[Artikel] Bättre skidsvängar: 5 klassiska misstag carving

Redaktionen

Aktiv medlem
K2_Disruption_ACTION_LOW-RES_4-1000x667.jpg

Oavsett om du bara åker park, precis har börjat med utförsåkning eller åkt i flera år men aldrig riktigt kommit i gång med carving så kan vi lova dig: lär du dig tekniken att kanta laggen så öppnas en helt ny värld av härligt fartfylld skidåkning.

Läs hela artikeln:

pd

Aktiv medlem
Bra råd av @JesperHayland.

Misstag #6: Komma otränad till backen. Vet inte hur vanligt det är men det blir väldigt mycket lättare att balansera på ytterskidan med höften vinklad över snön om man under hösten tränat balans, rörlighet och bålstyrka.

kappakomplett

Aktiv medlem
Det är väl lite som med golfen, man får fråga sig själv: ser jag ut som Dustin Johnson, Brooks Koepka eller Rory? Kan jag lära mig slå 290 m med drivern på tre dagars kurs?

Hawk100

Aktiv medlem
Ovanligt bra beskrivning om carving. Bra träningstips och exempel också…. 👍

KaitsuH

Aktiv medlem
Misstaget nummer 5 är absolut det svåraste att lösa, i varje fall för mig. Tyvärr kan man inte köpa några kilo mod i järnhandel.

PederL

Ny medlem
Jag tänkte på fart...Man måste våga ta fart för att få till carvingsväng, och då är en backe med lagom lutning ett måste. Man kan ju absolut inte börja carva i en brant backe, och i en "grön" backe får man inte upp tillräcklig fart. Tänk "blå" backe, gärna en med jämn lutning och bred så man har mycket plats. När man fått kläm på carvingsvängen i "lagom" lutning så kan man även carva i gröna och röda backar. Carva i svarta backar är svårt och kräver mod, det går ju fort! Sedan är valet av skidor viktigt. En hård skida med lång svängradie är naturligtvis svårare att börja med än en mjukare med kortare radie.

JesperHayland

Aktiv medlem
Jag tänkte på fart...Man måste våga ta fart för att få till carvingsväng, och då är en backe med lagom lutning ett måste. Man kan ju absolut inte börja carva i en brant backe, och i en "grön" backe får man inte upp tillräcklig fart. Tänk "blå" backe, gärna en med jämn lutning och bred så man har mycket plats. När man fått kläm på carvingsvängen i "lagom" lutning så kan man även carva i gröna och röda backar. Carva i svarta backar är svårt och kräver mod, det går ju fort! Sedan är valet av skidor viktigt. En hård skida med lång svängradie är naturligtvis svårare att börja med än en mjukare med kortare radie.

Helt rätt! Optimala förutsättningar, en backe som lutar lagomt så att vi har fart och fortfarande kan kontrollera åket samt en skida som vi behärskar och klarar av att genomföra åket på!

fredw

Aktiv medlem
Skönt att höra, man är alltså ingen ”mes” om man åker i en blå pist? 😉
Blåmes?

1631869308482.jpeg

Det är ju en av de roliga aspekterna med Carving, att man kan ha riktigt kul även i "snälla" backar". Där kanske andra delar av åksällskapet/familjenhåller till. Kände likadant när jag först testade telemark och snowboard - t o m barnbackarna blev roliga.

PisteCarver

Aktiv medlem
Blåmes?

Visa bilaga 11850

Det är ju en av de roliga aspekterna med Carving, att man kan ha riktigt kul även i "snälla" backar". Där kanske andra delar av åksällskapet/familjenhåller till. Kände likadant när jag först testade telemark och snowboard - t o m barnbackarna blev roliga.
@fredw , dina skämt behöver en ”uppgradering”, blåmes var ju t o m sämre än mitt Sameskämt igår!:LOL: 😉

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag tänkte på fart...Man måste våga ta fart för att få till carvingsväng,
Vad menas med fart? Hur fort är det?
Vore intressant att höra hur andra relaterar till det?

Mitt ”problem” är nog inte farten (jag åker ganska fort med bra kontroll och faller nästan aldrig), utan grejen är att den gamla kroppställningen som duktiga åkare lärde sig innan carving tekniken kom, sitter ”programmerad” i kroppen.
För att åka carving måste jag hela tiden tänka carving medan jag åker, och det blir väl ett ”mellanting”.
Ska snart prova övningarna från de olika instruktionsvideos som har lagts upp här. Frågan är hur mycket det på gamla dar går att lägga om stilen/tekniken.
Sedan känner jag ju att även om jag kör ett åk helt med den gamla tekniken så svänger och skär carving skidorna mycket bättre än de gamla fullängdsskidorna, så de gör ju nytta oavsett.
Och riktiga korta snabbsvängar som man gjorde förr går ju inte att carva. Finns väl inga carvingskidor med radie under 5m? ;)

Hawk100

Aktiv medlem
Helt rätt! Optimala förutsättningar, en backe som lutar lagomt så att vi har fart och fortfarande kan kontrollera åket samt en skida som vi behärskar och klarar av att genomföra åket på!
Jag håller inte riktigt med om att För att börja få känslan av hur en carvingsväng fungerar måste man åka så sakta att man kan jobba med att enbart kanta ena skidan och känna hur det ger en sväng och att man ska behålla kanten genom hela svängen och undvika att avsluta med en sladd. Min uppfattning och erfarenhet är att det kräver en nästan platt backe (typ transport ) för att det inte ska gå för fort och resultera i att man antingen vrider skidorna innan kantningen, eller avslutar med sladd. En blå backe blir därmed för brant för i stort sett alla som ska testa carving för första gången….
Ett alternativ som faktiskt inte alls är dumt och som beskrevs i artikeln är att börja testa i knapp/släpliften. Där är ju farten konstant och risken att fartökningen ska skrämma åkaren eliminerad.
Att känna och förstå en carvivgsväng går ofta lättas med knäkantning i låga farter. När man klarar av att rulla över från en kant till en annan, sväng i sväng kan det vara läge att gå upp mot blå lutning och nyttja effekterna/möjligheterna med höge farter och därmed även större krafter som uppstår….

PederL

Ny medlem
Ja, bra kommentar ovan...alltså jag startade själv min carvingkarriär som redan mycket erfaren utförsåkare och jag har full förståelse för att man startar från olika nivåer. För att få den första känslan tror jag också att till exempel testet i skidliften att kanta ena skidan och känna hur den faktiskt går i en båge ger en del i den aha-upplevelse som krävs (dvs skidan svänger av sig själv). Sedan kan enklare övningar i platta backar vara en del i utvecklingen som många har nytta av, absolut.
Men bara kort förklaring kring detta om mitt tips att ta fart:
När man lägger skidan på kant för att initiera en carvingsväng så måste man sätta tryck på skidorna för att dessa ska bilda den båge utan sladd som man eftersträvar. För detta krävs kraft, som man endera har i benen eller så får man utnyttja hastigheten vilket underlättar stort. Har man nu viss fart och lutar sig så tvingar man skidorna på kant. För att få maximalt tryck och mycket "båge" i skidan så kan man belasta ytterskidan i svängen så mycket som möjligt Farten ger den kraft som behövs för att enklare genomföra svängen, utan fart blir det svårare. Och lite mer avancerat: Jag skjuter fram smalbenen mot plösarna i början och igenom svängen, inte direkt framvikt men jag upplever att jag sätter tryck på framändan av skidan och hur hårt jag trycker (och hur aggressivt jag lutar mig inåt) formar svängar med olika radie. I slutet av svängen går jag tillbaka i en neutral ställning, nästan på häl ibland. Ingen direkt fram-bakvikt, mer en subtil rörelse fram-bak under varje sväng. Jag upplever att starkt framvinklade pjäxor brukar hjälpa tekniken, det ger rätta "skjutsen" in i carvingsvängen upplever jag. Men jag har svävat ut här, inga direkta tips till "nybörjaren" i carving men någon kanske har nytta av detta också. Någon kanske kan ge bättre nybörjartips....

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp