[Artikel] Den lilla offpistpärlan i franska Alperna "Sainte Foy är mitt hemmaberg"

Redaktionen

Aktiv medlem

I skuggan av de stora franska skidsystemen Les Arcs och val d'Isere ligger den lilla offpistpärlan Saine Foy. En alport som kommit att bli Erik Lyttkens hemmaberg. Denna vinter var han där med sin lilla familj och var föräldraledig och passade samtid

Läs hela artikeln:

Anzom

Aktiv medlem
Kul reportage. Skulle man inte kunna ha en "säsongarvecka" där det kommer en artikel om dagen för respektive plats och summerar upp hur säsongen 2020? Uppmuntrar till edits, tänker att det viktigaste inte är superfeta åk utan mest skapar en känsla? Det är väl just hela paketet som gör att vi åker skidor, kan man förmedla det är det ju guld. Finns ju så galet många kreativa säsongare där ute :)

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
@Anzom Go idé! Skälet till att vi lyfte Eriks Sainte Foy var också att han tagit sig tid att dela med sig av schyssta offpiståk med beskrivningar och bilder. Men det finns säkert plats för fler liknande stories, hör av er till oss på redaktionen ni som känner er manade att dela några åk och berätta om er säsong 👍

farsan56

Aktiv medlem
Där tillbringade jag min 50årsdag med en guide från Tignes. Efter att det dumpat tre dygn hyrde vi en guide i Tignes. En minst sagt skön snubbe med den obligatoriska fimpen i mungipan. Han föreslog att vi skulle skita i trängseln i Tignes och dra till Sainte Foy istället.
Ett genidrag! Från toppliften gick vi en knapp timme till en nordsida där det väntade 1500 höjdmeter orört. Ett av de bästa åk jag har haft. En 50årsdag att minnas.
En riktig pärla Sainte Foy.

Pillard

Aktiv medlem
Vet att UCPA-guider i Val dIsere ofta åkt till Sainte Foy när Espace Killy är uppåkt. Själv har jag bara provat det med Les Arcs UCPA-guide i samband med Tarentaise. Grymt kul ställe för en heldagsutflykt. Kanske blir lite segt för en veckoresa men som hemmaberg om man bor där är det säkert fantastiskt.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp