem
Låter fantastiskt, finns det någon källa? Finns det någon sanning i det som sägs i artikeln eller är det vilda spekulationer?

Flloyd

Medlem
Fast det här kan ju ändå inte stämma..
VM6:an byggdes ju som den gjordes för att man inte ville ha upp alla på mörvikshummeln. Där är det svårt att åka ner för alla och det blåser för mkt..
sen känns väl en femårsplan utan lösningen för rödkullen tveksam?

Svante70

Aktiv medlem
Fast det här kan ju ändå inte stämma..
VM6:an byggdes ju som den gjordes för att man inte ville ha upp alla på mörvikshummeln. Där är det svårt att åka ner för alla och det blåser för mkt..
sen känns väl en femårsplan utan lösningen för rödkullen tveksam?
Håller med…

fredw

Aktiv medlem
Ni vet att det inte är 1 april imorgon ...

Skulle vara intressant att veta vilken stackare som redaktionen söp ner till apstadiet för att komma över denna femårsplan. Eller har ni kanske komprometterande bilder av destinationschefen när han turar uppför i någon pist mån tro.
Skulle också vilja se vad som händer med Skistars aktie dessa dagar…

zerode

Aktiv medlem
De planerna jag såg för ett tag sedan såg inte ut sådär, men som sagt mycket kan hända på kort tid
Tyckte att det jag såg då verkade bättre än det här

rodney_piston

Aktiv medlem
Fast man blir ju orolig på riktigt när man ser att de ska flytta vm6an till Bräcke? Vaffördådå? Undrar jag? Ska släpliften bort? Ska parken bli en sån där? Ja jag kan inte ta ordet i min mun.... Fun slope eller vad det heter? Tack för den julklappen!

zerode

Aktiv medlem
Om du känner att du vill lätta ditt hjärta så lyssnar vi så gärna.
Haha, kan tro det, måste kolla med de jag känner som är insatta för att se vad som hänt.
Men det jag reagerar mest på, är att den ev nya liften som är beräknad att byggas nästa år, skulle gå från mellan vm8:an och upp mot avstiget på Bräcke liften ungefär, för att få folk att enklare kunna ta sig mot Rödkullen, men även vid dåligt väder kunna smidigt åka i lundsrappet.
Det skulle kunna få ett bra flöde både när vädret är fint och båda liftarna går, men framförallt så skulle man kunna köra den vid sämre väder och därmed få båda bättre åkning och även en smidigare transportering utav åkare från Rödkullen/Ullådalen in mot byn...
Så som den är utritad här, så kommer den hamna på ett lika blåsigt ställe som åttan ligger nu, plus att den hamnar nästan parallellt med åttan, vilket gör den rätt onödig i alla hänseenden.
Så hoppas att det är Freeride som hittat på det här för att få klick, och att det inte stämmer.
Men som sagt, måste nog kolla lite och få det förklarat hur de tänkt innan jag säger mer

PisteCarver

Aktiv medlem
Så hoppas att det är Freeride som hittat på det här för att få klick, och att det inte stämmer.
Men som sagt, måste nog kolla lite och få det förklarat hur de tänkt innan jag säger mer
Redaktionen har nog insider info om de går ut med detta, skulle förvåna mig annars.
Med tanke på hur sågade Skistar/Åre blir hela tiden på det här forumet, så borde väl ägarna någon gång motvilligt vakna. Även om dessa förbättringar är mycket välkomna (framför allt tvåstegsgondolen i stället för kabinbanan tillsammans med den nya "tusenmeters-liften" är väl den bästa förbättringen), så måste ändå Åreskutan efter alla tillkomna semesterbäddsfastigheter, bestyckas med 3 ggr så många liftar som idag, för att komma upp i normal alpstandard på liftkapacitet/turistbäddsförhållande.

zerode

Aktiv medlem
Att få fler och effektivare liftar är nästan det Åre behöver minst just nu
En förbättring utav WC-liften ja, den första idéen om att lägga en lift från åttan till strax ovanför 720 ja, men inte annars
Det finns alldeles för lite utrymme för folk att åka på redan, och skulle man öka liftkapaciteten så skulle det bli ännu värre rent åkmässigt när det är som mest besökare.
Så som sagt, kabin är den bästa liften rent skidåkmässigt, det kommer upp 80pers i kvarten, lagom för att alla skall hinna åka iväg utan att behöva köa ner

Börjar nog bli gammal surgubbe 😄

PisteCarver

Aktiv medlem
En förbättring utav WC-liften ja, den första idéen om att lägga en lift från åttan till strax ovanför 720 ja, men inte annars
Det finns alldeles för lite utrymme för folk att åka på redan, och skulle man öka liftkapaciteten så skulle det bli ännu värre rent åkmässigt när det är som mest besökare.
Alltså är problemet att man redan har exploaterat och byggt alldeles för många turistbäddar i förhållande till skidsystemets storlek. En process som fortfarande pågår…

Svante70

Aktiv medlem
Så som sagt, kabin är den bästa liften rent skidåkmässigt, det kommer upp 80pers i kvarten, lagom för att alla skall hinna åka iväg utan att behöva köa ner

Börjar nog bli gammal surgubbe 😄
Självklart måste det tillkomma åkytor, det räcker inte bara att sätta upp en loft och tycka att folk får åka samma backar. Det finns några platser där det fortfarande inte är så mycket folk i backen främst pga att släpliftarna är ointressanta för många och oeffektiva…

fredw

Aktiv medlem
Håller inte med helt. Det finns en massa fina existerande åkytor som iofs är nåbara med lift men ändå gravt underutnyttjade eftersom dessa liftar fungerar dåligt.

Hela högzon t ex. Visst är den ibland icke åkbar, men det mest frustrerande är när den är åkbar men gondol och kabin står stilla. Detta förslag skulle delvis avhjälpa det. Existerande stugfolk skulle spridas ut på större ytor.

Nämnda fina Lundsrappet är en annan sån underutnyttjad yta. Ofta bara enstaka åkare som hittar dit. Där instämmer jag att det verkar smartare att dra den nya liftens topp längre västerut. Fast då servar den varken Gästrappet eller gondolens dalstation.

Ja Åres ”E4a” Gästrappet - visst är där överfullt när VM8:an går, men det gör den ju inte när det blåser på toppstationen/platån (trots perfekt skidväder för övrigt). Extremt frustrerande när man kanske pungar ut med 30000 kr för familjens sportlov. Kanske har man med den nya liften hittat en mer vindsäker lösning upptill trots att dragningen är nästan parallell med VM8?

Så jag är försiktigt positiv. Min vecka 11 förra året, och en massa resor innan dess, hade blivit mycket bättre med dessa reformer.

Black-Daimond

Aktiv medlem
Skutgondolen är ju en bra lösninom man nu måste riva Kabin. WC tja det är ju löpande drift inget mer än så. Rörigt och oklart besked som i grund är för lite för sent och handlar mer om att täppa igen hål.

Ny rubrik: Åres hemliga femårsplan för prishöjningar på liftkort:

Vi flyttar runt liftarna vart 5e år så att vi kan erbjuda gästen en helt ny skidupplevelse till så låg kostnad som möjligt. Under mellan åren bygger vi vindskydd och säljer tomter.

fredw

Aktiv medlem
Skutgondolen är ju en bra lösninom man nu måste riva Kabin. WC tja det är ju löpande drift inget mer än så. Rörigt och oklart besked som i grund är för lite för sent och handlar mer om att täppa igen hål.

Ny rubrik: Åres hemliga femårsplan för prishöjningar på liftkort:

Vi flyttar runt liftarna vart 5e år så att vi kan erbjuda gästen en helt ny skidupplevelse till så låg kostnad som möjligt. Under mellan åren bygger vi vindskydd och säljer tomter.

Ja vi får se hur det går... Ingen tydlig effekt av detta "paket" ännu, men kanske en liten indikation.

1640244102516.png

OBS ingen förväntas gissa namn eller höjd över havet på någon av "topparna" på bilden.

TailGunnar

Aktiv medlem
Ja vi får se hur det går... Ingen tydlig effekt av detta "paket" ännu, men kanske en liten indikation.
Ett börsnoterat bolag kommunicerar via andra kanaler än nåt hobbyforum. Det vore konstigt om detta "paket" skulle ha påverkan på aktiekursen. Om informationen stämmer, kommer det eventuellt ut ett börsmeddelande.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Mjae...
Att ha en lift parallellt med VM-8an känns onödigt. Bättre att vädersäkra den isåfall.
Skjutgondollösningen låter väl bra, men ge fan i att riva Timmerstugan. Väldigt onödigt; använd istället existerande plats vid WC.

Grinchen72

Aktiv medlem
Mjae...
Att ha en lift parallellt med VM-8an känns onödigt. Bättre att vädersäkra den isåfall.
Skjutgondollösningen låter väl bra, men ge fan i att riva Timmerstugan. Väldigt onödigt; använd istället existerande plats vid WC.
Att ha en lift parallellt med vm8 är ju grymt om den går i dalen väster om lundsrappet, som har skydd för västliga vindar.

Det är helt klart ett behov för ett alternativ till vm8a, då den är systemkritisk just nu.

Timmerstugan är ju sjukt rutten och opraktisk, riv 💩 är min åsikt.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Att ha en lift parallellt med vm8 är ju grymt om den går i dalen väster om lundsrappet, som har skydd för västliga vindar.

Det är helt klart ett behov för ett alternativ till vm8a, då den är systemkritisk just nu.

Timmerstugan är ju sjukt rutten och opraktisk, riv 💩 är min åsikt.
Ja, men nu skulle den väl inte gå väster om Lundsrappet? Eller missförstod jag artikeln?

Blasfemi! Timmerstugan är grym. Gör en fin inramning av Stjärntorget.
Alternativet är något generiskt "Ski Star Lodge Åre" som väl lär komma upp iochmed rivningen av Kabinen.
Vilket väl är fine, men behåll Timmerstugan .Varför måste nya liften gå så långt söderut? Kan väl börja där VC och VM6 går idag?

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Ang tankarna vart Hummel liften ska flyttas så är svaret givet, bygg lift från Fjällgården upp till hummelstugan där man kan stiga på den nya gondolen. På så sätt slipper man åka ner till vm6ans bas varje gång man åkt östra eller Baksidan/Björnen. Då kommer man få extremt mycket mindre köer i Vm6an som är ett av åres största problem idag!

larsgabriel

Ny medlem
Ja, men nu skulle den väl inte gå väster om Lundsrappet? Eller missförstod jag artikeln?

Blasfemi! Timmerstugan är grym. Gör en fin inramning av Stjärntorget.
Alternativet är något generiskt "Ski Star Lodge Åre" som väl lär komma upp iochmed rivningen av Kabinen.
Vilket väl är fine, men behåll Timmerstugan .Varför måste nya liften gå så långt söderut? Kan väl börja där VC och VM6 går idag?
Håller delvis med om timmerstugan, men som jag har förstått det har dem ett rivningskontrakt så det har varit på G länge att kåken ska bort.

Flloyd

Medlem
Tycker denna lösning börjar kännas mer logisk nu när de två första liftarna är bekräftade. Dessa två säkerställer att det går att ta sig runt i systemet blåsiga dagar och den nya WC-liften ses säkert som en ersättare till VM6:an för de åkare som inte vill upp till Mörvikshummeln. Flytten av VM6 till Bräcke ger ytterligare en sittlift med hög kapacitet som inte är lika vindkänslig.

Skutgondolen och nya tusenmetern är väl sedan det lyft som Åre behöver iom rivningen av kabinen.

Sista pusselbiten gissar jag är att flytta ner Hummelliften med ny dragning från fjällgården till VM6:ans bergstation

Flloyd

Medlem
Detaljplanen för "kabinbaneområdet" är ju redan klar sen ett par år tillbaka. Timmerstugan har gjort sitt och kommer att bli ny plats för lift.
Likaså finns ju utrymmet för gamla WC-liften kvar!
2021-12-29_11-59-48.png

Oavsett hur mycket sanning det ligger i uttalandet så är ju pistkartan bara efter en grovskiss (med inte allt för mycket önsketänk), väldigt mycket roligare att se på. (Tog mig lite friheter och förlängde hummelliften till fjällgården och höftade var den nya liften vid vm8an skulle kunna gå).
åre ny pistkarta.png

Grinchen72

Aktiv medlem
Oavsett hur mycket sanning det ligger i uttalandet så är ju pistkartan bara efter en grovskiss (med inte allt för mycket önsketänk), väldigt mycket roligare att se på. (Tog mig lite friheter och förlängde hummelliften till fjällgården och höftade var den nya liften vid vm8an skulle kunna gå).
Visa bilaga 14677
Du missade nya bräckeliften (gamla vm6an)

H

Henke79

Guest
Tycker ni borde vara tydligare med vart informationen kommer ifrån. Är det ett rykte som går eller har ni hört det från någon som jobbar på Skistar? Tvivlar på att det är realistiska planer som verkligen kommer att genomföras med tanke på hur utvecklingen sett ut de senaste 10-15 åren.

Känns rätt oseriöst med en sån här klickartikel utan källor. Vad jag vet har inte Skistar gått ut med den här informationen i en pressrelease vilket står under text längst ner i artikeln.

Den som skrivit artikeln får gärna förtydliga detta.

fredw

Aktiv medlem
Visa bilaga 14677

Det var förbanne mig det finaste jag har sett sedan jag konfirmerades. Vill du ha ett fikon?

Fast den nya liften vid VM8-an kan nog gå litet längre upp, till strax under trädgränsen. Kompletterat med en röd backe ner till Lundsrappets snällare delar.
Och eftersom du har kvar en modifierad Hummellift (bra tänkt!) så borde det vara ännu mer motiverat att ha en ny gondols "mellanstation" mer skyddad, ungefär vid toppen på dagens VM6.

Det var förbanne mig det finaste jag har sett sedan jag konfirmerades. Vill du ha ett fikon?

Fast den nya liften vid VM8-an kan nog gå litet längre upp, till strax under trädgränsen. Kompletterat med en röd backe ner till Lundsrappets snällare delar.
Och eftersom du har kvar en modifierad Hummellift (bra tänkt!) så borde det vara ännu mer motiverat att ha en ny gondols "mellanstation" mer skyddad, ungefär vid toppen på dagens VM6.
Tack och bock! Håller tummarna för att du har rätt om liften vid vm8an, men tänkte att den främst byggs för att kunna mata folk och för att slalomstarten ska kunna nås vid dåligt väder. Så känner jag mitt skistar rätt lär den inte öppna nya åkytor. Håller också med om att vm6an borde få någon form av ersättare, men en sak i taget antar jag, bara en skutgondol känns ju som att hoppas på lite för mycket.

AndersWingqvist

Aktiv medlem
Tycker ni borde vara tydligare med vart informationen kommer ifrån. Är det ett rykte som går eller har ni hört det från någon som jobbar på Skistar? Tvivlar på att det är realistiska planer som verkligen kommer att genomföras med tanke på hur utvecklingen sett ut de senaste 10-15 åren.

Känns rätt oseriöst med en sån här klickartikel utan källor. Vad jag vet har inte Skistar gått ut med den här informationen i en pressrelease vilket står under text längst ner i artikeln.

Den som skrivit artikeln får gärna förtydliga detta.
Hej!

Vi på redaktionen har tillsammans bedömt uppgifterna som säkra, det är inget rykte. Men vi vill inte heller gå in närmare på vilka olika källor vi har som grund för artikeln.

Det stämmer att Skistar inte gått ut med denna plan, utan kommunikationen sker etappvis efter klubbade beslut, och lär så göra fortsättningsvis också.

Att signaturen på artikeln är ”Freeride/Pressrelease” är en ren admin-grej då vi inte har nån ren signatur med ”redaktionen” vilket hade varit korrekt byline på denna artikel.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Tack och bock! Håller tummarna för att du har rätt om liften vid vm8an, men tänkte att den främst byggs för att kunna mata folk och för att slalomstarten ska kunna nås vid dåligt väder. Så känner jag mitt skistar rätt lär den inte öppna nya åkytor. Håller också med om att vm6an borde få någon form av ersättare, men en sak i taget antar jag, bara en skutgondol känns ju som att hoppas på lite för mycket.
Det är en intressant fråga; vilka nya åkytor finns det att öppna i Åre?
När frågan har tagits upp här så har vissa klagat då man vill behålla många områden som offpist.
Jag kan tycka att det finns tillräckligt med åkyta på skutan för att öppna nya pister och ändå ha kvar mycket offpist.

89Olle

Medlem
Det är en intressant fråga; vilka nya åkytor finns det att öppna i Åre?
När frågan har tagits upp här så har vissa klagat då man vill behålla många områden som offpist.
Jag kan tycka att det finns tillräckligt med åkyta på skutan för att öppna nya pister och ändå ha kvar mycket offpist.
Blir ju faktiskt en mycket jämnare spridning i alla fall om sträckningen som Lars-Gunbritt ritat blir verklighet.

- Lundsrappet kan börja svälja mer folk (många kommer åka där mer istället för gästrappet om nya 6-stols liften vänster om VM8 får sträckningen på kartan). En trevlig central backe som många ej vågar sig in i på grund av den inledande branten.

- Kaoset i VM8 målområdet kommer lättas upp (alla ska ej ner till samma ställe), blir mindre slitage sista biten.

- Rödkullebackarna kommer användas mer när sittliften där är på plats. Hur många åker egentligen rödbranten idag till exempel? kommer börja användas med en sittlift (och avlasta lite kring VM8)

-1000 meterliftens område börja användas igen & minskar trycket på tväråvalvsliftarna.

Nej, öppnar ej så många nya backar, men gör att de som finns kommer användas väldigt mycket mer jämnt än idag.

Topp