[Artikel] Corona och heta känslor ger Åre kabinbana en extra vinter

Redaktionen

Aktiv medlem

Debatten om den klassiska kabinbanan i Åre tystnade tvärt i samband med Coronavirusets framfart. Nu står det klart att liften får stå kvar en vinter till. Freeride reder ut denna krokiga historia om Sveriges mest omtalade lift.

Läs hela artikeln:

Heddious

Aktiv medlem
Det luktar lite pudel där i slutet ändå.

"Vårt mål är att alla ska vara nöjda när det är klart och vi vill göra det bättre för Skistars gäster som kommer hit. Tar vi bort liften utan att ersätta den med någonting så blir det inte bättre."

Det menar du inte?

Och visst, Kabinbanan är gammal, men 44 år är ju ingen ålder i kabinbanesammanhang globalt sett. ;)

Lars_Ilis

Aktiv medlem
"Tar vi bort liften utan att ersätta den med någonting så blir det inte bättre."

Ersätts säkert med en restaurang :D

pd

Aktiv medlem
Det luktar lite pudel där i slutet ändå.
Jag läser snarare "there's a new sheriff in town". Skistars ledning har ju inte EN vilja utan består av ett gäng personer som företräder olika intressen. Att Åres tidigare destinationschef nu är operationell direktör i koncernen samtidigt som övriga destinationschefer har lämnat koncernledningen var förmodligen rösten som till sist gav kabinbanan några år till. Givetvis förstärkt av flitiga debattörer i olika forum.

arne

Ny medlem
Jag har inget större emot en rivning av kabinbanan om den ersätts med någonting bättre. Det är sällan jag använder den (snabbare att ta WC-8an-Gondolen) men jag tycker det är lite skandal att högzon inte utnyttjas bättre (visserligen skönt att få vara nästan ensam på baksidan - men det är synd för alla andra som missar det). Så frågan för mig - hur ska man ersätta kabinbanen med något bättre. En gondol från 6an till toppen? En ny tusenmeters? Omdragning av hummeln så den startar vid fjällgården? Liftar i Östra?

Min gissning är att de helt enkelt inte löst någon vettig ersä'ttning. Först sprack den roliga ideen med en längre stolslift med mellanavstigning. Jag gissar att de nu insett att ta bort VM6an/WC och ersätta med en stolslift direkt till Hummeln ger en stor kapacitetssänkning alldeles för många dagar samt att det isf många dagar helt enkelt inte går att ta sig runt i systemet då VM6an och WC försvinner ("ersätts" av en lift som allt för ofta kommer att stå).

Även nyfiken på hur det går med den släplift man pratat om som ersättning för klassiska Tusenmetern.

HakanBarman

Medlem
...Jag gissar att de nu insett att ta bort VM6an/WC och ersätta med en stolslift direkt till Hummeln ger en stor kapacitetssänkning alldeles för många dagar samt att det isf många dagar helt enkelt inte går att ta sig runt i systemet då VM6an och WC försvinner ("ersätts" av en lift som allt för ofta kommer att stå).
Trodde att WC skulle flyttas och görs om till 6:a samt förlängs i nåt vindskydd upp på hummeln och att VM6an flyttas till Timmerstugan och behåller sin nuvarande sträckning. Inte att de två liftarna skulle ersättas av en enda?

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp