[Artikel] Bästa freeride skidor 2023

Redaktionen

Aktiv medlem
Freeride-skidor-2022-1-1000x508.jpg

Du har bestämt dig: det är offpist som är din prioritering. Här är några av vinterns bästa skidmodeller i kategorin freeride.

Läs hela artikeln:

MnO

Aktiv medlem
Vad är det för stickor? Annat var det förr när man inte ens (forumsocialt) fick regga ett konto på Freeride om man ägde skidor som var smalare än 110mm. 105mm är ju för mjukisar som inte mäktar med den riktiga skidan i modellserien. Det vet vi ju alla.

PetterElfsberg

Aktiv medlem
Vad är det för stickor? Annat var det förr när man inte ens (forumsocialt) fick regga ett konto på Freeride om man ägde skidor som var smalare än 110mm. 105mm är ju för mjukisar som inte mäktar med den riktiga skidan i modellserien. Det vet vi ju alla.
Jag vet, det är en oroväckande utveckling som börjar likna längdskidåkning mer och mer😅

AndersWingqvist

Aktiv medlem
@Hasse Svensson Hej! Trist att du får de vibbarna. Denna sammanställning bygger på flera redaktionella skidtester som vi gjorde i våras. Vi har verkligen försökt få fram och vara ärliga med vad vi tycker om skidorna. Alla testade skidor är kvalitetsprodukter och det är väl ett av skälen till att ingen har sågats längs fotknölarna, eller ska vi säga längs belaget i denna kontext måhända :)
Hoppas du ändå kanske har någon behållning av testerna, ett tips som du garanterat redan har koll på, är ju att göra lite bredvidläsning och kika på vad andra skidmedier tycker om samma modeller. Låt mig runda av med klyscha nummer 1 i dessa sammanhang: testa själv om du har möjlighet.

Bjorntass

Ny medlem
Kul att läsa! Har dock svårt att utifrån texten förstå varför Sakana får en trea? Det som skrivs är endast positivt men betyget skvallrar ju om att det finns nackdelar med den.

AndersWingqvist

Aktiv medlem
Kul att läsa! Har dock svårt att utifrån texten förstå varför Sakana får en trea? Det som skrivs är endast positivt men betyget skvallrar ju om att det finns nackdelar med den.
Läs hela recensionen så ser du mer hur skidan upplevdes https://www.freeride.se/skidtest-line-sakana-2022/

I korthet tyckte jag att nosen fram var för stor och mjuk, och proportionerna på skidan var osköna. Det är en konstruktion som gapar efter för mkt (tight carving och flyt) om du frågar mig.

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Bästa freeride skidor 2023 enligt er menar ni?
Powder magazine t.ex listar 4frnt inthayne och J skis the friend som top 2 bästa freeride skidor.
Om man ska utse bästa freeride skidan 2023 måste ju alla skidor på marknaden tas med i ett test, annars är det inte "bästa freeride skidan" det är istället "en av de bästa freeride skidorna"

PetterElfsberg

Aktiv medlem
Powder magazine t.ex listar 4frnt inthayne och J skis the friend som top 2 bästa freeride skidor.
Om man ska utse bästa freeride skidan 2023 måste ju alla skidor på marknaden tas med i ett test, annars är det inte "bästa freeride skidan" det är istället "en av de bästa freeride skidorna"
Absolut, eller snarare bästa freeride-skidorna enligt våra teståkare (vilket också påpekas i texten). Tyvärr är det inte möjligt för oss att testa alla skidor på marknaden och därför är ju listan rangordnat efter de skidor som vi haft möjligheten att teståka:)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Då antar jag Powder Magazine hade med skidor i sitt test från tex Black Crows, Ogso, Norse, Zag och Extrem? Om de nu har lyckat utse top 2 bästa freeride-skidor menar jag...

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Absolut, eller snarare bästa freeride-skidorna enligt våra teståkare (vilket också påpekas i texten). Tyvärr är det inte möjligt för oss att testa alla skidor på marknaden och därför är ju listan rangordnat efter de skidor som vi haft möjligheten att teståka:)
Ja blev lite fel formulerat av mig, mena också att ni inte kan testa alla.
Vet inte varför jag påpeka hur de va skrivet.
Grymt test och nyttig info till alla som funderat på skidorna! =)

Topp