[Artikel] DEBATT: Medelklassens fjällresor slår hårdast mot arbetarklassen

christopherlarsson

Aktiv medlem
Hoppas det här är sarkasm! Annars börjar jag bli litet rädd, vad som händer just nu.
Verkligen inte, men nu har du visat din rätta sida. Du tillhör nu människor som tänker "vi och dem". Ironiskt så kommentera du cancel-culture tidigare, kul att få bekräftat att du tillhör den gruppen, som gör de mot obefogade grupper.

KaitsuH

Aktiv medlem
Verkligen inte, men nu har du visat din rätta sida. Du tillhör nu människor som tänker "vi och dem". Ironiskt så kommentera du cancel-culture tidigare, kul att få bekräftat att du tillhör den gruppen, som gör de mot obefogade grupper.
Du skrev:"Du tillhör till människor som tänker 'vi och dem' ". Sen börjar du tänka, på vilken grupp jag behör till! Det här är inte längre sarkasm, nu är det rent parodi!

Senast ändrad:

jakeplisken

Medlem
OAVSETT får det väl anses dåligt om handlingar från (i huvdsak) en klass leder till att en annan klass drabbas mer av pandemin???

Är väl något oklart just nu om sportlovsresor leder till ökad smitta men oavsett skärps restriktionerna på grund av dem. Antar att vi först när fullständiga smittspårningar kunnat göras får veta OM resorna ledde till mer spridning

fredw

Aktiv medlem
OK, det var väl bara en tidsfråga. Favorit i repris! Peace! Nu tycker jag att vi gemensamt sjunger "We shall overcome..."

4:50 minuter in i filmen. Ett av de mest pinsamma ögonblicken i svensk nutidshistoria.

christopherlarsson

Aktiv medlem
Du skrev:"Du rillhör till människor som tänker 'vi och dem' ". Sen börjar du tänka, på vilken grupp jag behör till! Det här är inte längre sarkasm, nu är det rent parodi!
Skillnaden är att jag inte ställer en grupp mot en annan grupp. Som man gör när man tänker "vi" mot "medelklassen".

Utan det är bara en placering beroende på vilket tankesätt man har som människa. Precis som att man grupperar ihop poliser som poliser.

Kan du förstå skillnaden?

christopherlarsson

Aktiv medlem
OAVSETT får det väl anses dåligt om handlingar från (i huvdsak) en klass leder till att en annan klass drabbas mer av pandemin???

Är väl något oklart just nu om sportlovsresor leder till ökad smitta men oavsett skärps restriktionerna på grund av dem. Antar att vi först när fullständiga smittspårningar kunnat göras får veta OM resorna ledde till mer spridning
Kolla, jag är inte ute efter att ändra din bild på samhället. Men när det skapas ett obefogat drev så måste nån säga ifrån.

Att folk bryter mot restriktionerna har inte och göra med klass. Snarare individens förhållningssätt till restriktionerna. Vissa är helt enkelt orädda för viruset och bryr sig inte om att de eventuellt kan sprida viruset vidare.

Dåliga handlingar handlar om föra smittan vidare. Det vill säga, om skidåkning inte är en handling som för smittan vidare, så kan man inte klassa det som en FELAKTIG handling.

jakeplisken

Medlem
Skillnaden är att jag inte ställer en grupp mot en annan grupp. Som man gör när man tänker "vi" mot "medelklassen".

Utan det är bara en placering beroende på vilket tankesätt man har som människa. Precis som att man grupperar ihop poliser som poliser.

Kan du förstå skillnaden?
Jo, finns rimlighet i att inte dra alla över en kam.

Men i denna situationen blir det ju ändå en grupp som har det gott, med följden att en grupp som har det sämre, får det ännu sämre. Oavsett vad man sätter för epitet på grupperna. I detta fall blir det ju dock per definition en klassfråga, då handlingen skidåkning (nästan uteslutande) utförs av de som har det gott ställt.

MKOL

Aktiv medlem

Om det hade varit så hade det varit problematiskt ja. Problemet är ju dock att det inte finns något belägg för att det är det som sker.

Nja, dom skärps i preventivt syfte p.g.a. en förväntad ökad rörlighet i nya miljöer och en förväntad ökad exponering mot nya miljöer, människor etc. Och visst, skidresor är ett av många exempel på detta. Precis som ett förmodat ökat antal besök på lekland, mer kompishäng, fler släktsammankomster etc. För inte tror väl någon att den s.k. arbetarklassen som pekas ut som offer sköter sig så mycket bättre än någon annan klass?

Det borde ha gått fram vid detta laget att det som dom flesta på forumet menar är problemet med resonemang som i debattartikeln är att det är oansvarigt beteende i samband med påsklovets tillfälligt ändrade rörelsemönster som riskerar att öka smittspridningen. Således kan man inte hävda att bara medelklassens skidresor påverkar arbetarklassens villkor till det sämre.

Marboh

Aktiv medlem
Problemet ligger väl i att man skuldbelägger medelklassen fast det är några som åker skidor från den gruppen. Då skulle vi lika gärna kunna säga att det är göteborgarnas fel! För det är ju de som haft sportlov och åkt till fjällen. Inte alla. Men några. Så göteborgarnas fel med samma resonemang.
Men ansvaret för att se till så alla har samma förutsättningar för undervisningen ligger inte hos göteborgarna (eller medelklassen) utan hos tjänstemän i förvaltningen och förlängningen politikerna. Så ska man peka ut nån som faktiskt är ansvarig för att det blir problem så är det där det brustit. Både när det kommer till rekommendationer/restriktionen. Men också att se till att vi har en likvärdig undervisning för alla.
Tror man måste klara hålla två tankar i huvet samtidigt. Göra skillnad på problem och symptom.

Anzom

Aktiv medlem
Debatten kokar just nu ner till att "om inte jag ska få ha roligt ska ingen annan heller få ha det". Trots att själva skidåkningen som sådan är smittsäker och att man nu bevisat att skidorterna inte får ökad smittspridning jämfört med våra regioner som haft sportlov.

Jag ger skidåkningen en vecka till i Sverige. Men det beror inte enbart på smitta och populism, utan på att V nu kräver av regeringen att man ska göra det. Och gör man det inte anklagas S för klassmissundsamhet och får betala i valet för att upplevas för "höger" och tappa röster. Förhoppningsvis twittrar Åkesson något om krig samma vecka så att fokus kan hamna på hur förfärlig partiet är som människa. Eller att L bestämmer sig för att inte samarbeta med S.

christopherlarsson

Aktiv medlem

Men i denna situationen blir det ju ändå en grupp som har det gott, med följden att en grupp som har det sämre, får det ännu sämre. Oavsett vad man sätter för epitet på grupperna. I detta fall blir det ju dock per definition en klassfråga, då handlingen skidåkning (nästan uteslutande) utförs av de som har det gott ställt.
Det är därför man skapar ett samhälle som inte bara gynnar de rikaste. Men att baka in medelklassen som några stora vinnare i samhället är ett hån mot medelklassen. Att de sedan ska beskyllas för orättvisor är ju vad framförallt JAG reagerar på.

Fortfarande är inte skidåkning en handling som per automatik är felaktigt beteende.

christopherlarsson

Aktiv medlem
Du skrev:"Du tillhör till människor som tänker 'vi och dem' ". Sen börjar du tänka, på vilken grupp jag behör till! Det här är inte längre sarkasm, nu är det rent parodi!
@jakeplisken Du tycker inte att bli bemött av, "ditt inlägg måste vara sarkasm", "ditt inlägg är parodi", är problematiskt? Du väljer ändå att gilla sådana inlägg?

Mitt inlägg bemöts inte med argument utan ren härskarteknik och förminskning.
Hoppas det här är sarkasm! Annars börjar jag bli litet rädd, vad som händer just nu.
Är det såhär det ska gå till när man diskuterar undrar jag?
@Vattendroppe @AndersWingqvist

Till era alla, ni kan komma med hur mycket känsloargument ni vill, skrik, personliga påhopp för att lyfta era åsikter. Men som jag sa, I can do this all day.

D

Deleted member 152328

Guest
Jag tog bort mitt arga inlägg.

Senast redigerad av en moderator:

fredw

Aktiv medlem
Verkar som att min film hade ungefär lika lugnande effekt som Friggebos allsång... :)Om man inte gillar denna tråd så är det väl bara att läsa någon annan. Det finns gott om artiklar och trådar här på FR som inte intresserar mig - därför gör jag inga inlägg i dem.

Artikelns åsikter är tyvärr inte extrema eller ovanliga utan delas av många ute i samhället inklusive beslutsfattare som påverkar tillgängligheten till det vi älskar, att åka skidor, och dessa åsikter är idag vitt spridda även i landets fikarum och i medier. Därför helt relevant att publicera här.

Så varför inte ta chansen och bidra med sakliga motargument här? Istället för att ge andra möjlighet att länka hit och visa vilka grobianer vi är?

nostar

Aktiv medlem

Så då anser du tvärtemot vad många andra har belagt här att skidåkning sprider smitta.

Fast han saknar ju evidens för sina påståenden, han har inte experterna eller forskningen på sin sida, vilket gör att hans påståenden om skidåkning till ren humbug.

Han har med största sannolikhet skrivit sin artikel enbart för att få ryggdunkningar från de som känner som han och samtidigt vet han att hans artikel kommer skapa upprördhet hos andra. Problemet blir ju då här att han skapar polarisering på falska grunder och skapar ett "vi mot dom".

Samtidigt har han mage att kalla människor i serviceyrken och turismnäringen för undermänniskor, dessa typer av jobb som dessutom ofta är "första jobbet" / instegsjobbet för ungdomar som är påväg ut i arbetslivet med allt vad det innebär för individen och ett fungerande samhälle.

Om det är något han skulle angripet så är det väl då loven som sådant, att människor/barn tenderar att träffas mer då.

Om det är ojämlikheter han vill angripa är det väl isf den "extra" familjeveckan Socialdemokraterna så gärna ville driva igenom, för vi flesta andra förstår att den inte kommer användas till något annat än att hetsa folk till någon extra resa eller göra speciellt som tenderar kosta pengar. Där diskussion i skolan lär låta "Jaha, vad gjorde ni på extra lovveckan? Vi åkte till Paris och shoppade iaf!" som snarare bara skulle öka pressen på ensamstående/familjer med svagare ekonomi.

KaitsuH

Aktiv medlem
Både roligt och oroväckande är det att läsa det här skitet. En sak måste jag säga, eller jag kan hitta, när jag läser den här kedjan. Ni har ett starkt klassamhälle, men ni kan absolut inte medge det. Vi kanske inte har, vi är alla fattiga som råttor här i Finland.

nostar

Aktiv medlem
Både roligt och oroväckande är det att läsa det här skitet. En sak måste jag säga, eller jag kan hitta, när jag läser den här kedjan. Ni har ett starkt klassamhälle, men ni kan absolut inte medge det. Vi kanske inte har, vi är alla fattiga som råttor här i Finland.

Att prata klass i dagens samhälle känns väldigt klurigt och lär bara leda till att man lindar in sig i vad som definierar det ena eller det andra. Varför inte kort och gott prata om att folk har olika ekonomiska förutsättningar, vilket beror mer på livssituation än vad jag skulle definiera som klass.

Det finns dessutom flera mindre orter med skidliftar där det inte är någon trängsel, varför ska dessa då dessa stängas när Gallerior kan vara öppna ? Hela artikeln bygger på hans trångsynthet om skidåkning där alla är Chefer/Bankirer/Skattesmitare som tar XC90 upp till Åre och har afterski med 499 andra.

MKOL

Aktiv medlem

Svårt att formulera detta på ett sätt som inte låter otrevligt men hur kommer det sig att du väldigt ofta hakar upp dig på saker, formuleringar, bisatser som i sammanhanget inte är relevant? Och hur kommer det sig att dom flesta av dina inlägg är 3-4 meningar långa och där hälften av meningarna handlar om hur Sverige och svenskarna är?

Om du tycker att denna tråd är "skit" och du är ovillig att verkligen diskutera istället för att posta korta inlägg som primärt handlar om hur dumma svenskarna är så funderar jag ärligt om ditt syfte kanske bara är att bidraga till den "mysiga" stämningen.

christopherlarsson

Aktiv medlem
Återigen förminskande av andras åsikter än sina egna. Förlöjligande av andra människor. The list goes on. NOLL sakliga argument.

KaitsuH

Aktiv medlem
Jag tog bort mitt arga inlägg.
Varför år många människor här ganska arga? Vi nästan alla, som skriver här, tillhör till medelåldriga medelklassiga medeltjockiga medeltröttiga medeluntolerenta men fullarrogativa gubbegruppen. Varför är vi så arga, då vi alla vet det så väl mycket, att vi är så helt lika, ganska rika, privilegierade vita skandinaviska männer? Är det så helvetes svårt att medge, att om vi inte hade mycket fattigare människor, vi skulle aldrig ha råd för våra alpresor?
Nej, det är ännu så, i Sverige, också i Finland. Verkliga arbetarklassen reser inte till Alperna och åker skidor.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Återigen förminskande av andras åsikter än sina egna. Förlöjligande av andra människor. The list goes on. NOLL sakliga argument.
Jag föreslår att du låter bli att svara på inlägg du tycker bryter mot forumreglerna och använder rapporteringsfunktionen istället. Det ger både en pling till moderatorerna och du undviker att elda på en diskussion du själv uppenbarligen inte tycker hör hemma i forumet.

jaksu

Aktiv medlem
Det är faktiskt lite rörande hur du först hetsar mot Anders & co, och strax efter taggar du samma personer i dina svar när du hittar nånting som enligt dig inte följer forumets "normer" 🤗
Jag har väntat på ditt svar och jag blev besviken på att du inte förstår problematiken i ditt agerande och varför folk är upprörda. Ironiskt med tanke på alla som tror sig stå på den "goda" sidan.

Jag ska förklara en gång till och jag hoppas du tar till dig och förstår.
...
Fattar inte du, hur du bidrar till ökad polarisering genom att tycka det är legitimt att skapa ett förakt mot helt vanliga medborgare.
...
Hoppas det blir en tankeställare och att du lämnar "vi och dem-tänket".

christopherlarsson

Aktiv medlem
Jag föreslår att du låter bli att svara på inlägg du tycker bryter mot forumreglerna och använder rapporteringsfunktionen istället. Det ger både en pling till moderatorerna och du undviker att elda på en diskussion du själv uppenbarligen inte tycker hör hemma i forumet.
Det borde jag absolut göra! Du får tolka det som elda på en diskussion, jag väljer att se de som ett bra exempel och perfekt för er att ta ställning till om ni anser de vara lämpligt beteende på forumet. Speciellt med tanke på vad @AndersWingqvist själv kommenterade. Man säger inte en sak och agerar annorlunda som representant. När detta ser ut att tillåtas så säger det var ni står i era åsikter. Att det tydligen är okej.

christopherlarsson

Aktiv medlem
Det är faktiskt lite rörande hur du först hetsar mot Anders & co, och strax efter taggar du samma personer i dina svar när du hittar nånting som enligt dig inte följer forumets "normer" 🤗
Jag håller med, det ser illa ut. Tyvärr så agerar jag på de sättet när jag upplever att oliktänkande tystas ner och inte blir bemött sakligt. Det är tråkigt och jag ber om ursäkt för de.

Sen tar du och klipper i mitt inlägg för att hitta delar som endast fokuserar på bristerna i min argumentation.

Mina inlägg är fortfarande 90% sakligt om innehållet och 10% "hets". De jag kommenterar på har 0% om innehållet och 100% "hets". Eller vad tycker du? Vill du stoppa in mig i samma fack som dem?

KaitsuH

Aktiv medlem
"Vill du stoppa mig i samma fack som dem?" Det här kunde vara roligt, om det inte vore så tragiskt.

christopherlarsson

Aktiv medlem
"Vill du stoppa mig i samma fack som dem?" Det här kunde vara roligt, om det inte vore så tragiskt.
Det är skillnad på grupptillhörighet och att ställa grupper mot varandra.
Samma fack i exemplet du syftar på, handlar alltså om jag tillhör dem som bara skriver hets och inte om ämnet.

Exempel för att illustrera vad det betyder.

Jag är skidåkare så jag tillhör facket med skidåkare.
Jämfört med ett synsätt, att det är skidåkare mot snowboardåkare.

Är det oklart får du hojta till.

Kungpulan

Medlem
Polarisering hit och dit, känns som att vi är lite lättkränkta här. Det är enkelt att attackera skidåkningen då den egentligen inte är nödvändig och "alla vet" att det är ett kostsamt intresse vilket är ännu mer tacksamt att när man ska försöka lägga skulden på någon form av medel/överklass.

Rent krasst så kanske man skulle ha ställt in sportlovet istället? Synd om barnen såklart. Över en miljon barn med begränsat konsekvenstänk ska praktisera social distansering under 1 veckas tid 😅

Pillard

Aktiv medlem
Hade kanske inte trott att jag skulle dela nåt från den här tidningen eller skribenten ifråga men det här är faktiskt ganska rimligt, från någon som i normala fall ser klasskamp mest överallt. Notera särskilt smittskyddsläkarens kommentar om varför skolan stängs. Det säger ganska kraftigt emot skribenten här... https://www.etc.se/ledare/sluta-moralpanika-lat-stockholmare-aka-till-fjallen

christopherlarsson

Aktiv medlem
Polarisering hit och dit, känns som att vi är lite lättkränkta här. Det är enkelt att attackera skidåkningen då den egentligen inte är nödvändig och "alla vet" att det är ett kostsamt intresse vilket är ännu mer tacksamt att när man ska försöka lägga skulden på någon form av medel/överklass.

Rent krasst så kanske man skulle ha ställt in sportlovet istället? Synd om barnen såklart. Över en miljon barn med begränsat konsekvenstänk ska praktisera social distansering under 1 veckas tid 😅
Precis! Vi är lättkränkta för att jag försvarar en tydligt riktad attack som inte innehåller uppbyggda argument. Vi har bemött syftet, vi har bemött restriktionerna och innehållet.

Ingen påstår att pandemin inte slår hårdare mot de fattigare. Se bara på tilldelningen av vaccin. Men var står det i artikeln? Står det inte medelklassen MOT arbetarklassen? Det är en tydlig skillnad. Restriktionerna slår hårdare mot restauranger, jämfört med att säga grupp A slår mot grupp B.

Jag tar att jag är lättkränkt alla dagar om det betyder att stå upp för felaktigt skuldbelagda. Och jag kommer alltid ifrågasätta dem som tycker det är okej att kasta anklagelser utan att ha tydliga bevis.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Okej, nu kommer ett långt inlägg här (det blev visst två på grund av begränsningar i mängden tecken). Jag har hållit mig utanför i egenskap av att vara moderator, jag anser att jag ska försöka hålla mig opartisk i så stor utsträckning som möjligt och det innebär, enligt mig, också att jag bör hålla mig utanför diskussioner i ämnen som kan vara känsliga och/eller kontroversiella. Av samma anledning kommer jag här, precis som Anders, hålla mig utanför sakfrågan.

Jag ska börja med att etablera en sak, och du som läser bör ta med dig det här genom resten av texten. Sett till forumreglerna på freeride.se skulle varenda inlägg i hela den här kommentarstråden, utom ett ytterst fåtal, kunna raderas rakt upp och ner utan att över huvud taget behöva vidare motivering. Varför det INTE gjorts på det sättet är ju precis för det är vi tror att det är nyttigt att få diskutera och ventilera, och för att det funtamentalt finns något bra i att alla får göra sin röst hörd inom rimliga gränser.

Med det sagt så vill jag att du som läser det här ska fundera över två saker. För det första, vad vill du åstadkomma med dina kommentarer? Och för det andra, reflekterar du över vad du själv skriver?

Det har, i den här tråden, förekommit åsikter av alla slag, högt och lågt, vitt och bredd - det har anmälts inlägg, folk har kallat varandra för idioter, bett redaktörerna att ställas till svars och gud vet allt. Och gemensamt för precis varenda ett av alla inläggen är att de skiter i precis samma bjupblåa skåp som ursprungsinlägget de beklagar sig över samma andetag!

Det är åsiktskontroll åt ena hållet samtidigt som man vill att artikeln avpubliceras. Det är åsiktskontroll åt andra hållet samtidigt som man vill att inläggen mot folk som är av andra ("fel") åsikt/en ska tas bort. Man får inte utrymme för sin åsikt samtidigt som man skriver den åsikten i ett öppet forum utan att den åsikten blir bortmodererad. Dessutom har chefredaktören för Freeride skriven en, i princip helt öppen, inbjudan till vem som helst att kontakta honom för den som har lust att skriva ett svar eller motvikt eller för den sakens skull håll med i det som publicerats.

Det är klagomål på att bli kallad idiot i samma mening som man kallar motparten idiot. Inlägg anmäls samtidigt som man själv svarar på samma inlägg med något minst lika regelbrytande som det som skrevs i det anmälda inlägget.

Man vill ha ett svar från redaktionen - och när det kommer ett (anser jag) väldigt utförligt, sakligt och sansat inlägg från just chefredaktören (återigen, med en öppen inbjudan för vem som helst att kontakta chefredaktören för att skriva uppföljare/svar/motmeningar/whatever) så resulterarar det i, vad jag personligen uppfattar som, mer drev och ännu djupare mothugg. Apropå drev så skrivs det mycket om det i tråden också, samtidigt som samma användare som skriver det själva är flitiga deltagare i det drevet som blivit runt den här artikeln.

Det är också mycket snack om att artikeln uppviglar "vi-och-dem-kultur"/tänk i tråden, i direkt samband med en egen retorik och inläggsinnehåll som är MINST lika polariserande som den ursprungliga debattartikeln, med skillnaden att den ursprungliga debattartikeln är relativt sansat skrivet och det som skrivs i tråden i mångt och mycket - återigen, personlig åsikt - kan sammanfattas som att det ger intryck att vara skrivet i någon slags blint vredestillstånd.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Så, hur kan situationen hanteras? Och tänk ni på att du måste titta utanför din egen verklighetsbubbla - eventuella åtgärder måste appliceras lika för alla och åt alla riktningar, ingenting kan skräddarsys efter din egna åsikt eller världsbild - det, om något, skulle ju vara en ganska osund slag åsiktskontroll. Liten newsflash också - precis som du kan se i den här tråden, har inte alla samma åsikter som dig. Det finns folk som tycker annorlunda, oavsett hur förjävla idiotiskt du själv tycker att det är. Och de måste också få uttrycka sin åsikt, precis som du måste få uttrycka din. Och, för att vara extra tydlig nu - det gäller både om du håller med eller är direkt motställd debattartikeln.

Som jag ser det finns det några alternativ.

Vi skulle kunna låsa artikeln från kommentarer och direkt moderera bort eventuella trådar som skapades för att diskutera innehållet till artikeln - den som ville svara eller skulle hålla med skulle vara direkt hänvisad till att kontakta redaktionen och producera en egen debatt-text. Gå tillbaka till gammelmedias modell skulle man kunna säga. Är det en bra lösning? Jag är tveksam. För det första är det ju att ta bort lite av det unika och bra med det mediumet som freeride publiceras på. För det andra - hur skulle det kännas om du visste att det FANNS en plattform för att diskutera innehållet i en artikel du höll med om eller inte höll med om, som dessutom var knutet till publiceringen, men du fick inte använda den på grund av ett policybeslut? Jag tror stämningen skulle bli frustrerad och inte särskilt bra.

En annan lösning jag kan se är att hänvisa forumet till ren akadamisk diskussion, där allt vad påståenden måste underbyggas med källor, gärna i form av vetenskapliga artiklar. Det måste vara tydligt exakt vad av det som skrivs som är åsikter och vad som är fakta och alla begrepp och uttryck som används måste förekomma i ett index komplett med förklaringar över exakt vad de begreppen betyder och innebär. Alla inlägg som inte följer det formatet på artikelkommentarer tas bort. Tveksamt hur bra det skulle bli känner jag själv, de flesta skulle nog inte orka, eller klara av, att delta i någon som helst diskussion då.

Man kan ju då kanske tänka sig att att man tar den principen ett steg upp och applicerar på artikelnivå. Helt enkelt aldrig publicera några artiklar som innehåller åsikter eller poänger som kan diskuteras. Det skulle inte bli jättemycket kvar av FR då och, eftersom jag i egenskap av skribent har tillgång till lite statistik, kan jag avslöja att det i mångt och mycket är det mer populära innehållet som skulle strycka på foten. Och tja, det skulle helt enkelt inte finnas kvar något freeride över huvud taget. Nu får jag i och för sig intrycket att det finns vissa som tycker att det vore att föredra, men den enkla lösningen på det problemet för dig personligen är ju helt enkelt inte läsa på freeride. Det är inte svårare än så.

Bara för att ha det genomgått så skulle det ju också gå att tänka att bara precis den här artikeln borde tas bort alternativt aldrig publicerats. Men det är ju knappast konsekvent, kom ihåg att det finns folk som har andra åsikter än du själv. Och vem ska bestämma vad som ska publiceras eller inte? Du själv? Strikt taget är det ju upp till chefredaktören som, och jag upprepar det här nu, gett en saklig förklaring för varför han tyckte att det här innehållet passade bra på freeride. Andra sidan av myntet blir ju att aldrig publicera något som kan anses vara "konstroversiellt", men slutprodukten av det blir att det skulle bli en öken av innehåll på freeride. Det skulle inte kunna finnas kvar några artikler med åsikter i över huvud taget - för alla åsikter är kontroversiella för någon på något håll.

Det sättet som freeride, kanske aningen naivt (tydligen), valt är att publicera på artiklar - högt och lågt, smalt och brett - som har med skidåkning att göra (och att den här debattartikeln har med skidåkning att göra går ju knappas att diskutera). Sen tillåta en relativt öppen diskussion mellan medlemmar i forumet. I de flesta fall avhåller vi oss från att moderera innehåll som inte anmälts, om det inte är uppenbar trollning eller direkta lagbrott, i hopp om att medlemmarna klarar av att sköta diskussioner om allehanda skidrelaterade saker själva. Det är trots allt i störst utsträckning vuxna människor det handlar om som är användare på freeride. Det fungerar också för det mesta. Klart, givet att det här är ett kontroversiellt inlägg - men det är knappast något nytt. Svenska skidåkare har tidigare kallats slöa, dåliga, fega, fula med mera i olika krönikor och artiklar - jag vet eftersom jag själv skrivit några av dem. Jag ser inte varför den här artikeln skulle vara mer kontroversiell eller kränkande än dem.

Faktum är ju att ett forum, till skillnad från annan traditionell pappersmedia, skapas ju av sina användare. Om "användarna" som grupp vill sänka skeppet fullständigt och effektivt stänga ner forumet är det inga som helst problem, det finns otaliga exempel på när det skett, och om användarbasen på freeride som stort kom på att de ville sänka freeride så skulle det vara lätt som en plätt. Om användarna istället är måna om forumet och försöker skriva sansade och någorlunda sakliga inlägg - och i de fall de känner det är hopplöst fall ignorerar och anmäler inlägg för moderering kommer det bli ett bra forum som kan bidra med mycket positivt för många människor. (På freeride kan modereringen ibland tyvärr ta tid, vi är inte många som modererar och vi gör det ideellt för att vi tycker att forumet är en bra grej. Jag kan bara hoppas att det finns en förståelse för det. Vi borde också bli bättre på återkoppling, vi jobbar på det.)

Så all in all - vad vill du ha ut av dina inlägg? Hur uttrycker du dig i dina inlägg? Är det att kräkas etter på och skapa drev mot någon som vågat vara så fräck att skriva ett inlägg eller låta publicera en artikel som inte stämmer precis in med dina åsikter? För det har de flesta inläggen i den här tråden lyckats bra med. (Och återigen, för extra, extra, tydlighet, det gäller oavsett du gillar artikeln eller inte, det har varit pinsamt låg nivå från alla håll. Och ännu en gång, för extra, extra, extra, tydlighet - kom ihåg att det finns gott om människor som har helt andra åsikter än du, och även om du själv tycker att de är blindstyren, banditer och blodsugare är det knappast konstruktivt att basunera ut det till motparten.)

Vill du istället vara lite konstruktiv i dina inlägg är det nog dags att tänka om. Det gäller oavsett du vill ha mer, mindre eller lika mycket av "kontroversiellt" innehåll i framtiden.

Så, det var det. Alla inlägg som kommer efter det här kommer jag bedöma otroligt mycket hårdare än vad jag gjort tidigare och radera utan vidare om de inte förhåller sig strikt till forumreglerna. Snyggt, snällt och sakligt.

waxoff

Aktiv medlem
Hade kanske inte trott att jag skulle dela nåt från den här tidningen eller skribenten ifråga men det här är faktiskt ganska rimligt, från någon som i normala fall ser klasskamp mest överallt. Notera särskilt smittskyddsläkarens kommentar om varför skolan stängs. Det säger ganska kraftigt emot skribenten här... https://www.etc.se/ledare/sluta-moralpanika-lat-stockholmare-aka-till-fjallen
Fantastiskt sansad artikel för att komma från den plattformen. Det ger hopp!

christopherlarsson

Aktiv medlem
Jag avslutar med ett försök och hoppas detta är snyggt gjort och på ett svar.

Hej, Freeride!

Jag uppfattar den senaste artikeln som väldigt problematisk. Innehållet i den artikeln hävdar att fjällsemestrarna bidrar till ökad smittspridning, något som FHM och Anders Tegnell inte påstår vara sant. Det står också att det är medelklassen som ansvarar för ökad smittspridning vilket heller inte är korrekt, utan ökad smittspridning beror på att människor bryter mot social distansering. Anders Tegnell har också sagt att från smittspårning har man kommit fram till att privata fester, arbetsplatser är de som ligger bakom majoriteten av spridningen.

Med dessa felaktigheter så ger det en falsk bild av hur läget ligger till och sprida osanningar vill vi ju inte tänker jag. Dessa osanningar leder ju till en attack mot medelklassen som stöds av felaktiga grunder. Och när det är felaktiga grunder så skapar det en onödig ”vi mot dom”, mellan samhällsklasserna.

Vi har sett att skolor har fått tvingas till distansundervisning även utan att resande har skett. Så om man ska skuldbelägga någon eller en grupp, så borde de vara gruppen som bryter mot social distansering.

Hur går era tankar kring detta?

Pillard

Aktiv medlem

jakeplisken

Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eKqERO/smittskyddslakaren-i-are-inte-fjallen-som-ar-problemet synnerligen klart språk från smittskyddsläkaren. Liknande uttalanden även från smittskyddsläkare i andra regioner. Skolorna stängs pga att folk varit lediga, inte för att de åkt skidor. Hela grundpremissen för debattartikeln är alltså felaktig, om man ska gå på vad den medicinska expertisen säger

"Enligt Annika Ersson är det för tidigt att säga hur det har gått under sportlovet och om turisterna har påverkat smittspridningen i regionen."

Pillard

Aktiv medlem
Hon uttalar väl sig kring smittspridningen i region jämtland, inte göteborg?
Eller..?
Hon uttalar sig ju om vilka aktiviteter som driver smittspridning. Hon säger ju ganska ordagrant att skidåkning/skidsemester i sig inte sprider smitta utan att det som driver på är att man umgås med andra personer än familjen. Och att umgås med andra personer kan ju sportlovsungdomar lika gärna göra genom att spela fotboll hemma i kvarteret eller åka till en galleria eller nåt annat som de gör för att fördriva tiden. Går de i skolan så umgås de ju mestadels med samma personer. Har de lov så ändrar de beteende och eventuellt umgänge. Det är alltså som sagt lovet i sig som är problemet. Och ska man vara krass (och minnas tillbaka till sin egen ungdom) så innebar väl sportlovsresorna oftast att man umgicks med betydligt färre personer än om man stannade hemma på lovet.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp