[Artikel] Årets 21 bästa allmountain-skidor 2020 enligt Freeskier

Redaktionen

Aktiv medlem

Vintersäsongen 2019/2020 kryper allt närmare och med den kommer en hel uppsjö av nya prylar. Inga är dock lika klämvänliga som skidorna. Här är de tjugoen bästa allmountainskidorna enligt Freeskier.

Läs hela artikeln:

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Ni som teståker årets nya lagg senare i november och december på skidtestardagarna, eller i andra sammanhang, får hemskt gärna peta in recensioner om vad ni gillar och ogillar med skidmodellerna anno 2019/2020.

Det enklaste sättet att komma åt att recensera är att klicka på PRYLAR i toppmenyn och sedan söka efter den skida som man har åkt, en liten bit ned kommer denna ruta och då är det bara att trycka på knappen SKRIV EN RECENSION så är man igång!

Det är ju riktigt kul när vi får lite volym på antalet recensioner, som tex Salomon QST 99 nedan där de 15 recensionerna ger ett snittbetyg som kanske är mer talande än om det bara hade funnits någon enstaka recension.

Skärmavbild 2019-09-18 kl. 11.02.32.png

Om skidan som du har testat inte finns med så får du gärna tipsa oss om den, så att vi kan be leverantören lägga in den i vår pryldatabas.

Ake_Astrom

Medlem
Såg detta "De är subindelade i ”freeride” (15 par) och ”freestyle” (6 par), " och letade då följaktiligen efer hur jag kunde se vilka som var vad?

Jag är sugen på Nordica Enforcer 93 som tyvärr inte varit med i något av de större testen jag har läst, men som genomgående fått bra resultat i enskilda tester.
Om ni på Freeride har tänkt att göra ett större skidtest längre fram så är det en läsarönskan att ni tar med de då det vore väldigt intressant att se hur de står sig emot andra liknande skidor!

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
@Ake_Astrom Hej! I Freeskiers test är de sorterade efter de underkategorierna. Vi tycker att det inte behövs, varför de är rangordnade efter betyg. I texterna beskrivs de skidor som är lite mer freestyle, alltså någon mjukare förenklat och oftast mer eller mindre riktigt twintips.
Skrev också i bildtexten till Black Ops skidorna vilka de är: "Rossignols Black Ops är tillsammans med 4FRNT Vandal, Lib Tech UFO, Fischer Ranger, Faction Prodigy 2.0 och Völkls 90Eight de 6 skidor som är mer åt det lekfulla hållet "Freestyle".

Hoppas det förtydligar en liten smula!
10 000 kronors frågan: Vilka skidor är du mest sugen på då av de 21? Och varför?

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Jag är sugen på Nordica Enforcer 93 som tyvärr inte varit med i något av de större testen jag har läst, men som genomgående fått bra resultat i enskilda tester.
Om ni på Freeride har tänkt att göra ett större skidtest längre fram så är det en läsarönskan att ni tar med de då det vore väldigt intressant att se hur de står sig emot andra liknande skidor!
Roger that Agent Cooper!
Vi kör som regel ett större skidtest i januari med nästa års skidor. Vi har inte planerat allt i detalj ännu, men en idé är att gå ner lite i bredd och köra allmountain då vi de senaste två vintrarna har kört mer friåkning-ish med 98-108mm nu senast.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
@snej tar bort uppgiften som smugit sig in om vikt. Vi väntar med spänning på vad den officiella siffran är. Ett DIY-tips är ju annars nedan om ni har ett par skidor till hands och en bra våg :)
tips!.jpg

snej

Aktiv medlem
@snej tar bort uppgiften som smugit sig in om vikt. Vi väntar med spänning på vad den officiella siffran är. Ett DIY-tips är ju annars nedan om ni har ett par skidor till hands och en bra våg :)
Visa bilaga 255
Det är vikten i textrutan ”Hur läsa alla siffror” som är tokig och hur gärna jag än skulle vilja vara moderator på freeride så är jag inte det nu och kan därmed inte redigera den texten 😆

Håller f ö med om att det är toppen om det skrivs fler recensioner. Går det möjligen att få till ett filter vid recensionerna så man om man vill kan filtrera på årsmodell? En sak är ju totala snittbetyget men vi har ju gjort om QST-serien men behållt modellnamnen och då kan det totala snittet bli lite missvisande.

Jens, Salomon/Atomic

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Bra bra, ska justera det också :)
Ja, blir tokigt med årsmodellerna vad gäller snittbetyg. Vi uppmanar alla tillverkare att byta namn om skidorna görs om, lättare för alla då👍 Nej, men seriöst så får vi kika på det även om många modelljusteringar mellan olika årsmodeller är tämligen små.

Lansen

Ny medlem
Missvisande och irrelevanta tester...

Ett stort problem med dessa tester är att dom till stor del är helt missvisande och irrelevanta för huvuddelen av läsarna. Allt beroende på att dessa semiproffessionella "testare" inte går att jämföra med den enskilde och mest beroende på åkarens vikt.

Det är galet stor skillnad på behov av hårdhet på skidan om en åkare väger 75 eller 110. Går faktiskt inte ens att jämföra samma dag...

Så baserat på samma åkteknik och aggressivitet blir resultatet helt missvisande.

Alla tester som på något sätt vill vara något så när seriösa måste ta med åkarens vikt som en MYCKET VIKTIG PARAMETER!!!

Att förenkla genom att säga att det bara är att gå upp i längd har ingen som helst giltighet då det tillför andra parametrar...

Så ska det testas bör man för att få lite seriositet, då godtyckligt tyckande och flockbeteende som skidtester generellt tenderar att bli, välja ut testere noga utifrån olika grupper för att kunna ge lite bättre konsumentupplysning...
Det finns orsaker till att vetenskapligt underbyggda tester ger väsentligt bättre resultat än glada amatörers (vad det gäller kvalitativa undersökningar) subjektivitet...

Och ja jag är en tekniker, och åker skidor...

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
@Lansen Hej! Du har flera poänger i ditt resonemang även om jag inte håller med dig om att testerna till stor del skulle var missvisande och irrelevanta. Man får ju också läsa testet utifrån vad det är och ta det mer som en första fingervisning och bekantskap med en grupp skidor. Man kanske får upp ögonen för en viss modell som man senare kan söka mer information kring, och sedermera testa före man eventuellt köper den.

I vårt eget test som länkas till på flera av skidorna, vi har ju delvis testat samma skidor, framgår vikten på våra åkare. De individuella teståkarna, vars vikt alltså är känd, har också fått sätta ett eget betyg och man kan läsa deras egna citat om skidan, samt kika på video där de resonerar kring skidorna.
Tillverkarna gör det inte heller särskilt lätt för varken media eller konsumet genom att till exempel ha en norm för flex-index som går att jämför mellan olika märken.

Så nej, det är absolut inget vetenskapligt test, och frågan är om det är det som man som konsumet skulle vilja ha? Skidor är ju upplevelser och visst finns en del hårda fakta men mycket är ju - på gott och ont - feeling när det kommer ner till kritan.

Lansen

Ny medlem
@Lansen Hej! Du har flera poänger i ditt resonemang även om jag inte håller med dig om att testerna till stor del skulle var missvisande och irrelevanta. Man får ju också läsa testet utifrån vad det är och ta det mer som en första fingervisning och bekantskap med en grupp skidor. Man kanske får upp ögonen för en viss modell som man senare kan söka mer information kring, och sedermera testa före man eventuellt köper den.

I vårt eget test som länkas till på flera av skidorna, vi har ju delvis testat samma skidor, framgår vikten på våra åkare. De individuella teståkarna, vars vikt alltså är känd, har också fått sätta ett eget betyg och man kan läsa deras egna citat om skidan, samt kika på video där de resonerar kring skidorna.
Tillverkarna gör det inte heller särskilt lätt för varken media eller konsumet genom att till exempel ha en norm för flex-index som går att jämför mellan olika märken.

Så nej, det är absolut inget vetenskapligt test, och frågan är om det är det som man som konsumet skulle vilja ha? Skidor är ju upplevelser och visst finns en del hårda fakta men mycket är ju - på gott och ont - feeling när det kommer ner till kritan.
Du har så rätt. Men det hindrar inte att man när man skriver eller sätter upp en testsession funderar lite innan och sätter upp lite parametrar innan som gör det hela lite mer relevant. Allt går ju att göra lite bättre, om man inte alltid gör som man alltid gjort... 😁

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Du har så rätt. Men det hindrar inte att man när man skriver eller sätter upp en testsession funderar lite innan och sätter upp lite parametrar innan som gör det hela lite mer relevant. Allt går ju att göra lite bättre, om man inte alltid gör som man alltid gjort... 😁
Hej igen, jo det är så klart sant att man ska fundera innan man skrider till verket. Just för oss att påverkar hur Freeskier gör sina tester är kanske inte så enkelt. Men våra egna testar har vi ju koll på, där tycker jag att vi gör ett ganska bra jobb men vi kan absolut bli ännu vassare och tar gärna emot idéer där!

Lansen

Ny medlem
I detta fall är det ju som i de flesta sporter en hård kärna som är fysiskt typiska... 179 och väger 73.5. På samma sätt som utövare av volleyboll, basket är långa. Jockeys och långdistanslöpare lätta och tunna...

Skillnaden är att det finns 500000 skidåkare I Sverige och lika många potentiella kunder som är stöpta i olika former då skidåkning är en fritidssyssla till skillnad från jockeys så...

Så när den typiska freeridenörden som är just 179 och väger 73.5 med likadana kompisar testar, så blir det inte alltid rättvisande för den enskilde. Men visst blir man hjälpt av tester om man själv orkar testa vidare (som jag alltid gör) men alltför många köper "bäst i test" och sen inte funderar så mycket fast skidan kanske inte alls passar.
Till den kretsen ger ju bättre testkriterier ett bättre automatiskt val...

Och ja jag är tekniker OCH baskettypen...😇

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp