[Artikel] De 10 största fallhöjderna i Sveriges skidorter

Redaktionen

Aktiv medlem

Söker du långa och och stora fallhöjder i svenska fjällen så är detta listan för dig. Vi rankar topp 10 bland Sveriges skidorter när det kommer till höjdskillnad.

Läs hela artikeln:

erik_lagg

Aktiv medlem
Vilken uppskattade du mest?
Svårt att säga. Lofsdalen och Blåsjön har jag missat, och i Kittelfjäll var det dåligt med snö den gången jag var där. Om det är bra med snö är alla dessa bra. Nuolja är kanske bäst för offpist men också lavinfarligast, mest väderberoende och har sämst lift. Kan tänka mig att åka till alla igen utom Åre på högsäsong.

bjornsone

Medlem
Svårt att säga. Lofsdalen och Blåsjön har jag missat, och i Kittelfjäll var det dåligt med snö den gången jag var där. Om det är bra med snö är alla dessa bra. Nuolja är kanske bäst för offpist men också lavinfarligast, mest väderberoende och har sämst lift. Kan tänka mig att åka till alla igen utom Åre på högsäsong.
Haha, offpist och lavinfara hör ju typiskt ihop, ungefär som åre och högsäsong ;)

steglund

Medlem
Mja, Bydalens 596 meter är definitivt fel. Det kanske är höjdskillnaden upp till högsta toppen, men liftburet blir det precis som @STORPOTATEN skriver bara drygt 400 meter. Strandas 805 meter är jag också tveksam till. Det är svårt att hitta några säkra uppgifter, men utifrån liftarnas höjdangivelser på pistkartan ser den liftburna fallhöjden ut att vara ca 650 meter. Max 700.
Annars är det bara att ödmjukt erkänna - Norge utklassar oss, även om fallhöjden inte alltid är ihållande och utan transportsträckor. Tyvärr har jag bara besökt Trysil på den norska sidan och där var överlag alltför platt. Lite fler Norge-besök ligger definitivt på min bucket list. Stranda. Myrkdalen, Röldal... Och Narvik kan jag ta i ett paket tillsammans med Abisko. Då har jag besök tillräckligt många skidorter för att utse min favorit i Skandinavien. Just nu leder Kittelfjäll. Fallhöjden är inte allt.

zingo11

Aktiv medlem
Norefjäll duger en weekend,personligen tyckte jag att det var för många transportsträckor. Ang att Trysil är för platt vet jag inte om jag håller med, ta T10 upp kör 30 eller 75 ner (eller i mellan) till Högegga. Go fart garanteras, tror det är det bästa pistat om man vill stå på. Hafjell är riktigt bra.

johan

Administrator
Strandas 805 meter är jag också tveksam till. Det är svårt att hitta några säkra uppgifter, men utifrån liftarnas höjdangivelser på pistkartan ser den liftburna fallhöjden ut att vara ca 650 meter. Max 700.
Är det någon som vet fallhöjden för Stranda? Konstigt att de inte skriver ut officiella siffror?

steglund

Medlem
Vet inte om den nya gondolen ställer till det 1230-430 m, men har inte sett någon officell fallhöjd.
1230 meter är toppen på Roaldshorn, ovanför den högsta liften och det går inte någon lift ända upp. Gondolen Roaldsheisa har en angiven fallhöjd på 618 meter. Ankarliften högst upp har en fallhöjd på 360 meter, men på pistkartan ser det ut som att det bara är en liten del som ligger ovanför gondolens toppstation. Jag har mailat Stranda om frågan. Får se om och vad de svarar.

MarkusO

Aktiv medlem
Ett hedersomnämnande bör tilldelas Branäs här, vars berg har 415m fallhöjd.
Kanske tom platsar på listan efter rättningar som nämnts ovan.

zingo11

Aktiv medlem
Ta inte illa upp, men Branäs förtjänar inte det.Utan dom små skidbackar i Sverige med fallhöjd mindre än 250 meter. Eldsjälar och frivilliga som håller backarna igång, besök dom då och då för att hjälpa till, folk får åka skidor utan att det kostar en förmögenhet. Dom skall ha ett hedersomnämnande.

MarkusO

Aktiv medlem
Ta inte illa upp, men Branäs förtjänar inte det.Utan dom små skidbackar i Sverige med fallhöjd mindre än 250 meter. Eldsjälar och frivilliga som håller backarna igång, besök dom då och då för att hjälpa till, folk får åka skidor utan att det kostar en förmögenhet. Dom skall ha ett hedersomnämnande.
Fallhöjden är stor. Det var mitt enda kriterie.

steglund

Medlem
Jag kan tycka att minst lika intressant som fallhöjden i sig är i hur stor utsträckning lutningen är kontinuerligt anständig (minst mörkblå lutning). Hemavan t ex har ett lååååångt avsnitt som är nästan platt och därför blir det ganska ointressant att den totala fallhöjden är 675 meter. Åres 890 meter har mer eller mindre god lutning hela vägen, vilket ger en unik ställning i Sverige. Lofsdalen och Bydalsfjällen har bara blågröna backar i den nedre halvan av systemen (även om vissa backar av någon anledning har graderats som röda), vilket minskar värdet av deras fallhöjder. Björkliden, Abisko, Björnrike, Kittelfjäll och Klövsjö lutar väl på skapligt större delen av fallhöjden. Blåsjön och Branäs har jag inte riktigt koll på.
I Norge kan Norefjells fallhöjd halveras för att få den intressanta delen och i Hemsedal och Oppdal får vi ta bort de översta 100-200 meterna. Annars tror jag att de norska orterna på listan lutar på rätt jämnt - inklusive Trysil, måste jag erkänna. Högegga-området är helt OK och likaså Skihytta, men resten är hopplöst platt. De röda backarna hade varit blåa i Åre.
En rejäl lift på Ryfjället någon mil sydost om Tärnaby hade varit något! Där finns det både lutning och fallhöjd, tror jag.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp