[Artikel] Debatt: "Skistar är klimat-nonchalant"

Redaktionen

Aktiv medlem

Klimatförnekarna är i stort sett borta från den svenska debatten. Fram träder istället klimat-nonchalanterna. I främsta ledet står Skistar, enligt debattörerna Mattias Goldmann och Erik Huss.

Läs hela artikeln:

BajenMatte

Medlem
Riktigt provocerande att ägarna till Skistar ger blanka fan i naturvärden, klimatförändringar och kommande generationer för sina egna vinstsyften. Och ett sorgligt bevis på att beslutsprocessen gällande infrastruktur havererar gång på gång. Vad som är också är märkligt är hur skattemedel (250 mkr) används till en samhällsekonomiskt olönsam satsning. Charterflyg till fjällvärlden på 2020-talet är en så jävla sorglig idé som aldrig borde ha fått vingar.

pirrson

Ny medlem
Det finns något som är värre än skistar. Det är personer som med ena handen bränner sönder planeten (alla i väst) och med andra handen gnäller på företag som gör det samma. Miljöångest är den vita mannens identitetspolitik.

JR

Ny medlem
Finns ingen på Skistar som förstår problematiken med att marknadsföra flyget som transportmedel. Eller så har ingen korrläst verksamhetsberättelsen (säkert bara otur, som med vädret och liftarnas driftsäkerhet)

”Skistar ska genom ett aktivt miljöarbete tillse att verksamheten ger minsta möjliga negativa miljöbelastning” är det mest konkreta vi bjuds på i verksamhetsberättelsen.

jadeK2

Ny medlem
Det är inne att klaga på flyget men undrar hur många av är tar bilen till affären 300 m bort, flyger till alperna och köpte "miljövänliga" etanolbilen? Ge pengar till forskning eller tvinga fram den. Hur naiv måste man vara ang. flygskatten att den ska ändra på nåt. Det är kanske inte mycket jag vet ang Skistar men ska en reklam skapa en hat våg?

Om vi prata om att minska koldioxid då hämnar transportation rätt lång ner på listan (Drawdown.org. Den mest komprehensive listan som har någonsin gjorts). Absolut ska vi minska bil, flyg, och satsa på renare transport (electric vehicles #26, high speed rails #66) Men om vi kollar mycket höger upp på listan: wind turbines #2, reduced food waste #3, plant rich diet #4, solar #8. Kollar på restaurang verksamhet på alla skidort, frukost buffé - Hur mycket mat slängs har? Har Åre kommun kompostering av mat? Har Sälen kommun det? Hur många restauranger har ett bra utbud av vegetarisk/vegansk mat? Bara har kan skidorter gör väldig mycket och det är så enkelt? Informera gästerna som äter buffé att äta upp innan man hämta mer för att de vill minska matsvin. Det är så lätt att bara skyller på EN sak men det är en mycket större bild ✌?

Fabianomne

Aktiv medlem

@pirrson . Skistar är dumma och alla andra också. Vi spränger skiten.
Fa-an vad det finns många människor som vekrligen tar många extra steg för att faktiskt försöka påverka med det lilla dom kan. Om du inte ser det så måste du väl iallafall vara benägen at hålla med om att det ä då är en jävla skillnad idag gentemot för 5 år sedan? Skidåkare är trots sin på många sätt resurskrävande sport ganska miljömedvetna. Och jag tycker personligen det är tråkiggt när folk drar fram den klassiska "du får inte klaga på miöjön om du inte bor i koja och äter ditt eget bajs". Vi snackar om skandinaviens största aktör inom skidturism. Dom har en enormt hög röst i skidävlrden och dom har istället för att driva på en mer klimatsmart approach bestämt sig för att totalt ignorera klimatförändringar och promotar en flygplats istället. På något sätt känns det för mig som att det är Skistar som sätter trenden till en viss mån. Ja, det finns faktorer som påverkar mer, nej, jag bor inte i koja (fast nästan) så jag har väl ingen rätt att klaga. Men slutligen: JA!! Det är ett FETT STORT JÄVLA PROBLEM ATT SVERIGES TREDJE STÖRSTA TURISTINRIKTADE FÖRETAG PROMOTAR FLYG TILL FJÄLLEN 2018!!!!

Fabianomne

Aktiv medlem

@la_grave Ja men dåså! Då skiter jag och alla andra i det också så länge! Så kan vi tillsammans se till att göra noll skillnad bara för att det finns folk som släpper ut mer än oss :)

Kan till och med vara tuffast och säga att jag inte tänker köpa en enda ekologisk produkt innan Kinas leksaksfabriker är 100% klimatkompenserande. Någon som kan toppa det?

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp