Fin guide, men observera årets _bästa_ skidor. Dessa skidor kräver väldigt mycket för att uppnå sin potential. Det behövs för de flesta av dessa; stora, tuffa och branta backar, samt mycket snö. Hur ofta har vi det i norden? Vad jag vill se är: Årets roligaste skida, de skidor som är roligast att åka, inte vilka som är stabilast och bäst och kräver att du åker rätt hårt för att de faktiskt ska bli roliga.
Jag har ett quiver på 5 par skidor, bor i Finland (är rätt ofta i svenska fjällen). Men 90% av gångerna jag är ute och åker i norden, så är det \"det Roligaste\" paret skidor jag plockar fram. Inte de stabilaste/snabbaste/fetaste. Nej det blir de leksammaste (jibb/allmountain med låg vikt och kort svängradie, kanske lite mera flex) eller de absolut vassaste med kortast möjligaste svängradie om det inte går att åka annat än pist den dagen. Visst, bor man i alperna halvåret så är skidorna i detta test bra att titta på, men inte för en vanlig svensson som ska ha ett par nya skidor till vintern.
Självfallet förstår en erfaren åkare detta (hoppas jag), men ville ändå tillägga denna text så kanske jag räddar nån stackars nybörjare som annars skulle välja skidor utifrån dessa test. Man bör välja skidor utifrån hur och var man åker. Och om man inte tävlar så bör man välja den \"roligaste\" skidan, inte den \"bästa\" skidan.