[Artikel] De 30 bästa friåkningsskidorna 2020 enligt Freeskier

iSooLi

Medlem
Hmmmmm, så om sweetspot midjevidd för klassen anses ligga mellan 110-114, hur många av topp 30 låg i det intervallet? Inte så många verkar det som.

Var gick det snett?

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Hmmmmm, så om sweetspot midjevidd för klassen anses ligga mellan 110-114, hur många av topp 30 låg i det intervallet? Inte så många verkar det som.

Var gick det snett?
Hej! Inte med dig här riktigt, i introdelen resonerar vi ju att sweet spot är 100-114mm och det är ju just det intervallet alla dessa trettio skidor ligger i. Vad fick du 110-114mm ifrån?
Och: vilken skida är du mest peppad på att åka själv?

iSooLi

Medlem
Hej! Inte med dig här riktigt, i introdelen resonerar vi ju att sweet spot är 100-114mm och det är ju just det intervallet alla dessa trettio skidor ligger i. Vad fick du 110-114mm ifrån?
Och: vilken skida är du mest peppad på att åka själv?
Ehhhh, gå in på Freeskier och kolla deras tester. Klassen som ni listat heter 110-114 mm freeride. Därifrån fick jag det.

Själv gillar jag mest att testa och identifiera skillnader mellan olika alternativ. Men sammantaget för mig är Extrem 108 Charger hittills ohotade som intuitivt, mångsidigt och oturande friåkaralternativ för de flesta förhållanden, 108 Reload står på tur för utvärdering.

Vad väljer du själv?

Edit för förtydligande, de flesta lagg i ovan nämnda test ligger under 110 mm i midjan..

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Hittar inte 110mm... måste vara nåt tryckfel du sett någonstans? Kategorin är 100-114mm, kallas Big mountain och sedan finns subindelningen freeride och freestyle.

Ja, Extrem gör bra skidor och kul med svenskt märke så klart! Jag har ju turat en del de sista åren, gått ner lite i vikt därav och kört Dynafit Beast 108, samt Atomic Backland 108 nu senast. Men det finns så många sköna lagg, jag älskade Head Kore 105 när jag provåkte dem. Brukar även klicka ur och prova polares lagg om man har liknande pjäxlängd och kan justera bindningen snabbt, det är en klassiker! Blir kul att testa fler skidor i vinter 👍

iSooLi

Medlem
Nu fortsätter vi att dregla över nya lagg (nya begagnade är också grymt!) och laddar för skidsäsong!
Absolut!

Jag har full förståelse för att många drar mot turande och lätt-är-rätt-konceptet... Men ett kit till allt, really? Det ska toppturas, skäras pist, surfas puder, läggas nån trea här och där, liberalt lättsvängt och stabilt på samma gång... i ett och samma paket.

Men alltså va faen!?

Vad har hänt med N=N+1-konceptet? Med alla dessa möjligheter och alternativ, goda tider och jobbskatteavdrag... Jag lovar, planeten överlever även om man har fem par skidor i förrådet!

pd

Aktiv medlem
Men ett kit till allt, really? Det ska toppturas, skäras pist, surfas puder, läggas nån trea här och där, liberalt lättsvängt och stabilt på samma gång... i ett och samma paket.
Hur många toppturande, pistsmiskande, puderpundare brukar du träffa på i parken? Skidor som är halvdana på allt passar väl rätt bra till åkare som är högst halvdana på det mesta.

iSooLi

Medlem
Hur många toppturande, pistsmiskande, puderpundare brukar du träffa på i parken? Skidor som är halvdana på allt passar väl rätt bra till åkare som är högst halvdana på det mesta.
Träffande beskrivning! :)

Nej jag påstår inte att den typen av åkare existerar på berget, men jag menar att det är vad som efterfrågas i mer än en vilka-skidor-skall-jag-välja-tråd istället för ett mer preciserat och avgränsat användningsområde...

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Klart man ska ha fem lagg! Om man bor i skidort... Annars är det segt att släpa mer än max, max två par, om du frågar moi.
Jag packade med pistlagg (170cm, 79mm midja) och mina "standardlagg" som är ett par friåkningsskidor (107mm, 189cm) sist jag var på familjevecka i Åre. Tänkte "nu ska jag carva som back in the days när jag knegade som skidlärare i Lunds- och Gästrappet när jag får lite egentid".
Körde några piståk och det var asgött, men insåg samtidigt att det är så mkt skönare och roligare att åka på friåkningsskidorna överallt, så fräste på dem hela veckan typ: barnbacke, pist, skog och hade superkul. Åkte inte ens baksidan och det är ju där de hade varit bäst... Så jag vet inte, för min del orkar jag inte konka med ett extra par för att ha några enstaka amazing piståk. Och den kompromissen är jag villig att ta för tillfället, när man i praktiken dessutom ska bära flera andra familjemedlemmars pinaler...
3-1000x1089.jpg

Men visst finns det andra praktiska upplägg där man kan lyxa med sig flera olika par, tex om man åker bil hela vägen och bor ski in-ski out (nu sist körde vi tåg (byte på Sthlm-central) och gick/åkte buss till o från lift i Åre = all in konka grejer).

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp