[Artikel] Årets bästa skidor 2020 enligt POWDER

Redaktionen

Aktiv medlem

Amerikanska skidmagasinet POWDER har utsett de allra bästa skidorna denna säsong. Här är 49 av deras teståkarens favoritskidor 2020.

Läs hela artikeln:

imppen

Ny medlem
Fin guide, men observera årets _bästa_ skidor. Dessa skidor kräver väldigt mycket för att uppnå sin potential. Det behövs för de flesta av dessa; stora, tuffa och branta backar, samt mycket snö. Hur ofta har vi det i norden? Vad jag vill se är: Årets roligaste skida, de skidor som är roligast att åka, inte vilka som är stabilast och bäst och kräver att du åker rätt hårt för att de faktiskt ska bli roliga.

Jag har ett quiver på 5 par skidor, bor i Finland (är rätt ofta i svenska fjällen). Men 90% av gångerna jag är ute och åker i norden, så är det \"det Roligaste\" paret skidor jag plockar fram. Inte de stabilaste/snabbaste/fetaste. Nej det blir de leksammaste (jibb/allmountain med låg vikt och kort svängradie, kanske lite mera flex) eller de absolut vassaste med kortast möjligaste svängradie om det inte går att åka annat än pist den dagen. Visst, bor man i alperna halvåret så är skidorna i detta test bra att titta på, men inte för en vanlig svensson som ska ha ett par nya skidor till vintern.

Självfallet förstår en erfaren åkare detta (hoppas jag), men ville ändå tillägga denna text så kanske jag räddar nån stackars nybörjare som annars skulle välja skidor utifrån dessa test. Man bör välja skidor utifrån hur och var man åker. Och om man inte tävlar så bör man välja den \"roligaste\" skidan, inte den \"bästa\" skidan.

steglund

Aktiv medlem
Fin guide, men observera årets _bästa_ skidor. Dessa skidor kräver väldigt mycket för att uppnå sin potential. Det behövs för de flesta av dessa; stora, tuffa och branta backar, samt mycket snö. Hur ofta har vi det i norden? Vad jag vill se är: Årets roligaste skida, de skidor som är roligast att åka, inte vilka som är stabilast och bäst och kräver att du åker rätt hårt för att de faktiskt ska bli roliga.

Jag har ett quiver på 5 par skidor, bor i Finland (är rätt ofta i svenska fjällen). Men 90% av gångerna jag är ute och åker i norden, så är det \"det Roligaste\" paret skidor jag plockar fram. Inte de stabilaste/snabbaste/fetaste. Nej det blir de leksammaste (jibb/allmountain med låg vikt och kort svängradie, kanske lite mera flex) eller de absolut vassaste med kortast möjligaste svängradie om det inte går att åka annat än pist den dagen. Visst, bor man i alperna halvåret så är skidorna i detta test bra att titta på, men inte för en vanlig svensson som ska ha ett par nya skidor till vintern.

Självfallet förstår en erfaren åkare detta (hoppas jag), men ville ändå tillägga denna text så kanske jag räddar nån stackars nybörjare som annars skulle välja skidor utifrån dessa test. Man bör välja skidor utifrån hur och var man åker. Och om man inte tävlar så bör man välja den \"roligaste\" skidan, inte den \"bästa\" skidan.
För egen del tycker jag att den stabilaste, snabbaste och fetaste skidan också är den roligaste. Det är roligt när det går fort! ;)

imppen

Ny medlem
För egen del tycker jag att den stabilaste, snabbaste och fetaste skidan också är den roligaste. Det är roligt när det går fort! ;)
Så är det! Det är roligt att köra fort också! Men personligen tycker jag mest om att leka i backen. Det är helt beroende på hur man åker, därför är man tvungen att ha så många olika par skidor :D

Men letar man en Allround skida bör man tänka till noggrant!

termons

Aktiv medlem
Så är det! Det är roligt att köra fort också! Men personligen tycker jag mest om att leka i backen. Det är helt beroende på hur man åker, därför är man tvungen att ha så många olika par skidor :D

Men letar man en Allround skida bör man tänka till noggrant!

Jag har ett quiver på 5 par skidor, bor i Finland (är rätt ofta i svenska fjällen). Men 90% av gångerna jag är ute och åker i norden, så är det \"det Roligaste\" paret skidor jag plockar fram. Inte de stabilaste/snabbaste/fetaste. Nej det blir de leksammaste (jibb/allmountain med låg vikt och kort svängradie, kanske lite mera flex) eller de absolut vassaste med kortast möjligaste svängradie om det inte går att åka annat än pist den dagen. Visst, bor man i alperna halvåret så är skidorna i detta test bra att titta på, men inte för en vanlig svensson som ska ha ett par nya skidor till vinter
Kom gärna med tips för roliga skidor i norden.

fransosen

Medlem
Är ganska många år sedan Powder's guide var mer än något mer än en reklamblaska...
Vill man läsa en vettig test så är det bara Blisterreview som gör något ordentligt nu. Eller Wildsnow om man fokuserar på topptur.

imppen

Ny medlem
Kom gärna med tips för roliga skidor i norden.
Beställde precis själv ett par Line Sick Days 94. Tror dessa kommer bli roliga i norden. Kolla specsen om de passar dig https://www.evo.com/outlet/skis/line-sick-day-94-2019

Jag tog t.o.m. dammodellen av dessa till mig själv, samma skida, lite mer flex och även kortare svängradie (Line Pandora) (flex 5 på skala 1-8 medan herrmodellen sick day har flex 6 på samma skala). Dels för att jag väger så lite (65kg) och så har jag andra skidor att köra hårdare på. De finns i bredd 88,94,104 och 114 om jag inte minns helt fel. Dessa skulle jag rekommendera till nordisk allround ha-kul-skida (antingen sick day modellen för dig som vill köra lite hårdare eller väger mer eller pandora modellen till damer/lättare herrar som jag). Väntar fortfarande på dessa skidor, de är inga allvarliga skidor men borde vara kul som tusan att leka med! (Här finns dammodellen om du vill jämföra: https://www.evo.com/outlet/skis/line-pandora-94-womens-2019 )

Dessa fick komplettera mitt quiver som annars innehåller ett par Armada JJ för lite tuffare åkning och riktig puderåkning (när det väl finns, också mycket rolig skida), ett par Nordica Dead Money (jibbskida som jag åker park på om det händer sig) och så har jag även ett par Carving Skidor med riktigt kort svängradie (11 eller 12 meter, minns inte exakt) om man vill ta sköna svängar i pisten om allt annat är sönderkört. Sen har jag även nå gamla par som jag sällan använder, ibland kör jag dem med kite men de är inte anmärkningsvärda gällande skidåkning.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Är ganska många år sedan Powder's guide var mer än något mer än en reklamblaska...
Vill man läsa en vettig test så är det bara Blisterreview som gör något ordentligt nu. Eller Wildsnow om man fokuserar på topptur.
Jag har också hittat väldigt bra och grundliga skidanalyser hos Ski Essentials https://www.skiessentials.com/Chairlift-Chat/cat/Ski-Reviews/

Efter många år av att läsa om skidor börjar väl min insikt bli att tester/reviews är meningslösa och det man vill åt är analyser. Vad som är bra för mig är kass för dig osv. Det jag verkligen uppskattade med Ski Essentials är att de även har video i vissa reviews. Att faktiskt se skidan bete sig är inte att förakta.

LawndartGustav

Aktiv medlem
De flesta! Med annonser. Deras test hyllar mest och är inte särkilt ingående, de inte är inte heller speciellt kritiska för att kunna behålla sina annonsörer. Då är det inte längre ett test utan reklam.
Du kanske har en annan åsikt men är ju också svårt att komma ifrån att du är väldigt partisk i frågan. Freerides skidtest känns bättre! Däremot hade det varit intressant att se de som testar åka när det ändå är video, som en presentation av åkaren. Blir ju betydligt enklare att förstå vad de syftar till och om det går att relatera till åkaren eller inte.

MnO

Aktiv medlem
Saknar @MnO & co...

Liten ping till @MarkusO @xJONx @PNyberg @Bud66 (mfl om jag glömt nån).
xJONx och jag har varit i Alperna och testat bredlagg av 2020 års modeller. Test kommer snart om inget oförutsett inträffar. Det tar tid att åka alpåk så det blir klart färre skidor än normalt i våra tester, men å andra sidan har vi testat skidorna i stor terräng och bra snö den här gången. Det var en aning sargad duo med stukad fot för min del och en nyopererad axel för Jon, så vi fick ta det lite lugnt, men vi hann med en del skidor. Jag skickar en liten teaser på PM så länge :)

Senaste inläggen

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp