[Artikel] Att flyga med skidor: Vad gäller?

Redaktionen

Aktiv medlem

Vad gäller när man ska flyga med skidor? Vi tog hjälp av Patrik Gustafsson som arbetar med incheckning och bagage på Landvetter flygplats. Här är det du behöver tänka på för de vanligast flygbolagen som SAS, Lufthansa, Swiss, KLM, Austrian Airlines mfl.

Läs hela artikeln:

KaitsuH

Aktiv medlem
Hei! Hur är det med Norwegian? Vi skall flyga för första gången med Norwegian till Salzburg 23.2. Jag har betalat för en skidbagage, och tänkte slänga in min bräda, frugans skidor, sonder, spadar, pjäxor etc. (som vanligt med andra flygbolag) Vi har flugit tidigare bara med Finnair, Lufthansa och Austrian till Österrike.

Always-Sunny

Aktiv medlem
Är det något av bolagen som uttryckligen tillåter "multi-bag", alltså väska innehållande skidor och kläder, så länge man håller sig till dimension- och viktgränser

Fatboy

Aktiv medlem
Hei! Hur är det med Norwegian? Vi skall flyga för första gången med Norwegian till Salzburg 23.2. Jag har betalat för en skidbagage, och tänkte slänga in min bräda, frugans skidor, sonder, spadar, pjäxor etc. (som vanligt med andra flygbolag) Vi har flugit tidigare bara med Finnair, Lufthansa och Austrian till Österrike.
Norwegian tillåter inte att man använder fodral med mer än ett par skidor och stavar i. Du kan alltså inte ha skidor i ett bagage även om det klarar vikt och måttgräns utan att betala extra för skidfrakt. Det går bra om du byter skidorna mot två brädor, jag har själv ringt och frågat😳. Sen är ju allt upp till personalen på flygplatsen att avgöra, men man kan nog anta att lågprisbolag försöker ta ut så mycket extra avgifter dom kan

KaitsuH

Aktiv medlem
Är det något av bolagen som uttryckligen tillåter "multi-bag", alltså väska innehållande skidor och kläder, så länge man håller sig till dimension- och viktgränser
Finnair i varje fall. Därför frågade jag om Norwegian, då jag är så van vid att packa alla skidprylar i en stor skibbagage. Norwegian säger bara, att man får inte packa kläder i skidbagage, men hur är det med pjäxor, sondar, spader etc.?

KaitsuH

Aktiv medlem
Norwegian tillåter inte att man använder fodral med mer än ett par skidor och stavar i. Du kan alltså inte ha skidor i ett bagage även om det klarar vikt och måttgräns utan att betala extra för skidfrakt. Det går bra om du byter skidorna mot två brädor, jag har själv ringt och frågat😳. Sen är ju allt upp till personalen på flygplatsen att avgöra, men man kan nog anta att lågprisbolag försöker ta ut så mycket extra avgifter dom kan
Vet nu inte, men jag har betalat för två stora väskor och en skidbagage. I Norwegians finska sidor talar man bara om att man inte för packa kläder i, och att bagagen får inte väga över 20 kg.

Fatboy

Aktiv medlem
Finnair i varje fall. Därför frågade jag om Norwegian, då jag är så van vid att packa alla skidprylar i en stor skibbagage. Norwegian säger bara, att man får inte packa kläder i skidbagage, men hur är det med pjäxor, sondar, spader etc.?
På norwegians sida står det relevant skidutrustning är tillåten, så spade, sond osv verkar ju ok. Så länge det inte väger mer än 20kg

pd

Aktiv medlem
Austrian har varit smidiga med det så länge bagen vägt under 23 kg. Vi brukar åka med en vanlig väska och en skidbag innehållande två par skidor, ett par pjäxor och diverse skidkläder. Den går då som en vanlig väska med udda mått. Andra paret pjäxor som handbagage.

Pillard

Aktiv medlem
Vet nu inte, men jag har betalat för två stora väskor och en skidbagage. I Norwegians finska sidor talar man bara om att man inte för packa kläder i, och att bagagen får inte väga över 20 kg.
Jag har flugit en hel del Norwegian men då bara mellan Arlanda och Grenoble. På de två flygplatserna iaf har det aldrig varit någon som kollat vad jag haft i skidbagaget, så länge det klarar vikten. Dock säger de uttryckligen att skidorna måste åka i ett extrabokat skidbagage, och inte i det vanliga incheckade bagaget

Always-Sunny

Aktiv medlem
Jag har flugit en hel del Norwegian men då bara mellan Arlanda och Grenoble. På de två flygplatserna iaf har det aldrig varit någon som kollat vad jag haft i skidbagaget, så länge det klarar vikten. Dock säger de uttryckligen att skidorna måste åka i ett extrabokat skidbagage, och inte i det vanliga incheckade bagaget
Det verkar ju vara många som inofficiellt tillåter detta, det trista är ju om man stöter på "fel" person vid bag-drop😭

yolof

Medlem

Multiskidbagar har varit problemfritt i alla fall för mig och mitt sällskap senaste åren. Åker alltid med multibagen full med all skidutrustning, kläder och annat. Har aldrig ens blivit ifrågasatt. Tror personalen i specialbagagediskarna inte bryr sig då de inte kommer från flygbolagen utom kanske Åre/Östersund som har vanliga incheckningsdiskar med extra breda rullband för bagaget.

Norwegian (Arlanda-Geneve och Arlanda-Östersund/Åre)
Bokar normalt med bagage + skidbagage för att vara säker, men senaste flygningen struntade vi i skidbagage och bokade således bara 1st vanligt bagage. Det var inga problem att checka in den välfyllda multibagen på denna. Norwegian har en punkt som heter "Annan sportutrustning" som man kanske kan åberopa om det blir problem:

Du får ta med dig andra typer av sportutrustning som incheckat bagage, under förutsättning att de inte överskrider våra storleks- och viktgränser. Utrustningen ingår i den tillåtna bagagevikten för ditt incheckade bagage, och för alla föremål över gränsen om två (2) väskor eller över 23 kg debiteras avgift för extra bagage. Storleken på utrustningen får inte överstiga 250 x 79 x 112 cm (L x H x B) med en max omkrets på 300 cm.

Finns säkert risk att bagen inte får följa med om det är trångt i lastutrymmet om man inte förbokat skidtransport.

BRA (Arlanda-Östersund/Åre)
Bara checka in som vanligt bagage, aldrig stött på patrull. BRA:s egna regler hintar ju lite om att multibag är ett alternativ men de skriver inget specifikt:

Om du vill ta med dig ett par skidor i skidfodral räknas det som en incheckad väska med maxvikt 23 kg/väska. Reser du med bara ett skidfodral som väger max 23 kg och inget annat incheckat bagage behöver du inte föranmäla att du reser med skidor.

Väljer du att köpa till ett extra skidpaket kan du även ta med dig en separat pjäxbag utan extra kostnad. Skidutrustning som packas i ett skidfodral plus en separat pjäxbag räknas som ett kolli med total vikt på 23 kg för dessa 2 kollin. Skidutrustning kan omfatta skidor, stavar, en snowboard, en hjälm och pjäxor.

SAS (Arlanda-Östersund/Åre)
Har alltid gått bra. Notera att vi alltid har ändrat bagaget som ingår till skidbagage i bokningen. Rent tekniskt är det nog lite gråzon eftersom jag inte hittar nåt om att man (inte) får stoppa ner annat än skidprylar i skidbagen. Går officiellt inte ta multibagen som vanligt bagage p.g.a. maxgränsen 158 cm (längd + bredd + höjd).

Senast ändrad:

triggy

Medlem
Ska resa med Norwegian imorgon till gastein.. första gången.. Tänkte packa ner jacka+skidbrallor i skidfodralet... något de bryr sig om eller bara köra?

WillyTheKid

Medlem
Kom precis hem från Colorado. Har flugit med British Airways. 23 kg i handbagage! Packar pjäxor, hjälm, skidkläder m.m. i en raceryggsäck. Sen har jag skidor, stavar + övrig packning i en 2 meter lång rollerbag. Dessutom kan man ha en lite ryggsäck i kabinen i flyget med småprylar som hörlurar m.m. Hel klockrent bolag att flyga med :cool:

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp