[Artikel] Branäs: oväntat bra skidåkning

Redaktionen

Aktiv medlem
poffa-1000x563.jpg

I norra Värmland hittar vi Sveriges tionde största fallhöjd. Med 26 liftar, 33 backar, och drösvis med boendealternativ har mycket hänt sedan kung Carl XVI Gustaf var med på invigningen av skidorten i december 1988. Men hur är skidåkningen i Branäs? Oväntat bra.

Läs hela artikeln:

Fint reportage om en riktigt trevlig skidort för oss söder ut. Vi brukar starta säsongen där veckan innan jul. Snötillgången kan variera kraftigt men man kan åka direkt in i gondolen hela dagen.

Nu har vi dock insett att Hafjell ligger tidsmässigt på samma avstånd och vägen dit faktiskt är asfalterad och inte en upptrampad kostig som någon fått för sig att kalla E45:an.

fredw

Aktiv medlem
Trevlig artikel, väl beskrivet. Perfekt för barnfamiljen. Storbacken går ganska mycket på skrå på slutet... ja, man saknar fler backar på framsidan närmare fallinjen.

Arn

Ny medlem
Branäs är min absolut sämsta skidresa någonsin. Längsta liftköer och sämsta åkning någonsin. De flesta som åkt dit i år har givit 1 stjärna. Fullt förståeligt

PisteCarver

Aktiv medlem
Branäs är min absolut sämsta skidresa någonsin. Längsta liftköer och sämsta åkning någonsin. De flesta som åkt dit i år har givit 1 stjärna. Fullt förståeligt
Jag har inte varit där själv så jag kan inte uttala mig av egen erfarenhet, men ditt omdöme om Branäs motsvarar den långa rad av usla recensioner på senare tid, som finns att läsa i det här forumet under "Skidorter".
Jag har själv funderat på att åka dit eftersom jag bor i södra Skåne och Norge just nu är stängt. Men att göra det när man läst alla nya omdömen, vore att ha oddsen emot sig.
Tidigare inlägg i den här tråden luktar "reklam".

Arn

Ny medlem
Japp. Finns många stugägare som gör flitig reklam för Branäs i facebookgrupper och även här. Åk 1 timme längre så står du garanterat 10 timmar mindre i kö under veckan. Du kommer tacka dig för det.

Ja, jösses vad mycket skit de har fått senaste tiden, kollade in recensionerna efter Arns inlägg.
Jag har varit där en gång på sportlovet och då var det helt ok liftköer.
Jag var också där veckan innan jul i år. Pisterna var urusla, men de hade vädret emot sig. Tidigare år har det varit bra för att vara så tidigt på året, och väldigt lite folk.

Något måste ha havererat efter nyår, jag blir också tveksam att åka dit fler gånger i år.
Jag förstår att de behövde köra snökanonerna hårt eftersom de knappt hade någon snö vid jul. Men liftköerna verkar de helt ha missbedömt. Deras rykte fick sig nog en rejäl törn.

PisteCarver

Aktiv medlem
Med tanke på hur korta nerfarter det är i Sverige (förutom Åre), så är liftköer ett no-go.
jag har ingen lust att åka skidor 2 min och stå i kö 30 min.

Seppuccu

Aktiv medlem
Jag kan inte tala för övriga inlägg i den här tråden, men jag äger definitivt inte någon Fjällstuga, i Branäs eller någon annanstans.

Vi åkte dit v4 på vinst och förlust och med förväntningarna väldigt nerskruvade. Tack vare ymnigt snöfall veckan innan och fint väder blev det en väldigt positiv upplevelse för oss. Trots alla knappliftar. Dessutom var personalen väldigt trevlig, maten god, och vår dotter hade jättekul på skidlekis. Och det kostade inte skjortan.

1 timme längre norrut hamnar du hos ... SkiStar? :poop: Jag har nog aldrig blivit så oimponerad som av Hundfjället.

mansjo

Ny medlem
Jag tycker branäs har många positiva delar, inte minst generösa öppettider med kvällsåkning i många backar fram till 19.00, där har många andra svenska resmål en del att lära. jag har skrivit en ganska kritisk recension om branäs men öppetiderna saknade jag verkligen i kläppen.

SCGB

Ny medlem
Är det så illa som folk skriver i recensionerna? Har varit i Branäs v 6/10 2019 och 2020 och aldrig sett några köer att prata om. Inte sportlov i och för sig, men ändå. Har Corona ett sånt enormt genomslag på bokningarna i år? Nu har vi bokat sön-tors vecka 8 och jag blir aningen orolig. Det verkar ju vara fullt i Kläppen och Stöten till rimligt pris också.

GoranC

Aktiv medlem
Ja men du var ju så dum att du åkte dit över jul/nyår. Hälften av åkytan öppen pga. tidernas varmaste höst och som grädde på moset Corona på en storhelg där det även i vanliga fall är knökat.

GoranC

Aktiv medlem
Ja, jösses vad mycket skit de har fått senaste tiden, kollade in recensionerna efter Arns inlägg.
Jag har varit där en gång på sportlovet och då var det helt ok liftköer.
Jag var också där veckan innan jul i år. Pisterna var urusla, men de hade vädret emot sig. Tidigare år har det varit bra för att vara så tidigt på året, och väldigt lite folk.

Något måste ha havererat efter nyår, jag blir också tveksam att åka dit fler gånger i år.
Jag förstår att de behövde köra snökanonerna hårt eftersom de knappt hade någon snö vid jul. Men liftköerna verkar de helt ha missbedömt. Deras rykte fick sig nog en rejäl törn.
Nej då, det är inget som havererat, bara ett resultat av att gondol och stollift kanske har 1/3 av sin normala kapacitet. Men man åker inte till Branäs över nyår trettonhelgen. Då är det för mycket folk. Under januar och hittills har det varit riktigt bra skidåkning, och så klart kö till gondolen, som man kan skippa.
Och nej jag har ingen stuga i Branäs. Ser bara konsekvensen av att sängplatserna fördubblats på 5 år och Corona uppe på det.

SCGB

Ny medlem
Nej då, det är inget som havererat, bara ett resultat av att gondol och stollift kanske har 1/3 av sin normala kapacitet. Men man åker inte till Branäs över nyår trettonhelgen. Då är det för mycket folk. Under januar och hittills har det varit riktigt bra skidåkning, och så klart kö till gondolen, som man kan skippa.
Och nej jag har ingen stuga i Branäs. Ser bara konsekvensen av att sängplatserna fördubblats på 5 år och Corona uppe på det.

Det var precis detta jag undrade över. Väldigt många av recensenterna lyfter ju fram hur mycket det har byggts utan att systemet byggts ut (och recensionerna är väldigt lika varandra vilket får mig att undra...). Men då borde jag har märkt detta under de senaste två åren också, vilket inte har varit fallet, även om vi inte rest i sportlovsveckan. Det var därför jag undrade om just Corona har ett sånt stort genomslag. Det borde ju mest drabba kabin och stollift som du säger. Recensenterna ger bilden av ett system som varit på glid länge och som nu trillat helt över kanten, och den bilden har jag inte delat. Därför vill jag gärna höra om fler personers tankar nu inför sportlovsveckorna.

GoranC

Aktiv medlem
Är det så illa som folk skriver i recensionerna? Har varit i Branäs v 6/10
Är det så illa som folk skriver i recensionerna? Har varit i Branäs v 6/10 2019 och 2020 och aldrig sett några köer att prata om. Inte sportlov i och för sig, men ändå. Har Corona ett sånt enormt genomslag på bokningarna i år? Nu har vi bokat sön-tors vecka 8 och jag blir aningen orolig. Det verkar ju vara fullt i Kläppen och Stöten till rimligt pris också.
nej det är inte så illa, men det var eländigt dåligt över jul. Mellandagarna var bra. Nyår till helgen efter trettondag jul var det knökat och köer. Då valde jag att inte vara där, efter 16år på säsong, i husvagn, så har jag lärt när man skall undvika att vara där.
Januari tills nu har varit riktigt bra med alla backar öppna och kallt och soligt.

Bilagor

• D2C5B285-FF3E-4138-AB76-C20325244CE8.jpeg
    D2C5B285-FF3E-4138-AB76-C20325244CE8.jpeg
    708.1 KB · Besök: 166
  • C7B7CEBE-A59C-432D-80B0-D4DE81316F2B.jpeg
    C7B7CEBE-A59C-432D-80B0-D4DE81316F2B.jpeg
    519.2 KB · Besök: 154
  • 07D8969C-01CD-469D-8C40-0848E26546A9.jpeg
    07D8969C-01CD-469D-8C40-0848E26546A9.jpeg
    471.9 KB · Besök: 177
  • D9D9F287-8125-4CD2-884E-4BDA3514BE65.jpeg
    D9D9F287-8125-4CD2-884E-4BDA3514BE65.jpeg
    634.4 KB · Besök: 168
  • 2DA86DC0-2C81-4564-97AD-D56DA9A3737F.jpeg
    2DA86DC0-2C81-4564-97AD-D56DA9A3737F.jpeg
    1.1 MB · Besök: 181
  • E3ABF1A3-1D94-4CE5-9A15-000ECDBAD935.jpeg
    E3ABF1A3-1D94-4CE5-9A15-000ECDBAD935.jpeg
    748.3 KB · Besök: 178
  • 35288FB9-BF03-42EB-AB90-E2F9CC6BCB2D.jpeg
    35288FB9-BF03-42EB-AB90-E2F9CC6BCB2D.jpeg
    182.2 KB · Besök: 173

GoranC

Aktiv medlem
Det var precis detta jag undrade över. Väldigt många av recensenterna lyfter ju fram hur mycket det har byggts utan att systemet byggts ut (och recensionerna är väldigt lika varandra vilket får mig att undra...). Men då borde jag har märkt detta under de senaste två åren också, vilket inte har varit fallet, även om vi inte rest i sportlovsveckan. Det var därför jag undrade om just Corona har ett sånt stort genomslag. Det borde ju mest drabba kabin och stollift som du säger. Recensenterna ger bilden av ett system som varit på glid länge och som nu trillat helt över kanten, och den bilden har jag inte delat. Därför vill jag gärna höra om fler personers tankar nu inför sportlovsveckorna.
Jag åker upp i morgon kväll. Så du kan få ett svar. Men jag förutsätter att det är kö i gondolen från kl09:30 lite lugnare 12:30-14:00 kö på nytt fram till 17:30. Släpliftarna har sällan kö, förutom Björnliftarna som är den största flaskhalsen. Även sexstolen har köer lite kortare tider än gondolen. Så där skal man kolla ner innan man far ner. Men kön ser värre ut än vad den är.

fredw

Aktiv medlem
Vore tacksam för en prognos för vecka 8, om du lyckas höra ngt om bokningsläge etc. Jag rek Branäs till en kollega som ska dit då, hoppas hon slipper köa för mycket..
Gissningsvis blir gbgs sportlov v 7 värre.

SCGB

Ny medlem
Ja jag är också intresserad av en prognos, även om det är väldigt svårt att säga såklart. Vecka 7 blir nog absolut en bra indikator. Det blir nog make-or-break för Branäs i år, åtminstone för oss. Sen investerar de väl visst i sin infrastruktur, liftar, nedfarter? Om det matchar bokningsökningen är svårare att bedöma.

GoranC

Aktiv medlem
Vore tacksam för en prognos för vecka 8, om du lyckas höra ngt om bokningsläge etc. Jag rek Branäs till en kollega som ska dit då, hoppas hon slipper köa för mycket..
Du slipper köa om du väljer dina lifter. Jag åkte under julhelgen utan att köa något. Valde så klart bort Gondolen och sittlifterna när det var kö till dom.

GoranC

Aktiv medlem
Den utbyggnad som genomförts motsvarar inte behovet vid toppbelastning
Framförallt är det åkyta som fattas då det är väldigt stort slitage på backarna i vissa framförallt smala och brantare partier i blå nedfarter. Beror på fokuset på barn och mediokra skidåkare.

Arn

Ny medlem
En kollega var i sälen vecka 1 och upplevde inga köer att tala om så Branäs är onekligen speciellt. Det senaste "tillskottet" med stora knappen förstör den enda bra backen som finns (storbacken) då man får köra i krypfart mot slutet.

Dock är storbacken inte användbar då 3 min ned och sedan 30 min i liftkö + 7 min i lift. Enda stället man kan undgå längre liftköer är Mattestorp och där blir det uppkört redan på förmiddagen

GoranC

Aktiv medlem
En kollega var i sälen vecka 1 och upplevde inga köer att tala om så Branäs är onekligen speciellt. Det senaste "tillskottet" med stora knappen förstör den enda bra backen som finns (storbacken) då man får köra i krypfart mot slutet.

Dock är storbacken inte användbar då 3 min ned och sedan 30 min i liftkö + 7 min i lift. Enda stället man kan undgå längre liftköer är Mattestorp och där blir det uppkört redan på förmiddagen
Det låter då som om du inte varit i Branäs sedan möjligen nyårshelgen och fabulerar om hur dåligt det är. Och jag tror bestämt att du även då hade fullt upp med att gnälla hur dåligt det var.
Senast, för snart två veckor sedan, jag åkte ner för storbackens nedre del så var farten +80km/tim körde faktiskt 10 åk på raken upp och ned i bara nedre delen, bara för att det var så bra och 0 sekunder kö.
Blev betydligt mycket bättre än jag förväntat mig med den knappliften.

PisteCarver

Aktiv medlem
Det låter då som om du inte varit i Branäs sedan möjligen nyårshelgen och fabulerar om hur dåligt det är. Och jag tror bestämt att du även då hade fullt upp med att gnälla hur dåligt det var.
Senast, för snart två veckor sedan, jag åkte ner för storbackens nedre del så var farten +80km/tim körde faktiskt 10 åk på raken upp och ned i bara nedre delen, bara för att det var så bra och 0 sekunder kö.
Blev betydligt mycket bättre än jag förväntat mig med den knappliften.
Det var ju ett väldigt tjafsande om vem som har rätt och fel om liftköerna i Branäs. De som har skrivit recensionerna från Nyårshelgen här på Freeride under Skidorter/Branäs har troligen inte hittat på sina upplevelser.
Vecka 7 och 8 lär ju bli lika besöksintensiva som Nyårshelgen.
Oavsett hur det är med den saken, så råder jag den/de som skriver tarvliga personangrepp mot andra att upphöra med det. Det är det absolut sämsta sättet att få acceptans och förståelse för sina åsikter.(n)

Jag delar inte heller Arns erfarenheter av Branäs, men med tanken på vad han skriver och den lavin av dåliga recensioner som vällt in efter nyår så förstår jag att han är kritisk.
Jag hoppas Branäs tar lärdom av det som hände under de veckorna (gissar på en kombination av brist på snö och coronaanpassningar) och inser att man, exempelvis, bör begränsa bokningar om förhållanden är riktigt dåliga. Jag tycker inte man ska begära att alla gäster själva ska hålla koll på om förhållanden blir så dåliga att anläggningen knappt är användbar.
Med det sagt, så är det min erfarenhet att Arn generaliserar lite för hårt. Jag var som sagt där på sportlovet förra året och då fungerade det helt ok, absolut inga 30 minuters köer någonstans.

GoranC

Aktiv medlem
Det var ju ett väldigt tjafsande om vem som har rätt och fel om liftköerna i Branäs. De som har skrivit recensionerna från Nyårshelgen här på Freeride under Skidorter/Branäs har troligen inte hittat på sina upplevelser.
Vecka 7 och 8 lär ju bli lika besöksintensiva som Nyårshelgen.
Oavsett hur det är med den saken, så råder jag den/de som skriver tarvliga personangrepp mot andra att upphöra med det. Det är det absolut sämsta sättet att få acceptans och förståelse för sina åsikter.(n)
Var endast ett konstaterande. Och jul/nyår var inget vidare. Men det är inte det samma som att det fortfarande är så.
Julhelgens kö till gondolen, som man självklart undviker
4C47EDFF-A35A-43CD-A41B-8030D9CE98C8.jpeg

PisteCarver

Aktiv medlem
Var endast ett konstaterande. Och jul/nyår var inget vidare. Men det är inte det samma som att det fortfarande är så.
Julhelgens kö till gondolen, som man självklart undvikerVisa bilaga 7495
Folk står ju ganska utspridda, så det ser ju inte så extremt ut. Jag vet iofs inte hur effektiv den där gondolen är, men en modern 8-10 pers alpgondol hade matat igenom den där kön på två min.
Men svenska skidorter har för små fallhöjder för att det ska vara acceptabelt med liftköer (min åsikt). Det blir för lite tid till skidåkning.
Hade själv funderingar på att åka upp till Branäs några dagar i vecka 8, men avstår och tänker inte ta risken.
Önskar alla en bra och vänlig dag! :)

ktmgurra

Aktiv medlem
Betänk att det kan vara ned till en person i varje Gondol... då tar den ormen några varv i liften innan den harvas av.
Med tanke på bokningsläget i landet lär sportloven bli mindre roliga ur kösynpunkt men påskloven en riktig pina, ligger tidigt och många är fortfarande sugna på att åka skidor.
I år gäller det nog att pricka in mellanveckorna...

GoranC

Aktiv medlem
Folk står ju ganska utspridda, så det ser ju inte så extremt ut. Jag vet iofs inte hur effektiv den där gondolen är, men en modern 8-10 pers alpgondol hade matat igenom den där kön på två min.
Men svenska skidorter har för små fallhöjder för att det ska vara acceptabelt med liftköer (min åsikt). Det blir för lite tid till skidåkning.
Hade själv funderingar på att åka upp till Branäs några dagar i vecka 8, men avstår och tänker inte ta risken.
Önskar alla en bra och vänlig dag! :)
Ja den kön tar tid, skulle gissa på att det i snitt är 3-4 personer per gondol. 1/3 av normal kapacitet så det tar tid i rushtiden då man bara åker familjevis, och är man ensamåkare så åker man ensam. Så årets kösituation är ett resultat av Corona.
Branäs bästa dagar är söndag och torsdag.
men ingen risk att bli smittad i alla fall, rejäla avstånd i de köer som är.
Men jag är glad att jag över huvud taget får möjlighet att åka skidor i år och då tar jag gärna att det råkar vara köer.
Men kommer du söder ifrån så rekommenderar jag ett par dagar i Sunne skicenter (Finnfallet) där var jag i söndags.

Bilagor

• C775BE3A-8C16-4498-8CD9-0177AD33C260.jpeg
    C775BE3A-8C16-4498-8CD9-0177AD33C260.jpeg
    1 MB · Besök: 161
  • D1FDA82B-97E0-49B5-80F3-7894AD7BC2C5.jpeg
    D1FDA82B-97E0-49B5-80F3-7894AD7BC2C5.jpeg
    596.2 KB · Besök: 152

jarnebring

Aktiv medlem
Har alltid också undrat varför inga pister anlagts rakt ner i fallinjen? Ett mysterium. Där hade dom kunnat ha fantastiska röd/svarta pist er med 400 sammanhängande fhm. Obegripligt. Hade kunnat vara en riktigt bra skidort (med sydsvenska mått)

Senast ändrad:

GoranC

Aktiv medlem
Har alltid också undrat varför inga pister anlagts rakt ner i fallinjen? Ett mysterium. Där hade dom kunnat ha fantastiska röd/svarta pist er med 400 sammanhängande fhm. Obegripligt. Hade kunnat vara en riktigt bra skidort.
Har du gått i den terrängen?
Det är brant som satan och rejäla stup. När vi för 16 år sedan började säsongcampa i Branäs fanns planer på ”Orange Bowl” en brant backe rakt ned i fallinjen från ungefär första högerböjen i branten. Däremellan ut mot Storbacken är det stupbrant och där har man fått rädda flera som gett sig ut på offpisttur.
Men det är naturskyddsområde med nån fridlyst skägglav som också sätter stopp. Men framförallt så träffar det inte på deras affärsidé att vara en anläggning för barnfamiljer. Vill man åka brant så åker man till Trysil och ägnar dagen i Högegga.
Men du kan se vad som kommer ske i Branäs i den fördjupa översiktplanen
Kan bli ganska bra. Förövrigt fanns det en ”backe” som hette ravinen på 80/90-talet. En opistad sak rakt ned i den igenväxta bäckravinen i Brantens fortsättning.
Jag har åkt i Branäs sedan tidigt 90-tal så jag har ganska god kontroll, det fanns till och med ett säte att fälla ned i gondolen på tidigt 90-tal. Mem det skruvade man bort då antalet gäster ökade för att kunna fylla gondolerna.

fredw

Aktiv medlem
Ja det ser brant ut. Plus naturskyddsområde som sagt, den gröna polygonen.

1613075102974.jpeg

jarnebring

Aktiv medlem
Har du gått i den terrängen?
Det är brant som satan och rejäla stup. När vi för 16 år sedan började säsongcampa i Branäs fanns planer på ”Orange Bowl” en brant backe rakt ned i fallinjen från ungefär första högerböjen i branten. Däremellan ut mot Storbacken är det stupbrant och där har man fått rädda flera som gett sig ut på offpisttur.
Men det är naturskyddsområde med nån fridlyst skägglav som också sätter stopp. Men framförallt så träffar det inte på deras affärsidé att vara en anläggning för barnfamiljer. Vill man åka brant så åker man till Trysil och ägnar dagen i Högegga.
Men du kan se vad som kommer ske i Branäs i den fördjupa översiktplanen
Kan bli ganska bra. Förövrigt fanns det en ”backe” som hette ravinen på 80/90-talet. En opistad sak rakt ned i den igenväxta bäckravinen i Brantens fortsättning.
Jag har åkt i Branäs sedan tidigt 90-tal så jag har ganska god kontroll, det fanns till och med ett säte att fälla ned i gondolen på tidigt 90-tal. Mem det skruvade man bort då antalet gäster ökade för att kunna fylla gondolerna.

Jo, jag åker förbi Branäs och skidar i Högegga istället (normalt sett) och har åkt i Branäs till och från sedan tidigt 90-tal. Kommer ihåg ”ravinen”. På den tiden (fastighetskris) skämtade man om att får du välja mellan klamydia, herpes och en stuga i Branäs, då tar man klamydia. För det går att bli av med. Synd på laven. Det som saknas är några nedfarter i fallinjen inmo.

GoranC

Aktiv medlem
Jo, jag åker förbi Branäs och skidar i Högegga istället (normalt sett) och har åkt i Branäs till och från sedan tidigt 90-tal. Kommer ihåg ”ravinen”. På den tiden (fastighetskris) skämtade man om att får du välja mellan klamydia, herpes och en stuga i Branäs, då tar man klamydia. För det går att bli av med. Synd på laven. Det som saknas är några nedfarter i fallinjen inmo.
Exakt, en bra efterhållen stuga i Björnen är i dag värd närmare 2mille. De billiga 4-delarna i Mården går för 1,5, knappt 1mill mer än för knappt 10 år sedan.
250kkr vill jag minnas en stuga i Björnen kostade efter konkursen. Lätt att var efterklok:)

GoranC

Aktiv medlem
Nu har jag åkt tre ”pass” (9-11:30, 13-15 och 16:30-18) en kall och solig lördag första sportlovsveckan. Köade totalt kanske en halvtimme då jag medvetet valde de liftar jag vet inte har köer och tog de populära sittlifterna när det inte var nån kö att tala om.
snackade med en granne på campingen som sa att ett 80-tal boenden (troligen stora dyra stugor) var lediga. Är bara gondolen som jag en lång och tidskrävande kö. Skidåkningen var riktigt bra och klart mindre trängsel i backarna. Åkte lift med en, som varit här hela veckan, som sa att måndag till onsdag var toppen med lite köer men det ökade markant på torsdag (som det brukar vara).

GoranC

Aktiv medlem
nu har jag bara varit där i 16 säsonger, men av den erfarenheten så är torsdag eftermiddag till lördag de dagar med största tryck och så klart storhelger. Även sportloven har varit så.
Nu öppnar dom även gondolen och sexstolsliften kl 08:00 under sportlovet. Så mellan 08:00 och 19:00 så lär du garanterat få mycket bra skidåkning.
Men kolla på webbkamerorna så ser du hur det ser ut. Jag kollade nu och ser inte ut att vara speciellt packat med folk.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp