[Artikel] Branäs: – Vi ska satsa drygt 500 miljoner i nya skidområden

Redaktionen

Aktiv medlem
Branas-Syd-1000x720.jpg

Branäs ska bygga nytt skidområde kallat Branäs Syd med fem liftar och lika många nedfarter. Hade det nya området varit en egen skidort hade det varit Sveriges nionde största.

Läs hela artikeln:

fredw

Aktiv medlem
Jag gillar mer breda pister men de kanske inte vill premiera högfartscarving i familjebackarna.
Ser bra ut. Branäs är redan fint för barnfamiljer. Synd dock att det inte blir fler röda backar men upp till en viss nivå så kommer det här att bli en riktigt bra ort, särskilt för göteborgarna och kanske en del skåningar.

Och det finns faktiskt redan vindskydd för toppen av gondolen.!

PisteCarver

Aktiv medlem
Äntligen en skidort som satsar på skidåkning!😲

Hoppas nu bara att slutresultatet - förhållandet liftkapacitet/turistbäddar förbättras. Branäs hade ju väldiga problem med liftköer i vintras.

Svenska skidorter har helt enkelt för låga fallhöjder och korta nerfarter för att låta sina gäster stå i liftkö. Det kan jag acceptera (inom vissa gränser!) om jag får 1000+ fhm i ett lyft.

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag gillar mer breda pister men de kanske inte vill premiera högfartscarving i familjebackarna.
Gillar du high-speed-carving med 100 m breda nerfarter och inga träd (eller andra åkare) i vägen?
Då ska du prova de neongröna nerfarterna som jag ritat in nedan, de två första ger vardera 600 fhm och den tredje 500 fhm:
1633944796658.png

1633944987956.png

fredw

Aktiv medlem
Branäs led förra säsongen hårt av att bara kunna ta ett sällskap åt gången i gondolen. Vi var där och många gondoler gick med bara en ensam person i. Vet iofs inte hur det ser ut med köer en normal säsong

PisteCarver

Aktiv medlem
Branäs led förra säsongen hårt av att bara kunna ta ett sällskap åt gången i gondolen. Vi var där och många gondoler gick med bara en ensam person i. Vet iofs inte hur det ser ut med köer en normal säsong
Utan köer är ju Branäs ett weekend alternativ även för oss skåningar (fast Norefjell eller Hafjell är ju närmare).
Undrar hur Italien tänker hantera sin 80% kapacitet praktiskt den här säsongen, ska varje gondolbana ha en ”räknegubbe” som övervakar kontinuerligt?

fredw

Aktiv medlem
80 % är ju nästan fullt, fattar inte hur det skulle hjälpa att sitta sex pers i en gondol istället för åtta, eller att bara vara 40 i en kabin istf 50… Låter som något man bara dragit till med.

PerK

Aktiv medlem
Även om detta är en köpt ("sponsrad", ok då) artikel blir man onekligen intresserad och lockad av Branäs med de omgivningar som ägarna visar upp i artikeln...
Broderna-Rundblom.jpg

Jojo1

Ny medlem
Äntligen en skidort som satsar på skidåkning!😲

Hoppas nu bara att slutresultatet - förhållandet liftkapacitet/turistbäddar förbättras. Branäs hade ju väldiga problem med liftköer i vintras.

Svenska skidorter har helt enkelt för låga fallhöjder och korta nerfarter för att låta sina gäster stå i liftkö. Det kan jag acceptera (inom vissa gränser!) om jag får 1000+ fhm i ett lyft.
Bra att Liftkapaciteten utökas men någon backe norrut med bättre fallhöjd behövs måste finnas utmanande backar för pappa/ mamma och storasyskon också…kan ju inte vara omöjligt att bygga dessa runt naturområdet ner mot Dalen/ Mården?

jarnebring

Aktiv medlem
Skrev i en annan tråd om Branäs och att jag inte för mitt liv kunde begripa varför dom inte anlade backar mer rakt ner i fallinjen. Känns som en no brainer som gett en mycket fin svart backe 400+ fhm som hade dugt till WC FIS homologering för storslalom herrar. Men tydligen var det någon fridlyst bagge av något slag som hindrade avverkan av träd där. Om man bor i Karlstad eller i närheten ok, men jag som åker från Sthlm åker förbi och fortsätter 10-12 mil till Trysil.

fredw

Aktiv medlem
Finns också en del rejäla stup under gondolen som gör det svårt att utnyttja terrängen där.

Jojo1

Ny medlem
Finns också en del rejäla stup under gondolen som gör det svårt att utnyttja terrängen där.
Kan man bygga flådiga hus på en klipphäll finns det väl resurser att bygga röda och svarta nedfarter på norra sidan kan man tycka👍

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
När en skidanläggning skryter med "vi är 4:e störst i Sverige" ska man komma ihåg att det inte rör sig om antal liftar, pister eller fallhöjd.
Måttet avser enbart sålda liftkort. (dvs där det är mest trängsel/köer).

se även Skistars "Skandinaviens 5 största skidanläggningar"

mgbgt66

Aktiv medlem
Skrev i en annan tråd om Branäs och att jag inte för mitt liv kunde begripa varför dom inte anlade backar mer rakt ner i fallinjen. Känns som en no brainer som gett en mycket fin svart backe 400+ fhm som hade dugt till WC FIS homologering för storslalom herrar. Men tydligen var det någon fridlyst bagge av något slag som hindrade avverkan av träd där. Om man bor i Karlstad eller i närheten ok, men jag som åker från Sthlm åker förbi och fortsätter 10-12 mil till Trysil.

Om man bor i Karlstad eller i närheten åker man hellre till Sunne.

fredw

Aktiv medlem
Kan man bygga flådiga hus på en klipphäll finns det väl resurser att bygga röda och svarta nedfarter på norra sidan kan man tycka👍
Ja norrut nedanför och bortanför stolliftens dalstation ”sjöområdet” är det som jag hoppats mer på. Där finns nog större chans till ”röd” lutning.

Men viss kunde man spränga fram en rödsvart backe i fallinjen under gondolen, vilket de faktiskt redan gjort längre upp (en snäll blågrön transport dock, rakt genom en klippa).

Gillar inte ”långsvängen” på skrå och delar frustrationen, med flera röda pister hade Branäs blivit en riktigt allsidig ort.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
För någon som suckar och stönar när Trysilresan har en Sälendag och helst bara åker till Åre eller Alperna så applåderar jag likväl att sådana här satsningar görs.
Man vill ju att skidintresset ska fortleva i Sverige och att fler människor ska åka skidor. Då är det bra att fler skidorter finns och expanderar.
Inte för att det "avlastar Åre", men för att kulturen frodas.
En unge kanske tar sina första åk i Branäs, åker sedan till Åre & Alperna och börjar på skidgymnasiet och tar OS-guld för Sverige om några år.

Liksom det är för alla idrotter så krävs det bra anläggningar och ett bra utbud av dem för att ungdomar ska bli bra på idrotter.
Liksom en fotbollsspelare kräver en fungerande Kopparvallen innan han kommer till Friends Arena och San Siro så krävs en bra Branäs innan han kommer till Åre & Chamonix.

Lycka till Branäs!

Anwest

Medlem
För någon som suckar och stönar när Trysilresan har en Sälendag och helst bara åker till Åre eller Alperna så applåderar jag likväl att sådana här satsningar görs.
Man vill ju att skidintresset ska fortleva i Sverige och att fler människor ska åka skidor. Då är det bra att fler skidorter finns och expanderar.
Inte för att det "avlastar Åre", men för att kulturen frodas.
En unge kanske tar sina första åk i Branäs, åker sedan till Åre & Alperna och börjar på skidgymnasiet och tar OS-guld för Sverige om några år.

Liksom det är för alla idrotter så krävs det bra anläggningar och ett bra utbud av dem för att ungdomar ska bli bra på idrotter.
Liksom en fotbollsspelare kräver en fungerande Kopparvallen innan han kommer till Friends Arena och San Siro så krävs en bra Branäs innan han kommer till Åre & Chamonix.

Lycka till Branäs!
Riktigt bra inlägg! Anläggningar som Branäs, Kungsberget, Romme och Sunne är kanske en gäspning för en Åre- eller Alperna-besökare, men precis som du skriver så är det ofta i denna typ av backe som nybörjaren tar sina första svängar i. Själv började jag i Flottsbro (och blev mesmerized av Jessica Lindell Vikarbys skidåkning) och skolresor till Kungsberget. Utan dem så hade jag antagligen inte blivit biten av skidåkning.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp