[Artikel] Bästa carvingskidorna för pist 2023

Redaktionen

Aktiv medlem
poffi-1000x562.jpg

Letar du efter ett par slalomskidor som har ett tryggt isgrepp och härliga carving-egenskaper? Vi har hårdtestat en massa av årets nya alpina skidor ämnade för pist. Här läser du omdömen och betyg.

Läs hela artikeln:

Anzom

Aktiv medlem
Gillar att det var så informativt i text om pistskidor generellt.

Dock lite svårt att i texten jämföra skida mot skida i ren åkegenskap, fick inte ut så mycket av den texten för vissa skidor. Vad tycker x person om den osv hade gjort det mer levande. Gillar spannet kring 15-16 meter för en pistsmiskare, och där skiljer sig skidorna en del om det är radie 13 eller 17.

fredw

Aktiv medlem
”…samtliga teståkare var föga överens…” (Stöckli) låter som en motsägelse i samma mening..? EDIT: Korrigerat, tack! :)

Kul att en skida som är 78 mm i midjan blir bäst i test bland pistskidor!

Senast ändrad:

PetterElfsberg

Aktiv medlem
”…samtliga teståkare var föga överens…” (Stöckli) låter som en motsägelse i samma mening..?

Tack! Det är helt klart en slarvig formulering. Sanningen är ju att samtliga teståkare var oerhört överens gällande Stöckli. Texten är nu uppdaterad (y)

PetterElfsberg

Aktiv medlem
Gillar att det var så informativt i text om pistskidor generellt.

Dock lite svårt att i texten jämföra skida mot skida i ren åkegenskap, fick inte ut så mycket av den texten för vissa skidor. Vad tycker x person om den osv hade gjort det mer levande. Gillar spannet kring 15-16 meter för en pistsmiskare, och där skiljer sig skidorna en del om det är radie 13 eller 17.
Kul att du gillar det!(y)

Detta är ju en sammanställande text, klicka dig vidare på de skidor du är mer intresserade av så finns en mer djupgående recension i form av film eller text där du sannolikt hittar vad varje teståkare var för sig tycker. Åtminstone på de skidor som fler åkare testat:)

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, jag har tack vare det här forumet också blivit övertygad om att gå med i ”surf klubben” 🏄‍♂️.
Mina nya ”pistskidor” är 92 mm och är supergoa.:)

Jag borde ju sälja ett par 80 mm skidor som jag har, men vågar inte pga risken att bli uthängd i price-check-tråden….😨;)

fredw

Aktiv medlem
Detta test visar ju många skidor avsedda för "avancerade/expert", och det är väl rätt i detta forum. För egen del odlar jag ännu teorin att det är ganska få under avancerad nivå, åtminstone om man hyr eller bara ska äga ett par skidor (vilket ju gäller 95% av totalen) som egentligen har glädje av skidor under 80 mm midja, även om man åker 100% pist. För de flesta tror jag att bredd ger fördelar som överväger, och att 80-90 mm midja kunde vara "normalområdet" för pistskidor. Många medel/nybörjare skulle då säkert få det litet lättare på senare halvan av skidsäsongen.
Får känslan att Petter i sin allmänna text är inne på samma linje? Till skillnad från de skidtillverkare som är baserade söder om Sveg/Puttgarden.

Funderar också på detta med förhöjd "platta" under bindningen för carving... Mina Deacon80 har helt tvärtom en "Low Ride" bindning som också sägs underlätta kantställning?! 🤔Jag förstår om en platta gör att inte pjäxorna tar i backen vid extrem carving men annars är det oklart för mig om det är bättre att komma högt upp eller lågt ner. Kan någon reda ut plz?

LTL

Ny medlem
poffi-1000x562.jpg

Letar du efter ett par slalomskidor som har ett tryggt isgrepp och härliga carving-egenskaper? Vi har hårdtestat en massa av årets nya alpina skidor ämnade för pist. Här läser du omdömen och betyg.

Läs hela artikeln:
Kul att testresultatet kommer redan i juli… inte många månader kvar till säsongsstarten. Såg att inga Atomic Redster var med i testen liksom Völkl Racetiger. Är ju tämligen kända pistlagg.. varför detta ?

PetterElfsberg

Aktiv medlem
Detta test visar ju många skidor avsedda för "avancerade/expert", och det är väl rätt i detta forum. För egen del odlar jag ännu teorin att det är ganska få under avancerad nivå, åtminstone om man hyr eller bara ska äga ett par skidor (vilket ju gäller 95% av totalen) som egentligen har glädje av skidor under 80 mm midja, även om man åker 100% pist. För de flesta tror jag att bredd ger fördelar som överväger, och att 80-90 mm midja kunde vara "normalområdet" för pistskidor. Många medel/nybörjare skulle då säkert få det litet lättare på senare halvan av skidsäsongen.
Får känslan att Petter i sin allmänna text är inne på samma linje? Till skillnad från de skidtillverkare som är baserade söder om Sveg/Puttgarden.

Funderar också på detta med förhöjd "platta" under bindningen för carving... Mina Deacon80 har helt tvärtom en "Low Ride" bindning som också sägs underlätta kantställning?! 🤔Jag förstår om en platta gör att inte pjäxorna tar i backen vid extrem carving men annars är det oklart för mig om det är bättre att komma högt upp eller lågt ner. Kan någon reda ut plz?
Den allmänna texten har du @JesperHayland att tacka för. Men jag instämmer personligen med dig angående att majoriteten vinner på att använda bredare skidorna (y)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp